{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
353 visninger | Oprettet:

Vand i motor MF 35 {{forumTopicSubject}}

Hej alle Traktor i folk..

Så skal min gamle MF 35, ( havetraktor ) have en lille omgang. smiley
Alt vandet fra køler går i bundkaret, natten over var det væk fra køler, og den sprøjter ud med vand, ved manifolden når den bliver opstartet. smiley

I går aftes, afmonteret jeg køler, tank, termostathus.
Nu er der plads til at arbejde med toppen.

Og nu har jeg ventil dæksel, og top stk tilbage, som det sidste.
Er der noget man skal være ops på ved afmontering af top ?
Eller er det lige til.

Skal det planslibes ?
Kan jeg selv måle, om det er skævt eller har slået sig ?
Eller bare på med ny top pakning og samle den igen?

Kommentarer på:  Vand i motor MF 35
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 6 Følgere: 11 Svar: 660
    #1   5. apr Er det en benzin eller 3 eller 4 cyl diesel ??

• #2   5. apr 4 cyl benzin sluger

• Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 6 Følgere: 11 Svar: 660
    #3   5. apr Jeg har aldrig været ude for at topstykket har været skæv på sådan en men toppakningen eller tæret foring når vandet kommer ind i cyl. og hvis det ikke kommer i cyl men direkte i bundkar så er det nok de pakninger der ligger under foringerne (2 8tals formede klingrit pakninger). Hvis du tager tændrørene ud kommer der så vand ud af hullerne når du tørner motoren ?

• #4   5. apr Okay.
    Må indrømme ved ikke hvordan det kommer derned i bundkar.
    Ånderør på venstre side af motor, er også helt creme Hvid når man tager den ud, og lyser ned i.
    2 tændrør mod køler var der vandperler på da jeg skiftede tændrør den anden dag..
    Og efter jeg havde kørt den nogle km på vejen hjem, og skulle tjekke vand kom der meget på den igen.
    Skiftede også olien den dag.
    Samme sag efter 20 min harvning, var det creme hvid.
    Så var jeg klar over den er syg.
    Og næste dag var olie pinden helt oppe creme farvet.
    Og køler næsten tom.
    Håber ikke det koster en krig.
    Top pakning 300kr, og alle mulige pakninger i et sæt 160kr
    Så var det jo lige til at gå til.
    Af og på med top.
    Køre igen.
    Men det er nok skidt det hele ?
    Så skal den nok til skrot ?

• #5   5. apr Kan jeg se om den er gal ned af til når top kommer af ?
    Altså vand ryger vel også i bundkaret ved utæt top pakning ind mod cylinder.
    Derfor den sprutter med vand ved manifold samlingen op til udstødning.

• #6   6. apr Hej Don. Når du afmonterer topstykket så kontrollerer du toppakningen mellem cyl. 2 og 3 det er tit der den er utæt og samtidig topstykket for tæring mellem cyl. 2 og 3. Er der tæring skal topstykket planslibes. Mvh. Hans Jørn Dahl.

• #7   6. apr Okay det skal jeg tjekke når toppen kommer af.
    Når jeg skal i gang med den igen.
    Hvis det skal planslibes, hvor skal mand gøre det eller få det planslibes ?.

Tak for hjælpen til vidre smiley

• #8   6. apr Hej Don. Du kan sikkert få det lavet hos et maskinværksted/fabrik eller Carl Christensen motorrenovering i Odense. Mvh. H J Dahl.

• #9   8. apr Hej.
    Så kom toppen af den.
    Evt se alle billeder af den, i Fotoalbum på forsiden herinde.
    Jeg har brug for lidt råd og viden, hvad der skal ske med den, og hvad jeg skal stille op med den nu.

