{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.035 visninger | Oprettet:

ombygning til række pumpe {{forumTopicSubject}}

halløjsa TG og godt nytår der ude,
jeg har gang i et "lille" vinter projekt jeg mener jeg er rimelig kvalificeret til så kommentar' som 'lad vær vis ikke du ved noget om det alligevel' frabedes da jeg har fornuftigt viden på området men stadig selvfølgelig ikke ved alt,

det går på jeg vil bygge række pumpe og turbo evt. andre dyser på min John deere 3130, I første omgang ikke trækker relateret smiley
har anskaffet mig 3 forskellige bosch p rækkepumper ved ikke lige helt hvilken jeg vil bruge endnu..
Men for weekenden besøg næste weekend af et par kammerater hvor vi skal skrue lidt traktor,
meeen vil jo gerne have det meste på plads,
takt hjul til sårn en satans pumpe hvor for man fat i sårn et går ikke ud fra det fra min CAV rotorpumpe passer på smiley

evt. nogle der har erfaring på området

planen er den skal laves så den kan køre med rækkepumpe inden der skal laves mere på motoren
og har umiddelbart fundet en der kan sælge mig 6 nye dyse rør så det skulle der også være styr på

men i det hele taget kunne jeg godt tænke mig at høre om gode og dårlige erfaringer

Vh jannich


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ombygning til række pumpe
  • #1   18. jan 2017 davs lyder som et spændende projekt

    jeg ville som i tegningen neden under, lave en aksel som passer i takthjulet, som for uden er støttet af et leje og en pakdåse til at holde motorolien inde i huset.
    evt skal det også et leje for inden, for at støtte takthjul. hvis det er pumpen der normalt holder takt hjulet på plads. alt dette skal der selvfølgelig laves et hus til.

    for enden af huset vil jeg lave en klo-kobling eller lign, så sikre du dig at pumpen ikke på den sidste mm skal sidde vandrat med resten af motor, for at undgå vrid i takt hjul.

    den samme klo kobling skal selvfølgelig på pumpen, og der skal selvfølgelig laves et beslag på pumpen, så pumpen også sidder fast,

    hvis dette lyder lidt træls som det også er, ville jeg under søge om der er noget JD med samme motor type. der køre med en række pumpe, og om denne række pumpe kan fåes i 6 cylinder. så montere sådan en.

    nu kører jeg normal leyland, der kan jeg som eksempel, fjerne rotations pumpen, ved at tage pumpe trækket samt takthjul til en 4 cylinder med række, og finde denne samme række pumpe bare som 6 cylinder, og derefter bolte det hele sammen, det eneste man så skal være obs på er at mærkerne i takt hjulet ikke passer sammen med den 6 cylinder pumpe,

    jeg håber det gav lidt, god arbejdslyst


    profilbillede
  • #2   18. jan 2017 Først og fremmest ville jeg tjekke hvad nye dyser koster, og om du rent faktisk kan få nogen som kan levere mere end almindelige til f.eks 3650.
    Så vidt jeg husker er det ikke voldsomt mange HK der kan vrides ud af dem, og de er ret specielle, og ikke Bosch eller cav.

    Og hvis du prøver at tag dem op, så lån for Guds skyld værktøjet til det hos jd, eller lav noget tilsvarende selv.

    Med række pumpen, så er det nok nemmest og montere den på forgården som den originale, også købe et ekstra tandhjul hos sjørup, som kan bearbejdes til og passe på række pumpen.

    Næste ting som ikke er så stærk er toppakningen og den skal nok komme ret hurtigt, hvis du får 20-30 HK mere end de 115-120 stykker.


