{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.905 visninger | Oprettet:

Heine E
Heine E
Tilmeldt:
5. apr 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

MF35 benzin går i stå ved middel belastning? {{forumTopicSubject}}

Hej min ellers fine mf35 er begyndt at gå i stå ved alm græsslåning efter 20-30 min. Det lyder som om den “drukner” luft/oliebadsfilter er renset med benzin og skyllet samt tørret /er det ikke “nok” Hvis det er det som var min tanke! eller hvad kan det skyldes hvor bør jeg fejl finde ellers??
Vh Heine


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MF35 benzin går i stå ved middel belastning?
  • #1   12. aug 2020 Prøv og tjen gnisten på tændrørene næste gang.
    Det lyder som en tændspole der er dårlig.


  • Heine E
    Heine E Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   13. aug 2020 Har skiftet tændrør, hjalp ikke. Har erfaret at jeg kan holde det lidt igang med choker?? Hvad kan det betyde?

  • #3   13. aug 2020 Nu skrev jeg ikke du skulle skifte tændrør.

    Du skal kigge på dem når den ikke vil køre, og tjekke om der er gnist.
    Eller om gnisten er gul.

    Sådan en ældre sag har en olie fyldt tændspole, de bliver med tiden dårlige, og især når de varme, bliver modstanden i dem høj.
    Og motoren kan så ikke slå en ordentlig gnist.


  • Heine E
    Heine E Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   14. aug 2020 Tænkte bare det varer nemmere??og de har ikke været skiftet i flere år. Er ik den store mekaniker, men prøver og lære gerne. Hvordan tjekker jeg om der er gnist?

  • #5   14. aug 2020 Okay.
    Du tager et tændrør og sætter i en af hætterne på motoren, og ligger på motoren så metal delen af tændrøret har kontakt til metal/stel på motoren.
    Så tørner du motoren/starter den og ser på gnisten.

    Og lad være med og røre ved tændrøret mens du tester, det kan givet et godt rap over nallerne.
    Tændingen køre med nogen 1000 volt spænding, så det giver lidt ubehag og få stød.


  • Heine E
    Heine E Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   16. aug 2020 Har haft tændrør af en af gangen og alle gnister fint, farve lilla/ Lidt gul vil jeg kalde det. Undre mig lidt over at 2 allerede er sodet til helt sort de 2 tættest på rat.

  • #7   18. aug 2020 Hej Heine.
    Det er svært at fejlfinde via nettet, og når man ikke står ved siden af motoren.

    Men hvis jeg havde købt en gammel benzintraktor med en sådan fejl, ville jeg tænke på de tre grundlæggende faktorer
    1) passende blanding af benzin/luft
    2) er der gnist - virker tænding og tænder den på rette tidspunkt (tændingsmærket)
    3) er der tilstrækkelig kompression

    ad 1: luftfilter må ikke være tilstoppet. Kan der være fuglereder el. spærrer andre uvedkommende ting for tilgang af luft til karburator.
    I karburator... er svømmerstanden rigtig, er der hul i svømmeren eller kan den ikke bevæge sig korrekt. Er der skidt i svømmerhuset.
    Kan dyser være tilstoppede?

    ad 2: andre har givet gode råd vedr. tændspole og tændrør. Virker strømfordeler OK og er tændkabler ok, så der ikke springer gnister de forkerte steder. Hvad med kondensator.
    Tilsodede tændrør tyder på, at benzin/luftblanding er for fed, og som godt kan skyldes at chokeren ikke slår helt fra, når motoren bliver varm.

    ad 3: tag tændrør ud og få lavet en kompressionstest. Den vil også vise, om nogle forbrændingskamre er mere utætte og slidte end andre.
    3 ens måletal viser, at motoren en er nogenlunde lige slidt i alle 3 cylindre.

    Hvis de tre kompressionstryk er meget forskellige må du søge at finde årsagen. Det kan være utæt toppakning, skade på en cylindervæg, knækket stempelring eller utætte ventiler - eller at ventiler ikke er indstillet korrekt.

    Ved denne fejlfinding kan man bruge et "ombygget" gl. tændrør ved at fjerne porcelænet, svejse eller lodde et rørstykke på, så der kan sætte trykluft på dette ændrede tændrør.
    Det skrues i hul til cylinder nr. 1. Krumtap drejes med et stykke værktøj, indtil stemplet er i top i kompressionstakten. Oliepåfyldningsdæksel tages af. Dæksel til køler tages af. Traktor sættes i et højt gear og der trædes på bremsen. På den måde fastholdes stemplet og bevæger sig ikke, når der sætte trykluft på via det ombyggede tændrør.
    Når trykluften tilsluttes stiger lufttrykket i forbrændingsrummet over stemplet. Dette overtryk vil forsøge at komme ud ved alle utætheder. Hvis du kan høre stærk susen eller som markant pusten op af oliepåfyldning, så tyder det på stærk slitage mellem stempel og cylindervæg. Hvis det suser ved karburatorens luftindtag tyder det på utæt indsugningsventil. Hvis det suser i udstødning tyder det på utæt udblæsningsventil og slutteligt, hvis vandet i køleren bobler, er der utæt toppakning ud for et vandkammer.
    HUSK - vigtigt at tage dæksel til oliepåfyldning af. Ellers risikerer du at div. pakninger sprænges af lufttrykket.

    Det blev et længere skriv` og en erfaren mekaniker vil efter minutiøs undersøgelse måske stadig stå og klø sig i håret, indtil der måske som sidste udveje findes, at årsagen helt banalt skyldtes undertryk i benzintanken. Næste gang den går i stå. Så prøv at løsne benzindækslet. Hvis der lyder et sug, har du sikkert fundet fejlen og skal bare have genoprettet muligheden for trykudligning i benzintanken.
    Eller at fænomenet skyldes det såkaldte karburatoris. Den kan opstå på grund af et vedvarende undertryk og dermed nedkøling af den megen luft, der strømmer gennem karburatoren. Og når luften kommer under frostgrader, kan frosten få fugt i benzin til fryse omkring dyserne. Og så går motoren i stå. Det kan forebygges ved at komme karburatorsprit i benzinen. Spritten optager fugten i benzinen, og så er den fejlkilde også væk.

    Håber du finder fejlen kan komme ud at klippe græs.
    Du får lige et foto af mit ombyggede tændrør. Det har virket siden 1973 og bliver næsten aldrig brugt.

    vh
    Poul


    profilbillede
  • Heine E
    Heine E Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #8   18. aug 2020 Tak, der var da lidt at overveje og tjekke. Jeg læste et sted at Hovedstrålerørsskruen skulle helt ind og skrues 1,5 omgang ud igen og det ser ud til at ha hjulpet. Jeg har efterfølgende kunnet slå græs igen uden problemer så jeg er jo spændt på om det holder eller problem kommet igen.

  • #9   21. aug 2020 tjek din strømfordelerdæksel og skru kablerne af og se om der er ir eller om de metalstykker der skal skabe kontakt er defekte, tjek tændrør og om der er snavs i kaburator, skru den blandingsskrue i bund og 1½ omgang ud,

Kommentér på:
MF35 benzin går i stå ved middel belastning?

Annonce