{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Er din traktor gået i stykker?
Vi ved, at traktorer kan være dyre at reparere. Vi kan derfor hos pengepartner.dk hjælpe dig med at finde det bedste lån til dig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  turbo på 3 cyl
  • #1   1. okt 2014 Nej, du går bare igang... ingen motor er for lille..
    http://m.youtube.com/watch?v=yjLMX3ULCzw


  • #2   1. okt 2014 Hej,

    Det er vidst gået meget godt for:

    Valmet/Valtra: 305/405/455/465/505/555/565/602T/604T/605/700/A63/A73/A75/A83/A93/N93/N103

    Alle med slagvolumen på 3,3 liter... Årgange strækker sig fra omkring 1980 og op til idag... Men om det er en god idé på den motorblok der er i en Ford 4600, er en helt anden historie. Det er ikke sikkert, at blok, topstykke (ventiler), toppakning, plejlstænger, lejer og krumtap er med på idéen ret længe. Ford's motorblokke fra 1970'erne var vidst ikke de bedste, verden nogensinde har set.

    Men i teorien, skulle der ikke være noget i vejen for det.

    Mvh.


  • #3   1. okt 2014 Jeg glemte lige at få udpenslet, at stemplerne naturligvis også skal kunne tåle temperaturen og kræfterne... Og de nævnte Valmet/Valtra er naturligvis 3-cylinderede...

    Mvh.


  • #4   1. okt 2014 Jo jo, alt med måde...
    Den er jo ikke lavet til det, men sådan er der så meget smiley


  • #5   1. okt 2014 jimmi a: haha smiley

    volvo bm: har også hørt det med at ford 4600 blokke og andre fra den tid ikke er de bedste men tror lige jeg skal gå og tygge lidt på ideen inden jeg går igang for hvis blokken ryger så kan det jo bliver en større sum man skal af med smiley
    men i hvert fald tak for hjælpen bække to smiley


  • #6   2. okt 2014 Altså der er en Ford 4000 der kører træk et sted i midtjylland, med opgraderet pumpe og selvfølgelig turbo. Den skulle efter sigende gå ret godt, ifht motorstørrelse.
    Og der kører/har kørt massevis af Ford 5000 med turbo og det er jo næsten samme motor bare i 4-cylindret. Det med at blokkene havde problemer, var tæring, så det er ikke lige noget at bekymre sig om i den her sammenhæng. Så bare find en lille turbo og på med den smiley


  • #7   2. okt 2014 Sæt i gang!! smiley

  • #8   3. okt 2014 Ole B: ja okay det havde jeg ikke tænkt over min far har også kørt massere timer med en 5000 med turbo og der var aldrig problemer smiley

    Jimmy: jaja nu skal jeg lige finde en turbo først hehe smiley


  • #9   4. okt 2014 Bare kom igang, jeg ville ikke være bange for holdbarheden, det er jo i bund og grund en halv TW10 motor... Den er jo selvfølgelig ikke lige så effektiv til at blæse turboen igang som motorer med flere cylinder, men bare giv den noget brandstof smiley

  • #10   4. okt 2014 nu virker i som om i har meget styr på det med turbo'er er der nogen turbo'er i kunne anbefale at man brugte smiley

  • #11   4. okt 2014 En stor en smiley

  • #12   4. okt 2014 Kan ikke alle de numre der ....
    Prøver mig lidt frem, -har så lidt at vælge imellem jo-
    Men fra en i samme ltr volumen som din, men tror ikke du skal lade mere end 0,5~0,7.....


  • #13   4. okt 2014 okay vil prøve og se om jeg kan finde en fin lille snegl jeg kan sætte på men i skal i hvert fald have tak for hjælpen smiley

  • #14   5. okt 2014 Hvis du gerne vil bevare et godt respons fra motoren, dvs. ikke alt for meget turbo-lag, og ikke skulle lave en alt for avanceret påbygning, så vil jeg anbefale ikke at vælge en voldsomt stor turbo... Men som Jimmi sagde, så prøv at finde noget fra nogenlunde samme slagvolumen, der har haft turbo originalt, så går det nok ikke helt skævt. Det vil give dig en dagligdags brugbarhed... Men hvis den bare skal hyle og lave rigeligt med såååårt pæl, så er det bare at gå glatnakke vejen, og finde en så stor som muligt og så skrue pumpen rigeligt op... Men det får du nok ikke meget ud af, andet end et hul der hvor kontanterne lå i tegnebogen... smiley

    Så find ud af, hvad det er du vil opnå og hvor stabilt / hvor meget levetid du vil have ud af den gamle traver... Og gør din montering derefter.

    Og husk at nyde muligheden for research om det, hvor du bliver klogere på noget du synes er lidt spændende... smiley Man KAN risikere den ubehagelighed, at lære noget...;-)

    God fornøjelse!

    Mvh.


  • #15   5. okt 2014 planen var at den skulle have lidt flere hk så den kunne slæve lidt mer' men samtidig vil jeg gerne have at den kan hyle lidt og lave lidt sårt røg men vil også jeg gerne have at den kan holde i lang tid så jeg ikkke skal skrue hele tiden smiley

  • #16   5. okt 2014 Volvo BM Valmet 505 og 605 er begge 3 cylinder 3,3 liters med turbo, så er mølle fra den størrelse traktor ville nok ikke være et tosset udgangspunkt...

  • #17   5. okt 2014 Sæt twinturbo på... 2 stk fra nogle gamle golf ' er. .
    Ku være mega fedt smiley


  • #18   5. okt 2014 martin p : havde jeg faktisk også tænkt mig og prøve at finde en der fra smiley

    jimmi a : ja det kunne fanme være gejl første ford 4600 med twin turbo smiley og så to udstødninger en på vær side af huset smiley

    nogen er jer der kender nogen gode hjemmeside med dele til montering af turbo tænker mest på tryk rør og og rørbøjninger i forskellige grader og måle urer og den slags smiley


  • #19   5. okt 2014 Stemmer for kombineret kompressor + turbo med variabel geometri, styret elektronisk, samt intercooler. Og så skal der sku også en ordentlig rækkepumpe på svinet, nu vi er igang. Og forchromet mellemgasfordeler. smiley

    Mvh.


  • #20   5. okt 2014 Har en ekstra kompressor fra min bil, og så en turbo fra td70..
    brug kompressor til at blæse turbo op...

    Du kan vel finde det meste ved sådan en bil gejle butik...
    Kender du ikke nogen der laver rustfri arbejde?


  • #21   5. okt 2014 jaja stille og rolig har sku ikke lige hørt om turbo med variabel geometri, styret elektronisk og forchromet mellemgasfordeler smiley


  • #22   5. okt 2014 Audi har lavet en variabel turbo...
    Vist også flere....


  • #23   5. okt 2014 Scanturbo.dk
    Qualitec.dk
    Der handler jeg jævnligt... smiley


  • #24   5. okt 2014 haha jo tak vil prøve og kigge lidt på det og se om der er lidt ting der kunne friste.. smiley

  • #25   5. okt 2014 er der nogle af jer der har erfaringer med at købe ved turboshopdk.dk om deres produkter dur tænker igen mest på tryk rør og den slags smiley

  • #26   5. okt 2014 Ja......
    Tihi fniser..... smiley


  • #27   5. okt 2014 Ved ikke lige hvad der skete der smiley
    Syntes sjovt i øjeblikket...
    Men jo, han er rigtig fin. Hedder René ham der har det..


  • #28   6. okt 2014 Okay vil prøve at kigge på det smiley er det en dum ide at montere en blowoff ventil? smiley

  • #29   6. okt 2014 Ja.....

  • #30   6. okt 2014 hvorfor.... smiley men er det ikke den der får den til at hyle vær gang du skifter gear smiley

  • #31   6. okt 2014 Nej er det ikke... Det er turbo staall...
    Den skal os ha vaccum for at åbne, og tryk på begge sider, for at lukke tæt...


  • #32   6. okt 2014 forat være helt ærlig har jeg aldrig hørt om turbo stall... smiley


  • #33   6. okt 2014 Nej, det noget Turboen gør... Har ikke styr på det...
    Har os været oppe i et andet emne og vende....


  • #34   6. okt 2014 Altså har ikke styr på hvorfor den gør det..... smiley

  • #35   7. okt 2014 Okay bare iorden troede bare at det var sådan at en blowoff ventil gjorde at den hyler vær gang man skifter gear smiley

  • #36   7. okt 2014 Du kan læse lidt om turbo-stall her:

    https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/compressor_surge

    Det vigtigste er denne del:

    "Compressor surge is when the air pressure after the compressor is actually higher than what the compressor itself can physically maintain. This condition causes the airflow in the compressor wheel to back up, build pressure, and sometimes stall. In cases of extreme surge, the thrust bearings of the turbo can be destroyed, and will sometimes even lead to mechanical failure of the compressor wheel itself. Common conditions that result in compressor surge on turbocharger gasoline engines are:

    -A compressor bypass valve is not integrated into the intake plumbing between the compressor outlet and throttle body
    -The outlet plumbing for the bypass valve is too small or restrictive
    -The turbo is too big for the application
    "

    Inden du siger: "Jamen, der står da noget med kompressor der! Det her handler om turbo!"

    så har du helt ret - der står kompressor og det handler om turbo! En turbo består af, blandt andet, to helt fundamentale elementer en turbine, der drives af udstødningsgasserne fra motoren og en kompressor der er drevet af turbinen!. Turbinen er monteret på en aksel, der driver kompressoren!

    Og ja, der står også compressor surge her, men det er to sider af samme sag!

    Happy reading!

    Mvh.


  • #37   7. okt 2014 Jaa.....
    Det omhandler vel den lyd der beskrives med ord sådan her: flof flof flof flof...?


  • #38   7. okt 2014 @Jimmi

    Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke ved hvordan turbo-stall lyder. Det, jeg ville med indlægget var at stille information til rådighed om, hvad turbo-stall er, da du selv bragte det på banen og trådstarter sagde, at han ikke havde hørt om det før.

    Men det der står er, i princippet, at der kan ske en trykophobning i tilbagekoblingen til indsugningen, således at trykket bliver højere end i kompressorhuset. Når det sker, kan kompressoren ikke komme af med sit tryk, og derved sker en ny trykophobning, denne gang i kompressorhuset, hvilket fører til at denne [kompressoren] staller. Og det nævner Garrett så tre almindelige årsager til, at det sker. Om det så siger "flof flof flof flof" ved jeg ikke smiley Men udfra informationen, og i særdeleshed de mest almindelige årsager til det sker, kan man tage sine forholdsregler under sin dimensionering af rør og så videre, i forbindelse med montering af en turbo, således at man maksimerer sandsynligheden for, at det går godt! Og det er vel det der er sporten i den sidste ende. smiley

    Mvh.


