{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.695 visninger | Oprettet:

Niek  V
Niek V
Tilmeldt:
24. dec 2011
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39

Valg af plov {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!

vi står og skal til at have en ny traktor og plov (brugt). Vi skal have noget at lave til den nye (brugte) traktor så det kan betale sig. Så vi vil til at pløje selv så nu står vi og skal vælge plov. Vi har kigget lidt på den vedhæftede agrolux 5 furet vende plov. Hvad siger i til denne plov og nogen der har nogen erfaringer med denne type plov? og hvad syntes i ellers vi skulle købe til ca 60000? flere billeder findes inde på linket hvor det er den eneste Agrolux plov de har til 48900 smiley

http://www.pn-maskiner.dk/brugte-landbrugsmaskiner/

håber på en god diskussion så byd gerne ind!

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af plov
  • #1   11. feb 2014 Hvilken traktor kommer til at skulle kører med den? smiley Har selv haft kørt lidt med en 3 furet Agrolux på landbrugsskolen i sin tid, den er nemt og simpelt opbygget. Er heller ikke så tung, og lægger ellers furene meget pænt. Den er ikke så "svær" at sætte sig ind i, nem og rimelig lige til. Den havde så ikke variable furer, som jeg dog savnede lidt mens jeg kørte med den, men det er jo smag og behag. smiley

  • #2   11. feb 2014 jeg har også kørt dem begge to 4 furet en god plov nem og let den ene havde dog lidt med at ville tabe trykket i det hydrauliske system til stenudløser men det var en o ring og den er billig i forhold til andre synes jeg


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #3   12. feb 2014 Har kørt m sådan en ( 4 furet ), Den vender jorden godt rundt og har en fin gennemgang.

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #4   12. feb 2014 Men hov, sidder landhjulet fremme?, så får du ikke ret meget vægtoverføring.

  • #5   12. feb 2014 Hvilken traktor kommer til at gå med den? For ellers ville jeg tage en Kvernland, helt klart! Og de har en 6 fuget til at stå smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #6   13. feb 2014 Tak for alle svar! Jesper M dejligt fyldigt svar, en New Holland ts135a smiley Derfor må det gerne være en lidt lettere plov så vi ikke skal have helt så meget vægt i snuden af den. Det med at landhjulet sidder fremme er det kun en ulempe eller har det også flere fordele ud over at man kan pløje tættere på feks læhegn? Vi har selv tænkt en del over det med landhjulet, hvorvidt vi skal finde en anden med landhjulet i bag smiley

  • #7   13. feb 2014 Så er den 6 fuget nok for stor smiley Men den 5 fuget skulle den kunne klare smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #8   13. feb 2014 Anders den kan sagtens trække 6 fure på vores jord. men sådan en halvbugsret plov er utrolig hård for liften. Det er faktisk værre end en almindelig lift plov. Så det vil vi ikke have smiley

  • #9   13. feb 2014 Okay smiley

  • #10   14. feb 2014 Hold jer fra Agrolux når det er over tre fuger for så kan den ikke holde i topstangsfæstet så vil jeg som Anders siger finde en brugt Kvernland eller Överum eller for den sags skyld Kuhn da de kan holde til det smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #11   14. feb 2014 Kasper hvorfor alle brugte kuhn plove så blevet svejst ved topstangfæstet?? denne her plov er fra 96 og er stadig ikke svejst, tror det nok skal holde

  • #12   14. feb 2014 ville helt klat foreslå en naud eller kverneland begge to vender jorden godt og holder rigtig godt smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #13   14. feb 2014 Okay, det må vi lige have med i vores overvejelser smiley

  • #14   14. feb 2014 vi har en 5 furet överum efter vores Ts 125a med læsser. Hvis ikke i har de helt store bakker er det et fint med en 5 furet til den. överum laver et rigtig fint stykke arbejde og er utrolig let at indstille. Hvad der holder bedst skal jeg ikke kunne sige men nu er vores 5 år gammel og vi har ikke haft de store problemer med den endnu.

  • #15   15. feb 2014 Kverneland er en rigtig god plov, syntes dog det er tit man skal svejse lidt på den hist og her. smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #16   15. feb 2014 Vi har ikke de store bakker og sand jord så den kan godt trække det, det med at løfte den er nok den største udfordring, vi skal nok have 1000kg i fronten smiley
    Jesper mange bruge kuhn og kverneland plove er blevet svejst ved topstangen, kan de ikke holde eller køre mange bare vildt med dem? Det er lige det jo smiley


  • #17   15. feb 2014 Det er ikke kun ved topstangen Kverneland brækker. smiley Vi fik skiftet ret meget på brudgarantien på en af de 10 furet på Vallø da jeg var der, men de pløjer så også i svær tung lerjord. smiley

