46.534 visninger
|
Oprettet:
turbo på 3 cyl {{forumTopicSubject}}
mojn gutter og gutinder
har sådan en ford 4600 jeg gerne vil have pustet lidt liv i og tænkte at en turbo ikke var en helt ringe ide
men kan man det på en 3 cyl eller er det en for lille motor til at det kan lade sig gøre
på forhånd tak for hjælpen
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
http://m.youtube.com/watch?v=yjLMX3ULCzw
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det er vidst gået meget godt for:
Valmet/Valtra: 305/405/455/465/505/555/565/602T/604T/605/700/A63/A73/A75/A83/A93/N93/N103
Alle med slagvolumen på 3,3 liter... Årgange strækker sig fra omkring 1980 og op til idag... Men om det er en god idé på den motorblok der er i en Ford 4600, er en helt anden historie. Det er ikke sikkert, at blok, topstykke (ventiler), toppakning, plejlstænger, lejer og krumtap er med på idéen ret længe. Ford's motorblokke fra 1970'erne var vidst ikke de bedste, verden nogensinde har set.
Men i teorien, skulle der ikke være noget i vejen for det.
Mvh.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Den er jo ikke lavet til det, men sådan er der så meget
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
volvo bm: har også hørt det med at ford 4600 blokke og andre fra den tid ikke er de bedste men tror lige jeg skal gå og tygge lidt på ideen inden jeg går igang for hvis blokken ryger så kan det jo bliver en større sum man skal af med
men i hvert fald tak for hjælpen bække to
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
Og der kører/har kørt massevis af Ford 5000 med turbo og det er jo næsten samme motor bare i 4-cylindret. Det med at blokkene havde problemer, var tæring, så det er ikke lige noget at bekymre sig om i den her sammenhæng. Så bare find en lille turbo og på med den
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
Jimmy: jaja nu skal jeg lige finde en turbo først hehe
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 36 Traktorer: 5 Emner: 9 Svar: 153
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Prøver mig lidt frem, -har så lidt at vælge imellem jo-
Men fra en i samme ltr volumen som din, men tror ikke du skal lade mere end 0,5~0,7.....
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Så find ud af, hvad det er du vil opnå og hvor stabilt / hvor meget levetid du vil have ud af den gamle traver... Og gør din montering derefter.
Og husk at nyde muligheden for research om det, hvor du bliver klogere på noget du synes er lidt spændende... Man KAN risikere den ubehagelighed, at lære noget...;-)
God fornøjelse!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 36 Traktorer: 5 Emner: 9 Svar: 153
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ku være mega fedt
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jimmi a : ja det kunne fanme være gejl første ford 4600 med twin turbo og så to udstødninger en på vær side af huset
nogen er jer der kender nogen gode hjemmeside med dele til montering af turbo tænker mest på tryk rør og og rørbøjninger i forskellige grader og måle urer og den slags
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
brug kompressor til at blæse turbo op...
Du kan vel finde det meste ved sådan en bil gejle butik...
Kender du ikke nogen der laver rustfri arbejde?
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Vist også flere....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Qualitec.dk
Der handler jeg jævnligt...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Tihi fniser.....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Syntes sjovt i øjeblikket...
Men jo, han er rigtig fin. Hedder René ham der har det..
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Den skal os ha vaccum for at åbne, og tryk på begge sider, for at lukke tæt...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Har os været oppe i et andet emne og vende....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/compressor_surge
Det vigtigste er denne del:
"Compressor surge is when the air pressure after the compressor is actually higher than what the compressor itself can physically maintain. This condition causes the airflow in the compressor wheel to back up, build pressure, and sometimes stall. In cases of extreme surge, the thrust bearings of the turbo can be destroyed, and will sometimes even lead to mechanical failure of the compressor wheel itself. Common conditions that result in compressor surge on turbocharger gasoline engines are:
-A compressor bypass valve is not integrated into the intake plumbing between the compressor outlet and throttle body
-The outlet plumbing for the bypass valve is too small or restrictive
-The turbo is too big for the application"
Inden du siger: "Jamen, der står da noget med kompressor der! Det her handler om turbo!"
så har du helt ret - der står kompressor og det handler om turbo! En turbo består af, blandt andet, to helt fundamentale elementer en turbine, der drives af udstødningsgasserne fra motoren og en kompressor der er drevet af turbinen!. Turbinen er monteret på en aksel, der driver kompressoren!
Og ja, der står også compressor surge her, men det er to sider af samme sag!
Happy reading!
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det omhandler vel den lyd der beskrives med ord sådan her: flof flof flof flof...?
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke ved hvordan turbo-stall lyder. Det, jeg ville med indlægget var at stille information til rådighed om, hvad turbo-stall er, da du selv bragte det på banen og trådstarter sagde, at han ikke havde hørt om det før.
Men det der står er, i princippet, at der kan ske en trykophobning i tilbagekoblingen til indsugningen, således at trykket bliver højere end i kompressorhuset. Når det sker, kan kompressoren ikke komme af med sit tryk, og derved sker en ny trykophobning, denne gang i kompressorhuset, hvilket fører til at denne [kompressoren] staller. Og det nævner Garrett så tre almindelige årsager til, at det sker. Om det så siger "flof flof flof flof" ved jeg ikke Men udfra informationen, og i særdeleshed de mest almindelige årsager til det sker, kan man tage sine forholdsregler under sin dimensionering af rør og så videre, i forbindelse med montering af en turbo, således at man maksimerer sandsynligheden for, at det går godt! Og det er vel det der er sporten i den sidste ende.
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
:D
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det er ihvertfald mit umiddelbare rationale.
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Blow off, dump ventil, har mange navne...
men den laver stadig surge i det her tilfælde..
