Fiat 115-90 [Ejer] 1985
8.459 visninger
|
Oprettet:
Fiat 115-90
Årgang:
1985
Motor:
Sekscylindret Fiat 8065.05 på 5,9 liter med turbo. Pumpe drejet tre omgange op
Transmission: 16/16 synkroniseret med mekanisk vendegear. 28,3 km/t ;o) og ratgear
Transmission: 16/16 synkroniseret med mekanisk vendegear. 28,3 km/t ;o) og ratgear
Hestekræfter
140-145 stykker er mit bud
Hjultype
Bag: 20.8 R38 Taurus Tvillingehjul med 20.8 R38 Michelin
For: 11 R16
For: 11 R16
Udstyr
He-Va enkeltvirkende frontlift, LH 1200 computer, udvendig hjælpecylinder, hitchkrog, cd-afspiller, LED indstigningslys, ratknop ;0), positionslygter forrest på taget, holder til trækbolt og kugler bagpå, kategori 2 gribeklør bagpå, ekstra kopholder i kabine
Stævner
Ingen, og det er heller ikke planen. Den skal i stedet arbejde i marken ;o)
Beskrivelse
En dejlig og meget sjælden traktor i Danmark som de sidste ti år har tilhørt en ældre gårdmand. Her var den sprøjte-, og såtraktor.
Sidepladerne afslører at den tidligere har kørt på Hovtvedgård ved Hårlev, og den har ifølge servicehæftet startet karrieren på Giesegaard gods ved Ringsted.
At dømme efter et par mærker i kabinen har den været tiltænkt det svenske marked. Det er nok derfor den ikke er særlig rusten. De fik vist en gang ekstra lak eller noget.
Nu er jeg blevet den fjerde ejer og traktoren som havde gået 10130 timer den dag jeg hentede den.
Jeg har et særligt forhold til 90-serien da jeg selv startede med at køre traktor i vores tidligere 100-90.
115-90 er noget større i det hele end 100-90 og var derfor en rigtig drengedrøm af en kongetraktor dengang. Når der nu holder et eksemplar her er der masser af minder der vælter frem. Ikke mindst når man åbner taglemmen og får den rene Fiat-lyd blæst ned i hovedet
Traktoren skal være hjælpetraktor på gården og skal tage en del af arbejdet i græsmarkerne med skårlægger, og høvender, og så skal den ellers stå klar til at køre brakpudser, flytte vogne med såsæd, vand osv. efter behov. Alt i alt gøre at man ikke skal spænde traktorer til eller fra særlig tit, og give Ford 5000èren mere ro til småopgaverne
Traktoren er efterhånden shinet en del op. Der mangler dog lidt endnu før jeg er helt tilfreds... hvis man nogen sinde bliver det.
-Den skal til slut males på motoren og bagtøjet, men det bliver ikke i år
Der kommer selvfølgelig flere billeder og info når den har prøvet lidt flere ting her på gården
Sidepladerne afslører at den tidligere har kørt på Hovtvedgård ved Hårlev, og den har ifølge servicehæftet startet karrieren på Giesegaard gods ved Ringsted.
At dømme efter et par mærker i kabinen har den været tiltænkt det svenske marked. Det er nok derfor den ikke er særlig rusten. De fik vist en gang ekstra lak eller noget.
Nu er jeg blevet den fjerde ejer og traktoren som havde gået 10130 timer den dag jeg hentede den.
Jeg har et særligt forhold til 90-serien da jeg selv startede med at køre traktor i vores tidligere 100-90.
115-90 er noget større i det hele end 100-90 og var derfor en rigtig drengedrøm af en kongetraktor dengang. Når der nu holder et eksemplar her er der masser af minder der vælter frem. Ikke mindst når man åbner taglemmen og får den rene Fiat-lyd blæst ned i hovedet
Traktoren skal være hjælpetraktor på gården og skal tage en del af arbejdet i græsmarkerne med skårlægger, og høvender, og så skal den ellers stå klar til at køre brakpudser, flytte vogne med såsæd, vand osv. efter behov. Alt i alt gøre at man ikke skal spænde traktorer til eller fra særlig tit, og give Ford 5000èren mere ro til småopgaverne
Traktoren er efterhånden shinet en del op. Der mangler dog lidt endnu før jeg er helt tilfreds... hvis man nogen sinde bliver det.
-Den skal til slut males på motoren og bagtøjet, men det bliver ikke i år
Der kommer selvfølgelig flere billeder og info når den har prøvet lidt flere ting her på gården
Fiat 115-90
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Traktorer: 2 Emner: 2 Svar: 4
jan 2012
Følger: 35 Følgere: 88 Traktorer: 10 Emner: 14 Svar: 208
Jeg var heldig at finde et nyt originalt trykrør på webparts med 85 % rabat, så jeg gad ikke lave et selv, men udstødningsmanifolden og støtteboltene koster det hvide ud af øjnene.... Olieafløb kan du føre ned i niveaukontakten for at undgå at skulle bore i bundkaret
mvh. Max
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Traktorer: 2 Emner: 2 Svar: 4
jul 2016
Følger: 8 Følgere: 30 Traktorer: 5 Svar: 19
Vi har også lige investeret i en 115-90
okt 2011
Følger: 13 Følgere: 24 Traktorer: 6 Emner: 38 Svar: 856
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 16 Traktorer: 3 Emner: 2 Svar: 22
apr 2012
Følger: 13 Følgere: 10 Traktorer: 1 Emner: 3 Svar: 6
sep 2011
Følger: 37 Følgere: 50 Traktorer: 7 Emner: 1 Svar: 33
sep 2015
Følger: 22 Følgere: 19 Traktorer: 2 Emner: 2 Svar: 13
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 65 Traktorer: 7 Emner: 6 Svar: 113