  • #39   7. okt 2014 Evo VIII Compressor Surge TIAL Q: http://youtu.be/JCG9iWbYJoc
    smiley :D smiley


  • #40   7. okt 2014 Ah, den "flof flof flof flof"... Jeg vil gætte på, at den lyd kommer netop fra systemet, der skal sikre at skidtet ikke havarerer. Det kaldes vidst også "bleed-off" fordi det ophobede tryk "bleedes" (blødes) af/væk, for ikke at forårsage skade. Så det er ikke selve stallingen der siger sådan, men systemet der modvirker det.

    Det er ihvertfald mit umiddelbare rationale.

    Mvh.


  • #41   7. okt 2014 Det er bleed ventilen der lukker det ophobede tryk ud ja..
    Blow off, dump ventil, har mange navne...
    men den laver stadig surge i det her tilfælde..
    Min 240 lavet os stall hele tiden, men her hjalp blowoff en del på det...
    Men den lyd VI leder efter er jo på den anden side, udstødning..
    Og det må vel være surge fra kompressor siden, der bremser udstødning siden, og får den til at sige sådan... Eller det modtryk der måtte være, eller mangel på samme..?


  • #42   7. okt 2014 Vi er helt enige om, at staller kompressoren, går det også ud over turbinesiden, rent rotationsmæssigt, da de to sider er koblet sammen af en, mig bekendt, uddelt aksel. Men selve surge/stall fænomenet opstår, sådan som jeg har forstået det, på grund af at der så at sige er for meget tryk på tilbagekoblingen til indsugningen i forhold til den afsætning der er af ladetryk. Det højere tryk der opstår i selve tilbagekoblingen, er så årsag til en uhensigtsmæssig trykstigning i kompressorhuset, da det genererede ladetryk ikke længere har noget sted at gå hen. Derfor smider man en trykregulering på, så kompressoren ikke destruerer sig selv. Det kan sikkert gøres på mange måder, og en måde kan sikkert være, at have en mekanisk eller elektrisk registrering/måling af det forhøjede tryk på kompressorsiden, som så reducerer/bypasser noget udstødningsgas udenom turbinen og direkte i udstødningsrøret. Det ville ihvertfald være et klassisk reguleringsteknisk trick, at bruge en "fejl" på udgangen af et system til at regulere indgangen af systemet. I det her tilfælde, reducere inputtet til systemet. Og så vil lyden komme fra udstødningssiden, men egentlig på grund af noget der skete på kompressorsiden, nemlig trykstigningen.

    At det så siger "flof flof flof flof" er en form for transient forløb, der skal overståes førend systemet (turboladesystemet) indfinder sig i et stabilt leje igen.

    Sig endelig til, hvis jeg er galt på den eller ikke formulerer mig forståeligt nok eller hvad der nu måtte være galt... smiley

    Det lydtekniske har egentlig ikke været min intention, at blande mig i. Det var mest det stall-tekniske der lige fangede mig... smiley Men jeg tror egentlig vi er enige.

    Mvh.


  • #43   7. okt 2014 den lyd jeg mest er ude efter er denne her smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=CRgNMmkITTY

    hvad gøre n blowoff ventil så hvis det ikke er den der får den til at hyle smiley


  • #45   7. okt 2014 det ser sku noget vild ud det der smiley


  • #46   7. okt 2014 #42
    Sidde lige i min egen lille verden...
    Bleed ventil, wastegate....
    udstødningside, lukker overskud ud i udstødning ja...


  • #47   7. okt 2014 #43
    En blowoff ventil sidder på indsugning siden, Her bliver der lavet tryk, dette er som regel på en benzinbil med gasspjæld, når man så lægger gassen, er der jo vaccum i manifold, men stadig tryk fra turbo og frem...
    Dette bremser jo turbo ned i fart, og når man så giver gas igen, skal den først op i fart.. Blow off lukker turbo tryk ud, når der er vaccum på den ene side, og tryk på den anden, der sidder en lille fjeder inde over stemplet...
    Så står den jo åben og alt tryk ryger ud, og Turboen forbliver oppe i fart, og er klar hurtig igen når der er skiftet gear...


  • #48   7. okt 2014 Anti-Lag System - Bypass Valve - Explained: http://youtu.be/5g6cHs5vMRE

    GAAAABBBBB.....
    Han forklarer lige med en tegning smiley


  • #49   7. okt 2014 det anti-lag system han snakker om er det ikke det samme som en wastegate i følge den her tegning

    profilbillede
  • #50   7. okt 2014 min plan var egenligt at gøre lidt lige som ham her inde fra traktor galleri der har monteret tubo på hans deutz

    profilbillede
  • #52   7. okt 2014 #49
    Nej den du har tegning på er en wastegate jo...
    Den anden er en blowjob....


  • #53   7. okt 2014 #50
    Det er en wastegate der sidder der...
    Det er den der styrer ladetryk...


  • #54   7. okt 2014 nå okay synes ud fra den tegning fra youtube og så på den der tegning jeg har smidt op kunne det godt ligne hinanden smiley

  • #55   7. okt 2014 Amen for helved da.... Den video skal du lige glemme...
    Det er noget helt andet, sorry for forvirringen...
    Skal nok lige se om ikke jeg kan finde en med hvordan en blowoff virker... Ellers må jeg lave en selv.... smiley


  • #56   7. okt 2014 #43 + 44

    Nu får vi efterhånden sovset det hele rigtig godt til - nu med anti-lag system også. Det er jo ikke noget der skal være der, for at systemet virker. Men rigtig godt for effektivitet og kørbarhed.

    På vedhæftede illustration ses det, at ladetrykket (charge pressure) kan fødes to steder hen: Til forbrændingskammeret (combustion chamber) og/eller til wastegate bypass reguleringsventilen. Fra wastegate bypass reguleringsventilen, fødes et kontroltryk (control pressure from wastegate bypass regulator) til en ventil, der åbner og lukker for wastegate klappen (wastegate flap). I dette tilfælde, bypasses noget af udstødningsgassen direkte ud i afgangsrøret. Her er der altså ikke noget som sådan anti-lag system, men blot en regulering på den varme side. Dog er intentionen i retningen af det samme, dette system er dog af mere passiv karakter, end ALS'en.

    Der er mange muligheder og mange forskellige evolutionære stadier for turbosystemer at kigge på. Men som sagt, tror jeg også vi er nogenlunde enige, nu diskuterer vi bare forskellige trin af avancement og systemer.

    Næste "krydderi" i debatten må være variabel geometri på den kolde side af turboen... smiley Og derefter, om det skal være vakuumstyret eller elektronisk smiley

    Mvh.



    profilbillede
  • #57   7. okt 2014 Er du med på den her?

    profilbillede
  • #58   7. okt 2014 #57

    Ja, der smider man bare det overskydende ladetryk direkte ud ved at åbne blow-off'en ved hjælp af vakuumet/det lavere tryk der er i indsugningsgrenrøret. Altså når gasspjældet lukker, opstår der et lavere tryk i den del af indsugningen, som så suger blow-off'en åben. Så altså "rent spild". Man udnytter ikke trykoverskuddet til noget som helst her, altså et ældre system / simplere system.

    Mvh.


  • #59   7. okt 2014 Du lukker jo luften ud, så turbo en bliver ved at køre rundt og ikke bliver bremset, så man har hurtig spool op...
    Se evt sidste 3 linjer i #47 smiley


  • #60   8. okt 2014 Ja, man lukker luften ud så kompressoren ikke bliver bremset og i værste fald havarerer. Men det er ikke en evighedsmaskine. Der skal blæs på turbinen for at kompressoren kører, så i forbindelse med at gasspjældet er lukket, laver kompressoren ikke andet end at tabe fart, uanset hvad i dette tilfælde. Forskellen er bare hvor hurtigt det går og om risikoen er minimeret for havari.

    Men diskuterer vi ud fra præmissen, at man konsekvent danner langt større tryk på koldsiden, end der kan aftages, også ved åbent gasspjæld (da dette er en forudsætning for udstødningsgas, der driver turbinen), så er det rigtigt at kompressoren holdes oppe i fart ved at modvirke stall via blow-off.

    Så det er to forskellige scenarier, der har to forskellige udfald. Derfor kan mekanismen i blow-off ikke karakteriseres som at den holder turboen igang, men nærmere at den sikrer at den ikke går i stå på en uheldig måde. Men der skal udstødningsgas til, for at holde turboen i "kog". Det kan så klares på flere måder.

    ALS'en du linkede til, laver så en decideret forbrænding i udstødningsmanifolden, ved at tilbagekoble overskydende ladetryk via bypass OG ved at smide lidt mere brændstof ind i cylinderen end der kan forbrændes derinde. Det ekstra brændstof ryger så med ud i manifolden som er varm nok til at antænde det og opnå en forbrænding af brændstoffet, gennem blandingen med det tilbagekoblede "overskudstryk". Det er nærmest en form for genbrug, fordi man bruger overskuddet til noget, i stedet for at lukke det ud. Altså bedre energiudnyttelse, da der skulle energi til at lave trykket i første omgang, som så senere blev i overskud. Men da man ikke har en akkumulatortank til det overskydende tryk, kan det udnyttes sådan som her.

    Men anti-lag og anti-stall er ikke det samme. Lag er, simpelt forklaret, at noget halter bagefter det ønskede resultat i en tidslig sammenhæng. Stall er, at den ønskede effekt helt udebliver og i værste fald som her, destruerer en komponent i systemet.

    Med andre ord, er det vigtigt, at skelne imellem systemerne og deres formål og hvad der giver hvilken virkning. Så præmissen for diskussionen skal være på plads. Ellers kommer man aldrig frem til nogen forklaring eller forståelse, hvis man sammenligner ting, udfra en præmis om at det er det samme, når det ikke er det.

    Ved godt, at indlægget et lidt langt, men emnet er samlet set ikke helt så simpelt endda. Håber ikke, at jeg er gået i over-mode eller noget... smiley

    Mvh.