Min 240 lavet os stall hele tiden, men her hjalp blowoff en del på det...
Men den lyd VI leder efter er jo på den anden side, udstødning..
Og det må vel være surge fra kompressor siden, der bremser udstødning siden, og får den til at sige sådan... Eller det modtryk der måtte være, eller mangel på samme..?
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
At det så siger "flof flof flof flof" er en form for transient forløb, der skal overståes førend systemet (turboladesystemet) indfinder sig i et stabilt leje igen.
Sig endelig til, hvis jeg er galt på den eller ikke formulerer mig forståeligt nok eller hvad der nu måtte være galt...
Det lydtekniske har egentlig ikke været min intention, at blande mig i. Det var mest det stall-tekniske der lige fangede mig... Men jeg tror egentlig vi er enige.
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
https://www.youtube.com/watch?v=CRgNMmkITTY
hvad gøre n blowoff ventil så hvis det ikke er den der får den til at hyle
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
http://www.roadandtrack.com/go/news/volvo-drive-e-2-liter-triple-charged-engine-concept?src=soc_fcbks
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Sidde lige i min egen lille verden...
Bleed ventil, wastegate....
udstødningside, lukker overskud ud i udstødning ja...
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
En blowoff ventil sidder på indsugning siden, Her bliver der lavet tryk, dette er som regel på en benzinbil med gasspjæld, når man så lægger gassen, er der jo vaccum i manifold, men stadig tryk fra turbo og frem...
Dette bremser jo turbo ned i fart, og når man så giver gas igen, skal den først op i fart.. Blow off lukker turbo tryk ud, når der er vaccum på den ene side, og tryk på den anden, der sidder en lille fjeder inde over stemplet...
Så står den jo åben og alt tryk ryger ud, og Turboen forbliver oppe i fart, og er klar hurtig igen når der er skiftet gear...
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
GAAAABBBBB.....
Han forklarer lige med en tegning
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
http://www.traktorgalleri.dk/fotoalbum/diverse_traktor/4992-turbo_montering_paa_dytzen
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Nej den du har tegning på er en wastegate jo...
Den anden er en blowjob....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det er en wastegate der sidder der...
Det er den der styrer ladetryk...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det er noget helt andet, sorry for forvirringen...
Skal nok lige se om ikke jeg kan finde en med hvordan en blowoff virker... Ellers må jeg lave en selv....
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Nu får vi efterhånden sovset det hele rigtig godt til - nu med anti-lag system også. Det er jo ikke noget der skal være der, for at systemet virker. Men rigtig godt for effektivitet og kørbarhed.
På vedhæftede illustration ses det, at ladetrykket (charge pressure) kan fødes to steder hen: Til forbrændingskammeret (combustion chamber) og/eller til wastegate bypass reguleringsventilen. Fra wastegate bypass reguleringsventilen, fødes et kontroltryk (control pressure from wastegate bypass regulator) til en ventil, der åbner og lukker for wastegate klappen (wastegate flap). I dette tilfælde, bypasses noget af udstødningsgassen direkte ud i afgangsrøret. Her er der altså ikke noget som sådan anti-lag system, men blot en regulering på den varme side. Dog er intentionen i retningen af det samme, dette system er dog af mere passiv karakter, end ALS'en.
Der er mange muligheder og mange forskellige evolutionære stadier for turbosystemer at kigge på. Men som sagt, tror jeg også vi er nogenlunde enige, nu diskuterer vi bare forskellige trin af avancement og systemer.
Næste "krydderi" i debatten må være variabel geometri på den kolde side af turboen... Og derefter, om det skal være vakuumstyret eller elektronisk
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Ja, der smider man bare det overskydende ladetryk direkte ud ved at åbne blow-off'en ved hjælp af vakuumet/det lavere tryk der er i indsugningsgrenrøret. Altså når gasspjældet lukker, opstår der et lavere tryk i den del af indsugningen, som så suger blow-off'en åben. Så altså "rent spild". Man udnytter ikke trykoverskuddet til noget som helst her, altså et ældre system / simplere system.
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Se evt sidste 3 linjer i #47
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men diskuterer vi ud fra præmissen, at man konsekvent danner langt større tryk på koldsiden, end der kan aftages, også ved åbent gasspjæld (da dette er en forudsætning for udstødningsgas, der driver turbinen), så er det rigtigt at kompressoren holdes oppe i fart ved at modvirke stall via blow-off.
Så det er to forskellige scenarier, der har to forskellige udfald. Derfor kan mekanismen i blow-off ikke karakteriseres som at den holder turboen igang, men nærmere at den sikrer at den ikke går i stå på en uheldig måde. Men der skal udstødningsgas til, for at holde turboen i "kog". Det kan så klares på flere måder.
ALS'en du linkede til, laver så en decideret forbrænding i udstødningsmanifolden, ved at tilbagekoble overskydende ladetryk via bypass OG ved at smide lidt mere brændstof ind i cylinderen end der kan forbrændes derinde. Det ekstra brændstof ryger så med ud i manifolden som er varm nok til at antænde det og opnå en forbrænding af brændstoffet, gennem blandingen med det tilbagekoblede "overskudstryk". Det er nærmest en form for genbrug, fordi man bruger overskuddet til noget, i stedet for at lukke det ud. Altså bedre energiudnyttelse, da der skulle energi til at lave trykket i første omgang, som så senere blev i overskud. Men da man ikke har en akkumulatortank til det overskydende tryk, kan det udnyttes sådan som her.
Men anti-lag og anti-stall er ikke det samme. Lag er, simpelt forklaret, at noget halter bagefter det ønskede resultat i en tidslig sammenhæng. Stall er, at den ønskede effekt helt udebliver og i værste fald som her, destruerer en komponent i systemet.
