{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.818 visninger | Oprettet:

Bekymring over drenge på store traktorer {{forumTopicSubject}}

Hej

jeg læste følgen på maskinbladet.dk

Vognmændene i Sydøstjyllands Vognmandsforening er bekymrede over, at 16-årige knægte med et traktorkørekort har lov til at køre på vejene med traktorer med vogn.

Ifølge DR Nyheder P4 Trekanten finder vognmændene det uforsvarligt, at drenge kan køre med op til 44 ton, mens det kræver en særlig uddannelse for chauffører, hvis de skal køre med anhænger.

Loven er simpelthen ikke tidssvarende, mener formanden for vognmændene, Per Rasmussen.

- Vi lever i 2013, og reglerne er lavet dengang, da en grå Ferguson havde en lille firehjulet vogn med gummihjul bagefter. Dengang var det sikkert helt fint, at 16-årige kunne køre med det, men traktorerne har gennemgået en udvikling som alt andet her i samfundet, siger Per Rasmussen.

Han og de øvrige vognmænd vil via den internationale transportorganisation IRU forsøge at få EU til at tage sagen op.


Så vil jeg godt høre hvad i andre sier til det om der er når om sank eller det er vognmænd der bare mangler lidt kørsel lastbiler trist


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bekymring over drenge på store traktorer
  • #1   26. mar 2013 der er da forskel på at køre lastbil og traktor, kan ikke se hvorfor de brokker sig, når man højest må køre 30 i en traktor.

  • #2   26. mar 2013 Kan sgu et sted godt forstå dem.

  • #3   26. mar 2013 Vi må kører med 48 tons lovligt idag, men det gør så ikke sagen bedre. Kan faktisk godt forstå dem, end videre kan total "civile" med et bilkørekort gøre det samme, selvom de måske aldrig har siddet i grejet. Og det syntes jeg næsten er langt mere farligt, end en 16årig der har siddet bag rattet i 10år, som eks.

    Men altså, tror ikke de kan gøre noget ved det. For ellers kan man først blive uddannet som landmand med speciale i planter, når man har taget div. uddannelser i at må kører med tingene, som vognmændende har.

    Dernæst, så kører vi altså hverken lige så langt eller hurtigt som lastbilerne gør, og udgør derfor en mindre risiko (vil jeg mene) af evt. uheld. Der kører også nogle flere lastbiler på vejene end traktore trods alt. smiley

    My five cents...


  • #4   26. mar 2013 Landbruget har jo i mange været den farligste arbejdsplads, næst efter hjemmet, men bønderne har da fattet at man skal have afskærmede kraftoverføringsaksler, men der sker da jævnligt tragiske ulykker på gårdene, oftest med dødelig udgang for offeret, der også typisk er noget familie.
    Det er blevet meget bedre de sidste mange år.


  • Per G
    Per G Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 12
    #5   26. mar 2013 Jeg vil da umiddelbart give dem ret i at det er en smule tosset at man teknisk set som 16-årig kan tage kørekortet, og så ellers blive smidt i den største traktor med højest tilladte vægt (eller over det tilladte for den sags skyld), og så køre fuldt ud lovligt.
    Der er jo ingen krav om at man skal have nogen form for erfaring, så jeg kan da godt forstå deres uro.

    Med det sagt, så tvivler jeg altså også på at der er ret mange 16-årige som bliver sat i sådan en stor traktor. Ikke kun uden erfaring, men i det hele taget. Desuden tror jeg at de, selv hvis de ingen erfaring havde, ville være meget opmærksomme på hvad de ligger kører rundt i, og har en form for insigt i trafikken og diverse sikekrhedsregler.

    Noget lidt andet er at, som det er blevet sagt før, vi kører jo "kun" 30-40km/t, hvorimod lastbil chauførrerne kører 80 eller derover de fleste steder. Derfor kan der selvfølgelig godt stadig ske ulykker, men man skulle da mene at det ville mindske dem markant, fremfor hvis vi kørte ~60.


  • #6   26. mar 2013 Ang. ulykker med PTO overføring, så kan de altså også ske ved en mindre traktor, som ved en større traktor. Man kan jo ikke forbyde eleverne overhovedet at kører traktor? For så går uddannelserne da helt i stå...

  • #7   26. mar 2013 Nu må de holde det er puller !!! Så må man lave et aftenkursus for nu har folk gjort det siden vi fik gyllevogne den gang var vognene mindre men det var traktorer også og sådan har tingene ændret sig indtil nu... Så jeg vil bare mene at så lang tid at man overholder resterende regler er det skam ligegyldigt.. Vognene er jo dimensioneret til det så den kan bremse og lig.og det er traktorer med 18 aksler nogenlunde også. Så det er bare fordi de har ondt i røven !

