{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

Rotorblink {{forumTopicSubject}}

Jeg er nu blevet stoppet 2 gange (to forskellige maskiner) for kun at have 1 rotorblink og ikke have det tændt.
Første gang var i en traktor uden redskaber og midt på dagen.
Jeg har altid været i den tro at rotorblink kun skal være tændt hvis traktoren er over 2.5mtr bred og kun i lygtetændingstiden.
Anden gang var i en mindre gummiged. Her kan jeg måske godt forstå at rotorblink skal være tændt da frontskovlen stikker mere en 1 mtr ud fra forlygterne.
Begge gange har betjenten dog insisteret på at alle traktore skal have 2 rotorblink. det skulle være en ny regl fra 2022. Jeg kan dog ikke finde noget om det nogen steder. Er der nogen der kan kaste lidt lys over hvad de eksakte regler er?

Som jeg har forstået det skal man nu om dage, have rotorblink monteret på alle traktore, nye som gamle. Og altid have dem tændt dag og nat hvis man køre over 20km/t på landevej og markvej som offentligheden kan benytte. Det med to kan jeg ikke finde. Kun at man skal kunne se rotorblink fra alle sider. Jeg vil tro at det i nogen tilfælde betyder at man er nød til at montere mere end et.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotorblink
  • #1   17. dec 2023 Generelle regler for rotorblink

    Rotorblink er en sikkerhedsforanstaltning for tydeligt at kunne markere noget. Loven for rotorblink er at rotorblinket på motorredskabet skal tændes i takt med lystændingstiden, hvis bredden på dit køretøj er mere end 2,55 meter.
    Hvis et køretøj har udragende dele svarende til 1 meter frem, 2 meter bagud eller 15 cm til siden, uanset hvilken side. Så skal rotorblinket være tændt hele tiden. Disse regler er også gældende, hvis traktorer eller påhængsredskaber, så som gylletank, storrive, snittevogn osv. overstiger bredden på 2,55 meter. Der skal rotorblinket også være tændt udenfor lygtetændingstiden.


  • #2   17. dec 2023 Ja det er jo også min opfattelse af reglerne.
    Men som jeg også nævner. Så oplyser betjenten mig om at der er nye regler fra 2022.
    Jeg blev stoppet for at køre uden rotorblink tændt midt på dagen i en traktor der er 2.15 bred uden redskaber. Oven i påstod han at alle traktore skal have 2 rotorblink efter de nye regler.

    Hvad nye regler er det han hentyder til? Jeg kan ikke finde noget om det.


  • #3   18. dec 2023 Jeg tror ikke betjenten er inde i reglerne, men for en sikkerheds skyld vil jeg anbefale dig at kontakte færdselspolitiet og få flere oplysninger.
    Hvis du gør det, så giv meget gerne besked her på siden om, hvad du fik fortalt.


  • #4   19. dec 2023 Hej Lasse
    Umiddelbart tænker jeg, at pågældende politimand ikke havde hold i sit udsagn.
    Bekendtgørelse nr. 157 af 22/04/1977 om anvendelse af afmærkningslygte (gult blinklys) er en af de få færdselsrelaterede bestemmelser, der i næsten uændret form har været gældende siden 1977. Seneste justering var i 1984.
    Hvis du kender politimanden eller ved, hvorfra han kommer synes jeg, at du skal spørge ham nærmere. At du gerne vil vide mere og bede ham finde og henvise til den bestemmelse, som han henviste til.
    Såfremt der er rejst en sigtelse mod dig, skal den overtrådte bestemmelse fremgå af teksten i bødeforelægget.
    Du kan hurtigt google dig frem til bekendtgørelsen og selv læse detaljerne.
    I øvrigt er det ikke noget krav, at afmærkningsblinket er roterende. Det gule afmærkningsblink skal blot være synligt fra alle sider, hvilket man også kan opnå ved fastmonterede lygter.
    vh
    Poul



Kommentér på:
Rotorblink

Annonce