  • #3   18. jan 2017 som kent skriver på bygnigns metoden er også en mulighed, der kommer jo lidt an på om man er til moren eller datteren

  • #4   18. jan 2017 synes også dyserne er noget speciele i forhold til hvad man ellers ser, det er jo så næste problem, har også selv tænkt på toppakning,

    men hvad så vis man går en helt anden vej og beholder rotorpumpen.. kan man så med en Bette mølle hente de der 120-125 hk for har efter en snak med en bosch mand fundet frem til den pågældende pumpe er med 12 eller 13mm elementer som vidst skulle kunne levere op til 900cc det nok liige til den gode side til et Bette hygge projekt selvom sælger sagde den sagtens kunne bruges på en 5-6literes motor Hmm


  • #5   19. jan 2017 hej. 12 mm 700 cc 13 mm 900 cc. tror det var bedre du fandt en bosch a pumpe og satte på , når det kun er så lidt og så en k27 turbo

  • #6   19. jan 2017 Med en turbo vil du sagtens kunne få 120-130 HK.

    Blok og top er stortset identiske på 3xxx serien, og en 3650 har 115 HK.


  • #7   19. jan 2017 hvad så med den der cav pumpe skal den justeres op i mængde ?

    er der i øvrigt noget koldstart fif til sårn en ? synes den er noget nær umulig at starte uden diesel start lige for tiden.. -.- enlig mest derfor jeg i første omgang ville have række pumpe på men det er vidst udskudt smiley


  • #8   19. jan 2017 Skal og skal, det vel mere om man kan smiley
    Bare tag dækslet af på siden af den, du skal tørne motoren for at løsne først på den side af pumpen hvor man ikke kan justere, også tørne til den side hvor man kan.
    Også self spænde igen også på "bagsiden"

    Hehe ja en rotorpumpe er desværre ikke særlig god til kold start, men prøv pg tjek din forvarmer tråd, som sidder lige midt i indsugningen.
    Normalt plejer sådan en Hjort og være helt ok til og starte når bare det virker.


  • #9   19. jan 2017 er det noget jeg kan se mig ud af når jeg tager dækslet af?

    det er kontrolleret og den virker som den skal, men det er faktisk kommet stille og roligt i sommers også der var problemet bare når den var varm, tænkte først kompression, men det synes umiddelbart det er ok dog ikke kontrolleret men det er ikke fordi den ånder
    håber lidt der bare er en lille ting et eller andet sted det rarest når det bare køre smiley


  • #10   19. jan 2017 Ja det vil jeg mene, det er rimeligt nemt og se.

    Og det du helt sikker på?
    Der skal jo komme en slant diesel ud når du tørner motoren, så den laver en mindre afbrænding.


  • #11   19. jan 2017 yes helt sikker havde den ude igår og teste med en smule diesel og den åbnede fint op for diesel da den blev tilpas varm og brændte en fin flamme og kunne også sagtens mærke indsugning røret blev helt varm idag,
    hvor længe forvarmer man normalt jeg gør det ca. 30sekunder men ingen forskel fra det og så helt kold motor smiley
    kan fejlen evt. ligge inde i pumpen ? kender ikke rigtig til den men ved de kan være noget fandens noget specielt om vinteren ved ikke om der er noget der bliver slidt i dem eller man evt. kan forstille indsprøjtning det burde jo give en bedre koldstart men det nok ikke muligt Hmm:(


  • #12   19. jan 2017 Jamen så virker den nu nok som den skal smiley

    Men hvor dårlig mener du den er til og starte? Er det 10 sek du skal køre på starteren eller 60 sek?

    Tja problemet eller forskellen på en rotor og rækkepumpe er, at rotor pumpen slutter sin indsprøjtning på samme sted, hvor række pumpen starter samme sted.
    Hvilket self skyldes måden de er konstrueret på.
    Og tidligere indsprøjtning hjælper ikke rigtigt på koldstarts evnerne.

    Men så vidt jeg husker kan man vidst ikke rigtigt stille tidspunkt på dem, ellers er det måske først fra 40 serien, det ihvertfald nemt og se, hvis der slisser i flangen på forgården så kan du.


