{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.502 visninger | Oprettet:

Hvilket batteri skal jeg købe? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Batteriet i min ih 474 har det ikke for godt mere, det aflader hurtigt og tager en krig om at blive ladet op.

Det nuværende batteri er et bluetop Marina batteri på 55 ah(så vidt jeg kan se er det et bådbatteri?)

Inde ved Kramp kan jeg se at et varta 125 ah skulle passe til en 474.

Er mit nuværende batteri for svagt til min traktor?

Og kan i anbefale et nyt batteri? Det fra varta koster så vidt jeg kan se omkring 1500 kr, er der billigere alternativer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket batteri skal jeg købe?
  • #1   5. maj 2019 Prøv jem og fix de har nogle til omkring 1000kr

  • #2   6. maj 2019 Synes de har mange forskellige derinde ??

    Hvor mange ah skal jeg gå efter? Og hvor meget i startstrøm?



  • #3   6. maj 2019 De 125 amp skulle være nok. Få tjekket om din generator lader som den skal.

  • #4   6. maj 2019 Bruger selv et 100Ah fra Jem og Fix til en MF698. Det holder nogen år koster 799,-

  • #5   6. maj 2019 Tak for svar.

    Kan din starte om vinteren på de 100 ah?

    Når man måler om traktoren lader, er det så bare lige som på en havetraktor, at den skal op på omkring de 13.5 volt ved halv gas?


  • #6   6. maj 2019 Nu har det jo ikke været vinter længe.... men ja. Jeg har mulighed for at sætte en booster på hvis batteriet tøver - eller lidt gammelt. Mine erfaringer med originale batterier frister ikke - de er dyre og ikke særligt gode.

    Mht ladning er jeg ikke sikker på det rigtige svar, men jeg holder et voltmeter på, stiger det langsomt, så lades der.


  • #7   6. maj 2019 Min kan ikke starte i kulde, starteren drejer alt for langsomt til at den kan trække det igang bare ved 4 plusgrader og batteriet bliver tappet rimelig hurtigt i vinterperioden.

    Tror batteriet er for svagt og for dårligt.

    Jeg har lige batteriet ude til ladning nu, men tester lige med voltmeter i morgen.


  • #8   7. maj 2019 Det er jo også muligt din starter trænger til et eftersyn.

  • #9   7. maj 2019 Jeg har ikke det vilde forstand på. Men den starter helt fint i sommermånederne og springer igang med det samme.

    Det er kun om vinteren den har svært ved at starte


  • #10   7. maj 2019 Der kan godt være problemer med starteren. De kontaktflader der sidder i starteren kan være let brændte. Det går når der er fuld spænding på batteriet, men når det bliver koldt og spændingen falder på batteri, så går det galt. Nogle startmotorer er ret svære at demontere, men hvis den kan demonteres så åben den og check kontaktfladerne, måske kan de vendes. Der er også meget mere træghed i en kold motor, hvilken olie har du på ? Gammel stiv olie duer ikke.
    Nu har jeg lidt flere batterier end gennemsnittet så derfor har jeg både en booster og en Ctek batterilader. Boosteren er til når man kvajer sig eller batteriet er decideret svagt. Ctek er fremragende til at holde batterier i topform, man lader den sidde på, glemmer man den er det helt OK. Bare køb den mindste model, det er udmærket sålænge den skal bruges til vedligehold. Decideret opladning af traktorbatterier får dog ingen ende med den mindste model.


  • #11   7. maj 2019 Der regner helt vildt lige nu, men jeg kigger på starteren og får monteret batteriet senere idag og ser om den lader.

    Jeg har sådan en victron lader, tror jeg gav omkring 1100 for den, den fungere ret godt syns jeg.

    Der er en del ir eller hvad det nu hedder på minus Polen efter den har stået og ladet, sådan noget hvidt pulver stads. Er det tegn på batteriet er dårlig?

    Jeg ved ikke hvad for noget olie der er på traktoren, jeg købte den for et år siden hos en lokal forhandler og har ikke skiftet olie på den.


  • #12   7. maj 2019 Victron er sikkert udmærket.
    Rens polerne grundigt, evt sæbevand og børste. Tør rent, ikke kun polerne, men også overflade på batteri da snavs holder fugt og kan give krybespænding. Fedt evt poler ind.
    Overvej det med olien.


  • #13   7. maj 2019 Det vil jeg gøre.

    Jeg ved sku ikke om jeg har nok teknisk snilde til at skifte olie selv.

    Er det bare at tømme den for olie, skifte oliefilter og hælde noget nyt olie på?


  • #14   7. maj 2019 Ja, så enkelt er det. Skaf filter og olie. Check om det er til at komme til filtret, evt. hav en oliefiltertang indenfor rækkevidde. Undgå at ødelægge bundprop. Fyld op og efterfyld når den har været startet(oliefilter tager lidt olie). Check efterfølgende at prop er tæt.
    Det kan være en god ide, at den er lidt varm, når man skifter.
    Jeg har en ting, som kun jeg gør, når olien er ved at være løbet af, så hælder jeg en lile smule ny olie igennem, jeg vil se olien skifte farve. Vær forberedt på hån og spot, hvis nogen ser dig gøre det på den måde smiley


  • #15   7. maj 2019 Tak for hjælpen, det vil jeg lige få kigget på ??

    Jeg har renset polerne, smurt dem i fedt og testet om den lader og det gør den.

    Tror jeg vil investere i et kraftigere batteri.

    Starteren er umiddelbart nem at komme til, jeg orkede ikke lige at skille den ad idag da vejret ikke er til at jeg kan stå ude med det.

