{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.585 visninger | Oprettet:

Olie til volvo boxer biltema? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en volvo boxer 350 jeg skal til og lave servis på men ville lige høre om hvad i siger om biltema olie 15 w40 det er en traktor der ikke skal lave så mejet men kommer til i små perioder til at lave lidt er det okay at bruge biltema olie eller skal jeg ud og købe nådet dyrt olie?

Jeg har brugt det på min mf 35 og det køre godt nok men den laver heller ik så mejet andet end og køre en lille tur en gang i mellem

Hvad syns i?


(link fjernet)
Lige et ling til olien smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie til volvo boxer biltema?
  • #1   11. mar 2015 Vi begyndte for et år eller to siden at bruge biltema olie på bilen og der lige som om at den køre bedere og bruger mindre olie, og den køre heller ikke ret meget, så det burde jo være godt nok til traktoren.

  • #2   12. mar 2015 Ja ik
    Tak for svaret smiley


  • #3   12. mar 2015 har lige hældt Biltemas mc olie på min honda CB og den kører helt fint. olie er jo olie og graden (altså om det er 10W-40 eller andet) er jo gældende. der er kun forskel i de additiver der kommer i eller ikke kommer i smiley

  • #4   12. mar 2015 Okay tak smiley

  • #6   25. mar 2015 Kasper M:

    Hvorfor køre med tyk olie, hvis det ikke er nødvendigt?

    Mvh.


  • #8   25. mar 2015 Du kommer med en anbefaling af en given viskositet olie, uden nogen begrundelse. Dog siger du, at han skal købe noget ordentligt olie og nævner så to relativt tykkere sager, ihvertfald deres vinter-specifikation, og den ene er også en fed sag i sin varme specifikation. Og fundamentalt set, er der ikke nogen grund til at anbefale en tykkere olie, hvis der ikke haves kendskab til den pågældende maskines stand. Hvis en anbefaling skal gives, er det måske lidt smartere at spørge ind til maskinens stand først og så anbefale på baggrund af det.

    Men sådan kan man jo få mange "ekspertsvar" på diverse fora.

    Jeg synes det var en lidt "frisk" udmelding på baggrund af ovenstående.

    Mvh.


  • #9   26. mar 2015 Men det er 15w40 der skal på en volvo boxer ik??

  • #10   26. mar 2015 Efter at have gransket instruktionsbogen til Boxeren, er den oprindelige multigrade specifikation angivet til SAE 10W20, så faktisk en forholdvis tynd olie. Idag ville jeg nok vælge en 10W30, 10W40, 15W30 eller 15W40... Personligt, ville jeg forsøge med 10W40, lytte til motoren og tjekke olieforbrug jævnligt. Hvis der ikke er mislyde og heller ikke noget særligt forbrug, så ville jeg blive ved den specifikation.

    Mvh.


  • #11   26. mar 2015 Okay tak

  • #12   27. mar 2015 En 10W-30 bilr for tynd, husk på traktoren er 60 år gammel. Hvis din motor er sund og ikke har problemer med for lavt smøretryk i tomgang, skal der bare 15W-40 på smiley

  • #13   27. mar 2015 Kasper M:

    Vi er i år 2015... Traktoren er fra 1964... Regne regne regne... Alder = 51 år... Overdrivelse fremmer ganske vidst forståelsen, men der går lige et par år inden den rammer 60...

    Pointen med tyk olie holder ikke en meter, medmindre motoren er MEGET slidt. Nu er det jo ikke en gammel Englænder-motor, der helst skal køre på Duckhams den fede. Har uden problemer kørt f.eks. 5W40 på en Volvo 240 med omkring 650000 kilometer på bagen. Den havde et olieforbrug på 3-4 deciliter pr. 10000 kilometer = ikke noget problem. Som sagt, hvis der ikke er noget der beviser behovet for tyk olie, så kør med så tynd som mulig olie. F.eks. giver en 10W40 hurtigere smøring ved koldstart, da olien er mere flydende ved lav temperatur... Og "40" i 10W40 er cirka lige så godt som for en 15W40... Og det er det der har interesse ved varm motor.

    Derfor: Hvis der ikke beviseligt er noget problem med motoren, forsøg en 10W40... 10W30 er nævnt som en mulighed, men ikke anbefalet, hvis du læser mit indlæg igen. Men i princippet, sikkert ikke noget problem.

    Mvh.