Med andre ord, er det vigtigt, at skelne imellem systemerne og deres formål og hvad der giver hvilken virkning. Så præmissen for diskussionen skal være på plads. Ellers kommer man aldrig frem til nogen forklaring eller forståelse, hvis man sammenligner ting, udfra en præmis om at det er det samme, når det ikke er det.
Ved godt, at indlægget et lidt langt, men emnet er samlet set ikke helt så simpelt endda. Håber ikke, at jeg er gået i over-mode eller noget...
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Alt hvad der er beskrevet indtil nu, foregår i det sekund der skiftes gear... Men jo tror vi har været inde omkring det hele og vende...
Tror snart ikke vi kan blive ved at tærske langhalm på de forskellige emner, og tror i bund og grund vi er enige, dog er nogen ting lidt vanskelige at forklare på skrift, selvom det er blevet godt penslet ud her....
Der er styr på lag og stall, bare mig ser klokket i det med den video jeg fandt....
Håber ikke vi har skræmt trådstarter så han er sprunget fra hans turbo byggeri....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Lad os holde inde her, og gemme røverhistorierne om variabel geometri til en anden god gang
Men om ikke andet, så kan man da efterhånden få noget ud af at læse tråden, hvis man vil!
Det er naturligvis altid sjovt at lave lidt "trial and error" fremgang, men det er nu meget godt, at have et bare lidt oplyst grundlag at gøre det udfra. Og det mener jeg, at man kan få her i denne tråd.
Mvh.
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
Nogle traktorer hyler meget, f.eks er Volvo 810 og NH TM-modeller gode til det, andre gør ikke så meget. Det kan have noget at gøre med udformning af udstødingssystem f.eks.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Bruger man variabel geometri på turboen på moderne traktorer?
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Men ja, fik ikke med at der skal være gasspjæld. ..
Men mindre man laver det elektronisk, eller har stram fjeder i, og så med kabel træk til ventilen he he...
Stop stop..
Ved ikke om valmet gør på den nye 7 cylindre?
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
DET' GAS!!! I KA' TA' DET!!!
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men mon ikke også det går
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Flange på udstødning manifold til at bolte turbo på, ren rør, og så et rør over i indsugning, og en til luftfilter....
Fremløb og retur til olie... Lav en lille krølle over turbo til fremløb olie...
Pease of cake....
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men så behøver man vil stadig væk ikke alle de der ting vi har snakket om som f.eks. blowoff osv.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Intercooler skal sidde mellem turbo og indsugning-motor...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
ja det ved jeg godt.....
hehe
men så må jeg ud og så om jeg kan finde en lille snegl at putte i nu er jeg ihvert fald blevet noget klogere hvad turbo angår
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Held og lykke med projektet
Glæder mig til at se et fotoalbum
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
Motoren i varevognen tager højst sandsynligt flere omdrejninger end din motor gør. Men din motor har en større slagvolumen end varevognen, derfor laver de to motorer ca. Samme mængde udstødningsgas ved max omdr/min.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
Det er da ikke sådan en du har brugt vel
Lånte lige dit billed det ser sku ellers godt ud det du har lavet på din deutz
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
Nej, den jeg har brugt er fra en 3,9 l perkins motor, sådan en motor som der sidder i en mf 4255 traktor. motoren i min deutz er på 3,8 l så det passer meget godt.
Mange tak! Det har også været rigtig spændende at lave.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Fin Deutz du har dig og fint turbo-projekt!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
Ja det vil jeg gerne tro men din deutz har været god inspiration til mit projekt har kigget dit album igennem rigtig mange gange
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
har faktisk et spørgsmål til tror overhovedet det vil blive godt at sætte turbo på den ved godt at vi har diskuteret det men vi er slet ikke kommet omkring om i tror det bliver godt og om jeg for noget ud af det
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Point of No return!!
Der sker sgu ikke noget ved det, hvis den er ok sund i motor i forvejen.. Bare la vær og skrue den i pumpe helt vild, og hold dit tryk lidt nede.. 0,5 ca...
Så det var nok enkel at finde en turbo med wastegate på, så det er nemt at styre ladetryk...
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Se den færdig!!
New Breed Of Turbo: http://youtu.be/V1hEQbGRJ_Q
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jimmi : haha ja det var da muligt at finde en bette mus å æ farm og smide det bbliver nok plan b hehe
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jeg har ikke været helt ærlig jeg skal først ud og kigge på en 4600 i den kommende uge men grunden til jeg har lavet det her oplæg er at jeg godt kunne tænkte mig at hvis jeg køber den at jeg få turbo på den og så ville jeg gerne hører om det kunne lade sig gøre så jeg ved sku ikke lige om den bruger olie inu
og rettelse den har gået 2572
http://www.maskinbladet.dk/maskiner/detaljer?adGUID=e8455107-7abe-4af7-8385-8e78f7c057b0
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Så vil jeg nok anbefale at du lige skifter olie og filter på den, hvis du køber den, og så lige kører lidt timer med den, for at finde ud af om den bruger olie af betydning... Og observer også lige om den har krumtaphusventilation i vildskab... Hvis den har, bruger den sikkert også olie.
Hvis det er ærlige timer, burde der ikke været noget problem, men... Traktorer og landbrugsmateriel bliver ikke altid serviceret og brugt helt efter den ideelle forskrift...! Nok faktisk tæt på aldrig...
Men hvis den ikke bruger olie og ellers går som den skal, så fortsæt du bare forehavendet...
