{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.742 visninger | Oprettet:

Veterantraktor til privat brug {{forumTopicSubject}}

Hej.

Påtænker mig at anskaffe mig en større ældre traktor til privat brug.

årg. 1974 og 4500 kg.

Kan læse mig til at den skal registreres med nummerplade med rød kant. Men synes det er svært at se hvad den så vil komme til at koster i afgifter ???
Nogen der kan sætte ord og tal på hvad det koster?
- Er den også under samme regler som veteranbiler, med kvart vægtafgift som veteran?
- Nogle siger godt 3000,- i vægtafgift andre siger ca. 62,- ???
- Hvad giver i for ansvarsforsikring?

MVH Peter


Nærlokale nyheder til Sindal og omegn
Læser du heller ikke den fysiske avis mere, så kan du på Vores Sindal få alle opdaterede nyheder fra lokallivet i Sindal. Det gælder alt fra den lokale sportsklub til artikler om de dyreste villaer i byen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veterantraktor til privat brug
  • #1   23. jun 2020 Jeg ved ikke hvad det koster, men 62,- slår i hvert fald ikke til. Det er prisen for en godkendt traktor der kun må benyttes i land- og skovbrug.
    Fandt lige denne side: https://landtrafik.dk/tag/vaegtafgift-for-traktor-og-vogn/
    Nederst er der et link "Vægtafgifter takster" Der kan du finde mere.


  • #2   23. jun 2020 Du kan evt. nøjes med en ansvarsforsikring og ingen plader. Traktoren skal selvfølgdelig være i ok stand med lys, bremser og trekant. Så må du køre til og fra mark. du må køre til mekanikeren og du må køre ind på tankstation for at tanke. Du må også køre med redskaber vogn, plov, gødingsspreder. men ikke med gods.
    dvs. ikke noget i vognen, (træ, korn, andre redskaber)
    den eneste undtagelse er, så vidt jeg ved, gødning i spreder og såsæd i såmaskine og sådan.
    Du må også gerne køre med staldgødning på en spredevogn. (alt sammen til og fra mark eller møddingsplads)

    Du må ikke køre i traktoren som transportmiddel for dig selv, eller op i brugsen for at handle og sådan noget. Du må heller ikke have nogen med.
    Jeg køre selv på denne måde og det koster mig ca 1500,- om året i ansvarsforsikring.

    Jeg undersøgte selv at få plader på for nogle år siden. Jeg kan ikke helt huske priser men jeg kom frem til at det blev meget dyrt som privatperson at have plader sin traktor.

    Finder du en billig måde er jeg da også interesseret i at høre lidt om det.
    Der er da til tider man kan komme til at bøje reglerne lidt.
    Det ville da være rart at have plader på og så ikke være så begrænset.

    Som bonus kan jeg fortælle at jeg tidt møder politiet her omkring.
    Jeg er aldrig blevet stoppet. Jeg tror ikke de går så meget op i at tjekke folk uden plader hvis bare alt er ok med lys og bremser. og at man ikke køre rundt med gods.


  • #3   23. jun 2020 Alt det du nævner er rigtig fint. Det kan bare kun bruges i forbindelse med landbrug. Private må ikke køre uden nummerplade.

  • #4   23. jun 2020 ifølge min` forsikringsmand så jo.
    hvor læser du at dette ikke gælder private?


  • #5   24. jun 2020 Undskyld.
    Jeg tager fejl. Jeg tænkte på reglerne for godkendt traktor.
    Men, som privat er det meget svært at benytte traktoren til noget som helst, hvis ikke man selv ejer noget jord eller skov. Bor man i parcelhus, så er det praktisk umulig at køre lovlig.
    Her i Sønderjylland er der flere der kører til traktorringridning, men lovligt er det ikke.


  • #6   25. jun 2020 Ja man skal selvfølgelig have et lovligt ærinde for at må køre.
    Man behøver ikke at eje jord. Bor du i parcelhus og lejer en mark uden for byen skulle det være fuldt lovligt at køre til og fra mark.
    Er det derimod noget skov og man vil køre brænde hjem er det ikke lovligt.


Kommentér på:
Veterantraktor til privat brug

Annonce