  • #13   20. jan 2017 mindst 60 sekunder dog har jeg ikke kørt 60 sekunder i streg på starten mener ikke den har godt af det smiley

    der er ovale huler i forgården og den er drejet helt mod højre når man kigger bag fra smiley


  • #14   20. jan 2017 eller ikke i forgården men i selve pumpen smiley

  • #15   20. jan 2017 Men hvor længe i streg så?
    Det er jo kompressionen som skal tænde dieselen, så stopper du lidt, bliver foringen osv jo "koldt" igen.
    Men hvis den står helt til højre, så ville det nok ikke være dumt og tjekke timingen.

    Lige hvordan den skal stå og det skal gøres, må jeg være svar skyldig.


  • #16   20. jan 2017 køre ikke mere end 30-40 sekunder da jeg ikke mener det på nogle møder er sundt for starteren
    ved godt hvordan en diesel motor hænger sammen smiley kan bare ikke forstå den skal være så bøvlet at starte det er vel en forkammer diesel ligesom en gammel golf med rotor pumpe, det er jo ingen problem at starte sårn en i frost grader

    tanken om at rykke toppen af og få lavet hul og gevind til 6 gløderør i forkammer har også strejfet mig men det kan ikke passe det er nødvendig smiley :(

    vil da prøve at tjekke timing men det burde jo da være ok når den ellers har kørt som den skal og også gør når den kommer igang smiley


  • #17   20. jan 2017 Så længe starteren ikke bliver brandvarm, så sker der nu ikke den noget.
    Det nu nok mere din batterier som får lidt overlast.

    Hehe den er nu ikke med forkammer, den har direkte insprøjtning smiley
    Og hvis du kan få sat gløderør i, så tager jeg sku hatten af smiley

    Det kan du absolut ikke regne med, du mærker skam heller ikke om der mangler 5-10 HK.


  • #18   20. jan 2017 det bliver også ret varm smiley

    der kan man bare tro den tro havde jeg ellers gået i har dog heller ikke nær studeret den smiley
    det var også den konklusion jeg kom frem til at det ville blive noget bøvl og specielt vis den er uden forkammer smiley

    næ må prøve at kigge på det smiley


  • #19   20. jan 2017 Men er du sikker på den i det hele taget køre hurtigt nok rundt?
    Hvis den eller batterierne er dårlige, er den heller ikke nem og starte.

    Nu er det jo også forholdvis svært og se på en motor om den er forkammer eller ej.
    Tror dog ikke der er lavet noget med forkammer i traktor verden siden 80'erne.

    Om den er med forkammer eller ej, så kan du jo ikke bare sådan lige bore hul i toppen, der jo kølekanaler og olie kanaler, så hvis ikke der er der fra original, så skal man nu nok være ret varsom med hvor man går og bore.


  • #20   20. jan 2017 den er vel også fra 80'erne smiley

    kan godt være den ikke render hurtig nok må prøve at rense starteren og så prøve med helt frisk ladet batterier igen smiley har da i vært fald lidt og bruge weekenden på nu smiley


  • #21   20. jan 2017 havde heller ikke tænkt mig bare at bore selvom det en almindelig gammel dyse bliver forstøvnings billedet også helt smadret af der lige pludselig er sårn en tap i vejen smiley

  • #22   20. jan 2017 Så 70erne smiley
    David Brown er vel det nyeste med forkammer smiley

    Tjek stel forbindelserne inde på kroppen, de kan godt være dårlige.


  • #23   20. jan 2017 en david Brown starter faktisk også godt smiley

    tror jeg skiller den helt ad kan være den ville blive glad for nye kul også smiley
    nu der lige bestilt masser dejlige dele til den så den skal sku komme til at starte ordentligt:-)


  • Philip A
    Philip A Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #24   22. jan 2017 Jeg har 4 stk Bosch A rækkepumper liggende, hvis du mangler en

  • #25   22. jan 2017 kunne du være interesseret i at tage en p i bytte?