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men bare lidt ide om at det ikke er ÆRLIGE TIMER!!! fordi den har frontlift med kost og dozerblad til så kunne forestille mig den har gået en del timer med det sæt
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
Lasse: Om den kan holde til det kommer jo helt an på hvor mange heste du rykker ud af den. Men som Jimmi også har skrevet så få fat i en turbo med wastegate så du kan styre ladetrykket.
Hehe, det er da godt at høre at det jeg har lavet kan hjælpe andre i gang.
Du må også huske at tage nogle billeder af forløbet så vi kan se resultatet af det vi har hjulpet dig igang med.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
(Jeg har forresten smidt en "høj" på din "Dytz"!;-))
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
daniel w :havde jeg også plan om at jeg ville lave et album lidt ligesom dit hvis altså jeg køber den og kommer igang med projektet
ja jeg må jo se hvad jeg kan finde af turbo'er tror jeg vil prøve at gå efter en fra en varevogn jeg tror man kan finde en til en rimelig penge
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Ja, det ka' du måske ha' ret i!!! :D:D:D
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
fordi som man kan se i annoncen så har den ikke klistermærker på så det kunne godt tyde på at den er blevet malet op men hvis den bare kører godt og ikke bruger olie så kan det jo være ligegyldigt
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ahh, men den har været rundt engang.. Uret altså
Har et billede fra da den var ny, faktisk..
Står selvfølgelig inde i stuen på hylden??
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ville jeg da foreslå, hvis du ellers er nogenlunde ferm med en svejser...
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Muhahahahahaha...!
- Synes selv det var sjovt!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
Vil da selv vudere at jeg er okay med en svejser
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Resten er nem nok at lave selv...
Her får man flangen, og rørene svejst sammen.. Syns selv den del her er sværest at lave...
Men bestemmer man jo selv, har da lavet nogle stykker, men det tager da lidt tid
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Så skal du være ret hæftig til at svejse hvis det skal holde...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men 2-3km fra hvor jeg bor ligger der en rustfri smed det kunne være man kunne få lidt hjælp der
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Muhahahahahahahahaaaaaaa...!!!
- Hold kæpper mand, jeg er kørende på de go'e jokes!
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ja, hvis det er en du kender...
Lav den da i jern, søm fri svejse bøjninger og rør, så er du kørende.. De fleste flanger kan købe ved Scanturbo.dk jo...
Så kan du os komme til at fylde en lille hul op med bollesprøjte hvis det ikke lige passer helt...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jimmi : haha ja det kunne man jo os...
men det må jeg lige se for hvis jeg nu købte sådan en collecter og og så en hel del bøjninger og rør så skulle det vil ikke være så svært at banke sammen selv
ha kigget lidt på de forskellige sider men kan ikke finde nogen steder hvor de har collectere
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ikke fordi jeg har købt meget derinde
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Prøv at Google under 6 cyl twinturbo...
Ellers køb en flange og lav den selv, det er sjovt når man først kommer igang.
Selvgjort er velgjort som man siger!!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Men spurgte om han ville (#105)
Og så kørte den jo bare derfra..
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
så vil nok bruge den løsning du kom med
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 22
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Lasse H.: Har du fået købt "svinet"?
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Skal det helst være en Fååååååård eller hvordan?
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
altså helst en fååååård men en god gammel volvo ville ikke være helt tosset sådan en 810 med turbo så den rigtig kan hyle
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Og hvad Volvo-kommentaren angår: Fedtemås! - Men det ville da slet ikke være noget dårligt valg. Dog bliver der jo ikke meget byg-selv sjov ud af en 810'er, eftersom tåååååårrrrrrboen er på plads der i forvejen!
Du ka' da også overveje en gammel Deutz... Så har du jo opskriften fra Daniel W.'s modifikation!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
der kan altid komme en større en hehe på hehe blev 800'erne også monteret med turbo som standart men ellers en 600-700 ville heller ikke være tosset
ja en gammel deuzt det dur!!! min kammi har en 7006 som vi har gi'et lidt mer' og drik og så et ren rør og den brøler bar og ryger det bar fee
men nu er det bare sådan at min far helst vil have jeg får en ford for det har vi stort set altid kørt med
den sidste traktor der ikke har været en ford her på farmen var da vi hade et par nuffielder som kørte på benzin men så blev det vidst for dyre og så kom der ford å æ gård og det har der været lige siden
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Nej 800 kom ikke med turbo...
Gjorde 650 heller ikke, 700 er født med det ja...
Men syntes da helt klart du skal finde dig en 650, for så har jeg komplet manifold og turbo til dig.!!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
haha jimmi ja det var jo snild hvis man lige kunne finde en 650 hvor du så lige havde turbo og det hele men passer det kit ikke på 600 (tænker mest på manifold er det ikke noget af det samme)
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det et en 3 cyl tank.. Næsten samme som en 350, klump...
Ellers en 350, med 810 motor... Har selv været igang med en, men den gik til i branden hjemme, sammen med et par andre lidt specielle volvo ' er og en meget speciel ferguson...
Ja, alle 810er hiver efter vejr, nogen mere end andre, men de gør det alle sammen, har haft lydpotte på min, den sagde det stadig igennem den os...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det lyder sku sjovt med de der specille traktore er helt vild med når folk laver noget man ikke ser vær dag hvad så det gælder traktore eller biler eller knalerter
det lyder som sød musik i mine ører at man stadig kunne hører det igennem lydpotten
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Så vidt jeg ved, slap der faktisk enkelte T650'ere med fabriksmonteret tåååååååårbo ud af fabrikken i Eskilstuna, da man havde lidt svært ved at bestemme sig for om den skulle hedde T650 Turbo eller bare T700... Men det er vidst ganske få, resten kom afsted som T700'ere.
