{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.853 visninger | Oprettet:

motor olie til fordson super major. {{forumTopicSubject}}

hej.
har lige renoveret min fordson major i motoren. den har fået hele turen. smiley
vi har fået gang i den og den går godt. men når den har kørt i en time begynder olien at blive for tynd. så den lyser i ingen olie tryk. først havde vi 10w/40 olie på. det var ikke mange minutter den kunne køre med det inden den begyndte at lyse.
så prøvede vi med 15w/40 olie. det kunne den køre med i en time også er det meget tynd olie.
så vi tænker vi skal have 20w/30 olie på som håndbogen siger. men kan ikke finde den olie nogen steder.
ved i hvor man kan få det, eller vil i bruge noget andet. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  motor olie til fordson super major.
  • #1   16. maj 2015 det skal lige siges at der er kommet ny olie pumpe i. smiley

  • #2   16. maj 2015 Har I målt hvad olietrykket rent faktisk er og tjekket op imod kravet til olietryk?

    Mvh.


  • #3   16. maj 2015 nej det har vi ikke. hvor kan man købe sådan en måler der lige passer i. pumpen skulle give 30 til 40 IB/Sq.in med 20 w /30 olie. smiley læst i håndbog til den.

  • #4   16. maj 2015

    profilbillede
  • #5   16. maj 2015 Jeg vil tro den tryktester jeg købte i forbindelse med min egen motorrenovering kan gøre tricket for dig:

    http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-pressure-tester-wave-box-pressure-meter-AT692-/400720550882?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5d4cce5be2

    Men når nu problemet kun er der når den er varm, så er det jo det sidste tal i viskositetsbetegnelsen der skal være højere. En 20W30 er bare ret tyk når den er kold. Derfor kunne jeg godt forestille mig, at problemet ligger et andet sted.

    Måske skal trykket indstilles på den nye pumpe? Det er jo ikke sikkert, at det er præ-indstillet!

    Mvh.


  • #6   16. maj 2015 okay tak.
    ja men kan det ikke være at når den bliver så tynd så har den svært ved at pumpe det rundt. hvordan kan man indstille den her olie pumpe.


    profilbillede
  • #7   16. maj 2015 Har ingen anelse, men hvis du kigger på den specifikation du lagde op tidligere, vil du bemærke at der står et eller andet med fri længde af fjeder til reduktionsventil. Kunne forestille mig, at der nok er et eller andet at studere nærmere der...

    Hvis du er rigtig heldig, melder Jørgen B. herinde sig under fanerne. Han kan formenligt forklare hvordan det hænger sammen.

    Mvh.


  • #8   16. maj 2015 okay. ja det kunne der være noget om. har han da forstand på det her. smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #9   16. maj 2015 Hej BM nå det tror du, ja jeg kan sige så meget at det ikke er olien der er noget galt med. for en 10 eller 15 / 40 er mere visko stabil end 20/30 men prøv nu lige at sætte et manometer på det er såvidt jeg husker 1/8 "rørgevind lig smøreslangen på en fedtsprøjte og så lige i et 10 eller 15 bar manometer Det er nemlig tit olietryks indikatoren der er syg. hvis den mod forventning ikke kan holde tryk så ville jeg lige tjekke sugesien og røret til den det har engang taget røven på mig. Da mistede motoren olietrykket når vi gassede lidt op der gik lige lidt inden jeg fattede hvad der var galt

  • #10   16. maj 2015 okay. vil lige få købt en måler så. olie tryks indikatoren er den der sad på før jeg begyndte på at renover hele traktoren så den virker. og det med suge røret har vi haft blæst i gennem og det filter for enden har vi haft gjort godt rent.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #11   16. maj 2015 Kan lige se du sagtens kan nøjes med et 5 bar ur det er bare fordi vi bruger de andre til lavtryks hydraulik også. du kan jo bare låne det der sidder på kompressoren hvis du ikke har andre

  • #12   16. maj 2015 ja men det er lige det med at finde noget der passer ind i blokken.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #13   16. maj 2015 Det tror jeg fedtsprøjteslangen gør Det er 1/8" rørgevind

  • #14   16. maj 2015 okay. det vil jeg lige prøve. ved du hvor meget tryk der skal være.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #15   17. maj 2015 Det står jo på det data blad du selv har sat en stor ring om. 2 -3 bar men kan den kun holde 1 bar i tomgang så lever den også med det. Men hvis du lige har monteret nye lejer ogsådan så skulle den gerne holde trykket.
    Jeg kommer lige til at tænke på en ting har du kontroleret krumtappen om den skulle være slebet til understørelse på sølerne eller bare 1 af disse ( hvis du har de gamle leje panner burde det stå i bagsiden hvis de er til understørelse.