  • Philip A
    Philip A Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 10
    #26   22. jan 2017 Helst kontant handel. De er alle med 7,5mm elementer, så de er klar til at lege lidt med hvis du vil ha' at den skal ha' en ordentlig mundfuld brændstof.

  • #27   22. jan 2017 kan du evt. sende billeder og pris på 60643263

  • #28   22. jan 2017 nu har jeg prøvet med nye filtre både brændstof og luft filter
    ingen ændring
    kontrolleret timing som beskrevet i værksteds håndbog ingen ændring
    kontrolleret der kommer diesel ud af dyse allerede ved første stempel slag så umiddelbart heller ikke luft i
    nu ligger mine spekulationer på starteren om den render hurtig nok har hørt nogle sætter en anden anker i starter for den render hurtigere nogle der kan be eller af kræfte det
    evt. dyser synes jeg har hørt en gang i skole at dårlige dyser gir dårlig kold start
    Vh og god aften


  • #29   22. jan 2017 indstil ventiler, få dyserne tryk prøvet når du så har dem oppe, så lav en kompression eller lækage test, eller begge dele, det kan jo være du har nogle ventiler der trænger til en pudsning, eller stempel ringe,, hvis du alligevel ville ha en anden toppakning i

  • #30   22. jan 2017 Lyder som en uddemærket plan smiley kan faktisk selv teste dyserne smiley

  • #31   23. jan 2017 nu Har jeg invisteret i en kompression tester og testet det der er cylinder 1,2,3,5,6 mellem 16 og 20 bar i første stempel slag hvilket jeg vil mene er ok eller er jeg helt på glat is her?
    cylinder 4 derimod er kun 8 bar smiley
    samtidig er cylinder 4,5,6 udstødnings ventil ret utætte

    så har da noget at gå videre med lyder i mine øre umiddelbart som en topstykke renovering ville være god til den og i og med kompression som sårn er god nok det på 4'eren tror jeg er udstødningsventil da den var den mest utætte så virker bunden ok?
    vh


  • #32   23. jan 2017 Hvor mange timer har motoren kørt?

    Siden du er lidt fiks på fingrene, ville jeg hvis jeg var dig, tage bunden af også, også pille stemplerne op, når du alligevel har toppen af.
    Det koster ikke andet end arbejdet, og en ny bundkarspakning.
    Ellers kan du tørne motoren og se om du kan se skader i foringerne, inden du begynder.

    Var dyserne nemme og få op?


  • #33   23. jan 2017 Ca. 8000 vis jeg skal stolle på timetallet
    har også overvejet at tage dem op det var også grundlag for et service smiley det også lidt nemmere at udmåle foringer vis vis man har stempler oppe smiley

    har har et fint dyse jern fra scania den passet lige i den ene "slids" i dysen så kunne jeg lige vippe dem op smiley tester dysserne på onsdag:-) skiftede i nogle tætninger på dyserne når i havde dem oppe?


  • #34   23. jan 2017 Men er 16-20 bar ok?

  • #35   23. jan 2017 16-20 bar lyder meget normalt. men det lyder som om du har fundet fejlen,
    men jeg syntes differencen er stor. men få dig en værksteds manual, på den ene eller anden måde, der må stå data, der står nok også data for dyser, og indsprøjtnings punktet, som du spurgte efter før


  • #36   23. jan 2017 har en manual der står bare kun kompression forhold og så vidt jeg husker skal man bare gange det med atmosfærisk tryk hvilket er 1 så vis det er 16.8:1 så er det 16.8 bar smiley

    efter jeg har kontrolleret dyserne ryger toppen også af så ryger den lige et smut i planlsliber samt en tryk prøvning det skulle gerne være ok og så håber jeg at ventil sæderne ikke har taget mere skade end at de kan rettes til med 12 nye ventiler smiley


  • #37   24. jan 2017 Kompressionstrykket er til den lave ende, og det med at oversætte kompressionsforholdet til bar kan du ikke regne.