  • #8   26. mar 2013 Tror personligt de er lidt sure over, at der egentligt er meget kørsel/arbejde de kan udfører, som bønderne selv vælger at gøre da de jo bare kan sætte en elev med en traktor/vogn til at tøffe rundt med det. smiley

    Men ja, de har fandme ondt i røven... smiley


  • #9   26. mar 2013 Forskellen ligger i farten!

  • #10   26. mar 2013 Ja smiley

  • #11   26. mar 2013 Jeg kan godt se at det er arbejder de kan få og køre med

    Men der hvor jeg er må de 16/17 år ikke køre med de stor vogn da boss vil har at de skal start med en lille 8 tons vogn og arbejder sej der op
    det syne jeg er fin måder at gør det på


  • #12   26. mar 2013 Der hvor jeg er, kører vi det princip der hedder: Fri bane fuld hane. Hvis der ikke er fri bane laver vi fri bane med fuld hane!

  • #13   26. mar 2013 Mener en på 16 med kortet må køre med 2 anhængere og mange tons, mente det var 90, men flere siger 44, så det er nok sådan det er.

  • #14   26. mar 2013 52 Tons totalvægt.

  • #15   26. mar 2013 Er det blevet godkendt til alle med et vidst antal aksler? Eller er det kun til dispentation, hvor de 48 (som jeg husker) gælder "mere eller mindre" alt... smiley

  • #16   26. mar 2013 Os som køre jævnligt traktor har erfaring smiley man skal kunne læse trafikken smiley ... men man skal jo stadig køre forsvarligt og ikke ligesom nogen der giver den fuld Rebekka i de små byer eks. og forbi et sted hvor der ikke er meget plads smiley så forstår ikke hvordan vognmanden har en hemoride for det smiley

  • #17   26. mar 2013 Et eller andet sted forstår jeg dem godt

  • #18   26. mar 2013 Forstår godt vognmændene, er selv kun 14, og jeg vil da syntes det var irriterende at skulle vente 4 år for at komme ud at køre. Men der er rigtig mange 16 årig der ikke er modne, nok til at køre efter min mening. Vis de aldrig har været med en voksen ude og køre, og fået fortalt hvordan man opfører sig og skal tage hensyn og holde tilbage for bilisterne. Man burde måske lave lige som i tyskland, hvor man skal have stortkørekort får at må køre med de store vogne. Men at man som 16 årig stadig måtte køre med en harve og lillekornvogn, det er min mening:)

  • #20   26. mar 2013 Jacob S, ja drenge fra landet er normalt mere modne, men der er efterhånden mange unge fra byen der søger ud på landbruget fordi at det er sejt at få lov til at køre rundt med en traktor og tjene lidt håndører, det er ihvertfald det jeg har lagt mærke til:)

  • #21   26. mar 2013 Jeg er 100 procent med dem ..
    Forstår godt vognmændende er lidt Sure over det! smiley ville jeg også være! smiley


  • #22   26. mar 2013 Jeg forstår godt vognmændene, men det er kun fordi de mister kørsel ved det, i små vognmandsforretninger tæller hver en øre. Jeg kan også godt se at det er dumt jeg må køre med den maksimale tilladte vægt som jeg mener er 44 tons, og ikke må køre på min knallert endnu, som vejer 60 kg. Der er lidt huller rundt omkring i systemet, og det må vi nok bare leve ned, det kan både være til fordel og ulempe for os smiley

    Og ja, drenge fra byen og drenge fra landet tænker på 2 vidt forskellige måder smiley


  • #23   26. mar 2013 Der er jo mange ting der spiller ind på en beslutning omkring problem stillingen, hvis der i det hele taget er en problem stilling.

    Først skal vognmændene have noget og have deres påstand i, for ellers er det sku kun fordi de har ondt i nummi eller tegnebogen, for det må jo klarlægges hvor mange ulykker der sker med unge mennesker, og om det skyldes store og tunge vogntog.

    Hvis der så findes belæg for at der sker mange ulykker og det skyldes tunge vogntog, ja så kan man jo diskutere og indføre regler.

    Men ja der sku stor forskel på 16 årige, og nogen køre med fuld skrue hele tiden, hvilket bestemt ikke er særligt gennem tænkt.

    Men det jo bare en gentagelse af de samme regler som blev hamret ned over chaufførene for nogen år siden, da der var mange ulykker med meget unge chauffører.