Link til Fotoalbum er her.

https://www.traktorgalleri.dk/fotoalbum/diverse-traktor/11981-mf_35_benzin__topstykke_af

• #10   8. apr Hej Don. Det ser slemt ud!!! Det jeg vil råde dig til er en kraftig rengøring efter det skal du have fokus på event. utæthed af topstykket. hvis du ser mellem vippearm nr. 4 og 5 denne runde flade er det en aluminiumsprop så prøv at slå på den med en dorn. Hvis det er kan den være tæret er den ok. JA så er det bare fremad denne motor plejer ikke at være vanskelig. Det med vand i cylinderen prøv at pudse den godt med fin smergellærred og smør den med olie. Håber du får et godt resultat jeg kan forstå på dig at du bruger traktoren til let arbejde. Mvh. H J Dahl.

• #11   8. apr Okay tak for info.
    Hedder det motor rens og højtryksrenser.
    Og blæs alt af med trykluft i topstykket.
    For at rengøre det sjask værk.
    Og sprøjt det ind i olie.
    Må lige se på vippe arme, der som du nævner.
    Skal det stadigvæk lige ind og planslibes, og vask derefter tilbød de mig Albjerg i Svendborg. ?

Ja den bliver brugt til lidt harvning og gård rive.
    Og ikke rigtig hårdt arbejde den får at lave.
    Den står meget stille i perioder.

• #12   8. apr Hej Don. Med hensyn til planslibning prøv og vend topstykket på hovedet og med en stor flad fil læg grov smergellærred på filen og puds anlægsfladen på topstykket til det er ren blank. Så tager du en ny toppakning og lægger ned på topstykket og ser om pakningen slutter til på den blanke flade- gør den det så bare på med topstykket. Mvh. H J.

• #13   8. apr Okay jeg må lige ud, og anskaffe mig noget fint og groft smergellærred smiley
    og igen med filen og se hvad den siger.
    Retskinde over enderne, og på langs er vel ikke så præsis.

Syntes bare den der lille defekthed på på toppakningen imellem cyl 2-3, kan gør alt det.
    Men det er nok der fejlen er.
    Men ja der har også været smidt, kølertætner i oven i købet smiley
    Det gør det ikke bedre.

• #14   8. apr Hej Don. Jeg syntes det ser voldsom ud ved nikketøjet det er derfor jeg vil have dig til at kontrollerer om det er en aluminiumsprop der sidder der i midten af topstykket . Jeg husker at der var nogen af de topstykker som var monteret med disse propper og de var slemme til at blive utætte og især hvis den har kørt uden kølervæske. Mvh. H J.

• #15   8. apr Snakker du om denne her?
    Må lige tjekke den med det samme om lidt.

profilbillede
  • #16   8. apr Den ser sådan her ud, efter lidt bremerens og klud ?

profilbillede
  • #17   8. apr På toppen af ventiler, er der en løs hætte på 3 stk af alle ventiler ca.
    Mange er der ingen hætte på toppen.
    Som ses på billed, skal de være lige til at tage af?
    Tænker de må da kunne lave balade hvis der ryger en af.

Nå hvordan får jeg det rent alt det snask værk her, både i topstykket ved ventilerne.
    Og så motoren, den er jo helt gal over alt med det klister værk her.
    Går det med motor rens i mindre mængder, i huller hvor stødstænger har været.
    Og jeg må have sump sien/filter ud igen, også olie filter for ikke at glemme den.
    Hvordan pokker kan man få alt det ud af huller i smørekanaler, i sump/bundkaret.
    Alt er jo smurt ind i det blæver værk.
    Går det med motor rens til en hjælp, eller den går ikke at bruge det.
    Og få taget alt det ud man kan få over det hele, også toppen, og få den samlet og startet op, på ny billiger olie, og få den kørt lidt varm med olien.
    Og tap alt af den igen, og rens sump og sien.
    Kan det gå.

• #18   9. apr Hej Don. Denne prop som er vist på billedet syntes jeg ser mistænkelig ud!!!! Har du mulighed for at trykprøve topstykket eller simpelthen udskifte proppen. Jeg ved ikke om de er til at købe dem i dag. Jeg husker at det var en aluminiumstang med gevind. Jeg kan oplyse dig at der Fergusondage d.25 og 26 maj-2019 hvor der kan være mulighed for reservedele. Det er Danmarks Ferguson Museum v. Henrik Nielsen.