    Hvordan har du målt at udstødtningsventilerne er læk?

    Hvis den har kørt 8000 eller mere, så er den nok ved og være tjenelig til en overhaling, især hvis den ikke har været lavet før.

    Vi plejede sjældent og skifte dem, være opmærksom på det er teflon/ptfe ringe, og ikke o-ringe ihvertfald ikke almindelige, så være forsigtigt med at skifte dem, fordi de strækkes nemt for store også er der ballade.


  • #38   24. jan 2017 ved selvfølgelig ikke om den har været lavet før smiley
    første tegn på dårlige ventiler var at da jeg komp. testede sugede den ind gennem udstødning porten virket jo ikke er optimalt
    så prøvede jeg for sjov lige at sætte tryk på har godt nok ikke så jeg kunne se hvor hurtig den tabte trykket men det sivet en del ud ved udstødning indsugning var meget minimalt
    en komplet motor renovering er ikke sååe dyr i stumper og selvfølgelig også tosset ikke at gøre det så man har den åben vis det så er gal om et år eller to igen men ville da helst undgå nye foringer smiley


  • #39   24. jan 2017 hvor mange bar skulle den så gerne lave? smiley

  • #40   24. jan 2017 Og du og tørne motoren så du havde rigtigt takt på hver cylinder smiley ?

    Tja hvis du ikke skal have stempler og forringer så det nok ikke så galt.

    Kender ikke det eksakte tal, men gerne over 20.
    Men så igen kommer an på hvor hurtigt motoren tørner, men mere vigtigt er det at alle 6 er forholdsvis ens, hvilke dine desværre ikke er.

    Men tag toppen af den, så har du sikkert lidt syn for sagen, og mere at gå efter.
    Der er ikke mere sod eller vådt i cylinder 4-5-6? Altså i udstødningskanalen ?


  • #41   24. jan 2017 ikke ved komp. test men lækage test er selvfølgelig i komp.takt smiley

    rykker nok toppen af imorgen og umiddelbart renovere toppen først og så se om ikke det giver et bedre resultat vis selvfølgelig ikke foringer er helt ad hældved til at se til smiley


  • #42   24. jan 2017 Godt, det har før snydt folk smiley

    Hmm hvis du alligevel har toppen af, så tag stemplerne op, fejler de ikke noget er det ikke meget arbejde du har spildt, men sætte du først toppen på, koster det jo en toppakning pg alt arbejdet en gang til.

    Hvis der er så lav kompression på nummer 4, så skulle du enten have stor skade i toppen eller et ret defekt stempel.
    Ånder den ikke meget ?


  • #43   24. jan 2017 har også sæt den fejl før og har sågar set en sætte motor ca. 30grader efter top hvorfor ved jeg virkelig ikke og havde stadig dreje værktøj monteret på i svinghjul huset (på en lastbil) da han satte luft på fik de lige pludselig travlt da stemplet gik relativ hurtig i bund smiley

    nej det er rigtigt umiddelbart virker udstødnings ventil meget utæt på 4'eren synes den lød mærkelig ved komp test og satte lige min hånd op foran udstødnings porten den var sku lige ved at æde min hånd så møj sugede den smiley


  • #44   24. jan 2017 og nej det virker til at være lige meget sod men fixer lige et par billeder imorgen eller torsdag:-)