  • #61   8. okt 2014 Det var heller ikke for at kunne opnå en evighedsmaskine, og alle de forskellige ting har deres eget formål...
    Alt hvad der er beskrevet indtil nu, foregår i det sekund der skiftes gear... Men jo tror vi har været inde omkring det hele og vende... smiley
    Tror snart ikke vi kan blive ved at tærske langhalm på de forskellige emner, og tror i bund og grund vi er enige, dog er nogen ting lidt vanskelige at forklare på skrift, selvom det er blevet godt penslet ud her....
    Der er styr på lag og stall, bare mig ser klokket i det med den video jeg fandt....
    Håber ikke vi har skræmt trådstarter så han er sprunget fra hans turbo byggeri.... smiley


  • #62   8. okt 2014 I det sekund der skiftes gear- udover wastegate selvfølgelig....

  • #63   8. okt 2014 Enig. Tænkte præcis det samme i forhold til trådstarter smiley

    Lad os holde inde her, og gemme røverhistorierne om variabel geometri til en anden god gang smiley

    Men om ikke andet, så kan man da efterhånden få noget ud af at læse tråden, hvis man vil! smiley

    Det er naturligvis altid sjovt at lave lidt "trial and error" fremgang, men det er nu meget godt, at have et bare lidt oplyst grundlag at gøre det udfra. Og det mener jeg, at man kan få her i denne tråd.

    smiley

    Mvh.


  • #64   8. okt 2014 Og hvis vi så lige skal have med hvorfor den fin New Holland siger "fiiuuu" ved speederslip, så er det netop fordi den ingen blowoff har. Som forklaret tidligere, så opstår der et overtryk i indsugningen når man slipper speederen, fordi omdrejningerne falder og motoren ikke kan aftage den luft turbo producerer (turbo reagerer så at sige langsommere end motoren, når man slipper speederen). Og det overtryk har ikke rigtigt andre veje at gå, end igennem motoren og ud af udstødningen..
    Nogle traktorer hyler meget, f.eks er Volvo 810 og NH TM-modeller gode til det, andre gør ikke så meget. Det kan have noget at gøre med udformning af udstødingssystem f.eks.


  • #65   8. okt 2014 Ja, har os erfaret at afslutningen på røret, bøjningen, har lidt at sige...


  • #66   8. okt 2014 Der er jo også den forskel, at dieselmotorer ikke er belemret med et gasspjæld og heller ikke noget egentligt tændingssytem. Så visse ting, kan foregå lidt forskelligt fra bensvinmotorer og i nogen grad simplere. Det største krav, er ofte den mekaniske styrke af komponenterne i forhold til tryk og temperatur...

    Bruger man variabel geometri på turboen på moderne traktorer?

    Mvh.


  • #67   8. okt 2014 #31
    Men ja, fik ikke med at der skal være gasspjæld. ..
    Men mindre man laver det elektronisk, eller har stram fjeder i, og så med kabel træk til ventilen he he...
    Stop stop..
    Ved ikke om valmet gør på den nye 7 cylindre?


  • #68   8. okt 2014 Og så er det altså bare vigtigt, at det hele bliver monteret med forkromet mellemgasfordeler og røggasconverter i superledende letmetal, polariseret mod øst...

    DET' GAS!!! I KA' TA' DET!!!

    smiley


  • #69   8. okt 2014 Ja der er flere traktorer der bruger turbo med variabel geometri, jeg har en variabel BorgWarner turbo liggende, fra en John Deere 8x30

  • #70   8. okt 2014 tak for alle de fine svar smiley hvis jeg skal være helt ærlig er jeg blevet en smule forvirret af alle de forskellige system osv. i har snakket om men tror jeg må læse det igennem i gen smiley
    men mon ikke også det går smiley


  • #71   8. okt 2014 Du laver bare basic....
    Flange på udstødning manifold til at bolte turbo på, ren rør, og så et rør over i indsugning, og en til luftfilter....
    Fremløb og retur til olie... Lav en lille krølle over turbo til fremløb olie...
    Pease of cake.... smiley


  • #72   8. okt 2014 havde nu også tænkt mig at der skulle en bette intercoler på.... smiley
    men så behøver man vil stadig væk ikke alle de der ting vi har snakket om som f.eks. blowoff osv. smiley


  • #73   8. okt 2014 Nej....
    Intercooler skal sidde mellem turbo og indsugning-motor...


  • #74   8. okt 2014 okay smiley
    ja det ved jeg godt.....
    hehe smiley
    men så må jeg ud og så om jeg kan finde en lille snegl at putte i nu er jeg ihvert fald blevet noget klogere hvad turbo angår smiley


  • #75   8. okt 2014 Ok, helt iorden....
    Held og lykke med projektet smiley
    Glæder mig til at se et fotoalbum smiley


  • #76   9. okt 2014 Jo tak men det kan godt være der kommer til at gå lidt tid men vi må se hvad tiden vil vise smiley

  • #77   9. okt 2014 Du kan evt. Bruge en turbo fra en varevogn med en motor på 2.5 l den passer rimeligt godt motoren i din ford.

    Motoren i varevognen tager højst sandsynligt flere omdrejninger end din motor gør. Men din motor har en større slagvolumen end varevognen, derfor laver de to motorer ca. Samme mængde udstødningsgas ved max omdr/min.


  • #78   9. okt 2014 *den passer rimeligt godt til motoren i din ford.

  • #79   9. okt 2014 Okay det ku værer at sådan en var nærmere at finde til en god pris smiley
    Det er da ikke sådan en du har brugt vel smiley
    Lånte lige dit billed det ser sku ellers godt ud det du har lavet på din deutz smiley


  • #80   9. okt 2014 Det var jo det jeg tænkte. smiley

    Nej, den jeg har brugt er fra en 3,9 l perkins motor, sådan en motor som der sidder i en mf 4255 traktor. motoren i min deutz er på 3,8 l så det passer meget godt. smiley

    Mange tak! Det har også været rigtig spændende at lave. smiley


  • #81   10. okt 2014 Godt du kom, Daniel! Der skal være nogen, der holder tråden på sporet, efter Jimmi og min udflugt om stall, blow-off og ALS... smiley

    Fin Deutz du har dig og fint turbo-projekt!

    Mvh.


  • #82   10. okt 2014 Ja det kan jo ikke passe bedre smiley
    Ja det vil jeg gerne tro men din deutz har været god inspiration til mit projekt har kigget dit album igennem rigtig mange gange smiley


  • #83   10. okt 2014 Jeg stemmer for at vi holder tråden gående lidt endnu, så vi kommer op på 100 indlæg i alt smiley

  • #84   10. okt 2014 den er jeg fanme med å smiley
    har faktisk et spørgsmål til tror overhovedet det vil blive godt at sætte turbo på den ved godt at vi har diskuteret det men vi er slet ikke kommet omkring om i tror det bliver godt og om jeg for noget ud af det smiley


  • #85   10. okt 2014 Ja, på med den... Du kan ikke trække den tilbage nu...
    Point of No return!!
    Der sker sgu ikke noget ved det, hvis den er ok sund i motor i forvejen.. Bare la vær og skrue den i pumpe helt vild, og hold dit tryk lidt nede.. 0,5 ca...
    Så det var nok enkel at finde en turbo med wastegate på, så det er nemt at styre ladetryk...


  • #86   10. okt 2014 Det lyder fandme som en god idé, Jimmi! Men at jeg er enig er jo ikke noget vi holder tråden i live på! Hvaaaaaaaaaaaaaa... Lasse...? Hvor mange timer har "svinet" gået?



  • #87   11. okt 2014 Sæt sådan en her på hvis du ikke kan få den til at Snorre rundt...
    Se den færdig!!
    New Breed Of Turbo: http://youtu.be/V1hEQbGRJ_Q


  • #88   11. okt 2014 Haha...! Den er go' humor! smiley

  • #89   11. okt 2014 volvo bm: timetælleren står på kun 2537 timer men ved ikke helt om det passer

    jimmi : haha ja det var da muligt at finde en bette mus å æ farm og smide det bbliver nok plan b hehe smiley


  • #90   11. okt 2014 2537 timer er ihvertfald ætte møj! Bruger den olie og i givet fald, hvor meget?

  • #91   11. okt 2014 På min 810 står klokken os kun på 2700 timer, uret fungere perfekt... smiley

  • #92   11. okt 2014 Den tager måske og ligger en time på af og til, alt afhængigt af vibrationsniveauet...? smiley

  • #93   11. okt 2014 pas ved ikk om den bruger olie smiley

    jeg har ikke været helt ærlig jeg skal først ud og kigge på en 4600 i den kommende uge men grunden til jeg har lavet det her oplæg er at jeg godt kunne tænkte mig at hvis jeg køber den at jeg få turbo på den og så ville jeg gerne hører om det kunne lade sig gøre så jeg ved sku ikke lige om den bruger olie inu smiley

    og rettelse den har gået 2572 smiley
    http://www.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=e8455107-7abe-4af7-8385-8e78f7c057b0


  • #94   11. okt 2014 Hva' satan, din lille lumpne stodder...! smiley

    Så vil jeg nok anbefale at du lige skifter olie og filter på den, hvis du køber den, og så lige kører lidt timer med den, for at finde ud af om den bruger olie af betydning... Og observer også lige om den har krumtaphusventilation i vildskab... Hvis den har, bruger den sikkert også olie.

    Hvis det er ærlige timer, burde der ikke været noget problem, men... Traktorer og landbrugsmateriel bliver ikke altid serviceret og brugt helt efter den ideelle forskrift...! Nok faktisk tæt på aldrig... smiley

    Men hvis den ikke bruger olie og ellers går som den skal, så fortsæt du bare forehavendet...

    Mvh.


  • #95   11. okt 2014 okay det vil jeg gøre smiley
    men bare lidt ide om at det ikke er ÆRLIGE TIMER!!! fordi den har frontlift med kost og dozerblad til så kunne forestille mig den har gået en del timer med det sæt smiley


  • #96   11. okt 2014 Det er sku svært at svare på, uden at have set den i virkeligheden... Måske er den blevet malet op, men ellers ser den umiddelbart fin nok ud. Der står godt nok noget med kobling og udrykkerleje... Ved ikke, hvor lang tid koblingen normalt holder på den model, ved nogenlunde normalt brug... Ellers kunne det måske godt indikere, at den har gået flere timer... Kig lidt på pedaler og betjeningsgreb... Det kan ind imellem afsløre om den er brugt meget. Og så se, om timetælleren kører med...

    Mvh.


  • #97   11. okt 2014 Volvo BM: Mange tak! Din 2250 er godt nok også fin.

    Lasse: Om den kan holde til det kommer jo helt an på hvor mange heste du rykker ud af den. Men som Jimmi også har skrevet så få fat i en turbo med wastegate så du kan styre ladetrykket.