• #19   9. apr Hej Don. Det er gået op for mig at det er ikke bare en toppakning. Den har kørt i lang tid med vand i motoren.Det bliver en stor opgave at rense motoren skal det gøres rigtig skal motoren total adskilles. Men der er nogle propper på smørekanalen som du kan afmonterer og skylle kanalen ud med benzin. Disse hætter du omtaler skal sidde på udstødningsventilerne og der skal være 4 stk.

• #20   9. apr Hej Hans.
    Topstykket bliver skyllet engang og planslibes.
    Så ved jeg at dette er i orden på den.
    Top af blok får en tur med langfil og smergellærred.
    Den prop i topstykket ser ikke ud til at fejle noget, andet et par små sorte prikker, ikke noget dybt eller ligefrem hul.
    Der er vand/olie i alle huller, hvor stødstængerne skal sidde,
    Hvordan får jeg det op, det løber åbenbart ikke ud efter bundprop er taget ud.
    Eller noget til at suge engang for at få det rent dernede i hullerne.
    Skal igang med at tage sump sien/filter ud i morgen og rengøre hvad jeg kan nå derinde.
    Oliefilter af og se om det kan renses lidt, det er nyt, ellers må der komme et nyt på igen.

Ja den fik nyt olie, og kørt små 30min derefter, så var olien og motoren så sådan ud bag efter.
    Et værre svineri.
    Og det var lidt gal før den fik skiftet olie, og bruger en del vand.
    Motoren skal ikke skilles af, selvom jeg har alle pakningerne til det, det er noget af et arbejde.
    Og det vil jeg ikke rigtig ud i den opgave der.

Ja alle billederne der kan man rigtig se hvordan at den ser ud.
    Nu skal jeg have det sjask væk jeg kan komme til, og få den samlet senere på ugen, eller i weekenden.

Godt med fagfolk der ved hvad de snakker om, der kan hjælpe andre på vej smiley

• #21   9. apr Jeg Kan ikke rigtig finde noget ang, 35 benzin manualér.

Så kan jeg se alt om motoren, og hvordan den enlig er sat sammen.
    Og måske det ville gøre alt nemmere at se sig til det smiley

Ved dog heller ikke hvor meget strækbolte, må spændes til.
    De sat rimelig fast, da de slukke af, dog uden brug af vold.
    Samt hvor meget vippearme bolte, må spændes ved montering i topstykket.
    Og div ting ang motorarbejde, en manual ville hjælpe på meget.
    Hvor kan jeg måske få sådan en?

• #22   9. apr Hej Don. Lige en kort bemærkning !!! Der er ingen strækbolte i denne motor det er kun tilspændingsmomenter. Topstykke - 60-65 lb.ft. Manifold 22-24 lb.ft. oliefilter til blok 22-24 lb.ft. Vippearms konsol 22-24 lb.ft. Bundkar 16-18 lb.ft. Ventilspillerum, kold motor inds. 012tomme udst.008 tomme. God arbejdslyst. Mvh. H J.
    Nb. Efter ca. 50 timers kørsel skal den efterspændes.

• #23   10. apr Mange tak for de tilspændnings info. smiley

• #24   15. apr Så kan i se lidt om topstykke, og fremgangs måden til at samle alt igen i nyt photoalbum.
    Ikke lige, at jeg skal lære de gamle drenge noget om det smiley

Takker for alt hjælpen i tråden her.

Nu køre den super godt igen.
    Syntes nu at der er mere power i den, nu end der har været i alt den tid jeg har haft den.
    Stille og rolig motorgang, ingen tikken eller banken.
    Det har nok været galt længe med utæt topstykke.
    Og sikkert også upræsis ventiler.

Kommentér på:
Vand i motor MF 35