  • #16   17. maj 2015 det med krumtappen tjekkede vi og kørte til en lokal maskinsmed og spurte hvad vi skulle købe. de sagde at vi skulle sætte samme slags i den igen. det var standard der sad i så der kom nye standard i. okay hvad med når den kommer op i omdrejninger hvor mange bars tryk skal den så have.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #17   17. maj 2015 Det skulle ikke svinge mer end det der står ca 1 bar så lukker reguleringsventilen jo op. det kan jo da også være den der hænger det har man da set før også på en ny.
    det er jo den der sidder i pumpen der hvor du har splitten for fjederen


  • #18   17. maj 2015 okay jeg vil lige prøve at måle hvor meget tryk der er i morgen. skriver igen i morgen når jeg finder ud af noget mere. tak for hjælpen ind til vider begge to. smiley

  • #19   17. maj 2015 Det var jo det jeg sagde - Jørgen B. ville have massere af god viden og gode råd i den sammenhæng! smiley

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #20   17. maj 2015 Ja gode råd er der mange af men hjælper de???? man ved jo ikke hvad det er man blander sig i når man ikke kan se hvad der er gået forud. Så man kommer jo let til at famle lidt i blinde

  • #21   17. maj 2015 Jeg har lige tappet 40 liter rigtig tynd olie af min supermajor trækker. Der sidder dyserne gemt under ventildækslet ligesom de vist også gør på din motor. Der var gået en lodning i overløbsrøret, og så bliver olien altså også tynd... ;o) bare for at gøre forvirringen total

    mvh. Max


  • #22   17. maj 2015 okay. er det noget du kan vise på et billede for kan ikke huske noget overløbs rør.
    eller er det overløb til brændstoffet du mener.


  • #24   17. maj 2015 Jeg har prøvet at have olielampen til at lyse et ar gange på diverse ting gennem tiden, og de gange olien har været fin på alle måder, har det været føleren der var gået. Men har dog også prøvet det med diesel i olien, men så er man nu ikke sådan i tvivl... Bare for at understrege at de følere har en tendens til at gå... smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #25   17. maj 2015 Ja det er rigtig Max men så burde oliestanden i motoren stige Bare ½ litter burde kunne ses.
    Og til den med olie lampen så er det nok en af de mest almindelige fejl at indikatoren er blevet træt.


  • #26   17. maj 2015 okay. jeg har købt nogle olietryks måler ved agriline. de er sat til et tryk på 2,4 bar. men pumpen laver mindst 2 bar. så dem kan jeg jo ikke regne med. så køre med den der sad på da jeg købte traktoren for næsten tog år siden. den siger at efter ca en time at der ikke er nok tryk.
    hvor kan man få en måler der er til at regne med.
    det med diesel i olien, hvordan ser det ud.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #27   17. maj 2015 Diesel i olien kan du kun se ved at det bliver tyndere, og oliestanden vil stige. Og ja det er ret almindeligt at overløbsrøret der går oven på dysserne bliver utætte. Og du skrver at du har en indikator der tænder ved 2,5 bar så er det nok en god ide at få fat i en der står noget lavere for hvis du nu ser i databladet så er normal tryk = 2,1 bar men prøv nu lige med et rigtig manometer så du kan se det faktiske tryk inden der går mere panik i det. det er da tosset at skille det hele ad for at finde ud af at det alligevel bare var den indikator der var syg.

  • #28   17. maj 2015 ja vi for målt trykket en af de næste dage. så vil jeg prøve at finde en måler der passer til den.


  • #29   17. maj 2015 http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb3/viewtopic.php?p=191 her er en man i England der også har hoved renoveret motoren. han har de samme problem.
    der er en som svare ham at han har set mange af dem her motor med et lavt olie tryk i tomgang. helt ned på ca 0,7 bar. og det var ikke et problem. og ved 1800 omdrejninger 1,5 til 2 bar.