    Hehe, det er da godt at høre at det jeg har lavet kan hjælpe andre i gang. smiley

    Du må også huske at tage nogle billeder af forløbet så vi kan se resultatet af det vi har hjulpet dig igang med. smiley


  • #98   11. okt 2014 Daniel: Tak! Så skynd dig ind på min 2250'er og smid en stemme på den! :D:D:D

    (Jeg har forresten smidt en "høj" på din "Dytz"!;-))

    Mvh.


  • #99   11. okt 2014 volvo bm : jeg har lidt en ide om at den har kørt og skravet en masse sne og så er den blevet godt grim og så har den lige fået en overhæling med maling og ny kobling og ned skruning af time tæller men bare en tanke smiley

    daniel w :havde jeg også plan om at jeg ville lave et album lidt ligesom dit hvis altså jeg køber den og kommer igang med projektet smiley
    ja jeg må jo se hvad jeg kan finde af turbo'er tror jeg vil prøve at gå efter en fra en varevogn jeg tror man kan finde en til en rimelig penge smiley


  • #100   11. okt 2014 #100!!!!!! :D:D:D HURRAAAAAAAAAAA!!!!

    Ja, det ka' du måske ha' ret i!!! :D:D:D

    Mvh.


  • #101   11. okt 2014 we did it!!!!!! #100 smiley

    fordi som man kan se i annoncen så har den ikke klistermærker på så det kunne godt tyde på at den er blevet malet op men hvis den bare kører godt og ikke bruger olie så kan det jo være ligegyldigt smiley


  • #102   11. okt 2014 #92
    Ahh, men den har været rundt engang.. Uret altså smiley
    Har et billede fra da den var ny, faktisk..
    Står selvfølgelig inde i stuen på hylden??


  • #103   11. okt 2014 Jamen har den Kørt som kommunal eller landbrug?

  • #104   11. okt 2014 self. skal det op og stå i stuen hvor skulle det ellers hehe smiley

  • #105   11. okt 2014 Skal du så igang med selv at lave manifolde når det er?
    Ville jeg da foreslå, hvis du ellers er nogenlunde ferm med en svejser...


  • #106   12. okt 2014 Undskyld, Jimmi, men jeg kan altså ikke forstå hvorfor du vil blande schweizerne ind i det her! smiley :D smiley

    Muhahahahahaha...!

    - Synes selv det var sjovt!

    Mvh.


  • #107   12. okt 2014 Ja det var da planen at jeg selv ville svejse manifolden smiley
    Vil da selv vudere at jeg er okay med en svejser


  • #108   12. okt 2014 Man kan jo købe færdige collectere, så var da helt klart det nemmeste... Det nok den der er sværest at lave...

  • #109   12. okt 2014 når du siger collectere mener du så færdige lavet manifolder smiley

  • #110   12. okt 2014



    Resten er nem nok at lave selv...
    Her får man flangen, og rørene svejst sammen.. Syns selv den del her er sværest at lave...
    Men bestemmer man jo selv, har da lavet nogle stykker, men det tager da lidt tid smiley


    profilbillede
  • #111   13. okt 2014 havde faktisk tænkt mig at svejse flangen på den originale manifold i første omgang og hvis man så blev lidt mere prof så kunne man jo prøve at lave en helt fra bunden smiley

  • #112   14. okt 2014 Ja, men den originale er vel støbejern...
    Så skal du være ret hæftig til at svejse hvis det skal holde...


  • #113   14. okt 2014 det have jeg ikke lige tænkt på smiley
    men 2-3km fra hvor jeg bor ligger der en rustfri smed det kunne være man kunne få lidt hjælp der smiley


  • #114   14. okt 2014 Det er også bedst at være rustfri i Danmark... Kystklima og det regner en del... Så er det altså bare bedst med en smed, der ikke lige forsvinder i rust!

    Muhahahahahahahahaaaaaaa...!!!

    - Hold kæpper mand, jeg er kørende på de go'e jokes! smiley


  • #115   14. okt 2014 Ja, du fyrer den af smiley

    Ja, hvis det er en du kender...
    Lav den da i jern, søm fri svejse bøjninger og rør, så er du kørende.. De fleste flanger kan købe ved Scanturbo.dk jo...
    Så kan du os komme til at fylde en lille hul op med bollesprøjte hvis det ikke lige passer helt... smiley


  • #116   15. okt 2014 volvo bm : det var så sjov jeg glemte at grine......... smiley

    jimmi : haha ja det kunne man jo os...
    men det må jeg lige se for hvis jeg nu købte sådan en collecter og og så en hel del bøjninger og rør så skulle det vil ikke være så svært at banke sammen selv smiley

    ha kigget lidt på de forskellige sider men kan ikke finde nogen steder hvor de har collectere smiley


  • #117   15. okt 2014 http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/grenrorsdelar/kollektorer/index.html

    Ikke fordi jeg har købt meget derinde smiley


  • #118   15. okt 2014 okay vil prøve at kigge på det smiley

  • #119   15. okt 2014 Kan faktisk ikke finde en til 3 cylinder...
    Prøv at Google under 6 cyl twinturbo...
    Ellers køb en flange og lav den selv, det er sjovt når man først kommer igang. smiley
    Selvgjort er velgjort som man siger!!


  • #120   15. okt 2014 haha ja sku da rigitg nok sad lige og havde fundet et par stykker men man da lige huske man kun har 3 propper smiley


  • #121   15. okt 2014 Er det virkelig nødvendigt at lave en helt ny manifold? Er det ikke nemmere bare at lave en adapter med en flange der passer på turboen i den ene ende, og en flange der passer på manifolden i den anden? Ligesom jeg har gjort... smiley

  • #122   15. okt 2014 Selvfølgelig er det da det....
    Men spurgte om han ville (#105)
    Og så kørte den jo bare derfra..


  • #123   15. okt 2014 daniel: den var snu den havde jeg sku ikke lige tænkt på det tror jeg sku er den bedste løsning fordi selvom det nok skulle løkkes med det andet ville det nok tage langtid og mange omsvejsninger
    så vil nok bruge den løsning du kom med smiley


  • #124   15. okt 2014 http://youtu.be/_nYBRuFK_gg

  • #125   15. okt 2014 ahahaahahahahahahahahahahahahahahahahah..... smiley

  • #126   15. okt 2014 Jimmi: Selvfølgelig, det var også bare lige for at komme med ideen smiley det betyder jo nok heller ikke så meget hvis flowet i manifolden ikke lige er helt perfekt, med mindre den skal lave en helt masse hk. smiley

  • #127   15. okt 2014 planen var bare at den skulle have 15-20 hk eller mer' ikke det helt store smiley

  • #128   4. nov 2014 Synes ikke den her tråd er blevet lang nok endnu!

    Lasse H.: Har du fået købt "svinet"? smiley

    Mvh.


  • #129   4. nov 2014 nej den var ikke lige nået for mig alligevel så leder stadig efter en traktor smiley

  • #130   4. nov 2014 Fair play der... Var du ude at kigge på den?

    Skal det helst være en Fååååååård eller hvordan?

    Mvh.


  • #131   4. nov 2014 altså det var faktisk sådan at jeg hele tiden helst ville have en 4 cyllet men da jeg fandt den der og den så jo godt ud men så kom der en 5610 tilsalg som faldt mere i min smag men inden jeg nåede at se mig om var de begge solgt så er stadig på ud kig

    altså helst en fååååård men en god gammel volvo ville ikke være helt tosset sådan en 810 med turbo så den rigtig kan hyle smiley


  • #132   4. nov 2014 Hehe...! Fair nok, sådan kan det jo gå!

    Og hvad Volvo-kommentaren angår: Fedtemås! smiley - Men det ville da slet ikke være noget dårligt valg. Dog bliver der jo ikke meget byg-selv sjov ud af en 810'er, eftersom tåååååårrrrrrboen er på plads der i forvejen!

    Du ka' da også overveje en gammel Deutz... Så har du jo opskriften fra Daniel W.'s modifikation! smiley

    Mvh.


  • #133   4. nov 2014 ja desværre

    der kan altid komme en større en hehe smiley på hehe blev 800'erne også monteret med turbo som standart men ellers en 600-700 ville heller ikke være tosset smiley

    ja en gammel deuzt det dur!!! min kammi har en 7006 som vi har gi'et lidt mer' og drik og så et ren rør og den brøler bar og ryger det bar fee smiley

    men nu er det bare sådan at min far helst vil have jeg får en ford for det har vi stort set altid kørt med smiley

    den sidste traktor der ikke har været en ford her på farmen var da vi hade et par nuffielder som kørte på benzin men så blev det vidst for dyre og så kom der ford å æ gård og det har der været lige siden smiley


  • #134   4. nov 2014 It's still alive!!
    Nej 800 kom ikke med turbo...
    Gjorde 650 heller ikke, 700 er født med det ja...
    Men syntes da helt klart du skal finde dig en 650, for så har jeg komplet manifold og turbo til dig.!! smiley


  • #135   4. nov 2014 min far har fortalt mig om en maskinstaation som de havde til at køre og sprede kalk for dem og de kørte kun med 800-810 og han sagde vær gang de slap æ gas så hyldte de helt tosset bare man havde været der den gang smiley

    haha jimmi ja det var jo snild hvis man lige kunne finde en 650 hvor du så lige havde turbo og det hele men passer det kit ikke på 600 (tænker mest på manifold er det ikke noget af det samme) smiley


  • #136   4. nov 2014 Nej, en 600 er en hel anden traktor. ..
    Det et en 3 cyl tank.. Næsten samme som en 350, klump...
    Ellers en 350, med 810 motor... Har selv været igang med en, men den gik til i branden hjemme, sammen med et par andre lidt specielle volvo ' er og en meget speciel ferguson...
    Ja, alle 810er hiver efter vejr, nogen mere end andre, men de gør det alle sammen, har haft lydpotte på min, den sagde det stadig igennem den os...


  • #137   4. nov 2014 nå okay troede bare at 600 og 650 var nået af det samme smiley

    det lyder sku sjovt med de der specille traktore er helt vild med når folk laver noget man ikke ser vær dag hvad så det gælder traktore eller biler eller knalerter

    det lyder som sød musik i mine ører at man stadig kunne hører det igennem lydpotten smiley


  • #138   4. nov 2014 T600'en er sådan lidt den sidste af en gammel generation i ny indpakning, heller ikke nogen dårlig traktor.

