{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.737 visninger | Oprettet:

JD. Slør i styrehus {{forumTopicSubject}}

Hej

Har lige fået mig en John deere 3130, fantastisk traktor når jeg kommer fra en david Brown 995 smiley

Den har dog en hel del slør i styrehuset
og ville høre om der er nogle der kender en løsning på dette ?

Vis man drejer sløret "væk" Mod højre og så drejer mod venstre indtil den igen begynder at tage fat i styretøj er det ligesom om at rettet løfter sig, kan det være noget så simpelt som et leje i toppen af ratstamme?

Vh Jannich


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  JD. Slør i styrehus
  • basse
    basse Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 12 Følgere: 2 Svar: 73
    #1   16. jul 2016 jeg tvivler på at ret mange herinde, har haft fingrene i styretøjet på en 3130 ?
    hvorfor allierer du dig ikke med en rep håndbog over den. de par hundrede den koster kan være givet godt ud.


  • #2   16. jul 2016 Tænker at det nok er noget lignende det samme på flere af de ældre john deere
    Har også ledt efter en håndbog men uden held


  • #3   16. jul 2016 Hvis den har styrearm ud gennem kroppen ved koblingshuset, så den med gammeldags styretøj, hvor der er direkte forbindelse til styretøjet.
    Der sidder en aksel med et øje/bøsning i enden, i enden af rat stammen, hvilket helt sikkert er ved og være kørt godt i smadder..

    Der sidder et dæksel på modsatte side af koblingshuset, tag det af og du kan sikkert se problemet.

    Og ja rattet køre nogen få mm op og ned, da det er det der aktivere "styre orbitrolen"


  • basse
    basse Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 12 Følgere: 2 Svar: 73
    #4   16. jul 2016 har du prøvet peters traktorbøger ? hvis de findes så er han leverandøren.

  • #5   16. jul 2016 Fik advide den ikke var med styreorbitrol men med hjælpe styring i styrehuset,

    Når man står og kigger på det ligner det styretøj fra en gammel traktor uden Servo, denne er dog med men vil lige prøve at kigge bag det dæksel er det noget der kan laves med lidt fingersnilde?


  • #6   16. jul 2016 Den er heller ikke med en orbitrol som det Danfoss laver, i ratstammen sidder hjælpe stemplet, og ventilen/glideren som åbner for olien når du drejer rattet.
    Derfor ratstammen bevæger sig op og ned, da det påvirker glideren og olie lukkes ind/ud på hjælpe stemplet.

    Men skal lige høre, dit slør er at du kan dreje rattet en hel del før end hjulene kommer med, ikke?

    Hvis det er det, så ligger fejlen i at kødbenet/banjoen som har fat i styrearme, bliver rykket oval/smadret da den med årene får en del tæsk, og måske ikke er helt stærk nok.

    Ja hvis ikke ratstammen fejler noget, så det bare at tage piggen/bolten ud som forbinder styrearmen med ratstammen, og afmontere ratstammen, skifte kødbenet og monteret det igen.
    Piggen/bolten trænger sikkert også til udskiftning.


  • #7   17. jul 2016 Kan dreje rettet næsten en halv omgang før hjulene kommer med, den var meget spændende at køre næsten 80km hjem smiley

    Vil det sige hele styrehuset skal af?
    Hvor for man reservedele til det henne?


  • #8   17. jul 2016 Hehe ja det kunne jeg forestille mig, godt den kun løber 30 smiley

    Ja ratstammen skal af, det er nu ikke så galt igen, stænger til high/low skal af og pto, også self armen til styretøjet.

    Hehe ja et godt gæt vil være en jd forhandler smiley
    Ved ikke om deres laves noget uoriginalt, det må du spørge en grene forhandler om.


  • #9   17. jul 2016 http://www.justanswer.com/heavy-equipment/2lznt-tractor-the-steering-column-just-below-steering-wheel-blown.html

    Her er en split tegning af rat stammen, det er del nummer 40 som bliver ødelagt.
    Ved ikke hvor ferm du er på fingrene, men det skulle være muligt lave hjemme smiley


  • #10   17. jul 2016 Aha
    Jo jamen er rimelig ferm på fingerne
    Må igang med med at prøve og skille det ad, det kan ikke gå værre end galt:-)

    Skal godt nok bruge traktoren de næste to dage og så på ferie men vender lige tilbage når jeg er kommet igang med den smiley


  • #11   4. dec 2016 Hej Kent Nu har jeg fået det skidt ad og der hvor du mente der ville være slør ser helt nyt ud, men vis man skruer del 35 af del 25 på split tegning så kan man skubbe hele del 25 ca. En cm op og ned har du nogen ide om det kan shimses op ?
    Vh


  • #12   4. dec 2016 Og det den kan give sig op og ned når den er skruet sammen altså 25 og 35 det er ca. Det samme som det slør jeg har

  • #13   4. dec 2016 Som jeg skrev tidligere, så skal den kunne give sig op og ned, ellers virker hjælpe styringen ikke..
    Så helt fjerne sløret kan du aldrig..

    Har sku aldrig pillet i den øverste del må jeg indrømme, men mon ikke pos 26 er shims smiley
    Og evt 13 er tryklejer..


  • #14   4. dec 2016 Jo det virker som shims men mit slør er udelukkede det der som den giver sig op ned smiley det næsten en halv omgang på rettet har været alt det mekaniske igennem og kun fundet en kugle med minimalt slør så jeg ikke mener kan give det smiley overvejede næsten at bestille en ny rat stamme men det må jo kunne laves i mit hovede gir det ikke mening smiley

  • #15   4. dec 2016 Tja fidusen i systemet er jo at 19 og 23 er ventiler, som lukke olien fra/til kamrene på stemplet 35, som så hjælper føren med at dreje.
    Et lidt storm p system, sammenlignet med en Danfoss orbitrol.

