{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.428 visninger | Oprettet:

Olieskift på ih 474 {{forumTopicSubject}}

Halløj igen.

Jeg skal have skiftet olie og filtre på min 474.

Jeg har rimelig styr på motorolie.

Jeg er dog i tvivl med hydraulik/gear olien.

Jeg overvejer at købe en universal 10w30 olie, den burde ifølge producenten kunne bruges til det hele, er det korrekt?

Jeg er i tvivl om mængden af olie der skal på. Jeg fandt en amerikansk side hvor der stod at der skulle 18.5 liter i motoren og 35 liter i hydraulik, det syns jeg lyder meget voldsomt?

Er der nogen der ved hvor meget man skal fylde på de forskellige ting?

Og skal hydraulik luftes ud efter man har skiftet olie?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift på ih 474
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #1   25. maj 2019 Motoren skal have motoolie 15/40 eller lign ca 7 l alt eter om det er en IH eller Perkins
    Bagtøj og hydraulik er ødt med IH hytran Idag Master Tran men en god transmisions olie skulle virke Ca 36 l Oliestanden kontroleres når traktoren har været startet i min 5 min. da bageste afdeling skal fyldes op først .


  • #2   25. maj 2019 Tak for svar smiley

    Det er en Perkins.

    Man kan ikke bare bruge en universal olie til det hele, en som denne her? https://www.weboil.dk/shop/14-bagtoejsolie/794-traktorolie-agritrac-10w30---20-ltr/?gclid=Cj0KCQjwz6PnBRCPARIsANOtCw0Z_6Bg8fCbiiHFd68EMMlMoz5F25UL4v8NbK_ytRtUvUvPOK34sEkaAkvOEALw_wcB

    Transmission, bliver det smurt fra samme sted som hydraulik og lift?


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #3   25. maj 2019 Der var jo nogen der mente at have en universal olie til både motor og det hele men det har nu vist sig at motoren har bedst af en ren motor olie. Og jeg mener at kunne sige at have lidt erfaring da det er 51 år siden jeg startede i brangen og ja er der stadig. jeg har set både stempelringe og ventiler sætte sig fast på grund af dårligt rensende motor olie.
    På din traktor er lift -gear og bagtøj med våde bremser serviceret / smurt af samme olie så derfor skal den ikke være for tyk men stadig have en god bæreevne på tandhjulene og det kræver nogle andre aditiver
    Nu er det jo ikke sådan at gear kassen bryder sammen sådan lige med det samme fordi den får en ringere olie og hydraulikken heller ikke men jeg synes nu det er et dårligt sted at spare at bruge forkert olie


  • #4   25. maj 2019 Tusind tak for det uddybende svar smiley Tror jeg bruger det rigtige olie, så meget dyre er det heller ikke kan jeg se.

    Filteret til hydraulik olien, sidder det lige under ptoen på en 474?

    Jeg ian umiddelbart ikke finde noget synligt filter udover til motorolien,men det ligner der er et slags låg man kan skrue af bag på traktoren?



  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #5   26. maj 2019 Hydraulik sugefiltret sidder på venstre side i det vi kalder MCV.en (multi kontrol ventilen ) lige foran bagakslen, den store runde kop der er spændt fast med en bolt i midten, der kommer en slat olie Ca. 1½ l Deri sidder også et bypas filtersi som renses.
    Der kan være en plade under som er boltetfasti skærmen, den plejer nu at blive væk da den kun samler skidt
    Dækslet under pto. erkun for at komme til 1000 rpm akslen som koblingen sidder på længere fremme i traktoren


  • #6   1. jun 2019 Tusind tak for svar smiley

  • #7   1. jun 2019 Jeg kan ikke finde den på venstre side?

    Jeg kan finde en kop lignende ting med en stor bolt i bag på traktoren, men den sidder i midten. Er det den her?

    Jørgen b du virker til at have meget styr på ih, så jeg har lige nogle spørgsmål hvis du har lyst til at lære lidt fra dig smiley

    Det skal siges at alt viden jeg har om traktor er noget jeg har lært herinde, eller via Google, så jeg er meget grøn på området.

    Er der forskellige 474 modeller? Jeg har netop fået et oliefilter hjem til en ih 474 fra min lokale traktor mekaniker. Filteret passer ikke på min 474?

    Jeg har prøvet det før med dele jeg har bestilt til en 474, så kommer det hjem og så er det overhovedet ikke det som sidder på min, blandt andet den lille håndpumpe til diesel, det viste sig at jeg sku have en der passer til en 475 istedet for.

    Der står 474 på siden af den, og på den originale registreringsattest attest jeg har til den står der også 474. Jeg ved de blevet lavet med to forskellige motorer, og min er en Perkins motor.

