{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.104 visninger | Oprettet:

Mortensen valse spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

Det er godt nok ikke et traktor spørgsmål, men håber der er nogen der har forstand på sådan en ældre sag.

Jeg har købt mig en gammel Mortensen valse som jeg vil bruge til at valse korn.

Jeg var ikke opmærksom på at den krævede 32 Amp. Jeg har kun 16 Amp kraft, så jeg har sat et 16 Amp stik på valsemaskinen så den gå i mit udtag.

16 Amp er lige i underkanten til den, da den springer en sikring lige når man starter med at valse. Får man den lige kørt varm, så valser den helt fint uden at tage sikringen så længe man ikke putter for meget korn i trakten, kommer der for meget i ned til valserne, så ryger sikringen også. Valser jeg mere end bare at åbne kornet, så springer sikringen også. DVS jeg kan ikke valse det så tyndt som havregryn.

Motoren bliver meget varm under drift, er dette normalt? Den bliver så varm at det ryger fra den.

Jeg har kigget rundt efter steder man kan smøre den så der kommer lidt mindre modstand, men kan ikke rigtigt finde nogen steder jeg kan smøre. Kan man/må man smøre motoren på en eller anden måde?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mortensen valse spørgsmål.
  • #1   20. sep 2019 Fik glemt at skrive at det der ryger fra motoren er når fedtet til motorvalsen eller hvad den hedder bliver for varmt, så bliver det tyndt og flyder ud af fedthuset fordi det bliver for tyndt pga varmen.

    Kan det være forkert fedt der er på den? Det er vel ikke meningen at den skal blive så varm at man ikke kan røre ved motoren?


  • #2   20. sep 2019 Jeg ville finde en anden motor. Den der sidder på nu er en museumsgenstand. Jeg er ikke klar over hvor stor motoren skal være, men vil tro du kan klare dig med ca. 5 hk.

  • #3   20. sep 2019 Mener det er 5.5 HK den er på.

    Tror du motoren er færdig i den? Jeg gav kun 500 for valsen, så jeg vil hellere købe en anden brugt valse end at skifte motor på den smiley


  • #4   20. sep 2019 Motoren ligner en gammel Trige.
    Og nej den skal ikke blive mega varm under drift.

    Prøv og kig på typepladen, og se hvor mange HK eller kW den er på.

    Uden og kunne se noget videre på installationen af motorens elektriske, så tænker jeg måske der mangler en stjerne/trekant start eller denne er defekt, så motoren køre i stjerne.

    Det næste er så, at dine sikringer måske ikke helt er gode til en motor med en lang og høj start strøm, og de bliver varme ved opstart, og derfor nemme og springe.
    Du kan snakke med din elektriker og få nogen med GM karakteristik.

    Nemmeste ville nok være og få en elektriker ud i en halv time.


  • #5   21. sep 2019 Hvad betyder det at motoren køre i stjerne?

    Start/stop på den er den her "knop" som man drejer på. Jeg mener at den har flere hastigheder, men jeg drejer aldrig på den da der ikke er nogen viser på så det er umuligt at se hvad hastighed man er på. Jeg mener den har 4 "hak", stop, gear1, stop, gear2.



    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 904
    #6   21. sep 2019 Skit da den motor DEN DER ER IKKE LOVLIG at bruge uden afskærmning (motorkasse) den besked fik min far for 30 år siden. El motorer er altså ikke så dyre nu om dage

  • #7   21. sep 2019 Mener du fordi at man kan få fingrene ind i de huller på motoren?

    Jeg kan ikke finde en motor på 5 HK til under 2500 kr fra ny. Jeg synes det er lige dyrt nok når jeg kun gav 500 for valsen, og jeg højst sandsynligt ikke selv vil kunne skifte motor på den.


  • #8   21. sep 2019 Du kan sagtens finde en brugt motor på Gul og gratis eller DBA til langt lavere pris end en ny.
    Stjerne/trekant-start er helt klart at foretrække, da det kræver en del kræfter at starte valsen.
    Her lidt om stjerne/trekant:

    Motivet til at starte en motor op i stjernekonfiguration, for herefter, når motoren har nået sin marchhastighed, at koble om til trekant, er at lægge en dæmper på motorens startstrøm.

    En motors startstrøm er generelt højere end den strøm, der trækkes, når motoren er kommet op på sin normale rota­tions­hastighed. Ved direkte start siger en tommel­fingerregel, at strømmen er ca 6 gange så høj som drifts­strømmen ved fuld last. Ved at gøre brug af stjerne-trekant styringen kan startstrømmen reduceres til ca en trediedel (svarende til det dobbelte af strøm­styrken ved fuld last).

    Hvis du vælger at finde en anden komplet valse, så undersøg før købet om valserne er slidt hule. Det bliver de med tiden og i så fald valser den ikke særlig godt. Valserne kan afdrejes hos en smed, men det koster så ekstra.
    Mit råd er at købe en brugt motor til den du har.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 904
    #9   21. sep 2019 Den er ikke lovlig på grund af brandfaren da den er åben ind til viklingerne edderkober og andet godt kan komme innd og lave spindelvæv der er let antendeligt og du skriver selv at den bliver varm så jeg er sikker på at din brandforsikring er lidt tvivlsom hvis man kan spore en eventuel brand tilbage til motoren

  • #10   21. sep 2019 Hold nu lige lidt igen drenge, hvis motoren er produceret inden maskine direktivet blev opfundet, så er den fuld lovlig.
    Desuden har en kortslutningsmotor ingen børster, og derfor er der ingen ting der gnister!

    Alt kraft overføres gennem magnetisme fra stater til rotor.

    Udover det, er det trådstarter beskriver en gammeldags stjernetrekant starter indbygget i motoren, det var helt normalt i gamle dage.

    Så grunden motoren bliver varm og springer din sikringer, er fordi du kører den i stjerne!
    Motoren skal simpelthen trække formeget og bliver overbelastet.

    Så prøv du lige og start valsen op i trin/gear 1, når du kan høre at omdrejningerne er blevet konstante, 5-10 sekunder, så skifter du op til trin/gear 2.
    Valsen er nu klar til og køre.
    Hvis motoren er kun 5 HK, skulle du nemt kunne slæbe den på 16 ampere.


Kommentér på:
Mortensen valse spørgsmål.

Annonce