    Nu er det svært og vurdere når man ikke selv sidder i maskinen, men så vidt jeg husker, så kan du dreje en kvart omgang på rattet med slukke motor, på en "normal" jd med den type servo.

    Og du har tjekket om der er spillerum ved akslen som stikkes ind i pos 40, altså på traktoren og oppe i ratstammen, altså spillerum mellem pos 40 og 36.
    Og mellem 40 og akslen som har fat i styrearmen på traktoren?


  • #16   5. dec 2016 Ja der er ingen slør smiley og den kan også dreje lidt over en kvart omgang med slukket motor smiley
    Hvordan da de var nye der blev de vel ikke solgt med slør smiley
    Det er godt nok ubehageligt når man køre på vejen med den og tænker ikke synshal er helt tilfreds når jeg når der til:-)


  • #17   5. dec 2016 Ja om du har for meget slør er jo svært og vurdere gennem nettet smiley
    Er der ikke slør i resten af styretøjet, må fejlen jo være i din ratstamme, det eneste der kan ske ved du har for lidt "slør" er at din servo funktion forsvinder, men det kan du jo så nemt mærke.


  • #18   5. dec 2016 Der er kun en lille bitte smule ude i den der med 3 arme på i fronten men "pitman armen" eller hvad den hedder på en traktor smiley den som sidder inde uden føre huset bevæger sig ikke så det ikke den da tager sløret, og det der kødben som før er omtalt er overhovedet ikke slidt smiley

  • #19   5. dec 2016 Mon ikke du skal tage og fixe det i fronten først..
    Alt er jo relativt med lidt slør, det kan jo være meget for andre smiley


  • #20   5. dec 2016 Jeg prøver og vrider lidt mere i tingene ellers må der er ny ratstamme til har fundet en uorg. Til 3000 men det også bare øv at få hjem og så gør den det samme:-)

  • #21   5. dec 2016 Der løb ivrigt ca. 2 liter olie af da jeg pillede det dæksel af i siden går ud fra det er gear olie, ved du hvor jeg hælder nyt på igen samt tjekker niveau? smiley

  • #22   5. dec 2016 Hvis du kigger på tegningen, så skal rattet af, og pos 7/8 og 49 skrues ud for at få resten af stammen ud smiley

    Det skal helst være helt tørt inde i huset, der ingen forbindelse til gearkassen.
    På de senere faktorer som har sg2 hus, er der normal servo på, og åbent hvor din ratstamme/styrearmen sidder.


  • #23   6. dec 2016 det har jeg ude men det er som om der er en anden omløber længere nede
    tager lige et par billeder og en video senere


  • #24   6. dec 2016 men mange tak for din tid og hjælp smiley

  • #25   6. dec 2016 Skal der ikke være olie her i? Det ligner umiddelbart retur olie løber den vej men samtidig også noget der trænger til at blive skiftet

    profilbillede
  • #26   6. dec 2016 Så meget kan aksel gi sig op og ned synes det er meget

    profilbillede
  • #27   8. dec 2016 Hvis du kigger på tegningen igen, eller på bunden af din rat stamme, så,der ikke nogen kanal der ned, ihvertfald så,vidt jeg husker..
    Så olien der ligger der er "sved" fra hjælpestemplet i ratstammen..

    Jeg kan desværre ikke se din film..


  • #28   11. dec 2016 Er det ikke retur der i bunden?

    Har fundet sløret og det ser ikke ud til at kunne fjernes det er de to ventiler når den ene åben skal den anden kunne gå baglæns det giver 8-10mm så du har haft ret helt fra starten smiley

    Overvejer nu at bygge den om til orbitrol det ser umiddelbart ret simpelt ud da jeg jo allerede har hydr. Tryk smiley


    profilbillede
  • #29   11. dec 2016 Hmm der må jeg være svar skyldig, der ved og være nogen år siden jeg har pillet i traktorer smiley
    Men er der ikke to rør på ratstammen, altså den nippel man kan se i venstre side af billedet og længere oppe på stammen?

    Ja det skulle være muligt, ved ikke om olie forbruget er forskellig fra de to typer, der ligger stemplet jo ude foran, under køleren..
    Så det kræver da ihvertfald alle stumperne fra en som har det.
    Altså orbitrol, styrestempel for og armene til det, rør og slanger.


  • #30   13. dec 2016 Nej det er nemlig kun en olie tilslutning som umiddelbart kommer direkte fra olie pumpen er ved at gro grå hår over det smiley tænkte bare en danfoss orbitrol og så et styrestempel fra en tilfældig traktor slanger kan jeg selv lave smiley nu må vi se måske jeg bare skulle sælge den og finde en lidt nyere smiley

  • #31   13. dec 2016 Hmm jamen så er det nu nok retur smiley
    Kan kun huske at modellerne i skiftet fra den ene hjælpe styring til den anden, havde stadig hulet til styrearmen og ratstammen..

    Hehe tja det jo ikke bare lige til, dels skal du holde dig indenfor samme olieforbrug, da prioritetsventilen ellers ikke ville kunne give nok, eller ihvertfald afskære de andre funktioner, når du styre..
    Er træls liften og udtagene ikke virker når du drejer rundt i marken..

    Stempel og slanger kan self laves selv, og blende til styrearm/ratstamme..


Kommentér på:
JD. Slør i styrehus

Annonce