  • #30   17. maj 2015 Husk at melde tilbage med hvad du finder ud af!

    Mvh.


  • #31   17. maj 2015 Ja det skal jeg nok gøre. smiley tak for hjælpen

  • #32   17. maj 2015 Har ikke lige et billede af overløbsrøret, men det er det som sidder imellem alle indsprøjtningsdyserne. Har du renoveret motoren har du nok også givet den nye kobberringe osv. Ellers, som de andre siger, så vil du se at olieniveauet stiger og at det lugter mere krydret ;o)
    Bor du tæt på en Biltema, så har de oliemanometre/visere til næsten ingen penge


  • #33   17. maj 2015 Ja den har fået nye kobber skiver.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #34   17. maj 2015 Svar til # 29 :Ja men det var jo også næsten det jeg mente da jeg skrev at jeg troede den fint kunne leve med 1 bar i tomgang.
    Kender du da ikke en der har en gl marksprøjte til at stå som du lige kan låne manometeret af så er det da bare lige at finde en vvs muffe overgang til fedtsprøjteslangen. det behøves ikke at være så speciel


  • #35   17. maj 2015 Min storebror låner en i morgen og prøver at måle det. Jeg går på efterskole så det er kun i weekenden jeg kan lave noget på den. Jeg giver besked her inde når jeg har fundet ud af mere. smiley

    men hvad skal jeg gøre vis den nu har 1 bar tryk i tomgang også olie lampen lyser. skal jeg bare ignorere den. ???


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #36   17. maj 2015 Jeg synes du skal finde en olie indikator der tænder ved 0,5-0,7 bar Det kunne være en fra en Ford eller en IH feks. 844 Eller hvis du er måske hvis det skal være original Tror jeg heltsikkert også du kan gå til en New Holland forhandler og købe en. På værkstedet hvor jeg arbejder bruger vi den samme. Vi har en model med 1/4 tomme rørgevind og en med 1/8 tomme rørgevind. De tænder alle lige der godt ½ bar

  • #37   17. maj 2015 Okay det lyder til at Være en god idé.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #39   19. maj 2015 Som jeg læser det har Karl brugt en føler med et tænd/sluk tryk der ligger noget højt og jeg har aldrig haft det godt med bare en indikator Jeg bruger altid et tryk manometer så kan man jo følge trykket
    Og det er nu ikke unormalt at olietrykket i en gl Major falder når den bliver varm, og hvis sølerne er lidt slidte hvilket er meget tænkeligt vil det jo forstærke trykfaldet men det er jo ikke sikkert at det er allarmerende det må manometeret jo vise.


  • #41   19. maj 2015 Det er den gamle føler jeg bruger da dem fra agriline er lavet til et højere tryk.

  • #43   19. maj 2015 Ja det har jeg også tænkt mig men som sagt går jeg på efterskole så kan ikke gøre det selv. min storebror har lovet at gøre det i denne uge.

  • #45   19. maj 2015 Det skal jeg nok gøre. i har alle sammen gjort det nemmere at finde ud af hvad problemet kan være.

  • #47   19. maj 2015 Nej nej. Men det har da givet en ide af hvad vi skal gøre for at få det til at virke. ellers går motoren bare godt efter den er renoveret. :):)

  • #49   22. maj 2015 så er der nyt i sagen.
    vi fandt en måler fra en luft pistol og brugte.
    den havde i starten 10 psi i tomgang, men jo mere varm den blev jo mere faldt den igen.
    så købte vi noget andet olie. http://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/motorolie/castrol-classic-xl-20w-50-5-liter/n-496471173/pn-495911405/
    som skulle være lavet til en ældre motor.
    det blev bedre, men efter jeg havde kørt den godt varm kom den ned på en 4-5 psi i tomgang med ca. 700 omdrejninger. olien ikke slet ikke så tynd som den var med det 15W 40 olie.
    er det noget jeg kan køre med eller er det ikke godt.


