{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Forlænger til batteri {{forumTopicSubject}}

God baghjul til alle smiley

Min far har en gammel Ford rendegraver stående, hvor det gamle batteri er udtjent. Nu var han imidlertid så heldig, at en bekendt havde et lettere brugt et af slagsen, som min far kunne få kvit og frit. Det har en lidt lavere ydelse, men kan fint starte rendegraveren, hvilket er testet.

Problemet er, at på det gamle batteri, da sad "+" og "-"-polerne i samme ende af batteriet - MEN på det "nye" batteri sidder polerne imidlertid i hver sin ende - lige som på de fleste bilbatterier.

Kablerne med polskoene KAN ikke gøres længere, så vi har brug for en form for forlænger.

Jeg har søgt mig "gul og grøn" på nettet, men har ikke kunnet finde noget - og jeg ved ikke, om det overhovedet findes og hvad disse i givet fald kaldes. Jeg har bl.a. søgt på "batteri + forlænger" og "Pol-sko-forlænger" - men får slet ikke noget frem i søgningen.

Kan man virkelig ikke få en forlænger - og hvis JO - hvor finder man mon sådan én? Rent sikkerhedsmæssigt tænker jeg ikke at der er nogle problemer i at forlænge.

PS: Vi vil helst ikke ud i for meget "Storm P"-egenkonstruktion - så det kunne jo være fint, hvis man kunne finde sådan et færdigt forlænger-stykke.

På forhånd tak for kommentarer!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forlænger til batteri
  • #1   25. dec 2019 har du tjekket om du kan få et længer stelkabel?

  • #2   26. dec 2019 #1 - Tak for kommentaren. Nej har ikke undersøgt, om jeg kan få et længere stelkabel, men det må jeg hellere starte med, for det ser ikke umiddelbart ud til, at man kan få et forlængerstykke, uden at man selv skal til at konstruere noget.

  • #3   26. dec 2019 Nu ved jeg ikke hvordan kablet til forden ser ud.
    Men der skulle nok kunne laves et nyt kabel til plus eller minus for mindre end 500kr hvis i kan lave lidt selv.


  • #4   26. dec 2019 @Kent Rønbo C - Tak for kommentaren. Ja, vi må nok til og i gang selv. Jeg undrer mig bare lidt over, at der ikke findes noget på markedet i en færdig version, - der må være andre, som har stået i samme situation - men selvfølgelig ville et andet tilsvarende batteri med samme "effekt" osv. også have haft samme polstilling mv.

  • #5   26. dec 2019 Der findes ikke præfab ting som det, fordi det normaltvis ikke er noget man bruger.
    Du kunne såmænd godt købe løse batteripoler og montere til din stel, som du førte videre med et kabel til batteriet.
    Eller din plus bare polerne er monteret isoleret.

    Eller skare en stump i et af kablerne med en klemsko.
    Eller sætte en hovedafbryder på og føre kablet videre derfra.

    Alle løsninger vil koste penge, billigst vil nok være og skare i et af kablerne.
    Men så har man problemet med endnu en samling, med risiko for dårligforbindelse.

    Du kunne osse lave en løsning med et stykke kobber i flad profil.
    Men man skal være varsom, man skulle helst ikke risikere at plus/minus røre hinanden.
    Hvilket osse er en af grundene til man ikke skal lave alt for optimistiske løsninger, der jo ingen sikring på hovedkablerne, så en kortslutning betyder bang til batteriet og ild i maskinen.


  • #6   26. dec 2019 Du har ret, det er nok også sikkerhedsaspektet i det, som gør, at man ikke umiddelbart kan købe færdige løsninger. Min svoger er mekaniker, så han må også lige på banen smiley
    Tak i hvert fald for input.


  • #7   26. dec 2019 Altså den nemmeste og sikkert billigste måde, var at forlænge eller lave nyt kabel til stel.

    Din lokale elektriker eller maskinehandler kan nok lode kabel enderne og sætte sko på.


  • #8   26. dec 2019 Har du prøvet Biltema?

    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbatterier/batteritilbehor/

    Jeg tror du kan finde det meste du skal bruge for at snedkerere en løsning. Men jeg synes du skal overveje om det er besværet værd, da materialer+arbejde sikkert løber op i nærheden af 1/3 del til 1/2 delen af hvad et nyt batteri koster med polerne i den rigtige ende, da jeg vil tro du kan klare dig med sådan en fætter her:

    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/elsystem/bilbatterier/smf-batteri-135-ah-2000034345

    Personligt, gad jeg ikke gå igennem besværet ved at fuske en løsning.

    Men du vælger naturligvis selv.

    Mvh.


Kommentér på:
Forlænger til batteri

Annonce