  • #24   27. mar 2013 Nu er jeg ved at tager kortet. Vi har kun 3 køretimer med en lille vogn som der ikke er noget i. Man får ikke erfaring af de 3 timer som bybo som aldrig har prøvet at køre med grejet. . Der skulle kommer flere køretimer med lidt støre grej så man kan få en fornemmelse af hvordan det er. Vi blev også bare sendt direkte på vejen og ikke noget med at øve med dem som ikke har prøvet det. Kan godt forstå dem på en måde, men tror ikke de kommer langt med det.

  • #25   27. mar 2013 Jeg ville nok mene at til kørerprøven skulle man måske op og kører med noget større end en gammel 50 hk. traktor og JF vogn. og måske i fast lagt antal kører timer. Og et forbud mod at personer med kun bil kørerkort kan kører med traktor og vogn med en total vægt med 52 t.

  • #26   27. mar 2013 I øvrigt hvor har du fundet det henne?? evt. et link? smiley

  • #27   27. mar 2013 Nu tror jeg også at det er de færreste landmænd der sætter den 16 årige medhjælper bag rattet på en 450 hk traktor og en 40 tons gyllevogn efter, uden at han har haft den mindste smule erfaring med traktorkørsel. Vognmændene er nok bare mugne over, at de skal igennem uddanelser osv. før de kan komme til at køre med så tunge læs.
    Og ja, drenge og knægte fra landet er mere modne, jeg går ihvertfald ikke og siger ting som; swag, yolo osv.


  • #29   27. mar 2013 en traktor køre ikke kun på vej og hvor langt skal man med en traktor der har en vægt med 50 ton en lastbil laver jo ikke andet ind at køre lange ture på vejen og så køre traktoren jo også 30 ikke 80 smiley men igen det er jo et stort ansvar så de kan da godt ha lidt ret

  • #30   27. mar 2013 En anden ting man kan tage op til overvejelse er, at man tager B kørekortet, så man man køre bil op til 3500 kg maks, man må sågar også køre traktor med en maksimal vægt på 44 tons, men vejer bilen 3501 kg, falder hammeren.

  • #31   27. mar 2013 Ja, og vi må snildt være 22,5m lange eller noget i den dur, men vi skal fandme tage et bette trailerkort for at have en +700kg trailer efter 4x4'eren... Det er til grin...

  • #32   27. mar 2013 Jesper M: Hold dig til 18,75, det er nok bedst smiley


  • #33   27. mar 2013 Hvorfor? De nye længderegler er oppe ved de 22?...

  • #34   27. mar 2013 så vidt jeg ved så er den maximale længe 18,75(med den ene meter udover vognen) med mindre man køre med svin fra mark til gård og omvendt og kørsel med baller fra mark af

  • #35   28. mar 2013 Mener bestemt også det er 18,75 meter

  • #36   28. mar 2013 Tilbage i 11 fik vi da alle udleveret papire fra DME med de nye regler, nu kunne vi lige pludslig kører lovligt med begge plove, og have skærebordet efter tærskerne. Og det var på det gamle arbejde, de 18,75 er gamle regler... smiley

  • #37   28. mar 2013 Jesper m så vidt jeg har hørt er det kun mejetærskere med skærebordsvogn der må være 22 meter lang smiley selvom det nu kunne være dejlig at halmtrækkene blev det kun længere :Di

  • #38   28. mar 2013 Det er ligemeget hvad det er, det må være 22 meter smiley

  • #39   28. mar 2013 Der er ikke noget der hedder 18,75 mere... Så i kan da sagtens lave et længere halmtræk hvis i vil det. smiley

  • #40   28. mar 2013 Faldt lige over dette billede...

    profilbillede
  • #41   28. mar 2013 jeg er i fuldt gang med at tage kortet og min kørelære har sagt at den maximale længe er som vidst på tegning ovenover kun 18,75

  • #42   28. mar 2013 hvis vi skal gå efter tegningen så er vores vogntræk lovlige smiley

  • #43   28. mar 2013 Bruno. Det er til hvis du skal til varmeværk, altså erhvervs kørsel. Er det fra gård til mark el. lign., så er det 22m total længde. Som der også står på tegningen. smiley

    De regler er jo efterhånden et par år gamle, så mon ikke din kørelære skal læse op på reglerne??...


  • #44   28. mar 2013 Enig i hvad Jesper skriver! Hele vogntoget må maks. have en længde på 22 meter, når du kører fra mark til gård, men når du kører til f. eks. varmeværk el. lign. må man ikke overskride 18,75 meter ifølge den nyeste lovgivning.