    Ved så også at vores helt nye 8 furet på Gjorslev var skæv i hovedrammen fra levering af, så den pløjede utroligt dårligt på den ene side af ploven. Vi var igennem en kamp med Kverneland om at få en kyndig mand ud og kigge på den, for de mente ikke den kunne være skævt lavet. De erkendte det så efter lang tid, og vi fik den skiftet og den kører godt nu. Men den gamle 8 furet, som immervæk snart har 10års jubilæum, den er svejst på kryds og på tværs. smiley

    Den er træt i metallet den gamle plov smiley


  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #18   15. feb 2014 hehe det er da en sjov historie. Utroligt at Kverneland overgav sig til sidst. det er sku også flot med 10 jubilæum, hvor meget pløjer i om året? smiley

  • #19   15. feb 2014 Det er lidt forskelligt tror jeg. Men omkring en 650ha, så det er jo egentligt ikke vildt på nogen måde. smiley

    Det er dog ikke første gang jeg hører om at Kverneland er tunge og danse med, Vallø's nye 12m Accord såmaskine har der også være bøvl med nemlig. smiley


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #20   15. feb 2014 Er Øverum og Agrolux ikke det samme nu om dage?. Det m landhjulet - har ikke erfaring m det, men en TS 135 er jo forholdsvis kort og let, så måske I får brug for noget vægtoverføring. Kan forakslen holde til 1t ?

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #21   15. feb 2014 det ved jeg ikke om det er, hvorfor skulle den ikke kunne holde til 1 tons? mener andre ts135a har frontlift de har meget vægt i jo smiley

  • #22   16. feb 2014 Nu forhandler vi Kvernland der hvor jeg er i lære og der har aldrig været noget med dem vi sælger smiley men Kuhn ved jeg så ikk noget om hvor meget de kan holde smiley jeg kan bare konstatere at de fire og fem furet Agrolux plove der køre i mit område kommer et par gange om året og skal ha svejst topstangsfæstet ellers er vendecylinderen revet sig løs og så videre smiley




  • #23   16. feb 2014 Hej. Jeg har ikke nogen erfaring med andre mærker end en brugt 5 fuget variabel Övrum plov, men mine erfaringer med denne plov er at den kan holde til en hel del og så er nem og lige til, synes jeg. Men alle mærker har vel deres styrker og svagheder? Måske kommer det også an på hvordan man behandler materialet? Og måske en smule uheld også smiley

  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #24   16. feb 2014 Kasper, hvilket jord køre plovene på der omkring hvor du er i lære? og bliver der kørt pænt med dem? er resten på plovene der kommer ind også totalt slidt? smiley

    Daniel du har helt ret! det kommer meget an på hvordan folk har kørt med maskinerne! at de ikke bare har blæst af sted med alt hvad de har kunne køre med plov smiley


  • #25   16. feb 2014 Fra 7 til 8 km/t med en plov forøger jo slid alene med 50% eller noget i den stil. Dertil, så er pløjearbejde ofte en "elevtjans", og der bliver ikke altid ofte kørt lige pænt med dem. smiley

    Jeg kan kun sige de erfaringer jeg har med Kverneland. smiley Som alle andre ting & maskiner, så er de ihvertfald ikke fejlfrie, og de kan også gå istykker. Især i svejsningerne. smiley


  • #26   16. feb 2014 Vi har lige gennemgået en jagt på et par år, efter en ny plov. Vi var fra straten af rimelig sikre på at det skulle være en Kverneland. Mens vi ledte efter ploven, satte jeg mig ind i Kvernelands produkter, og det viser sig at der er stor forskel på deres modeller! Hvis i har let sandjord ville jeg tro at en Kverneland model F, ville være god. (Jeg tror at de idag hedder EM, men jeg er ikke sikker) Hvis i har svær jord, er en EG model rigtig god! Men sæt dig evt. lidt ind i det, plove og jord skal passe sammen smiley
    Håber at det kunne hjælpe, og god jagt smiley
    (P.S: Vores egen jagt endte med en MEGET sjælden 3-furret EG 100 med varialble furebrede, og den var ikke svejst nogle steder (kun lidt på en muldplade))


  • Niek  V
    Niek V Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 39
    #27   16. feb 2014 Okay, det har du helt ret i at plov og jord skal passe sammen, har du nogen erfaringer hvad der er godt til sandjord? smiley


  • #28   17. feb 2014 Du skal ikke have en plov der er for tung. Så du kan nemt have en 6 - 7 furret bag på din 135. Du kan godt plove med en tung plov, men det er bedre og billigere at plove med en let plov. På vores gård har vi noget rimeligt standart muldjord, så jeg har aldrig rigtig kørt i sand, men jeg ved at du skal have en let plov og holde dig langt væk fra riste muldplader smiley

Kommentér på:
Valg af plov

Annonce