    Jeg bestiller et nyt filter og en oliefiltertang, er det fint nok med sådan en tang fra Harald Nyborg til 25 kr?

    Angående olie, er det bare noget 10w-40 jeg skal hælde på den? Og hvor meget tror i ca der skal i?


  • #16   7. maj 2019 Har det samme problem med vejret her.

    Jeg synes !0W-40 lyder ok diesel kvalitet ! - men den helt rigtige løsning er jo at bytte olie 2 gange om året og så have en vinterolie og en sommerolie........ kender ingen der gider.
    Prøv med den fra Harald, verden bryder jo ikke sammen hvis du står og ikke kan få filtret af lørdag eftermiddag. Så må den stå og vente på en dyrere tang. Eventuelt laver man en bule og banker forsigtigt filtret løst. Forsigtig med i arrigskab at banke en skruetrækker tværs igennem. Det er sidste løsning og skal ske helt ude ved kanten da der er en studs der går op i filtret, som man kan beskadige.
    Hvis oliefiltrets o-ring ikke er smurt fra fabrikken, kører man lige en finger med olie rundt på det. Spændes kun med hænderne, skal ikke knokles.
    Jeg har ikke noget bud på mængden af olie. Man kan nok købe en IH 474 manual på nettet, den kender sikkert svaret på mængde, type og måske andre sjove ting.

    Nu du har hænderne og tegnebogen oppe af lommen så skift brændstoffiltret også, koster måske 50,- kr.






  • #17   8. maj 2019 Tusind tak for svar, det vil jeg lige få bestilt.

    Jeg har faktisk skiftet begge brændstofsfiltere, fødepumpe og nogle smådele inde i dækslet til dieselpumpen med hjælp herinde fra sidste sommer da jeg havde problemer med at traktoren døde under belastning

    Det er utroligt alle de ting man kan lære via et internet forum smiley


  • #18   8. maj 2019 Jeg har lige været ude og måle igennem igen og idag lader den ikke mere?

    Jeg ved ikke om jeg har kigget forkert igår eller om det er en periodisk fejl, men den målet kun 12.6 volt idag ved 2000 omdrejninger smiley

    Kan jeg på nogen måde måle om det er generatoren der er udtrykket eller om det er en løs forbindelse et sted? Jeg vil være træt af at ofre penge på en ny generator hvis den ikke er i stykker.


  • #19   8. maj 2019 Det kan sagtens være et stik der er irret.
    Det kan også være at laderelæet synes 12,6 er nok. Du bruger ingen strøm, når en diesel står og kører, brug noget strøm ved f.eks. at tænde lygter, falder spændingen og bliver ved med at falde, så har du et problem.
    Jeg ved ikke, hvordan man måler på generator - desværre.


  • #20   8. maj 2019 Okay. Tak for hjælpen indtil videre. Jeg må lige ud og lege lidt med det smiley

    Jeg har et andet problem med en utæt dieselpumpe så opretter lige et indlæg om lidt ned det.

    Det ender jo med at jeg får en hel nyrenoveret traktor til sidst smiley


  • #21   8. maj 2019 Jeg tog stikket ud af generatoren og der var lidt rust på på kontakt fladerne. Jeg gav det noget kontaktrens og blæste det godt af, men den lader stadigvæk ikke.

    Når jeg tænder alt lys så falder den til 12.2 volt.

    Jeg kan se at en ny generator kan fåes ved agriline til 550 kr ca i forhold til herhjemme hvor jeg fandt den til 1300.

    Så jeg overvejer at bestille den fra England af og så håbe på det er den det er galt med.


  • #22   8. maj 2019 Har hørt noget med, at der er kul i en sådan generator, måske kunne man checke dem inden, man bestiller en ny. Har ikke egne erfaringer med at checke kul.


  • #23   9. maj 2019 Det må jeg lige kigge på i weekenden, man må kunne se om kullet er slidt ned i det smiley


  • #24   13. maj 2019 Varta er vejen frem hvis du skal have kvalitet

  • #25   1. jun 2019 Kommer med en lille opdatering.

    En bruger herinde fra nævnte for mig i en privatbesked at hvis ladelampen ikke virker, så lader den ikke selvom generatoren virker.

    Jeg skruede hætten af ladepæren og ville se om jeg kunne få den ud. Jeg ved ikke om den skal drejes eller hives ud. Da jeg pillede ved pæren kom jeg til at trykke den lidt ned, og så begyndte den at lyse smiley

    Og nu lader den så batteriet, så det viste sig at være en løs forbindelse i pæren. Den skal så lige trykkes lidt på en gang imellem, da den periodisk stopper med at virke, men et tryk fixet det.


  • #26   1. jun 2019 Det ville nok være bedst at få fejlen rettet en gang for alle. Det kan ikke være raketvidenskab.
    Dit batteri har ikke godt af at blive afladet igen og igen.


  • #27   2. jun 2019 Aner ikke hvor jeg skal starte, jeg har stadig ikke fundet ud af hvordan man får pæren ud smiley

    Jeg skal have instrumentbrættet af hvis jeg skal se nærmere på det, og det ved jeg ikke om mine evner rækker til smiley


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #28   2. jun 2019 Jeg plejer at tage sidepladen under instrumentbrættet af den sidder med 2 små sktuer ind bagfra og så den bagerste bolt i hjælmen en 5/16"
    Angående dt start problem så sørg for at de store batteri kabler både + og stel ikke er irrede eller rustne i enderne både på batteri og ved modsatte endes kontaktflade


  • #29   2. jun 2019 Det vil jeg lige få kigget på, tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Hvilket batteri skal jeg købe?

Annonce