Som service til folket: Volvo BM "Turbo-listen":
BM Volvo / Volvo BM T810 (Volvo TD 50 motor, senere TD 60)
BM Volvo / Volvo BM T814 (Volvo TD 50 motor, senere TD 60)
Volvo BM T700 (Volvo TD42 motor)
Volvo BM 2650 (Volvo TD 60 B motor)
Volvo BM 2654 (Volvo TD 60 B motor)
Public service: "T" står IKKE for turbo... Men Traktor...
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men nu må vi jo se hvad der dukker op vil gerne have en hvor jeg kan lave lidt på og så må den ikke være for pimpet til at starte med vil helts selv gejle den med turbo blankrør osv.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jamen der er da heller ikke noget som at gå og nusse lidt med sagerne selv! Så kommer man også til at lære skiderikken lidt bedre! Og når du nu vil gejle den, så gør det med stil, ligesom Jimmi A.'s 2654'er!
Men husk, at gemme originaldelene, hvis du gerne lave den standard igen en dag!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
ville også gerne gøre det ligesom jimmi's 2654 det er seriøst en af de fedeste traktore jeg har set på dansk grund
men der skal jo også lige være penge til skidtet men har lige skaffet mig en kontakt som kan skaffe brugte turbo'er han har nemlig nogen kammerater der kører noget træk og den slags og han sagde at han godt kunne skaffe nogen brugte men jeg ville ikke få det samme ud af dem som hvis de var nye
men man skal jo starte et sted
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Jimmi's 2654'er er så flot, at glædens tårer presser sig på og åndenøden melder sig, når man ser den! Den er ekseptionelt flot og helt i særklasse! Faktisk en klasse, hvor der kun er den.
Og knaster skal der til, men det lyder da godt, hvis du kan få lidt brugte sager til en rimelig pris. Om ikke andet, kan du jo lære dig selv at renovere en turbo!
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Tak for de pæne ord drenge..!!
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
ja fik helt julelys i øjne da han nævnte han kunne skaffe billige turbo'er men det os fordi har ikke lige tonshvis af knaster til at bruge på turbo'er og så fuck det om den måske ikke yder lige som hvis den var ny men så kan man jo få skruet lidt og lært noget om det
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Tonsvis at knaster er alligevel også en del... En 1-krone vejer 3,6 gram, så du skal have cirka 277778 af dem, bare for at have 1 ton...
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jojo tak for unødig viden.....
ej. men hvis man skal købe det af ny er det jo lidt dyrer end hvis det er brugt og så kan det også bedre gå at lave fejl ikke fordi det det jeg satser på
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Ja, nemlig ja!
Velkommen til vores lille hygge-tråd! Håber du vil være med til at holde den i live et godt stykke tid endnu!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
kunne forestille mig at kompresser hjulet går i stykker og motoren får dem at tygge på ''NOT GOOD''
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Som #149 sagde, så tjek for aksialt spil, men også gerne radialt når du er igang. Radialt er godt nok sjældent, men alligevel... Better safe than sorry!
Mvh.
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Naturligvis, alt har tolerancer! Som du selv siger, til en vis grænse... Kommer man over den, geht es nicht! Det synes min kammerats Audi A4 TDI'er ihvertfald ikke...
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men når man skal tjekke sådan en snegl for slør hvordan gør man det bedst er lidt grøn på det der område kan man bare rykke lidt med kompresser hjulene og mærke om man kan rykke med det og dreje rundt med hjulene og hører om lejerne skaber sig
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
har faktisk lige et spørgsmål mere som er turbo relateret kan man godt nøjes med at købe sådan en billig intercoler sådan en til 1000-1500 eller hvor møj sådan en japser køler koster når det kun er til lidt sjov her hjemme på farmen for den skal jo ikke presses sådan ligesom i traktor træk
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Har du erfaring med sådan nogle kinøjser-kølere eller hvordan?
Fortæl!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men har også set en test og det var sku ikke meget de dyre kølede mere end de billige
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
synes bare det meget at give 3000-5000 for at der står et eller andet på den hvis det andet virker lige så godt
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Der er ikke så meget med spool op, og alt muligt flow som der er inde for bil verden...
Ku godt mærke det lidt på min bil (240 tååååårrrbbbooooo )
At der kom en anden på, men ka ligeså vel være rørføring...
Det jo ligesom vedvarende tryk der bliver brugt på en traktor, og dem Kina-coolere der findes er faktisk rigtig gode...
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men det ku man vil ha sagt sig at at en volvo mand har en volvo bil med turbo
ja der er lidt forskel mellem bil og traktor
#165 fuck det fee' det billid der lige min humor
sådan en græsslåmaskine vil jeg ha fat i
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
- Éen gang Volvo, altid Volvo!
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Har selv lavet begge manifolde og tryk rør, Allan har dog hjulpet..
Den står bare og glor omme bagved lige nu...........
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
Så hvis man kan leve med at der ikke står et smart navn på den, så er det sgu fint nok med kina-køl
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
volvo bm :det der en gang volvo altid volvo plejer vi nu at sige om ford/nh her på farmen
ole b: ja okay det lyder da som om det er godt nok med de japser kølere men man kan jo aldrig vide med ting der kommer fra kina og er billige
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
"Er pengene små, køber man blå..."
Det er gas! Og du ka' ta' det!
(Har selv en Fordson Major Diesel...)