    Så vidt jeg ved, slap der faktisk enkelte T650'ere med fabriksmonteret tåååååååårbo ud af fabrikken i Eskilstuna, da man havde lidt svært ved at bestemme sig for om den skulle hedde T650 Turbo eller bare T700... Men det er vidst ganske få, resten kom afsted som T700'ere.

    Som service til folket: Volvo BM "Turbo-listen":

    BM Volvo / Volvo BM T810 (Volvo TD 50 motor, senere TD 60)
    BM Volvo / Volvo BM T814 (Volvo TD 50 motor, senere TD 60)
    Volvo BM T700 (Volvo TD42 motor)
    Volvo BM 2650 (Volvo TD 60 B motor)
    Volvo BM 2654 (Volvo TD 60 B motor)

    Public service: "T" står IKKE for turbo... Men Traktor... smiley

    Mvh.


  • #139   5. nov 2014 jojo så ved jeg også det smiley

    men nu må vi jo se hvad der dukker op vil gerne have en hvor jeg kan lave lidt på og så må den ikke være for pimpet til at starte med vil helts selv gejle den med turbo blankrør osv. smiley


  • #140   5. nov 2014 Fandme godt du skrev igen... Var lige ved at blive nervøs for at tråden gik kold...

    Jamen der er da heller ikke noget som at gå og nusse lidt med sagerne selv! Så kommer man også til at lære skiderikken lidt bedre! Og når du nu vil gejle den, så gør det med stil, ligesom Jimmi A.'s 2654'er! smiley

    Men husk, at gemme originaldelene, hvis du gerne lave den standard igen en dag!

    Mvh.


  • #141   5. nov 2014 haha nej nej bare rolig den må ikke gå kold næste mål er #200 smiley smiley

    ville også gerne gøre det ligesom jimmi's 2654 det er seriøst en af de fedeste traktore jeg har set på dansk grund smiley

    men der skal jo også lige være penge til skidtet men har lige skaffet mig en kontakt som kan skaffe brugte turbo'er han har nemlig nogen kammerater der kører noget træk og den slags og han sagde at han godt kunne skaffe nogen brugte men jeg ville ikke få det samme ud af dem som hvis de var nye smiley

    men man skal jo starte et sted smiley


  • #142   5. nov 2014 Havde også barslet lidt med tanken om at få tråden op på 200 indlæg, så jeg er med! smiley

    Jimmi's 2654'er er så flot, at glædens tårer presser sig på og åndenøden melder sig, når man ser den! Den er ekseptionelt flot og helt i særklasse! Faktisk en klasse, hvor der kun er den.

    Og knaster skal der til, men det lyder da godt, hvis du kan få lidt brugte sager til en rimelig pris. Om ikke andet, kan du jo lære dig selv at renovere en turbo! smiley

    Mvh.


  • #143   5. nov 2014 Åhh hvor i fedter... smiley
    Tak for de pæne ord drenge..!!


  • #144   5. nov 2014 - Det er ikke at fedte, når det passer! smiley

  • #145   6. nov 2014 jimmi så lidt det er fanme godt lavet og gennemført helt til den mindste lille detajle der ser fanme godt ud smiley

    ja fik helt julelys i øjne da han nævnte han kunne skaffe billige turbo'er men det os fordi har ikke lige tonshvis af knaster til at bruge på turbo'er og så fuck det om den måske ikke yder lige som hvis den var ny men så kan man jo få skruet lidt og lært noget om det smiley


  • #146   6. nov 2014 Nemlig ja! Er desværre alt for enig med dig til, at vi kan holde tråden gående på den konto...

    Tonsvis at knaster er alligevel også en del... En 1-krone vejer 3,6 gram, så du skal have cirka 277778 af dem, bare for at have 1 ton... smiley

    Mvh.


  • #147   6. nov 2014 det bor' dajlig smiley

    jojo tak for unødig viden..... smiley

    ej. men hvis man skal købe det af ny er det jo lidt dyrer end hvis det er brugt og så kan det også bedre gå at lave fejl smiley ikke fordi det det jeg satser på smiley


  • #148   6. nov 2014 Ja, bare der ikke er slør i skidtet, så du risikerer at kompressorhjulet går i smadder og fragmenterne ryger med i indsugningen! Så tjek det inden du monterer en brugt stodder!

    Mvh.


  • #149   6. nov 2014 bare der ikke er aksialt slør i, så går det nok smiley

  • #150   6. nov 2014 #149

    Ja, nemlig ja!

    Velkommen til vores lille hygge-tråd! Håber du vil være med til at holde den i live et godt stykke tid endnu! smiley

    Mvh.


  • #151   7. nov 2014 ja det har i nok ret i man skal nok lige tjekke dyret inden man smider den på smiley

    kunne forestille mig at kompresser hjulet går i stykker og motoren får dem at tygge på ''NOT GOOD'' smiley


  • #152   7. nov 2014 Du er helt med på dillen!

    Som #149 sagde, så tjek for aksialt spil, men også gerne radialt når du er igang. Radialt er godt nok sjældent, men alligevel... Better safe than sorry!

    Mvh.


  • #153   7. nov 2014 Der må gerne være lidt slør i en turbo til en vis grænse op og ned, slørret forsvinder når der kommer olietryk på. bare det ikke er ind og ud (slidt endeslørs leje)

  • #154   7. nov 2014 #153

    Naturligvis, alt har tolerancer! Som du selv siger, til en vis grænse... Kommer man over den, geht es nicht! Det synes min kammerats Audi A4 TDI'er ihvertfald ikke... smiley

    Mvh.


  • #155   7. nov 2014 haha det lyder ikke godt den audi... smiley

    men når man skal tjekke sådan en snegl for slør hvordan gør man det bedst er lidt grøn på det der område kan man bare rykke lidt med kompresser hjulene og mærke om man kan rykke med det og dreje rundt med hjulene og hører om lejerne skaber sig smiley


  • #156   7. nov 2014 den skal kunne dreje frit, helst ingen slør ind og ud i når du mærker i akslen, op og ned må der godt være lidt, lidt svær at vurdere, men som regel hvis der er for meget slør op og ned, er der sikkert også slør ind og ud. evt tage kompressorhuset af og kigge på hjulet, hvis vingerne er lagt ned er det færdig.

  • #157   7. nov 2014 okay godt at vide så man ikke ender i en større motor renovation smiley

  • #158   9. nov 2014 fuck den er ved at dø!!!

    har faktisk lige et spørgsmål mere som er turbo relateret smiley kan man godt nøjes med at købe sådan en billig intercoler sådan en til 1000-1500 eller hvor møj sådan en japser køler koster når det kun er til lidt sjov her hjemme på farmen for den skal jo ikke presses sådan ligesom i traktor træk smiley


  • #159   9. nov 2014 Ja, de der kina intercoolere er faktisk fine,

  • #160   9. nov 2014 #159

    Har du erfaring med sådan nogle kinøjser-kølere eller hvordan?

    Fortæl! smiley

    Mvh.


  • #161   9. nov 2014 det bare at jeg synes nogen af de der kølere af et bestemt mærke er lidt pebrede og når det ikke er til mere end kun til lidt små opgaver og til lidt op gasning foran gutterne tænkte jeg det ville være fint smiley

    men har også set en test og det var sku ikke meget de dyre kølede mere end de billige smiley


  • #162   9. nov 2014 Ja, har kørt med sådan en kina vand til luft, de virker virkelig godt, og kunne nemt holde til 4,8 bars turbo tryk smiley

  • #163   9. nov 2014 det lyder til de kan holde til nogen tæsk så bliver nok sådan en smiley

    synes bare det meget at give 3000-5000 for at der står et eller andet på den hvis det andet virker lige så godt smiley


  • #164   9. nov 2014 Det sgu lige meget til en traktor...
    Der er ikke så meget med spool op, og alt muligt flow som der er inde for bil verden...
    Ku godt mærke det lidt på min bil (240 tååååårrrbbbooooo )
    At der kom en anden på, men ka ligeså vel være rørføring...
    Det jo ligesom vedvarende tryk der bliver brugt på en traktor, og dem Kina-coolere der findes er faktisk rigtig gode...


  • #165   10. nov 2014 .

    profilbillede
  • #166   10. nov 2014 Ja, det handler om at lægge røret ordentligt ind... smiley :D smiley

  • #167   10. nov 2014 hva satan har du sådan en gammel 240'er det dur bar med turbo smiley
    men det ku man vil ha sagt sig at at en volvo mand har en volvo bil med turbo

    ja der er lidt forskel mellem bil og traktor smiley

    #165 fuck det fee' det billid der lige min humor

    sådan en græsslåmaskine vil jeg ha fat i smiley


    profilbillede
  • #168   10. nov 2014 Naturligvis kører man Volvo... Godt nok uden turbo, men med 6 cylindre at tænde på... smiley

    - Éen gang Volvo, altid Volvo!

    smiley

    Mvh.


  • #169   10. nov 2014 Du kan da lige få et billede med af dyret...
    Har selv lavet begge manifolde og tryk rør, Allan har dog hjulpet..
    Den står bare og glor omme bagved lige nu........... smiley


    profilbillede
  • #170   11. nov 2014 Det' smovs, det der, Jimmi! smiley

    Mvh.


  • #171   11. nov 2014 Apropos kineser-intercoolere, så havde jeg en på min 810 der var svejset sammen af to elementer (for at få den rigtige størrelse og facon) og det var med 5,5 bar før intercooleren og 5,2-5,3 bar efter. Det må vel siges at være godkendt..

    Så hvis man kan leve med at der ikke står et smart navn på den, så er det sgu fint nok med kina-køl smiley


  • #172   11. nov 2014 Kølige kinesere, der kan klare presset... Hvad bliver det næste? smiley

  • #173   11. nov 2014 det ser satme godt ud det der jimmi smiley og fee blå farve smiley

    volvo bm :det der en gang volvo altid volvo plejer vi nu at sige om ford/nh her på farmen smiley

    ole b: ja okay det lyder da som om det er godt nok med de japser kølere men man kan jo aldrig vide med ting der kommer fra kina og er billige smiley


  • #174   11. nov 2014 FORD = Fejl Og Reparationer Dagligt...

    "Er pengene små, køber man blå..."

    Det er gas! Og du ka' ta' det!

    smiley

    (Har selv en Fordson Major Diesel...)

    Mvh.


  • #175   11. nov 2014 skal du frem i æ flok skal der stå FORD å æ blok!!!! smiley

    jada der skal være plads til lidt sjov smiley

    nå så du ikk kun volvo mand smiley


  • #176   11. nov 2014 Altså, teknisk set er Majoren min fars... smiley Han har også en IH 434 Speed Amplifier...

