{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.907 visninger | Oprettet:

klaus j
klaus j
Tilmeldt:
1. sep 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13

Rotorblink {{forumTopicSubject}}

Hej, hva er det lige med folk og deres rotorblink,
Lad nu vær med at tænde dem før det nødvendigt, folk mister sku respekten for det, taler af erfaring, er entreprenør og kører meget ved vejen og arbejder, pga landbrug og alle de rotorblink er der sku ingen der har respekt for dem længere,
Lærer man ikke det når man tager traktorkørerkort idag, eller hvordan ser det ud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotorblink
  • #1   24. aug 2013 enig!


  • #2   24. aug 2013 der står i min teori bog, ikke dirkete men alligevel at hvis man er i tvivl så brug det

  • #3   24. aug 2013 Rotorblink
    ""Rotorblink skal anvendes, når tvillingehjul, redskaber eller lignende, rager mere end 0,15 m ud fra siden af traktoren, når et frontmonteret redskab rager mere end 1 m frem, eller når et ophængt redskab rager mere end 2 m bagud. Rotorblinket skal være synligt fra alle sider. Derfor kan det være nødvendigt at montere et rotorblink bag på for eksempel en halmvogn, hvis halmens højde forhindrer de bagfrakommende trafikanter i at se rotorblinkeren på traktoren. Ligeledes er der ofte to rotorblink på mejetærskere.""

    Skrevet af : Mr.Blake om tidligere emne omkring Rotorblink

    Mvh.


  • #4   25. aug 2013 Jeg fandt det på Landbrugsinfo.dk

  • #5   25. aug 2013 Så i princippet skal man have rotorblink foran og bag på alle halmtræk, altid kører med det tændt hvis ploven, harven eller what ever er længere end 2m bag traktor og 0,15cm i bredden. Eller hvis frontploven/pakkeren er mere end en 1m fra fronten?

    Eller det det kun hvis redskaberne er liftophængt og ikke bugserede?

    For så tror jeg ikke rigtigt mine kollegaer har forstået budskabet, for de er sku racister ang. det roterende gule. smiley


  • #6   25. aug 2013 Da vi kørte korn til foderstoffen, fik vi at vide fra politiet at vi skulle køre med rotorblink tændt. Både dag og aften:)


  • klaus j
    klaus j Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #7   25. aug 2013 Thomas A det skal i ikke, hvornår overskrider i de regler med en kornvogn?, med mindre det en gammel slidt herborg vogn uden lys eller ligende, skal alle trækkere med badekar så også kører med rotorblink?

  • #8   25. aug 2013 Der er da så også forskel på en, traktor og lastbil, men jeg vi studsede også over det. Men når politiet siger det gør man det som regel når de kører rundt:)

  • #9   25. aug 2013 det var da et ringe eksempel det med et halmtræk, for lige ang det træk, der skal man ikke bruge blinket hvis man går efter bogen, for man er hverken for lang eller bred

  • klaus j
    klaus j Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #10   25. aug 2013 Det bare generelt, det da belastende der kommer en traktor uden noget bagefter eller ligende med rotorblink tændt, tænd dem først når der er en grund til det, f.eks når i er 4m brede, har en 6 furet plov til at hænge i liften, men ik når i kører med en kornvogn eller ligende

  • #11   25. aug 2013 Der har været rimelig meget debat og sikkerhedsopstramninger af regler og lign. med halmtræk de seneste par år. Så det skulle da ikke undre mig at man skal have roterende lys både foran og bagved når vognen er fyldt, hvis man vel og mærke er en traktor med vogn? smiley

  • #12   25. aug 2013 men du skal ikke have det tændt med en halmvogn eller en tipvogn for de er hverken for brede eller lange, men som Klaus j siger, har du et redskab i liften i for af en plov eller sådan noget, så skal det være tændt,

  • #13   25. aug 2013 hvis din såmaskine er mere end 2 meter bag ud skal du have det tændt og dagen. og man skal altid køre med når det mørkt eller disset smiley men ved vogn skal man ikke om dagen med mindre den er for bred

  • #14   25. aug 2013 "Rotorblink:

    Rotorblink skal anvendes, når tvillingehjul, redskaber eller lignende, rager mere end 0,15 m ud fra siden af traktoren, når et frontmonteret redskab rager mere end 1 m frem, eller når et ophængt redskab rager mere end 2 m bagud. Rotorblinket skal være synligt fra alle sider. Derfor kan det være nødvendigt at montere et rotorblink bag på for eksempel en halmvogn, hvis halmens højde forhindrer de bagfrakommende trafikanter i at se rotorblinkeren på traktoren. Ligeledes er der ofte to rotorblink på mejetærskere.

    Rotorblink (et eller flere) skal være tilsluttet samme betjeningskontakt."