  • #45   12. feb 2017 når en lille opdatering
    der er ikke sket så meget da jeg ikke lige har følt vildt meget for det mens det har været så koldt men der er da sket lidt

    da toppen kom af fik jeg konstateret at der var nogle mærkelige grater af sod på udstødnings ventil sæderne det har jeg fræst af og monteret 12 nye ventiler og nye ventil fjedere

    derudover opdaget jeg at da jeg fik stemplerne op sad ringgabet i 1. og 2. kompression ring lige over hinanden på 3 af cylinderne den har så fået Honnet alle cylinder og nye stempel ringe der var minimalt slid på både foringer og stempler så syntes det var frås med nye

    og sidst men ikke mindst var jeg forbi dansk diesel teknik i torsdags de konstatere 5 af dyserne døde hvor de 4 af dem havde utrolig ringe sprøjtebillede og den sidste rendte alt olie bare i retur så den må jo kun have gået på 5 cylindere smiley
    nu venter jeg på nye dyser og tid til at få det samlet men glæder mig helt til at se hvor meget bedre den uden tvivl vil køre den må jo minimum have manglet ca. 15-20hk

    jeg takker MANGE gange for jeres hjælp smiley

    fortsat god weekend


  • #46   12. feb 2017 Dejligt og høre du nok har fundet fejlen, med dyserne smiley

    Sod mærkerne på sæderne er meget almindelige, og som sådan ikke noget der gør noget.
    Men opbygningen af sod er jo resultatet af de dårlige dyser.


  • #47   12. feb 2017 jeg håber den kommer til at køre som den drøm mangler den efterhånden smiley nu har den stået stille 2 mdr. smiley
    ved godt det er meget almindeligt med sod men nu var 3 af ventilerne utætte så kunne jeg ligeså godt gøre det og så avler sod jo mere sod så det er vist godt nok at få renset smiley nu de i hvert fald tætte og nye så der skulle gerne være mange timer i den igen smiley


  • #48   13. feb 2017 Ja når du alligevel havde toppen af.
    Jeg tænkte på at du måske skulle tjekke dine rotorkapper på ventilerne.
    Det er de fiduser som sidder oven på ventilfjederne, de rotere ventilerne hvergang de åbner, netop for at holde sæde og ventil rene for sod.

    Hvis du har samlet det hele er den self for sent.


  • #49   13. feb 2017 De er også udskiftet købte sårn et kit med det hele til og også nye af de der små da sidder aller øverst under vippearmen smiley

  • #50   13. feb 2017 Bare lige for at tjekke, det er den som hedder rotator på billedet.
    Var de med i dit kit?


    profilbillede
  • #51   13. feb 2017 Jeps:-) originale dele direkte fra Amerika:-) men den gamle så ikke slidt ud, ved dog heller ikke hvad jeg skulle kigge efter smiley har aldrig tænkt over ventilen rotere smiley

  • #52   13. feb 2017 Du skal skille den af, der sidder en låsering i den ene ende, det er en låsering af rundjern, ligesom dem der holder krydspinden på en knallert.
    Der ligger en fjeder inden i.

    Har kun oplevet levet en enkelt gang på en 4000 serie, hvor den var direkte i smadder, og ventilen havde ædt halvdelen af sædet.

    Jo tror de fleste motorer har det, stand tiden på sædet og ventilen bliver meget højere.


  • #53   14. feb 2017 der giver også meget god mening men har aldrig tænkt over det, andre dele i andre motor er jo bare vinklet for at få det til at rotere men vil lige prøve at skille en ad en at dagene smiley

  • #54   14. feb 2017 Vinklet?
    Det må du loge forklare smiley


  • #55   14. feb 2017 tænk på en kadan aksel kryds der har du en vinkel på for at få nålelejerne til at rotere i krydset så den ikke slider det samme sted det samme princip er i en motor fex. en stødstang den står ikke vinkelret ned i ventil løfteren den er vinklet for at få ventil løfteren til at rotere så den ikke bliver slidt samme sted af knasten smiley
    håber det gav lidt mening smiley


  • #56   14. feb 2017 Jeg må indrømme jeg er af en lidt anden holdning.

