{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Bukh DZ-30 [Ejer] 1956

11.832 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen traktor er oprettet og stemt ind. Opret din egen traktor

Anders A
Mand | 30 år | Oprettet: 25. aug 2011


Bukh DZ-30

Årgang:
1956
Motor:
Motortype: 2EV100, som har 2 cylindre med en boring og slaglængde på 100mm. Motoren yder 30HK. Gearkassen er fra Zahnradfabrich Friedrichhaven (ZF) og har 6 fremadgående gear og 1 bakgear.
Hestekræfter
30 Hk
Hjultype
To slidte bagdæk, og fordæk der ikke er lige store.
Udstyr
Arbejdslampe på bagskærmen og en omdrejningstæller der ikke virker.
Har fået en "moderne" koblingpedal fra en Bukh D30.
Stævner
Ja, ja den har da været med til Kogensbro traktortræf 2010 og 2011.
Beskrivelse
Har kørt på den samme gård fra ny og så til en gang i 90´erne, hvor mine bedsteforældre købte den, og jeg fik den så til min 16års fødselsdag.

Denne Bukh er nok en af de ældste kørende, da den er fra November 1956 (2. måned de var i produktion).

Den er måske ikke køn at se på (står med original lakering), men motoren starter og kører upåklageligt de få gange om året den er i gang.
Jeg regner med at få den sat i stand når jeg engang får tid.

Produceret fra 1956-58.

DZ-30 kom på markedet i oktober 1956 og var den første serieproducerede traktor fra Bukh. Dansk Landbrugs Andels Maskinindkøb (DLAM) var den første forhandler af traktoren. I 1957 blev forhandlingen dog givet fri, så flere smede og maskinhandlere begyndte at forhandle Bukh.

DZ-30 var monteret med motortypen 2EV100, som havde 2 cylindre med en boring på 100mm. Motoren ydede 30HK. Gearkassen var fra Zahnradfabrich Friedrichhaven (ZF) og havde 6 fremadgående gear og 1 bakgear.

De eneste instrumenter, der var monteret som standard var lade- og oliekontrollampe, derudover var der selvfølgelig tændings/lyskontakt og startkontakt. Termostart (forvarmer) var i begyndelsen ekstraudstyr, men blev siden standardudstyr.

Brændstoftanken var placeret i koblingshuset og var derfor meget robust (blev ikke gennemtæret af rust). DZ-30 var desuden udstyret med tankmåler, som bestod af en aluminiumsstang med korkflyder. Lige bag ved batteriet var der et lille rør med aftageligt låg, hvor aluminiumsstangen kom op, og man derved kunne se, hvor meget brændstof der var i tanken.

Hjelmen på de første DZ-30 var 2-delt. Senere blev hjelmen lavet som en hel, først som en kort model, der stoppede ved instrumentbrættet. Senere blev der monteret en lidt længere hjelm, der gik lidt forbi instrumentbrættet.
Kommentér på:
Bukh DZ-30
Annonce