{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.240 visninger | Oprettet:

Traktor kørekort {{forumTopicSubject}}

Hey.
Er det nogle her inde der ved hvad man må køre med traktor kørekort, for problemet er nemlig at jeg ikke ved om man må køre med sneplov og ryde sne, og hvilke andre maskiner må man køre med som fx gravemaskine, gummiged/minilæsser og traktor med frontlæsser.
For det ville nemlig være rart at vide om jeg må ryde sne her til vinter hvor jeg bliver 16 og der er jo ikke nogen ide i at købe en traktor til 60-70000 hvis man alligevel ikke må bruge den til det.

Tak på for hånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Traktor kørekort
  • Nich J
    Nich J Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 1
    #2   20. maj 2015 hvis du er under 18 må du kun flytte traktoren fra a til b. loven siger at man skal være 18 for at betjene den. det samme gælder en lille havetraktor.

  • #3   20. maj 2015 Nich J: jeg håber det er joke smiley
    ´
    Dan J: du må fremføre køretøjer med en max hastighed på 30 km/t og med godkendte lys, bremser styretøj mm (køretøjet skal være i forsvarlig stand med andre ord)
    dvs. traktor, mejetærsker, gummiged, gummihjuls gravemaskine, teleskoplæsser/gaffeltruck (dog ikke løfte højere end 1 meter med mindre du har truck certifikat og der skal være 1 m. stop på den)

    mht. snerydning skal du huske at tjekke reglerne i forhold til nummerplader og forsikring ellers kan man komme rigtig meget i klemme.


  • #4   20. maj 2015 Ok tak så det vil sige at hvis traktoren bare er i orden og med forsikring på mener ikke den behøver nr. Plade da den bare er som motor redskab, men så må man godt køre med det, men gælder det og så rendegraver for det er bedre at have sneploven i en front læsser hvis man skal i gemmen en smal port.

  • Annika M
    Annika M Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #5   21. maj 2015 Der skal være nummerplader :).
    Så længe kørekort, og traktor er iorden - samt indregistrering smiley


  • Annika M
    Annika M Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Svar: 2
    #7   21. maj 2015 Jeg har altid kørt traktor, indtil et halvt år før jeg blev 16 år. For der ville det være træls at få det udsat.

  • #8   21. maj 2015 Hvis du skal køre og rydde sne på of. vej eller hos private, er det entrepanør eller maskinstations arbejde, også skal traktoren syntes og indregistreres til vognmands kørsel (det der før i tiden var en traktor med nummerplade med rød kant).

  • #9   21. maj 2015 Ok tak så hvis der bare er forsikring og nr plade på så må man godt, mente bare ikke at der skal nr plade på da det bare er et motor redskab, for der har heller aldrig været plader på min Ford 2000 som har kørt med kost og fejet sne, der var da kun forsikring på.

  • #10   23. maj 2015 I princippet jo det skulle du..
    En traktor uden nummerplade og med nummerplade (sort kant i gamle dage), må kun bruges til arbejde som har med landbruget og gøre.

    Hvilket vil sige så snart du er maskinstation, entreprenør eller laver arbejde for private mennesker skal traktoren være indregistreret korrekt (rød nummerplade i gamle dage)

    Du kan i princippet blive anmeldt af dine konkurrenter, for at køre i lovligt, især hvis de køre lovligt..

    Desuden er der forskel på et motorredskab og en traktor. Et motor redskab er vidst specificeret som en køretøj som er specifik designet til en opgave (gummiged, rendegraver, flishugger, mejetærsker osv.)


  • #11   23. maj 2015 Okay.
    Men hva så hvis man har sneplov på en rendegraver skal der så nr plader på og hvilken farve kant?

    Men køber jeg en traktor kommer der jo nr plade på (med sort kant) for de 64kr eller der omkring som min far for sin 7610er er jo ikke så meget.


  • #12   24. maj 2015 Nej for en rendegraver er jo en motorkøretøj?? Alle maskiner som er kun en bestemt funktion: Rendegraver, gummiged, filshugger osv osv.. De er motorkøretøjer, hvor imod en traktor er en traktor, fordi den kan bruges til flere opgaver..

    Nu kan man kun få nummerplader med rødkant idag, også er registreringen bare noget politiet kan se hvis de slår den op (man har gjort det for at spare penge i staten)

    Læs den artikel her..
    http://www.maskinbladet.dk/artikel/anvendes-din-traktor-lovligt
    Du skal være opmærksom på at du må godt rydde sne, det står dog lidt dumt i artiklen for her tænker man altid på at det er landmanden som arbejder for sig selv..
    Og derfor der står at alle traktoren som bruges til skal maskinstations arbejde skal være Godkendte traktorer (rødkant) og ikke registrerede traktorer..

    Hvad man så gør i den virkelige verden, gør ikke tingene mere lovlige..


  • #13   24. maj 2015 Okay mange tak for hjælpen.

  • #15   2. mar 2017 ved godt det længe siden at opslagt er lagt op men man skal ikk have plader på og man må godt bruge ged og rendgraver til snerydning

  • #16   2. mar 2017 og maskinstations skal ikk have vognmands tilladelse og man skal ikk indregistre traktoren hvis man er entreprenør

Kommentér på:
Traktor kørekort

Annonce