  • #45   28. mar 2013 Og er vi så også enige om at der ikke er blevet nævnt noget med hvor der skulle køres hen?
    Udover at det vognmændene nok er sure over, er at landmænd selv kører til foderstoffen, og så er vi jo så nede på 18,75..


  • #46   28. mar 2013 Ja? Men man skal dælme have lidt af en kornvogn, eller en overdimensioneret lang traktor for at være 22m lang med et korntræk, som eks. smiley

  • #47   29. mar 2013 @Jesper som sagt sagde jeg tegningen var rigtig, og min kørelære har skam ik verdens bedste rygte

  • #48   29. mar 2013 En traktor og et forvogn kæresæt kan godt være 22 m lang smiley

  • #49   29. mar 2013 Ja, det er da rigtigt. Men hvor tit kører du til foderstoffen med 2. kornvogne i træk?? Jeg gør ikke ihvertfald, ville da syntes det var irriterende at spænde af og på hele tiden. Men fair nok, jeg kører normalt heller ikke kornet til direkte salg. smiley

    Så hvis det ses tit, så beklager jeg da... smiley


  • #50   29. mar 2013 kan sku godt forstå dem... vis der (kun et eksempel) en københavner der altid har boet i byen.. tænker at man kan fået job indenfor landbruget?? vis han bliver smidt op i en traktor med knap 400 hk ? med gyllevogn ? som måske knap og nap ved hvad et rotorblink er?? og som tror at kakaomælk kommer ud af brune køer -.- kan sku da godt forstå at vognmændene har en hermoride...

    men vis de kan se at vi har styr på det ?? hvad er problemet så ?
    os fra landet... vi er altså mere modne..!! jeg skaber mig ikke som en idiot og tror man er sej fordi jeg har swag?? haha til grin YOLO kun til grin smiley


  • #51   30. mar 2013 Måske lidt generaliserende at sige at alle fra landet er mere modne end dem fra byen som kommer ind i landbruget smiley Og nu er det jo ikke alle der løber rundt og siger swag osv osv.

  • #52   30. mar 2013 Godt nok bor jeg i hus, og mine forældre er ikke landmænd. Men da mine bedsteforældre og oldeforældre, og sikkert flere længere tilbage har været landmænd, ved jeg da hvor farligt landbruget er!

    De københavnere der vælger at blive landmænd, aner intet om hvor farligt det i virkeligheden er!! Her i min familie er der nogle der har mistet nogle fingrer, men desværre også en der er kommet i klemme og er død af det, men det er vidst 85 år siden.

    Så jeg ved trods alt at det er et af de farligste erhverv, mens københavnerne, som eks. tager det hele som en leg, og tror at det bare er lutter lagkage!!


  • #53   30. mar 2013 Vi kører altid med 2 vogne efter hinanden smiley


  • #54   30. mar 2013 Til foderstoffen med korn?... smiley Det er da sikkert også fint for jer, men jeg ser det ikke ret tit... smiley

    Vi kørte dog med et hængertræk på det gamle arbejde når der var kørsel over lang afstand og lign., men det var jo derhjem til... smiley


  • #55   30. mar 2013 hvor mange Københavnere er det lige der vælger og rejse væk fra byen og blive landmænd uden at vide noget om det? og Emil B jeg tror ikke der er nogen landmænd eller maskinstationer der sætter nogle til at kører en 400hk traktor uden de har nogen form for erfaring.

  • #56   30. mar 2013 Nu handler hele missæren jo ikke bare om erfaring eller om man kommer fra landet eller ej..
    En erfaren kan lige så nemt være indvoldveret i et uheld som en uerfaren..

    Hvis vongmændene har noget og have deres ting i, f.eks. undersøgelser/statistik som siger at unge knægte er indvolderet i flere uheld, så det vel fair nok der kommer regler omkring det??


  • #57   30. mar 2013 Problemer er jo så bare Kent, at de ikke har fremvist nogle statistikker for noget af det de ser problemer i?
    Det virker bare som om de har usædvanligt ondt i røven, fordi de åbenbart skal uddanne sig i længere tid for at må kører med tungt gods.


  • #58   30. mar 2013 Nu er det jo ikke kun et spørgsmål om og være voksen eller ej, eller om og komme fra byen eller landet..

    Hvis der er belæg for de ting vognmandsforeningen siger, må de jo kunne lave nogen undersøgelser eller statistikker som beviser det, så kan man jo så bagefter snakke om hvilke ting der skal gøres for at ændre tingene..

