{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Skifte motor på kornvalse {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ældre Mortensen kornvalse som jeg skal have skiftet motor på.

Jeg har fået fat i en brugt motor som jeg tror kan passe på.

Den eneste udfordring jeg har er at den gamle motor kørte med 1420 omdrejninger og den nye køre med 2800 sådan ca ud fra hukommelsen.

Kan jeg løse der ved at sætte et større remhjul på den nye motor?

Remhjulet på valsen er 410 mm og 90 mm på motoren.

Hvis den nye motor køre det dobbelte i omdrejninger, skal remhjulet på den så være dobbelt så stort for at den køre det samme som den gamle, eller findes der en formel som man kan bruge til at regne det ud?

Og sidst, er der nogen der har forslag til hvor man kan købe sådan nogle remhjul henne uden at det koster en formue?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte motor på kornvalse
  • #1   21. nov 2019 Remskiven på motoren skal være mindre, hvis du vil have færre omdr. på valsen, eller - du kan sætte større remskive på valsen.
    Uden at have regnet på det, så tror jeg ikke du kan finde en remskive der er lille nok til motoren.
    Det letteste og billigste er helt sikkert at finde en anden motor der passer til valsen.
    Nye remskiver er ikke billige.
    Find en brugt på nettet og sælg den du har.


  • #2   21. nov 2019 Hehe der kan man bare se, troede den skulle være større smiley

    Vil 45 mm være nok til at få motoren ned på de 14-1500 omdrejninger?

    Motoren er en jeg har fået gratis fra mit arbejde, så det koster mig ikke andet end en ny remskive at prøve det af, hvis man kan få en der er så lille, men det afhænger nok også af hvor stor spindlen er, det ved jeg ikke før jeg får den afmonteret på arbejde.

    Jeg kan iøvrigt ikke få den gamle skive af motoren, har ellers banket på den som en gal, men det rykker sig ikke en millimeter. Skal sådan en varmes op inden man kan få den af?

    Vil der ske noget ved at køre 2800 omdrejninger med valsen?(aner ingenting om det smiley )


    Det skal nok lige tilføjes at den nye motor ikke er et perfekt match.

    Den gamle motor har en 10 hestes Thrige motor. Den nye er Kun på 7.3 heste, men har simpelthen ikke kunne finde en 10 hestes til fornuftige penge.


  • #3   21. nov 2019 Fandt lige en formel på nettet.

    Kan det passe at man siger motorens omdrejninger*motor remskive/valsens remskive?

    DVS 1480*90/410=324.87 som burde være den fart valsen køre med?

    Så jeg skal finde remskiver så slut omdrejningerne på valsen rammer de 324 ca?

    Det burde kunne lade sig gøre med en skive på 47-48 mm


  • #4   21. nov 2019 Jeg tvivler meget stærkt på du kan finde så lille en skive.
    Du skal også tænke på at den ikke må blive for lille, for så kan du ikke overføre kræfterne. Remmen vil simpelthen skride fordi anlægsfladen på skiven er for lille.
    Det er heller ikke sikkert remmen kan tåle at køre rundt på så lille en remskive.


  • #5   22. nov 2019 Tak for svar.

    Jeg har kigget på den idag og den køre med 2800 omdrejninger.

    Min chef har en masse gamle maskiner til at stå, og jeg fandt faktisk en motor der køre med 1400 omdrejninger, men den er kun på 4 kW, tror du den vil kunne trække valsen? Jeg behøver ikke at kunne valse det havregryn tyndt, kornet skal bare lige knækkes eller åbnes eller hvad man nu kalder det smiley


    profilbillede
  • #6   22. nov 2019 Det tror jeg godt den kan. Der skal bare ikke åbnes for meget for kornet. Altså så der løber for meget ned til valsene. Det tager så lidt længere tid at fylde vognen eller sækken, men valsen kan jo passe sig selv.
    Har du tjekket at valserne ikke er slidt ned på midten, så de er let hule?
    Hvis de er det, så få dem drejet ned så de igen er flade. Så valser den langt bedre.


  • #7   22. nov 2019 De ser ikke hule ud på midt, ihvertfald ikke noget jeg kan se med det blotte øje smiley

    Skal der monteres stjerne trekant start på den nye noter, eller er det nok med en simpel start stop knap?

    Uanset hvad skal jeg have en elektriker ud og forbinde det, jeg tør ikke at rode med så stærk strøm smiley


  • #8   22. nov 2019 De motorer jeg har haft, er startet stjerne/trekant. Men ellers må din elektriker kunne svare.

Kommentér på:
Skifte motor på kornvalse

Annonce