  • #14   27. mar 2015 Hva blev der af #5 og 7?
    Holder da med at så tynd olie som mulig, men en 15w40 er allrounderen der ligesom vinder hver gang, her i landbruget?
    Har faktisk prøvet flere køretøjer, hvor olieforbruget blev LAVERE ved en tynd olie.. Er ligesom selv nået til den konklusion at olien "smutter" forbi, istedet for ud. På for eksempel turbo, og paraplyer...
    Men hvor meget er den boxer spændt for?
    Snakker vi gårdspladsrive, og hyggeture?
    He he volvo 240, kørte 5-30 på min turbo...
    Ville nok hælde en 10w40 på den boxer.. Er lidt overrasket over den lave viskositet fra fabrikken..?


  • #15   27. mar 2015 Jeg var også ret overrasket over den lave viskositet fra fabrikken...! Selv om Volvo altid har været gode til det med smøring, var jeg alligevel imponeret.

    Med hensyn til det lavere olieforbrug ved tyndere olie, har jeg lavet mig fortælle at hemmeligheden ligger i at den tyndere olie har højere gennemstrømning så at sige. Således bliver skidt og snask "skyllet" væk i kraft af oliegennemstrømningen, hvor trægheden i tykkere olie kan give anledning til ophobning/tilstopning i stedet for. Men det er helt sikkert også en mulighed, det du siger, Jimmi.

    Og i sidste ende, er det som altid, også vigtigt at skifte olien ved jævne intervaller og ikke vente til den er gammel og sur. Olie+filterskift er i den sidste ende, hvis ikke det billigste, så noget af det billigste motorvedligehold man kan lave - man skal jo holde prisen op mod en eventuelt renoverings pris og det kan hurtigt løbe op... Både i tid og penge. Og så er det altså billigere og hurtigere at sørge for olien.

    Mvh.


  • #16   27. mar 2015 Volvo BM:

    Da du nu vil diskutere, så lad os gøre den færdig. Ved godt hvad olie viskositet er! Og at en 10W-40 er næsten samme som 15W-40 i driftvarm tilstand. Beklager jeg skrev at traktoren var 60 år, men havde du en smule humor havde du også forstået at jeg mente traktoren ikke var ny!!! Vedr tykkere olie har du din mening og jeg min.. Har før prøvet at hælde tykkere olie på en slidt motor og det har hjulpet på smøretrykke i tomgang - har kun beskrevet ud fra min erfaring.
    Du beskriver tidligere at han lige skal lytte til motoren hvis han anvender en 10W-40? Dvs du kan simpelhed høre om en motor om den køre med en 10W-40 eller andet?? Hahaha den må du sgu længere ud på landet med!


  • #17   27. mar 2015 En lille kommentar mere, både Volvo BM og Jimmi A snakker olie forbrug.. Som spørgsmålet gik ud på, ville i hælde billig Biltema olie på jeres "51 år" gamle Volvo BM?
    Jeg bruger kun den beste Castrol olie på mine, og skulle de have en smule olie forbrug ville jeg være ligeglad! Blot de gamle røde har det godt, det er vigtigst for mig.


  • #18   27. mar 2015 At de skal ha det godt kan vi hurtig blive enige om...
    Og det dummeste sted at spare er olien! Har kørt ELF da jeg arbejdet på værksted, ellers kører vi Castrol..
    På biler kører jeg Duchams. Biltema og t-hansen er ikke steder jeg køber, tandremme, olie, bremser, filter osv...
    Ville ærgre mig grænseløst, hvis det tog kværnen, fordi man lige ku spare 3-400kr på en olieskift..!!

    ELF og Castrol is #1, for mig ihvertfald..


  • #19   27. mar 2015 jeg har købt nådet dyrt olie kan ikke huske hvad det heder og det bliver 15-w40

  • #20   28. mar 2015 Vi kan ikke være uenige om at der skal kvalitetsolie til!

    Og nej, jeg kan ikke høre om den kører med den ene eller anden viskositet, som du skriver, Kasper M. Det har jeg heldigvis heller aldrig skrevet at jeg kunne. Men jeg kan fylde en given viskositet på og derefter lytte efter mekanisk støj og derefter overveje om der er støj der ikke skal være der. Og den støj kunne eventuelt være relateret til olieviskositet, hvis det er den eneste parameter der er ændret.

    På traktorer har jeg selv brugt bl.a. Texaco, Elf og Mobil 1. På biler har jeg næsten altid brugt Shell og af og til Elf.

    Mvh.


  • #21   28. mar 2015 Min volvo skal køre med:
    Flis hugger
    Brande flækker
    Runsav
    Harve lidt
    Pløje lidt
    Skålægge hø
    Og nok nogle flere ting smiley


Kommentér på:
Olie til volvo boxer biltema?

Annonce