    Så jeg har kun en Volvo... smiley smiley


  • #177   12. nov 2014 jojo men volvo er nu heller ikke helt tosset smiley

  • #180   13. nov 2014 Der kan man tale om, at bukke under for presset!

  • #181   13. nov 2014 nu ved jeg godt den ikke har turbo men forsatan den rykker smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw


  • #182   13. nov 2014 Ja, den er ubehagelig! Ville sku gerne have fat i en 470'er, altså bare i standard konfiguration...! smiley

    Men det var der nok INGEN der havde gættet! smiley


  • #183   13. nov 2014 ville hellere have den der lidt mere ombygget version


  • #184   13. nov 2014 Barbar... smiley

    smiley


  • #185   13. nov 2014 ja...... hvorfor ikk hehe smiley

    men er generelt mest til de ombyggede ting hvad det så angår biler knallerter eller traktore smiley


  • #186   13. nov 2014 Jaja... Ungdommen... På den lange bane, er det de originalt bevarede eller næsten originalt bevarede der holder værdien eller stiger i værdi. Det er yderst sjældent at ting modificeret med kampvognsmotor gør.

    Men sådan har man jo forskellige interesser, og det er også fint nok. Synes bare det er lidt synd, at "ødelægge" modeller der er produceret i så få styktal. Fint nok at gøre det ved diverse IH, Ford og MF'ere, som er produceret i store styktal. Det er Volvo'erne bare ikke. Så derfor er det lidt synd, at modificere dem til ukendelighed og specielt der hvor de helt sikkert går til ved det med tiden, som f.eks. i traktortræk.

    Men smag og behag...

    Mvh.


  • #187   14. nov 2014 altså vil så også lige sige at jeg også er mest til at det der står helt originalt skal bevares originalt men nået som enten står lidt dårlig stand eller ombygget i forvejen synes jeg ikke det gør så meget smiley

    men kan godt følge dig i at det er bedre at køre træk med dem der er mange af smiley

    nu skal jeg f.eks. også snart igang med min maxi og den er ombygget med stel forskærker og den slags og den havde jeg tænkt mig at gå helt afmok med at ombygge men så har jeg også en der står meget mere originalt som jeg købte sådan smiley


  • #188   14. nov 2014 Har en maxi hjemme, med udvendig tændspole, og matchende stel og motor nummer...
    Købte den for en 12-pack. smiley TUBORG!!!


  • #189   14. nov 2014 #187
    Så er du jo ikke helt tabt! smiley

    #188
    NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICE!!! smiley :D smiley


  • #190   14. nov 2014 maxi det dur bar!!!! det er og blir en af de fedeste knallerter smiley

    jimmi: det lyder fee noget du har sat i stand eller smiley


  • #191   14. nov 2014 Har en jeg selv malet, monster tun og det hele, rider forgaffel, og stjerne fælge...
    Og så den anden der, den står bare omme i skuret...


  • #192   14. nov 2014 det lyder fed har selv i standsat en sidste år som fik hele turen med maling og ebr forgaffel og har monteret kompresser horn og blinklys på den smiley

    det kan være den anden også skal have turen smiley


  • #193   14. nov 2014 Svedig maskine, Jimmi! smiley

    Ville sku' gerne ha' fat i en Maxi 2-gear og så en "Kløvermælk" mælkekasse!

    Så bare afsted med fiskestangen og en flaske Fernet Branca!

    http://youtu.be/hSVRK_ZuVnI?t=1m38s


  • #194   14. nov 2014 Ku være fedt...
    Der er en maxi klub et eller andet sted ikke så langt fra hvor jeg bor, tror jeg... For det sker ind imellem jeg overhaler en hel flok, 6~8 ca... Lovlige... Ser ud som om de hygger sig, i sommertiden..


  • #195   14. nov 2014 Min er volvo rød jo!!!

  • #196   14. nov 2014 Lækkert med sådan en hyggeklub!

    Min fatters første Volvo var også rød... En 544 med B18'er og 4-trins kasse... Min er "emerald green" og ser ud som denne:

    http://images.cars.com/phototab/DMI/2535/6762B/01.jpg


  • #197   14. nov 2014 nånå min jeg har sat i stand er også helt lovlig men den næste bliver u lovlig med det den har på nu render den nok 85-90 smiley

    mig og min kammerat vi kørte også rundt på vores puch'er i sommers som begge vaar lovlige det bar' lidt træls når man bliver overhælet af en racercykel..... smiley


  • #198   14. nov 2014 Det min i standsatte maxi

    profilbillede
  • #199   14. nov 2014 Og indholdet i mælkekassen

    profilbillede
  • #200   14. nov 2014 bare en skam de er blevet så dyre de maxier smiley

  • #201   14. nov 2014 ved nu ikk om 3300 er dyrt for en maxi som virker som den skal det ga jeg for min og de to andre jeg har ga jeg 750 og 800 for så dyrt ved jeg nu ikke de sidste to kan så godt nok ikke køre men har haft en af dem igang og den anden står og venter på at få en kærlig hånd smiley

  • #202   14. nov 2014 i gamle dage fik man en fin maxi for 1000 kr, det var tider smiley

  • #203   14. nov 2014 Nice tråd det her! Så går der bare Maxi i den, for hårdt! Indlæg nummer 200 blev:

    smiley


    profilbillede
  • #204   14. nov 2014 Har en Monza med stjerne fælg skivebremser, og omdrejningstæller... Fik den for at rive gårdsplads hos en bondemand, med min volvo krabat, og en gammel Dronningborg Rive. ..
    Kørte den sgu hjem på det benzin der var på den..
    Det mere end man kan sige om den lorte yamaha 4 gear! Mage til lort skal man da lede længe efter..


  • #205   14. nov 2014 Ja, såden en 4 gear er noget skrammel, især hvis man bruger thansen dele (platiner og kobling snegl) så kan man skrue mere end man køre smiley

  • #206   15. nov 2014 Hehe...! Mangt en ungersvend der er blevet stoppet af landbetjenten på sin voldtunede Yamaha 4-gear...

    Tjek lige "svinet" i baggrunden her:

    http://traktor.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/80173-nyanskaffet-plov

    Altså en velplejet en af slagsen!

    Honda CD-50 var også en lækker maskine, og kunne også lokkes til at gå pænt stærkt!

    Jimmi, det er altså snyd at du har fået så mange sager, stort set bare for at tage det! smiley


  • #207   15. nov 2014 Ja, nu du lige siger det, kommer jeg til at tænke over at jeg skal os ha hentet den kreidler..... smiley
    Ku være man skulle slå sig ned som knallert mekaniker...

    Lige for at tvære lidt i det, kender nogen af jer dem der 5 gearet yamaha'er RD50 hedder de...


  • #208   15. nov 2014 brug aldrig dele fra thansen når gælder motor dele kabler og sådan noget kan godt gå
    4 gear skrammel!!! i må ha spist søm sådan en yamaha det dur bar' de kan bare komme til at rende stærk min mors bror har bygget en der kørte 135!! smiley

    men sådan en monza er nu heller ikke tosset kender en der har sådan en monza stående som jimmi har og har sku også været tæt på at købe den mange gange

    jimmi : sådan en yamaha du snakker om har jeg aldrig hørt om før men ser fed ud på billeder ligner lidt en forvokset 4gear smiley


  • #209   15. nov 2014 Min bror har en, og far har en af dem...
    Hvor køber i så spoler, og platiner og snekker drev til sådan en FS-1??


  • #210   15. nov 2014 ... Jimmi... Er det en Florett...? smiley

  • #211   15. nov 2014 Det var det vist. ..
    Han kunne ikke huske hvor mange gear den havde. ..
    Den stod inde bag ved deres træ, så den skulle tages inden de fyldte op igen... Den havde chrome tank ihvertfald..


  • #212   15. nov 2014 smiley

    SE AT KOMME AFSTED! smiley

    smiley


  • #213   15. nov 2014 mopedspeed har rigtig mange dele til puch yamaha kreidler osv. og det er også kvalitet der inde smiley

    og hvis i mangler dele til puch så har puchshop.de faktisk næsten alt til puch maxi smiley

    og se at kom afsted efter den der kreidler de er sku mange mange penge værd så kom afsted smiley


  • #214   15. nov 2014 Ja.... Ku være man var ligeså heldig som den gamle..
    Fandt en MS50 inde i en lade vi skulle rydde til maskiner, så stod den ms der omme bagved det hele, spurgte hvad den skulle..
    Den skulle bare smide ud til jern selvfølgelig, sagde Bondemanden. ..
    Så den røg sgu lige med hjem også, renset dysen på den, og så startet den sgu...!! Helt lovlig, ikke så pæn, men komplet...


  • #215   15. nov 2014 så det vil sige du har 2 maxi'er en monza en ms50 og kreidler du mangler af få hentet

    puch det dur bar' den maxi jeg har smidt billed op af herinde i trådne havde stået stille i tolv år og så fik den ny tændning fra en 2 gear'et maxi og så startede den også lige med det samme og har startet lige siden smiley


  • #216   15. nov 2014 Har ikke hentet kreidler....
    Mener den anden maxi står på loftet hjemme ved far?
    Sidder sgu lige og tænker lidt på hvor yamaha står henne faktisk??!!


  • #217   15. nov 2014 har du os en yamaha....

    der stod nu faktisk også en kreidler du mangler at få hentet smiley


  • #218   15. nov 2014 Ja... Sagde jeg ikke det i #204??
    Nå, anyway, den kan køre ihvertfald.. for det fik jeg den til igen, og så blev den stillet ind... Så ved jeg den kan køre, hvis jeg sku få lyst til at sælge den...


  • #219   16. nov 2014 Hva' ska' man da mæ Yamaha nær man ka' køe' Puch? Å hæe' du en Kreidler, så sæjjer A fuk ??

  • #220   16. nov 2014 Puch maxi det'n fee maskijn, puch maxi- den æ bejre 'n din..!!

  • #222   16. nov 2014 en gang puch alti' puch!!!

  • #223   16. nov 2014 Det minder umiddelbart om t Hansen dele det de har ved mopedspeed? Eller er det bare mig?
    Andre gode sider?


