{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alm. muldplade vs. riste muldplade
  • #1   8. nov 2012 Her de sidste dage har jeg kørt med en fendt 933 og en Kuhn 6 furget rist med variabel furge bredde. Det virker da også fint osv videre. Den laver også et meget fint arbejde

    Men de alm muldplader hælder jeg mest til det er sgu noget bedre ud når man er færdig. Med alm plade kan man se man har pløjet i forhold til rist mange steder ligner det man bare har kørt en tur med en roterharve


  • #2   8. nov 2012 Grundlæggende skulle der ikke være nogen forskel på resultatet fra den ene eller den anden type muldplade.
    Risteploven er jo også en forholdsvis ny ting, som skyldes at liftplove er blevet ret tunge, og man ved at lave muldpladen som en rist kan spare x antal kg, hvilket gør ploven nemmere og løfte.

    Naud havde jo valgt en anden mulighed, nemlig fiber/plast muldplader, hvilket faktisk fungerede ligeså godt som stål.

    Der skulle dog en lille fordel ved at køre med riste, i tung/stiv jord, da den skulle slippe muldpladen nemmere, og derved give et pænere resultat.


  • #3   8. nov 2012 Risteplov er meget bedre på vores jord, vi har alt muligt blandet. Men især ved vores stive lerjord laver risten et meget bedre stykke arbejde. I mosejord er der også en fordel, for ved de gamle muldplader kunne jorden godt sidde fast på muldpladen og det begyndte at slæbe, det gør det slet ikke ved en risteplov.

  • #4   9. nov 2012 En riste plov er også nemmere, at slæbe end en med almindelige muldplade, i hvert fald i lerjord. Jeg har kørt med begge dele, og det køre skam fint det hele, men det kommer jo an på jordtypen. En risteplov egner sig helt klart bedst i lerjord, hvor jorden nemt slipper muldpladen, hvorimod sandjord bare vil smuldre mellem pladerne, og du vil derfor ikke få vent jorden ordentlig. Du kan nemt lave lave et pænt arbejde med en risteplov, og også lave det sådan, at man kan se, at det er pløjet, men det er jo selvfølgelig nemmere med en med almindelige muldplader, men nu er det vel heller ikke som konkurrence plov, at du skal bruge den!? smiley

    Kent Rønbo: Vi har nu fået afvide ved en maskinforhandler, at risteploven vejer mere end en med almindelige muldplader fordi plovgodset er noget tykkere, og så sidder der jo selvfølgelig flere stivere på den.


  • #5   10. nov 2012 hvor hurtigt kører man normalt når man pløjer, fx med en 4 furret kverneland

  • #6   10. nov 2012 Jamen nogen køre 5 km/t., andre køre helt op til 10 km/t., jeg køre selv et sted mellem 6 og 7,5 km/t.

Kommentér på:
alm. muldplade vs. riste muldplade

Annonce