    Jeg har lige skiftet motorolie i den. Jeg hældte det nye olie på via målepinden, det tog en evighed. Der sidder en prop på noget som jeg tror er ned til oliepumpen, den sidder i enden af brændstofspumpen.

    Må man hælde olie i den vej istedet for via hullet til målepinden?

    Nu når jeg starter traktoren med det nye olie på, så står olieviseren på lidt over halv i tomgang, når jeg så giver den gas, så stiger viseren til tæt på maks, og falder igen til midten når jeg slipper gassen. Er dette normalt?

    Puha det var mange spørgsmål, smiley

    Mvh Simon


    profilbillede
  • #8   1. jun 2019 Røret med proppen må være et returløb. Proppen i toppen er nok til at fylde olie på bagtøjet.
    Hvor kommer slangen fra?
    Nederste slange vil jeg mene er trykslangen. Hvor går den hen?


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #9   1. jun 2019 Ja det var en ordentlig omgang.
    Ja jeg Har arbejdet som service montør på et større IH værksted i 50 år så et og andet har man jo prøvet.
    Den gang VVS. fittings du har på billedet er noget man har sat i olie påfyldningen for at få en trykløs retur til foreks. brændekløver så hæld på der. Og du har fundet oliepinden til bagtøjet så lige bag den plade der hvor håndbremsen er findes bagtøj/hydraulik sugefiltret.
    Når du kontrolerer olien på bagtøjet skal du have haft motoren kørende v. ca.1100 omdr.i 4-5 min umidelbart før du pejler oliestanden og det er fordi olie står højere i rummet med kron/spidshjul og differentiale (der sidder en lille 11 litter/min pumpe og flytter olie der op.
    Din traktor er med Perkins motor, i DK fortsatte man med model betegnelsen 474 eller 474p afhensyn til standard type atesten ude i verden hedder den 475. Den kom til fordi IHmotor fabrikken i Neus ikke kunne følge med og så havde man jo koblinshus flangen fra de bagtøjer man solgte til volvo 500 traktoren


  • #10   2. jun 2019 Tak for det uddybende svar smiley

    Så fremover når jeg skal bestille dele, så skal jeg bare bestille til en 475 istedet for?

    Angående motorolien, må jeg fylde på ved den røde prop istedet for ved målepinden? Jeg tror det er oliepumpen, men er ikke sikker.


    profilbillede
  • #11   2. jun 2019 Ja, den røde prop er til påfyldning af motorolie.

  • #12   2. jun 2019 Tak for svar smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #13   2. jun 2019 De tandhjul du måske kan se under det dæksel der er takthjulene der trækker indsprøjtningspumpen og knastaksel, indsprøjtningspumpen er den du har på sidste billede. Når du hælder olien i her løber det direkte ned i bundkaret hvor det hører til.
    Har du fundet dit hy. filter?


  • #14   2. jun 2019 Jeg har ikke lige skruet pladen af, men nedenunder er der denne store skål eller hvad man nu skal kalde den, sidder filteret inde i den?

    Målepinden sidder lige ved håndbremsen. Olien på pinden ser helt klar ud, den er ikke beskidt overhovedet, så det kan være at det ikke er nødvendigt med et skift af hydraulik olien? Den er dig kun lige over minimum, så kan være jeg skal fylde lidt extra i?

    Og endnu et spørgsmål...

    Når jeg drejer skarpt med traktoren, så hyler den rigtig højt, et dette normalt? Eller er det noget galt med servostyring?


    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #15   2. jun 2019 Den runde skål som er på billedet er filterhuset og er fastholdt med bolten i midten. Men gør nu lige godt rent omkring filterhuset inden du skruer det af. Når du så skal have det genmonteret med nyt filter så skift gummiringen i rillen hvor skålen tætner mod MCVentilhuset, der plejer at være en med i pakken men paspå den ikke snor sig når du sætter den i for så suger hydraulikken falsk luft og vil ikke virke.
    Olien i bagtøjet bliver normalt ikke sort som motorolie der er jo ingen sod fra forbrændingen derimod kan den jo godt være slidt og den kan have optaget en del kondens vand og det ses ikke så nemt.
    Hvis du drejer rattet helt mod fuldt styre udslag og holder det imod så vil den hyle over trykbegrenser ventilen Som iøvrigt også sidder i den blok hvorpå filteret er monteret


  • #16   2. jun 2019 Tusind tak for hjælpen smiley

    Angående reservedele, er det så til en 475 jeg skal bestille fremover?


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #17   2. jun 2019 Ja så ved de fleste at det er til den model med perkins motoren. Alt andet end det til motoren er det samme til begge modeller
    Motor olie trykket som du også spørger til i et af de første er meget normalt


  • #18   2. jun 2019 Tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Olieskift på ih 474

Annonce