{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.343 visninger | Oprettet:

David brown 990 Brændstof pumpe {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg har et par spørgsmål omkring brændstofpumpen på min GAMLE David brown 990

hvor på pumpen kan den justeres op? Jeg vil prøve at ligge et par billeder op af min pumpe da jeg igennem andre's forum omkring dette ikke har hjulpet mig. jeg har læst at der hvor plumben sidder kan man skrue den bolt lidt ind, dette vil vel kun gøre at man kan rykke max punktet på vandringen af "gas spjældet" på pumpen ?
mit spørgsmål er så om man ikke kan skrue op for brændstof "trykket" eller volumen pumpen giver ? altså at man fra 10/15% gas allerede sprøjer mere diesel ind? istedet for at man blot lader pumpen åne mere ?
håber der er nogen der forstår mit spørgsmål og kan hjælpe mig omkring dette.
jeg har læst alle de kloge kommentarer omkring at dette ikke vil give nogen effekt. det er også korrekt, men jeg er i gang med projekt eftermontering af turbo på min lille DB'er og dertil skal den gerne lige have lidt mere suppe. jeg håber jeg kan give den nok i pumpen uden at skulle have den ind til en der kan opgradere selve pumpen.
kom gerne med gode råd til dette, og hvis der er nogen der ude som har været i gang med lignende projekt har jeg også et par spørgsmål omkring monteringen af turboen og hvor i har hentet olien og returen derfra. smiley
hilsen Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  David brown 990 Brændstof pumpe
  • #1   24. mar 2017

    profilbillede
  • #2   24. mar 2017 Du skal have dækslet på siden af pumpen af, det der sidder med to 6mm bolte.

    At justere på det øverste stop, på toppen af pumpen vil ikke ændre mængden af brændstof den kan levere.
    Stoppet er til justering af maks omdrejninger, og en rigtigt dårlig ide og justere op, ihvertfald hvis man ikke er lidt påpasselig.


  • #3   24. mar 2017 mange tak Kent.
    også det jeg mente at det ville være en dum ide, da det jo ikke ville levere mere olie ind i motoren blot "tomme omdrejninger"
    men tak for svaret det vil jeg prøve og se nærmere på når jeg lige har tid til det smiley


  • #4   24. mar 2017 Hej Kent.
    nu fik jeg skildt min pumpe lidt af, og det trængte den og helt vildt til
    under det lille dæksel på siden, ser man ind på pumpen med "takt" slag a+b+c+d+e+f mener jeg at have set
    oven på pumpen ser du selve giveren, for at få mere juice igennem skal man da stramme fjederen på giver armen ?
    vedhæfter lige et par billeder fra pumpen efter afdskillese smiley


  • #5   24. mar 2017 Ja den mængde diesel som pumpen kan levere vil være det samme, med mindre du justere på pumpe stemplernes maks vandring igennem dækslet.

  • #6   24. mar 2017

    profilbillede
  • #7   24. mar 2017

    profilbillede
  • #8   24. mar 2017

    profilbillede
  • #9   24. mar 2017 Der skulle gerne være to bolte som holder pumpe hovedet sammen, som du skulle kunne se gennem åbningen.
    De skal løsnes for at justere mængden.

    Fremgangsmåden er at løsne (og KUN løsne) i den ene side også tørne motoren til man kan se den anden bolt, hvor pumpestemplernes maks vandrings plade har et justerings indhak.

    Jeg vil ikke anbefale dig at justere på fjedrene i toppen af pumpen, da det er regulatoren til speed drop, samt indsprøjtet mængde bestemt af chaufføren og det er altså ikke bare sådan lige.
    Plus du kan få ret uønskede effekter ud af det.


  • #10   24. mar 2017 jeg kan se de to bolte du snakker om på selve pumpe hovedet, vil det dermed sige at ved at løsne de to en my? også vil pumpen kunne give mere diesel fra sig?

  • #11   24. mar 2017 Nej bestemt ikke.

    Du skal først løsne den ene, den du har sendt billede af.
    Så skal motoren tørnes, så bolten på den anden side kommer ud for hullet.
    Der vil på samme side af pumpe hovedet været en udfræsning med et blik man kan skyde op/ned, det blik kontrollere hvor langt pumpestemplerne kan køre ud.
    Hvilken betyder du justere maks slaglængde på stemplerne i pumpen.

    Bolten skal der efter spændes, motoren tørnes så den anden bolt kan spændes.
    Dækslet/-r på og pumpen luftes ud.


  • #12   25. mar 2017 mange tak for det udybne svar smiley
    det blik man kan justere på skal det op/ned for større/mindre mængde? syntes det er lidt svært at se,
    jeg har ikke løsnet noget endnu, men har brugt lidt tid på alliegment så jeg ved nøjagtigt hvor den sidder nu.
    min plan med tiden er at pumpen skal hen til en diesel ekspert hvor de nøjagtigt kan måle pumpen ud og måske justere trykket ca 10% op
    men til en start vil jeg forsøge at "skrue" den en smule i pumpen her hjemme indtil pengepungen er til at det store projekt motor renovering kan gå i gang smiley


  • #13   25. mar 2017 https://www.youtube.com/watch?v=h26p78YZIr4
    jeg faldt over denne video på youtube hvor han virkelig går i dybten med cav pumpen.


  • #14   26. mar 2017 Må ærligt indrømme jeg ikke kan huske om det den ene eller anden vej, men hvis du flytter den til maks, så skal du nok få masser af sort røg som resultat smiley

    Øhh justere hvilket tryk?


  • #15   26. mar 2017 det bliver learning by doing så smiley
    øhh muligvis heller ikke justering af tryk. men tænkte på hvis jeg nu fik renoveret/overhalet min pumpe ved et diesel værksted om de så ikke kunne øge diesel trykket? eller er det da kun mængden man kan få "højere/mere af"?


  • #16   26. mar 2017 tror du blander begreberne, det er dine dyser der bestemmer trykket det du justere på pumpen er hvor stor mængde pumpen giver pr/stempel slag.
    det er selvfølgelig altid en god ide på en ældre traktor at få tjekket dyserne og få justeret dysernes åbningstryk.


  • #17   26. mar 2017 Pumpen har som skrives en maks mængde den kan give, som self reduceres når den bliver slidt.
    Omvendt har den også et maks tryk den kan levere uagtet mængden den giver, men det er ikke vigtigt i det her spil.

    Og ja dysserne bestemmer arbejdstrykket og pumpen mængden.


Kommentér på:
David brown 990 Brændstof pumpe

Annonce