    Og om man køre med 20 eller 50 tons, 100 eller 400 hk så hjælper det jo intet hvis man køre med hoved under armen, folk kommer jo stadig tilskade hvis man køre ind i dem!!


  • #59   30. mar 2013 Hmm det blev vidst en gentagelse af det jeg tidligere skrev smiley
    Det går vidst lidt hurtig nogengange..

    Men ja Jesper du har fuldstændig ret i at der skal nogen beviser på bordet, jeg kunne forestille mig at den sydøstjyllandske vognmandsforening måske har lidt ondt i røven, over noget som foregår i deres område, måske at der bliver kørt biomajs over grænsen, mens deres næse bliver gået forbi eller lign. som kunne være en givtig forrretning og få fingrene i.

    Men når det så er sagt/skrevet, så kræver det også at man nogengange kigger ind ad, det kan godt være de fleste syntes de køre 110 % godt, forsvarligt og lovligt.
    Men det hjælper jo ikke noget hvis der er 10 andre naboer som ikke gør.

    Det jo altid de få som ødelægger det for de andre, syntes bare lidt diskutionen begyndt og gå lidt på hvor godt eller lovligt man selv kørte, og ikke rigtigt om der kunne være noget om snakken, det skulle jo ikke være første gang der er blevet sat forkus på noget vedr. landbrugsmaskiner, som vidste sig og have lidt kød på sig.

    Siden år 2000 kan man jo nævne i flæng, lys på påhængsvogne, bremser på påhængsvogne, gyllevogne som ikke kan køre lovligt på vejen med fuldt læs, traktorer som køre mere end 30 km/t på vejen osv..

    Alt sammen noget som politiet har sat forkus på, og delt en hel del bøder ud pga..

    Og nej jeg har/er ikke en skid bedre selv, men jeg er også realist, er der noget og komme efter, hvem kan så benægte at indføre regler som forhindre ulykker?


  • #60   30. mar 2013 Hmm det blev vidst en gentagelse af det jeg tidligere skrev smiley
    Det går vidst lidt hurtig nogengange..

    Men ja Jesper du har fuldstændig ret i at der skal nogen beviser på bordet, jeg kunne forestille mig at den sydøstjyllandske vognmandsforening måske har lidt ondt i røven, over noget som foregår i deres område, måske at der bliver kørt biomajs over grænsen, mens deres næse bliver gået forbi eller lign. som kunne være en givtig forrretning og få fingrene i.

    Men når det så er sagt/skrevet, så kræver det også at man nogengange kigger ind ad, det kan godt være de fleste syntes de køre 110 % godt, forsvarligt og lovligt.
    Men det hjælper jo ikke noget hvis der er 10 andre naboer som ikke gør.

    Det jo altid de få som ødelægger det for de andre, syntes bare lidt diskutionen begyndt og gå lidt på hvor godt eller lovligt man selv kørte, og ikke rigtigt om der kunne være noget om snakken, det skulle jo ikke være første gang der er blevet sat forkus på noget vedr. landbrugsmaskiner, som vidste sig og have lidt kød på sig.

    Siden år 2000 kan man jo nævne i flæng, lys på påhængsvogne, bremser på påhængsvogne, gyllevogne som ikke kan køre lovligt på vejen med fuldt læs, traktorer som køre mere end 30 km/t på vejen osv..

    Alt sammen noget som politiet har sat forkus på, og delt en hel del bøder ud pga..

    Og nej jeg har/er ikke en skid bedre selv, men jeg er også realist, er der noget og komme efter, hvem kan så benægte at indføre regler som forhindre ulykker?


  • Stig M
    Stig M Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 23
    #61   2. apr 2013 Ja vognmændene skulle hellere bekymre sig om deres egen butik og klappe piben ind. Hvis det er så fedt at have en traktor så kan jeg da ikke forstå at de ikke bare køber en til ders butik så er de jo konkurence dygtige!!! Man skulle næsten tro at vognmands branchen ledes af små fornærmede drenge!!!

  • #62   25. maj 2013 et eller andet sted er jeg enig med vognmændene, når kartoffelmels fabrikken i karup er åben, så kommer der tit traktore med dolly og tipsætte trailere, og det er jo ikke alle der er lige gamle. kørte selv med det sidste år. og læsser man det til med en 10 tons traktor for. ja så vejer du 56-58 tons så jeg kan godt forstå vognmændene er sure over det. men verden ændre sig hver dag, og hvis den ikke gør det, så er det ikke et sted og være.

Kommentér på:
Bekymring over drenge på store traktorer

Annonce