  • #51   22. maj 2015 okay. det lyder godt. vil nok have været en god ide. men som efterskole elev er det ikke så mange penge man for tjent, så jeg tror lige at det må vente lidt. skal ud og have prøvet den af for ploven i morgen så må jeg se hvordan det går. starter med en 2 furet også når den har kørt nogle timer med det og er kørt til vil jeg putte den 3 fuge på.

    profilbillede
  • #52   22. maj 2015 https://shop.grene.com/store/agro-dk/da/product/1830885 ville den olieindikator kunne gøre det. smiley

  • #54   23. maj 2015 Det er bare svært at få det op i instrumentbrætet så det ser godt ud. lige nu køre jeg med den fra luft pistolen af

  • #55   23. maj 2015 Din traktor ser rigtig flot og gennemført ud, så den fortjener næsten noget originalt. Prøv at se om agriline.co.uk har noget du kan bruge. Evt. noget originalt. Det er et billigt og hurtigt sted at købe dele til ældre Forder

    //Max Madsen


  • #56   23. maj 2015 Jo tak. alle de nye dele jeg har købt kommer fra agriline. men deres olie indikator er lavet til et for højt tryk. og der er ikke lavet plads på en super major til en manometer som der er på en fordson major ?

  • #57   23. maj 2015 Har lige prøvet at plove med den. Den er nede på 5 psi ved 1800 omdrejninger. så det er jo ikke godt. Så er der vil kun en ting at gøre. det er vel at krumtappen skal drejes mindre også nogle andre hovede lejer

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #59   23. maj 2015 Hvis den er så Langt nede i tryk så tror jeg ikke det er godt at fortsætte. Jeg kan næsten ikke tro at det bare er slitage på krumtappen. Er du helt sikker på at der ikke er bare en eller to søler der er slebet? Jeg har været ude for at man bare har slebet den eller de søler der var nødvendige og ikke hele tappen.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #61   23. maj 2015 Enig Men det ændrer jo ikke på at det er ÆRGERLIGT for Karl, men det lærer man jo af.
    som min far siger: Af skade bliver man klog men sjælden rig.


  • #62   24. maj 2015 Hmm... Jeg var lige inde på et engelsk forum og læse lidt om det. Overtryksventilen? sidder den på selve pumpen eller et andet sted? for det er åbenbart et hyppigt problem at fjedren i denne bliver slap...


  • #63   24. maj 2015 Den sider på pumpen. men der er lige kommet ny i. Men den er måske ikke spændt nok den fjedren

  • #64   24. maj 2015 tja, ved det ikke, men åbenbart en mulig fejlkilde.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #66   24. maj 2015 Man har da set nye ventiler der hænger i halvåben stilling. Men det er sjælden og det med justering ?? det er ved at lægge skiver under fjederen. det er noget omstendig at kontrolere hvis fjederen har den rigtige længde så burde det passe.Ventilen er jo bare en simpel glider med et sæde

  • #67   24. maj 2015 er kommet frem til at hvis der ikke er noget at se på selve hoved lejerne så er det krumtappen jeg skal se til. smiley
    hvad tror i det vil koste at få den i en dreje bænk. tænker lidt det måske er billiger at købe en ny. http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/NavigateProduct/7090-crankshaft?categoryId=ford-super-major.
    fik planslebet mit topstykke oppe ved Viborg cylinder service og fik drejet en knastaksels bøsning. det er godt det de laver men det koster jo også lidt.
    hvad vil i gøre.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #68   25. maj 2015 Du kunne jo inden du skiller det hele ad,tage bundkaret ned og så sætte tryk på oliegalleriet ved at montere en slange (ca 8mm indv d.)som du forbinder til bunden af en beholder som du han hælde ca 2-3l olie i og så sætte tryk på ( ca de der2-3 bar) så kan du måske se hvor der kommer ekstra meget olie, fra et søle eller andet sted knasten eller ?? Det har vi brugt på værkstedet når der har været noget lignende der har drillet os.og det har da også afsløret mange forskellige fejl

  • #69   25. maj 2015 så jeg skal have motoren til at køre lidt uden bundkar men med en spand på gulvet som den kan suge olie fra. er det godt til rasten af motoren eller er det kun lige i et minut der er tale om. smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #70   25. maj 2015 NEJ:Nej motoren skal bestemt ikke køre. så får du ikke noget at se. Du har vist ikke helt forstået systemet. Men du sender olietryk ind i smøresystemet. Og med motoren i ro så kan du i ro og mag se hvor den største olie mængde kommer. hvis der er stor tolerance ved en plejlstang vil der komme mere ved den end ved de andre ligesådan hvis det er et hovedleje så giver det også mere end de øvrige.du kan endda også se hvis trykregulerings ventilen lækker.
    Hvis du starter motoren eller bare kører den på starteren så får du problemer med miljøstyrelsen angående olieforurening. Det vil svine helt tosset