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jada der skal være plads til lidt sjov
nå så du ikk kun volvo mand
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Så jeg har kun en Volvo...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
https://www.youtube.com/watch?v=Ha8V5cm0Yiw
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men det var der nok INGEN der havde gættet!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men er generelt mest til de ombyggede ting hvad det så angår biler knallerter eller traktore
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men sådan har man jo forskellige interesser, og det er også fint nok. Synes bare det er lidt synd, at "ødelægge" modeller der er produceret i så få styktal. Fint nok at gøre det ved diverse IH, Ford og MF'ere, som er produceret i store styktal. Det er Volvo'erne bare ikke. Så derfor er det lidt synd, at modificere dem til ukendelighed og specielt der hvor de helt sikkert går til ved det med tiden, som f.eks. i traktortræk.
Men smag og behag...
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men kan godt følge dig i at det er bedre at køre træk med dem der er mange af
nu skal jeg f.eks. også snart igang med min maxi og den er ombygget med stel forskærker og den slags og den havde jeg tænkt mig at gå helt afmok med at ombygge men så har jeg også en der står meget mere originalt som jeg købte sådan
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Købte den for en 12-pack. TUBORG!!!
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Så er du jo ikke helt tabt!
#188
NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICE!!! :D
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jimmi: det lyder fee noget du har sat i stand eller
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Og så den anden der, den står bare omme i skuret...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det kan være den anden også skal have turen
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Ville sku' gerne ha' fat i en Maxi 2-gear og så en "Kløvermælk" mælkekasse!
Så bare afsted med fiskestangen og en flaske Fernet Branca!
http://youtu.be/hSVRK_ZuVnI?t=1m38s
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Der er en maxi klub et eller andet sted ikke så langt fra hvor jeg bor, tror jeg... For det sker ind imellem jeg overhaler en hel flok, 6~8 ca... Lovlige... Ser ud som om de hygger sig, i sommertiden..
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Min fatters første Volvo var også rød... En 544 med B18'er og 4-trins kasse... Min er "emerald green" og ser ud som denne:
http://images.cars.com/phototab/DMI/2535/6762B/01.jpg
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mig og min kammerat vi kørte også rundt på vores puch'er i sommers som begge vaar lovlige det bar' lidt træls når man bliver overhælet af en racercykel.....
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Kørte den sgu hjem på det benzin der var på den..
Det mere end man kan sige om den lorte yamaha 4 gear! Mage til lort skal man da lede længe efter..
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Tjek lige "svinet" i baggrunden her:
http://traktor.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/80173-nyanskaffet-plov
Altså en velplejet en af slagsen!
Honda CD-50 var også en lækker maskine, og kunne også lokkes til at gå pænt stærkt!
Jimmi, det er altså snyd at du har fået så mange sager, stort set bare for at tage det!
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ku være man skulle slå sig ned som knallert mekaniker...
Lige for at tvære lidt i det, kender nogen af jer dem der 5 gearet yamaha'er RD50 hedder de...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
4 gear skrammel!!! i må ha spist søm sådan en yamaha det dur bar' de kan bare komme til at rende stærk min mors bror har bygget en der kørte 135!!
men sådan en monza er nu heller ikke tosset kender en der har sådan en monza stående som jimmi har og har sku også været tæt på at købe den mange gange
jimmi : sådan en yamaha du snakker om har jeg aldrig hørt om før men ser fed ud på billeder ligner lidt en forvokset 4gear
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Hvor køber i så spoler, og platiner og snekker drev til sådan en FS-1??
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Han kunne ikke huske hvor mange gear den havde. ..
Den stod inde bag ved deres træ, så den skulle tages inden de fyldte op igen... Den havde chrome tank ihvertfald..
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
SE AT KOMME AFSTED!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
og hvis i mangler dele til puch så har puchshop.de faktisk næsten alt til puch maxi
og se at kom afsted efter den der kreidler de er sku mange mange penge værd så kom afsted
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Fandt en MS50 inde i en lade vi skulle rydde til maskiner, så stod den ms der omme bagved det hele, spurgte hvad den skulle..
Den skulle bare smide ud til jern selvfølgelig, sagde Bondemanden. ..
Så den røg sgu lige med hjem også, renset dysen på den, og så startet den sgu...!! Helt lovlig, ikke så pæn, men komplet...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
puch det dur bar' den maxi jeg har smidt billed op af herinde i trådne havde stået stille i tolv år og så fik den ny tændning fra en 2 gear'et maxi og så startede den også lige med det samme og har startet lige siden
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Mener den anden maxi står på loftet hjemme ved far?
Sidder sgu lige og tænker lidt på hvor yamaha står henne faktisk??!!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
der stod nu faktisk også en kreidler du mangler at få hentet
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Nå, anyway, den kan køre ihvertfald.. for det fik jeg den til igen, og så blev den stillet ind... Så ved jeg den kan køre, hvis jeg sku få lyst til at sælge den...
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Andre gode sider?
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Maxi kører fint nok... Det bar den forbandede Yamaha, har skubbet den flere km end jeg har kørt på den, 99% af gangene på grund af tænding..
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Også når den er tunet?
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
1300 for elektronisk tænding med en cdi boks kunne jeg også finde på, for det er det alligevel snart rendt op i, i platiner, spoler, og kondensatorer. .. Gode sider begge to! Alligevel godt vi kom ind på det her lige
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
har også planer om det skal på den tunede puch
du kunne jo også bare skifte til en elektronisk tændspole så slipper du for platiner og kondensator (ved ikk om man kan få det til yamaha men vil tro man kan )
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
puch det dur fanme det kør bar'
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
hva blev købt
og skal mulighvis ud og kigge på traktor på fredag
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Få den tjekket godt efter, selv om den er billig! Og hvor billig er billigt egentligt? (Hvad koster den?)
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Volvo amazon....
Så står vinteren på den jo...
Du må da lige lægge nogle billeder op af den traktor, så vi kan være i forløbet, fra start til slut!!
