{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Dyserør længde {{forumTopicSubject}}

Har diskuteret lidt med mig selv om, hvorvidt det er nødvendigt at dyserørene er lige lange på en diesel?
Vil gerne trække nye, og lagde her mærke til at de er ungefair lige lange, altså ex. cylinder 1 går fra pumpen, næsten hen til nr 3 og vender og tilbage til cylinder 1, hvorimod cylinder 6 næsten er trukket lige..
Er der en grund til dette? vibrationer måske?
Syntes for ex de er pænt trukket på en ih 956 fra fabrikken..
Har da tænkt mig at trække dem som det passer mig. Men spørgsmålet er hvorfor de er trukket som de er, hvad er grunden, en fornuftig forklaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyserør længde
  • #1   28. mar 2015 Jeg har læst om dette i mit engelske traktorblad. Der stod at man en gang mente at det ville give motoren en roligere gang, men at det i praksis ikke på betød noget, og man derfor ikke tager det så højtideligt mere.

  • #2   28. mar 2015 Tænkte jeg også lidt på... Om fyldningen i røret×længde havde noget med åbnings/reaktionstid på dysen? Men nu er olie jo rimelig ukomprimerbar (lyder smarte alle de ord) men at man i teorien gør det for at det bliver ens for alle cylindre..
    Kan sagtens følge den teori der Christoph...


  • #3   28. mar 2015 Ja. Det var det man sagde, at hvis røret var længere ville det give et millisekund forsinkelse ved dysespidsen, og ideen var så at sørge for at forsinkelsen blev ens. Men da det hele kører under meget højt tryk, og olie som du siger ikke kan komprimeres, har det i praksis ikke den store betydning, hvis overhovedet nogen.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #4   28. mar 2015 Jeg har engang lært at grunden til at rørene skal være lige lange er at de jo bøjer mere eller mindre og så kan de ændre volumen altså virke som små tryk akkumulatorer. Det er jo egentlig det man benytter sig af idag i commonraill . der er der også en lille tryk impuls dæmpning i selve railen.
    Vi ved jo også at hvis man føler på et dysserør på en motor der er igang er der tydelige viberationer og det er jo stålet der fjedrer
    Der må jo være noget at hente da nogle motor fabrikker jo lige frem har sløjfer på rørene for at de skal være ens se foreksempel på en Ford 5000 der er det jo tydeligt. Og det er jo da ikke det man vil kalde en forfinet motor.


  • #5   28. mar 2015 Ja os lidt det jeg gerne ville frem til... At rørene kan fjedre en lille smule.. Vel ikke uden grund en producent sætter 3-4m rør "ekstra" til HVER maskine. Blir os til et par længder rør i løbet af en produktion...
    Men går jo over i rustfri nu, rimelig hård i sin legering, og burde ikke fjedre på samme måde, hvis da overhovedet.?


  • #6   29. mar 2015 Hmm... jeg var lige rundt og kigge lidt i maskinhuset. Sådan som på min super 6 som har en industrimotor, er dyserørene temmelig direkte. røret til cyl. 1 er måske 10 cm langt, mens det til cyl. 6 vel er 50 cm, og det er da nok den traktor jeg har med den roligste motorgang.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #7   29. mar 2015 Jamen du har da ret det er ikke entydig. Jeg er ikke ingeniør men jeg kunne da godt forestille mig at det har størst betydning ved de motorer der har de højeste omdr. og de mindste indsprøjtnings mængder pr. gang.

  • #8   29. mar 2015 Ville nærmere tro det var omvendt... store mængder ved lave omdrejninger, giver den største puls. ..
    Hvor en industri motor er lavet til "kun" fuld gas/tomgang..
    Hele tiden i indsprøjning, ved høje omdrejninger..


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #9   29. mar 2015 Jo men fjedringen må da blive større i % jo lavere mængden er

  • #10   29. mar 2015 Ej, vi kan da hurtig blive enige om, at ved puls, jo større mængde jo større fjedring i røret.... Når du starter højtryksrenser, og den ikke lige ordentlig tryk, så pulser den slange i vildskab.. For at tage et eksempel..
    Og jo flere pulseringer i minuttet, jo mindre fjedring fordi røret er i en konstant flow/tryk.. Og fjedringen må da klart blive mindre jo mindre mængde...


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #11   29. mar 2015 Jeg gik ud fra at røret giver sig en bestemt mængde ved et givet tryk og da trykket er bestemt af dyssen er det vel rimelig konstant hvorimod mængden ændrer sig meget med ydelsen (momentet) som motoren skal levere ikke? når så ind sprøjtning starter går de første XX milli gram jo i fjedring i rørene men som sagt jeg har ikke noget andet end egne ider at have det i.

  • #12   29. mar 2015 hmm... det er nok en større videnskab. men der er jo noget rigtigt i det i siger begge to! Det kunne være interessant at høre en ingeniørs mening om dette emne.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #13   29. mar 2015 Det tror jeg selv de kloge ingeniører kan komme til at diskutere i flere dage når jeg skal være helt ærlig så har jeg aldrig kunnet høre nogen ændring når jeg har monteret et uoriginalt rør bare for at komme viddere når jeg har stået med et knækket eller slidt.
    Bare enderne passer så har det gået alligevel.


  • #14   29. mar 2015 Ja samme her... Har holdt oppe i Sverige med en knækket, hvor vi fik hjælp af en tilfældig, han havde en, der passet i enderne, og jeg fik den bukket så vi kunne komme hjem.. Fik en ny hjem med det samme, men den lagde vist i posen indtil den stod på tandrem smiley


  • #15   30. mar 2015 jeg ved på den anden side går det noget men det er noget med turbo tryk vis de er lige lange der giver det noget med ved ikke med indsprøjtningen smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #16   30. mar 2015 Nå nej turboen og dyserørs længde har ikke noget med hverandre at gøre hvis altså rørene kan nå uden om på en eller anden måde. det er torbo ig indsugnings manifold rør der kan hentes lidt i ved at tilpasse sammen

  • #17   30. mar 2015 Ja, på en bil... Og det er udstødning, og de korrekte rør skal køre sammen.. Her er der en del at hente..
    En traktor der kører med "konstant" tryk, har det ikke helt så meget at sige... Indsugning har længden på runners og størrelsen på kammer, selve manifolden, meget at sige..
    Tommelfinger regel, er at indsugning skal rumme motor volumen X2. ..


Kommentér på:
Dyserør længde

Annonce