  • #224   16. nov 2014 mange af de stumper fra mopedspeed er næsten dårligere kvalitet end thansen.. smiley http://shop.yamahafs1.dk/

  • #225   16. nov 2014 Den her tråd er så meget off-topic at det gør helt ondt! AND I LIKE IT! smiley

  • #226   16. nov 2014 jimmi: er det yamaha dele du har kigget på eller puch for nu har jeg ikke studeret så meget yamaha dele der inde faktisk kun puch og til puch har de nu mange fine dele smiley



  • #227   16. nov 2014 Det var til yamaha jeg kigget...
    Maxi kører fint nok... Det bar den forbandede Yamaha, har skubbet den flere km end jeg har kørt på den, 99% af gangene på grund af tænding..


  • #228   16. nov 2014 Det ser bedre ud steffen, har du prøvet at køre med det selv?
    Også når den er tunet? smiley


  • #229   16. nov 2014 ja, det er er rimlig kvalitet smiley

  • #230   16. nov 2014 ellers prøv at kig her inde http://www.jmpbparts.com/ har ikke købt der inde selv men den skulle vist være god nok smiley

  • #231   16. nov 2014 280 vil jeg gerne gi for et sæt originale platiner. ..
    1300 for elektronisk tænding med en cdi boks kunne jeg også finde på, for det er det alligevel snart rendt op i, i platiner, spoler, og kondensatorer. .. Gode sider begge to! Alligevel godt vi kom ind på det her lige


  • #232   17. nov 2014 har hørt at en elektronisk tænding skulle være rigtig godt at køre med smiley

    har også planer om det skal på den tunede puch

    du kunne jo også bare skifte til en elektronisk tændspole så slipper du for platiner og kondensator (ved ikk om man kan få det til yamaha men vil tro man kan ) smiley


  • #233   17. nov 2014 Det var jo til yamaha... Det er kun den jeg bøvler med evig og altid...

  • #234   17. nov 2014 jaja mente også at jeg ville have en elektronisk tændning til min egen tunede puch...

    puch det dur fanme det kør bar' smiley


  • #235   24. nov 2014 Så blev det sgu købt amazon!!!

  • #236   24. nov 2014 still alive.....

    hva blev købt smiley

    og skal mulighvis ud og kigge på traktor på fredag smiley


  • #237   24. nov 2014 hvilken traktor?

  • #238   24. nov 2014 ford 4000 som godt nok trænger til en kærlig hånd men er billig og har gode dæk og kun 5250 timer den er knap nok kørt til smiley

  • #239   24. nov 2014 Jamen slibning af krumtap, hovedlejer i 1. overstørrelse, foringer, stempler+ringe, plejlstangslejer, planslibning af topstykke+nye ventiler og styr, så er du nok ved at være klar til at montere turbo og intercooler på den... smiley

    Få den tjekket godt efter, selv om den er billig! Og hvor billig er billigt egentligt? (Hvad koster den?)

    Mvh.


  • #240   24. nov 2014 #236
    Volvo amazon....
    Så står vinteren på den jo...

    Du må da lige lægge nogle billeder op af den traktor, så vi kan være i forløbet, fra start til slut!!


  • #241   25. nov 2014 Ikke meget andet end at sige:

    https://www.youtube.com/watch?v=FhsBU-qyqDE


  • #242   25. nov 2014 Det bliver ligesådan. ...
    Nu ved jeg godt du går ind for original, men har en b30 til at stå..
    3x45 weber, portet top, E-topstykke, knast, boret op til 3,3 med wiseco stempler... To sæder og nogle brede 17" stål fælge der er svejst en ring i...


  • #243   25. nov 2014 Det er jo stadig en original Volvo motor... Så er det ikke så slemt med modifikationen, for den del af det ihvertfald! smiley

    Det er mere, når man gør noget så det ikke længere har noget som helst at gøre med oprindelsen længere... F.eks. hvis man (hypotetisk) tog en Mercedes motor, en BMW gearkasse og et bagtøj fra en gammel Audi med baghjulstræk og smækkede i et gammelt Volvo chassis, så har bilen ikke ret meget med Volvo at gøre længere... Så kan man kalde det et sammenskudsgilde, men fandme ikke en Volvo... Hvis du forstår hvad jeg mener!?!

    Mvh.


  • #244   25. nov 2014 Den her er f.eks. stadig berettiget til at blive kaldt "Volvo":

    http://www.carscoops.com/2012/03/sweden-coolest-volvo-788-horsepower.html

    Mvh.


  • #245   25. nov 2014 grundet vise familie relaterede ting så bliver det ikke i denne uge vi kommer ud og kigge på den

    den står til 10.000 men havde regnet med at tage en god tur i den og gennem gå den grundigt når den alligevel er så billig som den er men tror også det har noget at gører med at den skal males fuldstændig op smiley

    og det bliver også istandsætning som kommer øverst på listen og der efter turbo men ville måske nok hellere have en 4 cyllet hvis jeg skulle smide en snegl på en traktor smiley


  • #246   25. nov 2014 den er ikke så dyr at lave motor på, der jo kun 3 propper smiley

  • #247   26. nov 2014 ja det self. rigtig nok men en i standsætning bliver første proitet smiley

  • #248   26. nov 2014 Ford 4000 motor-kit fra tidsperioden 1965 - June 1969:

    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit-pre-force?productID=6a05d86c-575e-4e61-b1e7-eb56399a210c&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    Ford 4000 motor-kit fra tidsperioden 01/6/69 - 31/12/74:

    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit?productID=63af09d7-a8df-47cc-8a47-7b7e6a7496df&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    Ford 4000 motor-kit uden foringer, 1969 og frem:

    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit-less-liners-?productID=57af4cdf-a05d-4211-a4a7-cb7acb65f791&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    Krumbasse:
    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/crankshaft-bsd333?productID=ac386cf3-94da-4cc5-93c7-1ab55e877a1c&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    Hovedlejer:
    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/main-bearing-set?productID=24b1f6d4-a49c-4476-9008-e313effd96f0&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    Plejlstænger:
    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/conrod-assy-38mm-pin?productID=2aeeb2b4-ff0f-4ed5-b26c-1d0ab5a52908&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6

    - Så er der lidt at starte på! smiley

    Det er langt fra sikkert, at alt dette er nødvendigt, men så ved du da lidt om, hvad det eventuelt skal koste! Huske altid at tjekke, om de komponenter du bestiller rent faktisk passer til den konkrete motor du står med! Der kan være variationer, som underleverandørerne ikke helt har styr på... Og så husk, at overveje ting man lige så godt kan fikse, når man alligevel har splittet skidtet ad!

    Og husk at få fat i det nødvendige værktøj, hvis du ikke har det i forvejen... F.eks. kompressionstester, olietryksmåler, stempelringskompressor, cylindermåler, osv.... Arbejdet skal jo være ordentligt, så det er noget du kan være tilfreds med og stolt af i sidste ende... Og så det kan holde! smiley

    Vi glæder os til at høre meget mere om projektet! smiley

    Mvh.


  • #249   26. nov 2014 altså der kan mulighvis godt et stykke tid før det med motoren kommer vil have den sat i stand først for tror at hvis jeg vil bygge en med turbo vil jeg nok hellere have en 4 cyllet så jeg for lidt mere ud af det med heste og så vidre smiley

    er det kvali produkter fra den side af der smiley


  • #250   26. nov 2014 ventiler slibes, tjek af dyser, nye stempelringe og en honing burde kunne gøre det, evt måske et sæt plejllejer hvis de ikke er pæne.. smiley

  • #251   26. nov 2014 Å så ska dej satme ha jene stur møl' å!!!!
    Jen da ret ka pust nøj liv i æ ford!!!
    Ja!!


  • #252   26. nov 2014 #249

    De dele de sælger, er, så vidt jeg ved, stort set de samme som næsten alle andre "piratdels-firmaer" sælger... Udfra billeder i Sparex kataloget, så ligner mange af billederne de samme, Sparex teksten er bare fjernet... Så vil tro, at de fleste dele kommer fra samme sted, men er bare "brandet" som Agriline Products i stedet for. Jeg har ikke nogen langvarig erfaring, hverken med Agriline eller Sparex produkter, men den erfaring jeg har, er fin.

    Det der med, at du skulle få mere ud af en turbo på en 4-cylindret motor, må du gerne forklare lidt nærmere...? Hvis du tager en motor med samme slagvolumen, tror jeg ikke virkningsgraden af turboen er større på en 4-cylindret end en 3-cylindret... Volumetrisk vil der jo være samme mængde udstødningsgasser, forskellen er bare om totalvolumnet bliver leveret af 3 eller 4 stempelslag... Så på 3 cylindre vil der komme et større volumen gas pr. stempelslag...

    Men hvis det bare er for at få mere slagvolumen at du vil have 4 cylindre, er det en anden sag... Det er da ihvertfald mange traktorer nævnt i indlæg #2, som klarer sig aldeles fremragende med 3,3 liter slagvolumen og turbo...

    Mvh.


  • #253   26. nov 2014 Hva er dit budget egentlig Lasse?
    Ved ikke om vi har været inde over det?
    For har lige kigget DBA igennem, og finder mange forder til rimelige penge.. Nogle var lidt defekte også, men har du tænkt at gå en level op, og kigge lidt efter 6 cyl måske?


  • #254   26. nov 2014 - En dobbelt 3-cylindret? smiley :D smiley

  • #255   26. nov 2014 Kør til lindtrup og få nogle idéer...

  • #256   27. nov 2014 altså mit budget det ved jeg ikke rigtig planen er at mig og den gamle skal købe en sammen eller han i hvert fald skal gi noget tilskud til men jeg tror ikke han er så opsat på at skal bruge mange penge på det

    men han har lidt det som mange landmænd har at bare de ser lidt gennemtrængene rust så dur det ikke med mindre det er meget billigt så det er sommetider svært at få ham med på at vi skal ud og kigge på de traktore jeg finde

    volvo bm: altså efter du lige har penslet det sådan kan jeg godt se at 3 måske er lige så godt som 4 men har bare aldrig set så mange tubo projekter på en 3 cyllet så trode bare man fik mere ud af 4 cyllet


  • #257   27. nov 2014 og en 6 cyllet ville heler ikke være tosset men der er prisen også tit en anden

  • #258   27. nov 2014 Jeg kan da godt følge "den gamle" i at han helst ikke vil bruge for mange knaster på det... Men billigt og fri for rust går ikke hånd i hånd... Personligt, vil jeg hellere købe en, der trænger til lidt maling og lidt pladearbejde her og der, hvor traktoren rent teknisk/mekanisk er i god stand.