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
https://www.youtube.com/watch?v=FhsBU-qyqDE
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Nu ved jeg godt du går ind for original, men har en b30 til at stå..
3x45 weber, portet top, E-topstykke, knast, boret op til 3,3 med wiseco stempler... To sæder og nogle brede 17" stål fælge der er svejst en ring i...
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det er mere, når man gør noget så det ikke længere har noget som helst at gøre med oprindelsen længere... F.eks. hvis man (hypotetisk) tog en Mercedes motor, en BMW gearkasse og et bagtøj fra en gammel Audi med baghjulstræk og smækkede i et gammelt Volvo chassis, så har bilen ikke ret meget med Volvo at gøre længere... Så kan man kalde det et sammenskudsgilde, men fandme ikke en Volvo... Hvis du forstår hvad jeg mener!?!
Mvh.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
http://www.carscoops.com/2012/03/sweden-coolest-volvo-788-horsepower.html
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
den står til 10.000 men havde regnet med at tage en god tur i den og gennem gå den grundigt når den alligevel er så billig som den er men tror også det har noget at gører med at den skal males fuldstændig op
og det bliver også istandsætning som kommer øverst på listen og der efter turbo men ville måske nok hellere have en 4 cyllet hvis jeg skulle smide en snegl på en traktor
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit-pre-force?productID=6a05d86c-575e-4e61-b1e7-eb56399a210c&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
Ford 4000 motor-kit fra tidsperioden 01/6/69 - 31/12/74:
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit?productID=63af09d7-a8df-47cc-8a47-7b7e6a7496df&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
Ford 4000 motor-kit uden foringer, 1969 og frem:
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/engine-overhaul-kit-less-liners-?productID=57af4cdf-a05d-4211-a4a7-cb7acb65f791&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
Krumbasse:
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/crankshaft-bsd333?productID=ac386cf3-94da-4cc5-93c7-1ab55e877a1c&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
Hovedlejer:
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/main-bearing-set?productID=24b1f6d4-a49c-4476-9008-e313effd96f0&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
Plejlstænger:
http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/conrod-assy-38mm-pin?productID=2aeeb2b4-ff0f-4ed5-b26c-1d0ab5a52908&catalogueLevelItemID=bf79ac9f-31b2-4755-b41e-d573f9d59da6
- Så er der lidt at starte på!
Det er langt fra sikkert, at alt dette er nødvendigt, men så ved du da lidt om, hvad det eventuelt skal koste! Huske altid at tjekke, om de komponenter du bestiller rent faktisk passer til den konkrete motor du står med! Der kan være variationer, som underleverandørerne ikke helt har styr på... Og så husk, at overveje ting man lige så godt kan fikse, når man alligevel har splittet skidtet ad!
Og husk at få fat i det nødvendige værktøj, hvis du ikke har det i forvejen... F.eks. kompressionstester, olietryksmåler, stempelringskompressor, cylindermåler, osv.... Arbejdet skal jo være ordentligt, så det er noget du kan være tilfreds med og stolt af i sidste ende... Og så det kan holde!
Vi glæder os til at høre meget mere om projektet!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
er det kvali produkter fra den side af der
aug 2011
Følger: 28 Følgere: 38 Emner: 13 Svar: 171
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Jen da ret ka pust nøj liv i æ ford!!!
Ja!!
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
De dele de sælger, er, så vidt jeg ved, stort set de samme som næsten alle andre "piratdels-firmaer" sælger... Udfra billeder i Sparex kataloget, så ligner mange af billederne de samme, Sparex teksten er bare fjernet... Så vil tro, at de fleste dele kommer fra samme sted, men er bare "brandet" som Agriline Products i stedet for. Jeg har ikke nogen langvarig erfaring, hverken med Agriline eller Sparex produkter, men den erfaring jeg har, er fin.
Det der med, at du skulle få mere ud af en turbo på en 4-cylindret motor, må du gerne forklare lidt nærmere...? Hvis du tager en motor med samme slagvolumen, tror jeg ikke virkningsgraden af turboen er større på en 4-cylindret end en 3-cylindret... Volumetrisk vil der jo være samme mængde udstødningsgasser, forskellen er bare om totalvolumnet bliver leveret af 3 eller 4 stempelslag... Så på 3 cylindre vil der komme et større volumen gas pr. stempelslag...
Men hvis det bare er for at få mere slagvolumen at du vil have 4 cylindre, er det en anden sag... Det er da ihvertfald mange traktorer nævnt i indlæg #2, som klarer sig aldeles fremragende med 3,3 liter slagvolumen og turbo...
Mvh.
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Ved ikke om vi har været inde over det?
For har lige kigget DBA igennem, og finder mange forder til rimelige penge.. Nogle var lidt defekte også, men har du tænkt at gå en level op, og kigge lidt efter 6 cyl måske?
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men han har lidt det som mange landmænd har at bare de ser lidt gennemtrængene rust så dur det ikke med mindre det er meget billigt så det er sommetider svært at få ham med på at vi skal ud og kigge på de traktore jeg finde
volvo bm: altså efter du lige har penslet det sådan kan jeg godt se at 3 måske er lige så godt som 4 men har bare aldrig set så mange tubo projekter på en 3 cyllet så trode bare man fik mere ud af 4 cyllet
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Det er både dyrt og tidskrævende at reparere på den tekniske/mekaniske side, og er i princippet behæftet med en større risiko i forhold til succes/ikke succes med det udførte arbejde, hvorimod pladearbejde og maling er ret simpelt at forholde sig til, også rent resultatmæssigt. Desuden ændrer det kosmetiske ikke en dyt på, om traktoren fungerer eller ej - det er rent selvbedrag at tro, at maskinen kører bedre af at være nymalet eller fri for rust. En rusten traktor kan i princippet sagtens være passet teknisk/mekanisk godt, men bare forsømt rent kosmetisk...