  • #71   7. feb 2016 hej igen.
    så er der gået lidt tid siden sidst, men i jule ferien skilte jeg den ad igen, fik krumtappen ud. vi havde snakket med Viborg cylinder service og de sagde at vi skulle have den renoveret. så vi sendte den op til dem og de fik den lavet og jeg fik nogle nye lejer med hjem til krumtappen. vi har så i går fået samlet den og fået gang i den i dag igen, vi helte 20w50 castrol motor olie på da det skulle være til veteran motor. vi fik gang i den, den viste 30 psi ved kold motor, men igen blev den ved med at falde.
    da den var godt varm var den nede på 5 psi i tomgang og ved 1800 omdrejninger 16 psi. så det har jo ikke hjulpet en skid. så prøvede jeg at putte 15w40 olie på, men det gjorder det kun dårligere.
    så hvad kan der være galt, kan olie pumpen være indstillet forkert da det er en ny olie pumpe.
    jeg er ved at være meget sur på den traktor og er ved at give op, så håber der er en der har løsningen, så vil jeg blive meget glad. smiley


  • #72   7. feb 2016 Ærgerligt når man syntes man gør alt, men traktoren alligevel stadig driller.
    Du er nok blevet god til at skrue bundkar af og på smiley , så har du adgang til en anden brugt oliepumpe kunne prøve at sætte den på. Eventuelt den brugte du pillede af hvis den stadig lever... Det lyder som om alt andet snart burde være i orden.


  • #73   7. feb 2016 jeg har stadig den gamle og jeg mener at den virker. den faldt bare ned en gang jeg havde bunkaret af på den. men tror ikke den fejler noget. tror du måske at den fjeder der sider i olie pumpen er for slap. smiley

  • #74   8. feb 2016 Så prøv at smid den på- Det vil være en naturlig og billig ting at prøve i den videre fejlsøgning. -Ellers kan det da udelukkes èn gangf or alle

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #75   8. feb 2016 Det er vel ikke sådan at der er en slut prop i en oliekanal der er faldet ud. Ja jeg kan ikke sige hvor men har du prøvet at sende tryk ind som jeg foreslog i #68

  • #76   8. feb 2016 hej. hvad er en slut prop og hvor kan den side? ?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #77   8. feb 2016 I motorblokken er der støbt og boret oliekanaler og der hvor de ender ud i motorens indre er der en prop enten slået i eller skruet i det kan også bare være en kugle jeg kan ikke huske hvordan de ser ud i en gl. major selvom jeg har bøvlet en del med dem det er jo henved 35 år siden i Tanzania.

  • #78   11. feb 2016 hej. jeg kan ikke helt forstå hvad det er jeg skal gøre i #68.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #79   11. feb 2016 Det er jo en trykprøvning af smøresystemet, hvor man kan se om der kommer meget olie på et sted eller kommer lidt over det hele som det skal. Hvis der er for stor tolerance et sted eller der er et hul der ikke skal være der så vil der jo stå en meget større stråle ned fra dette sted. Det er jo der for at motoren ikke skal køre så kan du jo ikke se noget, det har sommetider været nødvendigt at dreje lidt langsom med den med håndkraft.

  • #80   11. feb 2016 jeg kan godt se formålet med det, men kan i forstå hvordan jeg skal gøre det.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #81   11. feb 2016 lav en beholder eventult af et stykke 4 tommer rør eller lignende der kan rumme 3-6 liter. Deri sætter du en slange i bunden (gerne med en lille kuglehane) som du forbinder med motorens smørekanal normalt der hvor olietryk indikatoren er. I toppen skal du jo have en prop for eksempel en 1 tomme rør prop med en hjulventil i så du kan pumpe tryk på . Når du så fylder beholderen halvt med olie og forbinder slangen til motorblokken lukker hanen pumper du 3-5 bar tryk på på beholderen,l når du så åbner hanen vil der jo så komme smøretryk på systemet.
    var det forklaring nok


Kommentér på:
motor olie til fordson super major.

Annonce