{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hydraulikolie til Volvo bm 500
  • #1   2. jan 2021 Det har noget at gøre med at den har indvendig bremser, eller hva det nu er..? Mener der er et eller andet der gør at den skal ha det special olie.. Men det er der ihvertfald én herinde der har meget mere forstand på?? Han kører selv 500, og det er ikke dem jeg er stærkest i..

  • #2   3. jan 2021 Til information, så er Volvo BM T500 og 22xx modellerne baseret på IH gearkasse og bagtøj.

    Hvis den har koblingsfrit halvgear (IH kalder det Torque Amplifier, et håndtag der ligner gashåndtaget, men sidder til venstre for rattet. Volvo kalder det Trac Trol) skal den have en olie, der opfylder HyTran B6 specifikationen eller en afløser heraf. Så vidt jeg husker opfylder Case IH MS1209 specifikationen også HyTran B6. MS1209 specifikationen er, så vidt jeg husker, HyTran Ultra. Case New Holland (CNH) kalder den vidst nok MAT3505 og MAT3525 og handelsnavnet er Akcela Hy-Tran Ultra/Nexplore, hvis man skal have original olie.

    Denne opfylder også specifikationerne du har brug for, også selv om du ikke har Torque Amplifier:

    https://www.weboil.dk/shop/14-bagtoejsolie/125-bagtoejsolie-hytrans-bm-10w30---20-ltr/

    Fuld specifikation for ovennævnte olie:
    https://www.ardeca-lubricants.be/en/oilproducts/agricultural-construction-4/universal-tractor-transmission-oil-utto-59/hytrans-bm-10w30-80w-1180/?p=1180

    Ved maksimal opfyldning kan den vidst tage op til 52 liter, minimum er 34 liter og normalt niveau er 40 liter. Hvis du bruger ekstern hydraulik med stort oliebehov, anbefales det at fylde til maksimalt niveau. Som Jimmi A. var inde på, så dækker olien i øvrigt også bremserne og derudover også servostyring, så du skal udlufte bremser, lift og servostyring efter olieskifte. Lift og servostyring er enkelt nok at udlufte. Her skal du bare hæve og sænke liften nogle gange, gerne med 80-100 kg belastning på, indtil den kører ensartet og uden ryk. Servostyringen udluftes ved at dreje mellem fuldt styreudslag til henholdsvis højre og venstre, stille og roligt. Husk at sænke liften inden olieskifte. Bremserne er lidt mere krævende, se vedhæftede billede.

    Husk at skifte filter og filterpakning ved samme lejlighed og vær omhyggelig med at få pakningen ordentligt på plads og filteret ordentligt på ellers får du olietab og luft i systemet og det er du ikke interesseret i.

    Det anbefales ikke, at blande olier af forskellige typer med hinanden, så skift hellere hele skidtet, hvis du ikke ved hvad der er på nu.

    Mvh.


    profilbillede
  • Lars P
    Lars P Tilmeldt:
    feb 2013

    Følgere: 35 Emner: 12 Svar: 25
    #3   5. jan 2021 Min BM 500 (uden Trac Trol) er påfyldt med den gængse gamle W80/90 gearkasseolie. Er det så forkert ??

  • Erik J
    Erik J Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Svar: 4
    #4   5. jan 2021 Den gang jeg arbejde med IH, skete det at der var nogle der fik bladet andre olie type sammen med IH Hytran olien på de engelske modeller, det med førte engang imellem at o ringene i bremse stemplerne blev ødelagte og utætte da de reagerede med noget i olien, det gik sommetider også ud over PTO koblingen, mener ikke det originale olie er ret meget dyre end andre olier
    Erik


  • #5   5. jan 2021 Lars P:

    Problemet er, at ikke alle 80W-90 olier er kompatible med våde bremser og er heller ikke garanteret kompatible med f.eks. din PTO kobling, som Erik J. også var inde på ovenfor, så oliespecifikationen er ikke kun relateret til om traktoren har Trac Trol/Torque Amplifier eller den lidt sjældnere Speed Amplifier.

    Dernæst er en 80W-90 noget mere tyktflydende i kinematisk viskositet, hvor den godkendte olie er relativt tyndtflydende, både ved lav og høj temperatur, men særligt lav temperatur og det er ikke garanteret at pumpen er så glad for det i længden, da den er lavet med en anden oliespecifikation i tankerne.

    Jeg ved ikke hvad dagens priser i Danmark er på f.eks. Ackela HyTran Ultraction, men denne biks i Irland ( https://www.atkins.ie/farm-shop/lubricants/oils/akcela-hytran-ultraction-20lt-ol17731910 ) tager 99€ for 20 liter, så det er umiddelbart ikke voldsomt mere bekosteligt, at købe originalt. Måske der er lidt at hente på prisen hvis du køber en 60 liters tromle.

    Som Erik J. og jeg selv var inde på tidligere: Lad være med at blande forskellige olier i denne sammenhæng. Byt til nyt, inkl. filter.

    Mvh.


  • #6   5. jan 2021 Spørgsmålet kom ikke så meget af, at jeg ville spare penge - mere fordi det ville være rart, hvis den kunne bruges med maskiner der også bruger blandt andre traktorer

  • #7   6. jan 2021 Den første olie jeg linkede til fra Ardeca Lubricants er en såkaldt STOU (Super Tractor Oil Universal). Det vil sige en UTTO (Universal Tractor Transmission Oil) med tilsæt, så det kan bruges i motorer også. Med andre ord, en multitalent olie. Så hvis du går med den olie, kan du bruge den i stort set hvad som helst, såfremt maskinens specifikation på smøresiden er overholdt. Du kan også vælge den i 10W-40 STOU olie fra selvsamme ( https://www.weboil.dk/shop/14-bagtoejsolie/124-traktorolie-agritrac-extra-10w40---20-ltr/ ) i stedet for, så er den semisyntetisk og bliver ikke helt så tynd ved høje temperaturer og er også lidt tykkere ved lave temperaturer.

    Men det glæder mig da, at det ikke kun handler om at den skal være billig. Det synes nemlig oftest at være tilfældet, når folk spørger til olier. Men ovennævnte er faktisk ret prisbillig, men hvad jeg ved af, en aldeles fornuftig olie.

    Hvis du vælger en STOU olie, skal du bare tjekke databladet for, om der f.eks. står IHC B6 eller en af de ovennævnte, f.eks. MS1209 eller MAT3525. MAT3540 kan også bruges, det er så vidt jeg husker den nyeste specifikation fra CNH.

    Men, du skal altid være opmærksom på maskinens krav til specifikationer af olierne på den og derefter sammenholde med databladet for den olie du påtænker at købe.

    Forkert specifikation af olie kan have enddog meget triste konsekvenser, især for pengepungen.

    Mvh.


Kommentér på:
Hydraulikolie til Volvo bm 500

Annonce