    Citat fra landbrugsinfo. Kan godt være den evt. hverken er for lang eller bred, men sikkerhedmæssigt er det måske nødvendigt? Som sagt, så er mange regler blevet strammet op og der har været debat om halmtræk, da der de seneste år er folk der er blevet slået ihjel af halm.


  • #15   25. aug 2013 Jeg vil sige, når jeg kører i en lille traktor, med stor vogn, såå er vognen bredere en traktoren, men jeg kører nu kun med rotorblink Når det er med ploven i liften, Eller når man er ekstrem bred! smiley

  • #16   25. aug 2013 Der er vist en sær regl ang halmtransport... kan dog ikke finde den udspecificeret nogen steder...

    Men den lyder at man skal have rotorblink på hvis man trækker halm med traktor, da flere billister har set det som en lastbil og taget fejl af hastigheden....


  • #17   25. aug 2013 Ja, det er også henad sådan noget jeg tænker Blake... Dog kan jeg heller ikke se det udpenslet nogle steder, men det er da et par år siden jeg første gang læste om at man skulle have rotorblink for og bag på halmvogne, og det var da DM&E sendte nye regler ud, hvor længde, bredde, hele pivtøjet blev lavet om! smiley

  • klaus j
    klaus j Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #18   25. aug 2013 Hvis du har noget til at hænge 2m bagud ja, fra lyset, men de fleste har da lys bagpå såsættet, slingerlamper osv, det hedder, 1m fra lyset frem, og bagud, har du lys bagpå såsættet og du ikke er over 2,55m bred, skal det ikke være tændt,

    Lille traktor stor vogn, er du ikke over 2.55m bred eller 18,75m lang, ingen rotorblink..


  • #19   25. aug 2013 Nu må du jo være 22m lang, men syntes ikke at kunne læse nogle steder at man skal bruge det hvis man er over 18,75...

  • #20   25. aug 2013 Kan da huske vi blev pålagt af ringsted halmvarme at vi sku have et rotorblink bagpå vognen....

    Man skal altid have rotorblink på, når man er for lang.
    Det gælder både lastbiler og traktore....


  • #21   25. aug 2013 Mr Blake
    Hvad mener du med du skal have det på hvis du er for lang, for du må da ikke kører med noget der er for lang, og det ændre et rotorblik da ikke på


  • #22   25. aug 2013 Her tænker jeg på særtransport, der kan du have tilladelse til at køre med op til 30m. også skal der blink på....

  • #23   25. aug 2013 en front læsser regner jo mere end en meter frem det er nok der det stammer fra

  • #24   25. aug 2013 I hvilket scenarie snakker du om Baron?

  • Patrick L
    Patrick L Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 23
    #25   25. aug 2013 Altså hvis man holder sig inden for love og regler vedrørende længde og bredde bør man ikke bruge rotorblink. Er der mørkt eller nedsat sigtbarhed skal det bruges altid! smiley

    Jeg er dog ikke enig i det med halmvogn. Ifølge de danske regler skal der være en trekant bagpå vognen når den er spændt efter en traktor. Hvis man holder sig inden for bredde og længde grænser, bør det ikke være nødvendigt med rotorblink, da folk kan se på den lovmæssige trekant, at det er et langsomtkørende køretøj. smiley


  • klaus j
    klaus j Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #26   25. aug 2013 Tak patrick L.. en der er enig, der skal jo faktisk 2 små trekanter bag på en påhængsvogn og den store når det er langsomgående kørertøj

    Søgaard dreng, tænder du rotorblink når du kører med en traktor med frontlæsser,?
    Hva så med rendegraver, minigede, gummigede, osv, selvom de er inden for andre regler da de er arbejdsredskaber


  • #27   25. aug 2013 det burde man

  • #28   25. aug 2013 Jeg kører altid med tændt for kornvognen smiley og når vi kører med skærebordsvogn efter traktoren og når vi kører med presser og vogn på vejen som et træk smiley men jeg vil så sige at det er da bedre at det er tændt på vejen end alle dem der har det tændt på marken for det ser sku noller ud!! smiley

  • #29   25. aug 2013 Det er da no go foran kornvogne med mindre de er enormt brede iforhold til trækkeren, hvilket de i 95% af tilfældende ikke er. Så stop da venligst med det. smiley

    Vil dog stadig sige, det står jo nu at man skal have rotorblink foran og bagved lettere udpenslet i vores "lov", så med halmvognene er der da ikke meget at være i tvivl om længere når man rykker halm. smiley


  • #30   8. jun 2014 Ved godt at det er en gammel debat. Men vil det så ikke sige at det er ulovligt at køre med skærebordsvogn bagved mejetærsker da det jo er mere end 18,75 som et træk maks. må være?

Kommentér på:
Rotorblink

Annonce