    Det er både dyrt og tidskrævende at reparere på den tekniske/mekaniske side, og er i princippet behæftet med en større risiko i forhold til succes/ikke succes med det udførte arbejde, hvorimod pladearbejde og maling er ret simpelt at forholde sig til, også rent resultatmæssigt. Desuden ændrer det kosmetiske ikke en dyt på, om traktoren fungerer eller ej - det er rent selvbedrag at tro, at maskinen kører bedre af at være nymalet eller fri for rust. En rusten traktor kan i princippet sagtens være passet teknisk/mekanisk godt, men bare forsømt rent kosmetisk...

    Igen, hellere en mekanisk velplejet traktor, end en kosmetisk velplejet traktor der er forsømt rent mekanisk. Hvis man kan få begge dele i et hug, er det naturligvis bekvemt, men så koster det som regel også - men vær helt sikker på, at det kosmetiske koster penge... Det er ligesom damer! smiley Og det er fint nok med noget godt at se på, men med tiden bliver det ringere... Og så er det altså sjovere hvis "maskinrummet" er i orden... Det være sig øverste etage på kvinden (hjernen) og det mekaniske/tekniske på traktoren!

    Kæft, det bliver en dybdefilosofisk tråd efterhånden...! smiley

    300 indlæg, here we come! smiley

    Mvh.


  • #259   27. nov 2014 er helt enig med dig jeg vil også hellere at den er mekanisk i orden og så den har lidt rust og skal males men min far vil helst have den dyre version hvor det både ser godt ud og er mekanisk i orden smiley

  • #260   27. nov 2014 Så må farmeren jo op med læderet, som man siger! Lade muldvarpen se dagens lys, skønt den skyer det! Gå i guldreserverne! Finde lidt ekstra frem fra dragkisten! Nuppe et par "lapper" fra madrassen! Lette lidt på hovedpuden og lade en seddel eller to slippe ud! Prygle bankkontoen, så den bliver gul og blå! Lukke op for portemonnæen! Rive lidt i foret!

    Find selv på flere betegnelser for at hoste op med spareskillingerne! smiley :D smiley


  • #261   28. nov 2014 ja men du ved nok man vil have guld for sløv værdi eller hvad det hedder

    men nu må vi se smiley


  • #262   1. dec 2014 Sand drag race with HUGE turbos!: http://youtu.be/Ek0Zf64NVso

  • #263   1. dec 2014 Skulle lige prøve noget. .
    Kan ikke lægge video op sådan her på BG nemlig...


  • #264   1. dec 2014 det bare vild det der gad godt prøve at se det smiley

  • #265   7. jan 2015 Har I set det, drenge? Vi er med i top 3 over mest sete forumemner i 2014! smiley

    Mvh.


  • #266   7. jan 2015 har lige set det smiley

    det meget godt gået og så vi nok også den med det højeste antal beskeder smiley


  • #267   7. jan 2015 jimmi klare sig nu også rimeligt godt med tre ting på den liste smiley


  • #268   7. jan 2015 Lagde godt mærke til det...
    Og vi siger Tusind tak, til jer der har hjulpet med at få det så højt op.. Selvom vi har bygget den, ku det ikke ha ladet sig gøre uden jer....


  • #269   7. jan 2015 så lidt smiley
    det fanme også det flotteste renoverings arbejde af en traktor jeg har set længe det virkelig gennemført smiley

    hva jimmi skal æ agri king have samme tur smiley


  • #270   7. jan 2015 Tak skal i ha..!
    Det ender det nok med med den Agri king..
    Syns allerede den her stykke papirer, med ting der skal gøres, er ved at stikke lidt af.. Men tager det som det kommer, for bygger hus, og har min bil jeg er ved at bygge ny motor til.. Men tager det som det kommer...


  • #271   8. jan 2015 Haha ja man kan hurtigt komme på nogen ting der skal laves
    men jeg glæder mig til at se projektet smiley


  • #272   15. jan 2015 Hvordan går det Lasse?
    Er jagten stadig igang, eller har du fået noget i kikkerten?


  • #273   15. jan 2015 ja desværre er den stadig i gang...... smiley

    men har da haft den gamle med ud og kigge på en men igen er det rust der gjorde udfaldet så han ikke ville gå med til at købe den smiley

    men har fundet en 4000 som jeg håber på at vi kan komme ud og kigge på en gang i næste uge smiley
    men det er meget at se til for tiden da vi tømmer et hus efter et dødsfald og plus der jo også skole og arbejde der skal passes os så det lige med at finde tiden til det smiley


  • #274   15. jan 2015 Det hele skal jo passes! Keep us updated on the progress! smiley

    Mvh.


  • #275   15. jan 2015 det skal jeg nok gøre smiley

  • #276   8. mar 2015 håber at i er friske på at tage den her snak igen.... smiley

    har gået lidt her i den sidste tid og tænkt på et par spørgsmål angående intercooler
    1. hvis jeg sætter en intercooler forand vandkøleren kommer der så nok luft ind til vand køleren
    2. hvor ville i sætte en eftermonteret intercooler hvis det var jer for at få mest mulig nedkøling men samtiddig skal det se godt ud smiley
    3. har noget om at man kan lave et vandbad til intercooleren har også set det på nogen traktorer men hvordan fungere det egentligt


  • #277   9. mar 2015 1. Ja...
    2. Som du selv nævner i Nr. 1
    3. For så fylder de kølervæske i karret helt ned til -25°, ikke noget du kan bruge til daglig. Så skal du ha separat køler til det system også, hvis det skal fungere i mere end de 100m, og vil alligevel nå op på temperaturen i luften..
    Er ved at bygge både manifolde og intercooler på
    Æ Viagri King, og opretter et album når jeg syntes jeg er nået langt nok... Så kan du følge lidt med der..


  • #278   9. mar 2015 1. Troede bare ikke at der ville komme nok luft gennem strømning ind til vandkøleren
    3. Okay regnede også med det nok mest var til træk men ville lige hører hvordan det fungere
    Og det lyder da spændene det glæder jeg mig til at se


  • #279   9. mar 2015 Boys... 21 indlæg mere... Mighty #300 is within reach!

    Kom så, drenge! smiley

    Mvh.


  • #280   9. mar 2015 Det sku vild nok smiley


  • #281   9. mar 2015 Har faktisk lige et spørgsmål til
    1. Jo større tryk rør jo bedre flow kommer der vel men kan det også øge effekten på motoren


  • #282   9. mar 2015 Nej....
    De kan blive så store de fungere som tank...
    Større end udgangen af turboen er ikke nødvendigt.
    Når vi gør det på bil, laver jeg for eksempel 2" fra turbo til intercooler, og 3" fra intercooler og frem, hjælper lidt på spool-up, men ikke noget at sige på en traktor, der næsten kører med konstant tryk...


  • #284   9. mar 2015 Laver flanger!!!

    profilbillede
  • #285   9. mar 2015 så samme str. som turbo udgang er skal rørene bare være for at det går bedst
    har set nogen ligesom har en slags pude eller noget i den stil rundt om deres turbo gør det noget specielt smiley
    ser da godt ud jimmi smiley


  • #286   9. mar 2015 Ja, gå op til den nærmeste størrelse i "-mål..
    Det skal jo os passe i den ende ved intercooleren.
    Dem puder du snakker om, har du set det på en traktor, eller er vi ovre i bil igen? smiley Dem er jeg ret god til at lave på mål, og har lavet nogle stykker efterhånden smiley
    For de sørger jo egentlig bare for at holde temperaturen nede i maskinrummet. Men varme molekyler "glider" nemmere gennem det hele, manifold og turbo, der er selvfølgelig en grænse..
    Har lavet en til 8950'er og laver os en til Agri king, men kun fordi det sidder så tæt på hjelmen, og gider ikke se på maling der skaller af...


  • #287   10. mar 2015 jaja men man kan jo også få nogen adapterer så man kan koble 2" og 3" sammen så havde måske bare tænkt at hvis udgang fra turbo bliver 2" så fører rørene i den str. og så ved intercooler bare købe sådan en adapter så lortet passer sammen hvis altså ikke indgang på intercooler ikke er 2" smiley smiley

    det ikke på noget bestemt jeg har set den på men sad og kiggede på qaulitec og så man kunne købe de der puder men hvis det ikke gør så meget andet tror jeg ikke det jeg skal til og tænke på smiley


  • #288   10. mar 2015 Ja, man kan få reduktioner og bulks i alverdens størrelser...
    Autoslanger.dk har også, ja, de kan fåes over det hele faktisk...
    Er ved at lave manifold, til udstødning, og brækker mig, som hver gang, over den connector hvor de alle sammen går sammen.....


  • #289   11. mar 2015 Muligheden for at "snyde" findes Jimmi smiley http://swedenexhaust.se/sv/49-kollektorer

  • #290   11. mar 2015 Ja... Fik det til til sidst.. smiley

  • #291   11. mar 2015 glæder mig til og se det du går og banker sammen når du får lavet det der album du snakkede om smiley

  • #292   12. mar 2015 Ja, det bliver for vilderen alt sammen! #292, siger jeg bare... smiley smiley

    Mvh.


  • #293   12. mar 2015 volvo bm : har selv bemærket det smiley smiley

    jimmi: hvor skal intercooleren så sidde på den agri king bar nu når vi lige snakker om det smiley smiley


  • #294   12. mar 2015 Lige foran køleren....
    Skal hente den i morgen!!


  • #295   12. mar 2015 jojo hvornår regner du med og have det der album klar
    er lidt nysgerrig på at se hvad du går og laver smiley smiley


  • #296   12. mar 2015 Det blir her i weekenden...
    Men ødelagde selvfølgelig den vand manifold der går på den ene side.. Så blev sat lidt tilbage...


  • #297   13. mar 2015 fedt smiley
    det var da træls..... smiley


  • #298   13. mar 2015 Så blev der sgu handlet intercooler, og begge manifolde er færdige, men skal flytte oliekøler..
    Er ved at ha den så meget skilt ad nu, at den ikke bliver samlet før den er malet....


  • #299   13. mar 2015 lyder da ik så tosset
    hvornår skal den males da smiley


  • #300   13. mar 2015 Når vi når op på en 15-19 grader udenfor smiley

  • #301   14. mar 2015 Allan har lagt et foto album op af indsugnings manifold, og de sidste 4 billeder i hans album...
    Så kan da lave et album der bliver løbende opdateret med mine egne billeder...


  • #302   14. mar 2015 Big #300 passed!!!

    ... And the award goes to... JIMMI A!!!


Kommentér på:
turbo på 3 cyl

Annonce