{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.362 visninger | Oprettet:

Mathias S
Mathias S
Tilmeldt:
28. apr 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Texas 125/96 Havetraktor Start Problem. {{forumTopicSubject}}

Hej TraktorGalleri, jeg har et problem med min havetraktor som driller mig meget. Den ville ikke lave gnist til tændrøret og jeg formoder det er den manglende gule ledning under sædet der er skyld i det.
Problemet er bare det at den ikke kan tilsluttes nogle steder, den gule ledning går hele vejen fra sikkerheds kontakten under sædet og hen til tændspolen hvor tændrørshætten er forbundet.

Den gule ledning som er beskrevet er markeret med en rød cirkel

håber i ved hvad det kan være,

Hilsen Mathias
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Texas 125/96 Havetraktor Start Problem.
  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #1   1. maj 2015

    profilbillede
  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   1. maj 2015

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #3   1. maj 2015 Den gule ledning er stop ledningen hvis den får stel stopper motoren. Hvis du afmonterer den ved tændspolen skulle der gerne være gnist i tændrøret når motoren forsøges startet.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #5   1. maj 2015 Så i fortsættelse af sidste kommentar så går den gule ledning til tændings nøglen hvor den skal have stel når der slukkes for motoren og den går også til sædekontakten og gennem den til en kontakt ved klipperkobling og sikkert til en kontakt ved enten bremse eller gear håndtag alt efter model og årgang. de sidste 2 danner så stel hvis de er aktiveret så hvis du forlader sædet er der forbindelse til stel fra tændspolen derved stoppes motoren sikkerhedsmædesigt.
    Du må ikke sætte + 12 v til den så brænder spolen af det er 100% sikkert


  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #8   1. maj 2015 ok, når jeg sidder på sædet og starter, prøver den og starte, men intet sker der da der ingen gnist til tændrøret er .

  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #9   1. maj 2015 den drejer godt nok rundt , men der er som sagt ikke nogen gnist.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #11   1. maj 2015 Så prøv lige at afmontere den gule ledning ved tændspolen så er du sikker på den ikke får stel så skulle der gerne komme gnister i tændrøret hvis du forsøger at starte

  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #12   1. maj 2015 ok, men det er da meningen den skal sidde der ? den har altid sættet der, og efter jeg har haft skilt det hele af efter renovering ville den som sagt ikke starte

  • #14   1. maj 2015 prøv at slibe det metal der køre hen foran tændspolen med lidt sandpapir. og når du er i gang så slib lige enderne af tændspolen. Det kan også sagtens være derfor

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #15   2. maj 2015 Nej Jakob.Da der skal være et luftgab på 0;2 mm til 0,35 mm mellem svinghjuls magnet og tænd spole så har lidt korrosion der ingen betydning.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #16   2. maj 2015 Og til Mathias: den lille ledning der går fra tændspolen er som jeg skrev før en stop ledning og hvis du afmonterer den kan du ikke stoppe men godt starte motoren og så stopper man bare med en skruetrækker ved at kortslutte tændingledningen til stel. Men igen hvis du afmonterer den lille ledning - tørner motoren med starteren -skal tændrørs ledningen kunne trække en gnist på mindst 5 mm.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #17   2. maj 2015 Grunden til at jeg vil at du skal prøve det med at afmontere stop ledningen er at hvis den så kan gnistre så er fejlen i ledningsnettet eller en kontakt. Hvis den omvendt ikke kan slå gnisten er det jo spolen der er stået af.

    Der kommer jeg lige til at tænke på en sjov oplysning som iøvrigt blev bevist af Brigs og Stratons service chef på et kursus jeg var på for 5--6 år siden : Det er jo røg der får sådan en spole til at virke !! Jo for når røgen er kommet ud af den så virker den ikke mere. og det viste han en da på en video fra B.S. Så det er bevist


  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #18   2. maj 2015 Hej jeg har prøvet og afmonter den gule ledning som vist på billedet, den som er forbundet med den sorte. Der er heller ingen gnist når den tages fra

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #19   2. maj 2015 Og du er sikker på at der ikke er flere ledninger ud over tændrørsledningen der går til spolen? og du har vel også prøvet med et nyt tændrør eller en form for tændings prøver B & s Har sådan en fin plast ring med 2 eller 3 skruer i som man kan stille til en passende afstand og der har jeg min til at stå på 6,5 mm så sætter man tændledningen til den ene og den anden på stel og så skal man kunne få gnisten til at springe når motoren tørnes med starteren. Du har vel ikke haft strøm (12 v ) sat til den lille ledning ? for så er det jo røgen kommer ud!!

