{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IH 474
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #1   2. mar 2015 Ja det er en Perkins motor jeg mener at det er den som MF bruger i 165 eren men den findes også i mange andre sammen hænge. Rent praktisk betyder det at det er en motor med en slagvolumen på 212 Kubic tommer.

  • #2   2. mar 2015 Tak for svar men ved du om den evt. findes fra anden traktor/mejetærsker/truck eller andet ?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #3   2. mar 2015 Den bliver som jeg skrev brugt i meget forskelligt, men hvor kan jeg nu da ikke sådan lige sige Mener at have set den i en Dronningborg og i Claas tærsker men hvilke modeller husker jeg ikke. Men det kunne man jo prøve at google.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #4   2. mar 2015 Nå når man googler er det den nr. større 4.236 der bruges mest men de er heller ikke nemme at se forskel på der skal man se nr. indhugget. så det kan nemt være jeg har forvekslet dem.

  • #5   2. mar 2015 Ja men det er vel industri motorer så passer de nok ikke lige over.

  • #6   2. mar 2015 Der skulle heller ikke være noget problem i at bruge en Perkins A4.236'er... Udover at du nok skal overveje den kraftige kobling til den i stedet for standard. Det gjorde Volvo på T500, 2200, 2204, 2250 og 2254, som kører med samme gearkasse og bagtøj som din 474'er.

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #7   2. mar 2015 Jeg kan ikke forestillemig at de ikke skulle passe. og Koblingen Ja jeg bruger altid den til 574 de passer jo sammen

  • #8   3. mar 2015 Hvis jeg kunne finde en fra en mejetærsker,har den så de foreste bolt huller til fortøjet?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #9   3. mar 2015 Ja det tror jeg bestemt for den er jo gjort fast på motor bukken der.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #10   3. mar 2015 nu lige for at gå helt i detaljer BM.
    Perkins motorer med A i model nr. så som AU4.212 er motorer der er brugt i MF(som dengang ejede Perkins motorfabrikken) hvor de som blev leveret til IH og andre ikke har A i navnet, om der er forskel iøvrigt tror jeg ikke måske nogle tolerance krav ????


  • #11   3. mar 2015 Til Jørgen B.: Troede bare "A" stod for Agriculture, men der kan man bare se... smiley

    Jeg ved ikke om der har været forskel i tolerancekrav dengang, men når man bestiller dele idag passer de [Volvo-perkinserne] dele med MF'erne.

    Til Jacob J: Du skal huske at afmontere adapter-flanchen mellem motor og koblingshus fra din nuværende motor, hvis du skal montere en motor fra en anden maskine eller traktor. Den brugte man ikke på f.eks. MF'erne...

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #12   3. mar 2015 Med tollerance krav mener jeg ikke mål på reservedele men når traktor fabrikken eller mejetærsker fabrikken modtager en sending motorer så bliver de afprøvet i bænk og hvis de så eksempelvis ånder formeget så er det retur ligeså hvis lyden ikke er rigtig.
    Og ja både forreste remskive, koblings hus flangen, svinghjulet og bundkaret kan der være forskel på alt efter hvad maskinen har været brugt i men det fejler jo som regel ikke noget på det man har: Så må man jo bare overflytte.


  • #13   3. mar 2015 Jeg tænker mest på blokken om de er ens altså om den passer over i ihen om den skulle have et par hk ekstra vil være ok.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #14   3. mar 2015 Jeg har ikke prøvet men jeg kan ikke forestillemig at der skulle være noget som ikke let kan tilpasses. Volvo har jo brugt 4.236 eren og nu senre kører Mc. Cormick jo videre I gen 4.212 og 4.236 er 2 næsten ens motorer jeg tror ikke jeg kan se forskel hvis motor nr. er slebet væk og jeg kun har den ene.

  • #15   4. mar 2015 Jacob J:

    Selv om følgende er et langt indlæg, SÅ LÆS DET!!! Ellers har jeg spildt min tid!!!

    smiley

    Perkins 4.236 motoren er lavet i omkring 100 varianter og har været produceret i små 40 år fra Perkins selv, med større eller mindre forskelle. Den bliver stadig licensproduceret den dag idag. Vi kan ikke redegøre for dem alle for dig herinde. Grundlæggende er Perkins 4.212, 4.236 og 4.248 konstrueret på samme udgangspunkt, nemlig 4.236'eren. Perkins 4.212 og 4.236 har samme boring, men forskellig slaglængde. Perkins 4.236 og 4.248 har forskellig boring, men samme slaglængde.