  • #57   15. feb 2017 hvilken ? smiley

  • #58   15. feb 2017 At en kardan ikke behøver en vinkel, hvis nålelejerne tager skade af og stå samme sted, så ville de jo også tage skade med en vinkel.
    Da belastningen vil være for stor og deformere aksel/hus/ruller.
    Man bruger jo en kardan fordi man ønsker et flexibel led, f.eks en pto aksel fordi man ikke kan holde en lige linje på trækket, ellers ville det jo være nemmere med en fast aksel.
    Udover det så har en kardan alt efter sin konstruktion også en begrænsning op hvor stor en vinkel den kan tåle, og vinkle ud til.
    Da krydset ellers skal arbejde for meget og over opheder.

    Men hensyn til knast, nikketøj og stødstænger, så er det jo tryk/stænk smurt og derfor ikke i direkt kontakt med hinanden, altså metal mod metal.
    Vinkelen på en stødstang kommer fordi knasten er forskudt ud i siden blokken, da den jo ikke kan sidde midt i (ihvertfald på en rækkemotor), fordi der sidder forringer osv i vejen.


  • #59   15. feb 2017 du modsiger lidt dig selv med kadan akslen fordi der netop er et leje er det nødvendigt at det rotere for at minimere slid og vis det er en 90 graders vinkel er det fysisk umiddelbart at få til at rotere men vinkler man det bare få grader vil rotations ikke være ens og derfor vil lejet begynde at rotere

    det samme er gældende med ventil løfteren og stødstangen vis det stod 90 grader mod hinanden vil det ikke rotere og selvom det er stængsmurt vil det give et unødvendigt slid at lade den stå samme sted det er netop når den sætter sig fast det går galt og vis den ikke rotere kan den ikke blive smurt ordentlig og man kan godt få den vinkel ret det er bare at flytte nikketøjet smiley
    Vh


  • #60   15. feb 2017 Men hvilket slid er det du vil minimere? Det jo et fedt smurt leje netop fordi det skulle kunne optage en stor belastning uden og træde igennem smørefilmen.
    Det jo ikke et michell leje som holder sig oppe på olie filmen pga rotationen.

    Øhh hvad er det du mener som der skulle sætte sig fast og forøge sliddet?
    En ventilløfter er hvad helt præcis?


  • #61   15. feb 2017 laver lastbiler til hver dag og vis ikke lejet rotere i kadan aksel så sidder det jo fast samme sted og det kommer til at gå i hak og til sidst er der slør i krydset

    for mig er en ventil løfter den kop der glider oven på knasten som stødstangen står ned i

    men det var slet ikke meningen vi skulle diskutere det jeg er bare glad for at finde ud af at der sidder sådan en rotator smiley


  • #62   15. feb 2017 Men så har du vel aldrig haft en kardan som ikke vinklede?
    Og de fleste kardan/pto aksler jeg har lavet, er død pga de aldrig har set skyggen af fedt smiley

    Men forstår ikke hvordan eller hvorfor du vil have det til at rotere.
    Motorerne jeg har til hverdag, er ventil løfteren en kop med en rulle i enden.
    Og der drejer koppen sig bestemt ikke nogen steder.

    Du kan jo prøve og lave et mærke på en stødstang næste gang du stille ventiler, og se om det rotere.


  • #63   15. feb 2017 nej dem med ruller de har en god grund til ikke at rotere men inden der kom ruller blev der slidt spor i dem vis de ikke roterede

    jeg ved den rotere har set det med mine egne øje smiley og et leje i en kardan er jo nød til at dreje ellers er der ingen grund til at lave et nåle leje så kan der ligeså godt være en bøsning smiley dem der aldrig er smurt har jeg også set smiley og tror faktisk det er fantastisk at se skaderne så for man mere lyst til at vedligeholde sin Egne ting smiley



  • #64   21. feb 2017 så kom der liv i gamle john igen dog er de nye dyser ikke kommet til endnu men trods 1 defekt dyse og 4 dårlige starter den med det samme bare lige for lidt forvarme det må siges at have været alle pengene værd så har den fortjent en klat malling så den kan komme her ind også smiley

Kommentér på:
ombygning til række pumpe

Annonce