  • Mathias S
    Mathias S Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #20   2. maj 2015 Her er lige et billede

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #21   2. maj 2015 Ja og der er det den lille sorte ledning med det hvide fladstik du skal afmontere for at teste samtidig ud med tændrøret så du kan se gnisten og motoren løber jo også hurtigere når der ingen kompression er og så kan du jo i mangel af en tændingstester holde tændkabelet de der 4-- 5 mm fra et stel brug en isoleret tang så kildere det ikke så meget i fingrene.
    Hvis der ikke kan komme gnister når du prøver dette så er spolen afgået ved døden og der er ikke andet at gøre end finde en anden.
    Ps på detøverste billede er det som om der er 2 sorte ledninger i det hvide stik der for synes jeg lige at du skal prøve at gøre som jeg skriver af med stikketpå spolen så du er sikker på der ikke er stel på dette fladstik.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #22   2. maj 2015 Jeg tror du er kommet i den situation at du er nødt til at sende Lærlingen hend på tanken for at hente en pakke tændrørs gnister så husk lige at det skal være af de blå, de er så langt de bedste.



    lidt sjov skal der til


  • #23   2. maj 2015 Det kan også være platinerene su skal have slebet lidt


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #24   2. maj 2015 Med de billeder der er vist er der elektronisk tænding og dermed ingen platiner. Det skal også være en meget æld gammel motor hvis der er platiner i den. Men ok så skal der være en tynd ledning der går ind under svinghjulet som ikke kan ses på billederne.

  • #25   2. maj 2015 Prøv nu bare lige at slib den. Det ser ud til at den er helt rusten. Havde selv det problem, og ved mig hjalp det at slibe dem. Så sprang den bare i gang

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #26   2. maj 2015 Hej Jacob!! Nu har jeg godt nok arbejdet med B&S motorer siden 1970 og i den forbindelse fulgt deres kurser så tror du så ikke at jeg ved lidt hvad jeg taler om. og det er i alle tilfælde ikke på grund af lidt rust på spolen at den ikke danner tænd gnist. for det har de fleste

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #28   2. maj 2015 Ja man kunne jo også pudse hjælmen indvendig så lyset fra gnisten bliver spejlet tilbage
    Nej det er nu lidt iriterende når man forsøger at lære lidt fra sig i bedste mening og af den beskedne erfaring man har gjort sig igennem 45 år i brancen så at blive belært med sådan noget vrøvl


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #30   2. maj 2015 Nå det ved jeg såmænd ikke som spejderleder er man jo nødt til at have en vis tålmodighed og så står der jo i Ulve loven at en ulv giver aldrig op.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #32   2. maj 2015 Ja og det svarer til det jeg skrev =0,25mm eller på amerikansk 0.010 inch.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #34   2. maj 2015 Enig jeg har også lærlinge men de får nu besked på at lære sig også tommemål da vi jo stadig handler med både England og Amerika ogde er jo ikke nemme at få til at regne i mm
    Det kommer sig nu ikke så nøje det var værre i gamle dage med dem med platiner når der så blev så meget slup i krumtaplejerne at man ikke kunne styre platin åbningen så fik den lige elektronisk tænding i form af det australske atom tænding en lille grøn eller blå plast dims og så tændspolen justeret så den ikke slæbte på når magneten kom forbi og så kunne den igen B&S stiller kun ganske få krav gnist i tændrøret benzin i tanken olie i krumtaphuset så banker den derud af.


  • #35   3. maj 2015 Det kan da godt være at du ved mere end mig om det, men hvis det nu hjælper? Hvorfor har jeg så ikke lov til at prøve at hjælpe ham?

  • #36   3. maj 2015 Hej Alle

    Jeg roder også lidt med B&S motorer på hobby plan. Også jeg har mange spøgelser i min værktøjskasse. Mange af dem er dog afkræftet men enkelte også bekræftet. Jo flere som bliver afkræftet, jo lettere er det at finde de bekræftede værktøjer i kassen der virker. Det er kun dejligt.
    Jeg har en æld gammel motor fra 62 som sidder på en Wolseley Fræser og den har ganske rigtigt slør i hovedlejerne. Platinindstilling er jo lidt tvivlsomt. Elektronisk tænding er da et fint alternativ. Desværre ikke originalt men nemt.
    - Men hvordan indstilles tændingen på disse?
    - Hvordan opdager den at det er præcis nu der skal være gnist? Er det magnet sektionen på svinghjul som er lavet så nøjagtigt?

    VH

    Anders


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #37   4. maj 2015 Ja Anders det diskuterede vi også dengang de kom frem men blev enige om at det kunne jo ikke være andet end magneten. For det virkede jo hver gang og det var rigtig mange opret stående 3,5 og 5 hk motorer der fik sådan en stump plastik med 2 ledninger.Og da spekulerende man ikke så meget på om det var originalt bare det virkede.
    Indstillingen det var der jo ikke meget af et stykke plastik som var med i sættet til at stille magnet-spole af stand men på grund af sløret i lejet kunne det jo godt være lidt tvivsom, så bare det ikke slæbte på så var det fint


  • #39   11. maj 2015 OK tak.
    Jeg må finde en sådan elektronisk tændspole

    Tak for hjælpen


Kommentér på:
Texas 125/96 Havetraktor Start Problem.

Annonce