Igen, hellere en mekanisk velplejet traktor, end en kosmetisk velplejet traktor der er forsømt rent mekanisk. Hvis man kan få begge dele i et hug, er det naturligvis bekvemt, men så koster det som regel også - men vær helt sikker på, at det kosmetiske koster penge... Det er ligesom damer! Og det er fint nok med noget godt at se på, men med tiden bliver det ringere... Og så er det altså sjovere hvis "maskinrummet" er i orden... Det være sig øverste etage på kvinden (hjernen) og det mekaniske/tekniske på traktoren!
Kæft, det bliver en dybdefilosofisk tråd efterhånden...!
300 indlæg, here we come!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Find selv på flere betegnelser for at hoste op med spareskillingerne! :D
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men nu må vi se
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Kan ikke lægge video op sådan her på BG nemlig...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det meget godt gået og så vi nok også den med det højeste antal beskeder
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Og vi siger Tusind tak, til jer der har hjulpet med at få det så højt op.. Selvom vi har bygget den, ku det ikke ha ladet sig gøre uden jer....
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det fanme også det flotteste renoverings arbejde af en traktor jeg har set længe det virkelig gennemført
hva jimmi skal æ agri king have samme tur
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det ender det nok med med den Agri king..
Syns allerede den her stykke papirer, med ting der skal gøres, er ved at stikke lidt af.. Men tager det som det kommer, for bygger hus, og har min bil jeg er ved at bygge ny motor til.. Men tager det som det kommer...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men jeg glæder mig til at se projektet
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Er jagten stadig igang, eller har du fået noget i kikkerten?
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
men har da haft den gamle med ud og kigge på en men igen er det rust der gjorde udfaldet så han ikke ville gå med til at købe den
men har fundet en 4000 som jeg håber på at vi kan komme ud og kigge på en gang i næste uge
men det er meget at se til for tiden da vi tømmer et hus efter et dødsfald og plus der jo også skole og arbejde der skal passes os så det lige med at finde tiden til det
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
har gået lidt her i den sidste tid og tænkt på et par spørgsmål angående intercooler
1. hvis jeg sætter en intercooler forand vandkøleren kommer der så nok luft ind til vand køleren
2. hvor ville i sætte en eftermonteret intercooler hvis det var jer for at få mest mulig nedkøling men samtiddig skal det se godt ud
3. har noget om at man kan lave et vandbad til intercooleren har også set det på nogen traktorer men hvordan fungere det egentligt
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
2. Som du selv nævner i Nr. 1
3. For så fylder de kølervæske i karret helt ned til -25°, ikke noget du kan bruge til daglig. Så skal du ha separat køler til det system også, hvis det skal fungere i mere end de 100m, og vil alligevel nå op på temperaturen i luften..
Er ved at bygge både manifolde og intercooler på
Æ Viagri King, og opretter et album når jeg syntes jeg er nået langt nok... Så kan du følge lidt med der..
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
3. Okay regnede også med det nok mest var til træk men ville lige hører hvordan det fungere
Og det lyder da spændene det glæder jeg mig til at se
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Kom så, drenge!
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
1. Jo større tryk rør jo bedre flow kommer der vel men kan det også øge effekten på motoren
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
De kan blive så store de fungere som tank...
Større end udgangen af turboen er ikke nødvendigt.
Når vi gør det på bil, laver jeg for eksempel 2" fra turbo til intercooler, og 3" fra intercooler og frem, hjælper lidt på spool-up, men ikke noget at sige på en traktor, der næsten kører med konstant tryk...
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
har set nogen ligesom har en slags pude eller noget i den stil rundt om deres turbo gør det noget specielt
ser da godt ud jimmi
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Det skal jo os passe i den ende ved intercooleren.
Dem puder du snakker om, har du set det på en traktor, eller er vi ovre i bil igen? Dem er jeg ret god til at lave på mål, og har lavet nogle stykker efterhånden
For de sørger jo egentlig bare for at holde temperaturen nede i maskinrummet. Men varme molekyler "glider" nemmere gennem det hele, manifold og turbo, der er selvfølgelig en grænse..
Har lavet en til 8950'er og laver os en til Agri king, men kun fordi det sidder så tæt på hjelmen, og gider ikke se på maling der skaller af...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det ikke på noget bestemt jeg har set den på men sad og kiggede på qaulitec og så man kunne købe de der puder men hvis det ikke gør så meget andet tror jeg ikke det jeg skal til og tænke på
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Autoslanger.dk har også, ja, de kan fåes over det hele faktisk...
Er ved at lave manifold, til udstødning, og brækker mig, som hver gang, over den connector hvor de alle sammen går sammen.....
sep 2011
Følger: 15 Følgere: 17 Traktorer: 2 Svar: 68
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
jimmi: hvor skal intercooleren så sidde på den agri king bar nu når vi lige snakker om det
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Skal hente den i morgen!!
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
er lidt nysgerrig på at se hvad du går og laver
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Men ødelagde selvfølgelig den vand manifold der går på den ene side.. Så blev sat lidt tilbage...
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
det var da træls.....
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Er ved at ha den så meget skilt ad nu, at den ikke bliver samlet før den er malet....
dec 2012
Følger: 33 Følgere: 43 Emner: 10 Svar: 185
hvornår skal den males da
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
jan 2014
Følger: 20 Følgere: 114 Traktorer: 6 Emner: 19 Svar: 877
Så kan da lave et album der bliver løbende opdateret med mine egne billeder...
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
... And the award goes to... JIMMI A!!!
turbo på 3 cyl