    I runde tal er slagvolumen fordelt som følger:

    Perkins 4.212 ~ 3,47 liter
    Perkins 4.236 ~ 3,86 liter
    Perkins 4.248 ~ 4,06 liter

    Udover, at en 4.236'er har flere hestekræfter har den også et højere moment. Derfor, som sagt tidligere, skal du overveje en kraftigere kobling. F.eks. den der blev brugt i IH 574'eren. Men det er formentlig heller ikke noget problem, da man så vidt jeg ved får den samme kobling idag, uanset om man bestiller til en IH 454 eller til en 784'er med 11" kobling.

    Hvis du vælger en af de tre motorer fra en anden traktor, f.eks. en MF i 100, 200, 300, 500 eller 600 serien, så skulle der ikke være noget vanskeligt i at få motoren til at passe i din IH, forudsat at du tager de tilpasningselementer fra din gamle motor og sætter over på den "nye".

    Mere præcist kan vi ikke sige det eller afgøre det for dig. Hvis du vil have mere viden, må du ud at søge selv eller frem med målebåndet.

    Som sagt, så har Volvo lavet 5 modeller baseret på samme bagtøj som din IH og éen af modellerne, Volvo BM T500, havde sågar også samme foraksel. Alle disse 5 modeller kørte med Perkins 4.236 motor og ifølge en ældre svensk traktormekaniker, jeg har talt med på et svensk maskinteknisk forum, så kom bagtøj, gearkasse, svinghjul, flanche mellem blok og koblingshus som samlet leverance fra IH i England og var identisk med den Perkins udstyrede IH og blev monteret op med Perkins 4.236 motoren ved Volvo selv. De vildeste forskelle, kunne være udvekslingsforhold i gearkassen og at Volvo som udgangspunkt fyldte mere olie i gearkasse og bagtøj. Men dette har intet at gøre med pasningen mellem bagtøj, gearkasse, koblingshus og motor.

    Den svenske traktormekaniker, har arbejdet med både IH'erne og Volvo'erne da de var nye, tilbage i 1970'erne og starten af 1980'erne.

    Her er et par billeder af motoren i min Volvo BM 2250'er, SOM KØRER MED SAMME GEARKASSE OG BAGTØJ SOM DIN IH OG ER MONTERET MED EN PERKINS 4.236'ER. Volvo BM 2250'eren har dog en anden forbro og foraksel... Kraftigere...

    http://www.traktorgalleri.dk/galleri/storbilledevisning/2295-volvo_bm_2250?n=27943

    http://www.traktorgalleri.dk/galleri/storbilledevisning/2295-volvo_bm_2250?n=27943

    http://www.traktorgalleri.dk/galleri/storbilledevisning/2295-volvo_bm_2250?n=27943

    Du kan se endnu flere billeder af motoren i mit fotoalbum fra renoveringen af motoren...:

    http://www.traktorgalleri.dk/fotoalbum/diverse-traktor/3200-volvo_bm_2250___motorrenovering

    Mvh.


  • #16   4. mar 2015 Tak for info flot Volvo du har.

  • #17   4. mar 2015 Velbekomme og tak!

    Kunne du bruge det til noget?

    Mvh.


  • #18   4. mar 2015 Det kunne jeg, det var super info smiley

  • #19   4. mar 2015 Dejligt! smiley

  • søren R
    søren R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 59
    #20   11. apr 2017 Hej Jacob, ved godt der er gået lidt tid siden emnet har været oppe, men har du fundet en motor ? Ellers har jeg en 4-236 mejetærsker motor til at stå.
    Mvh søren


  • #21   11. apr 2017 Tak Søren men fandt en 574 med en god motor som bare skulle hugges op så den er kørende igen. smiley

  • søren R
    søren R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 59
    #22   17. apr 2017 Det var godt.

Kommentér på:
IH 474

Annonce