{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Opstart af gammel Porsche traktor {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Det er blevet mig pålagt, at starte en gammel Porsche traktor. Den har stået i en lade og har ikke været startet i 20 år. Hvad ville i gøre, inden startforsøg på traktoren. Jeg har i tankerne: kan motoren tørnes, tjekke brændstof, olie og vand, køre olietryk på, også prøve at slå den i gang.
Motoren er en Allgaier diesel. Er der mon andet, som jeg skal være opmærksom på inden opstart?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstart af gammel Porsche traktor
  • #1   3. mar 2020 Well - hvis der ikke er andre der vil byde -
    Topstykket tages af og se ned i cylindre - ser det Ok ud, så lidt olie i cylindre - lidt! Måske to omgange, først lidt penetrationsolie og så noget federe.
    Luftfilter checkes/skiftes. Olie skiftes. Skifte brændstof,rørføring checkes, skifte filtre. Kølevæske skiftes - hvordan ser det gamle ud? Utætheder i kølesystem checkes.
    Udlufte brændstof grundigt frem til og i pumpen.


  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Svar: 20
    #2   3. mar 2020 Er den ikke luftkølet?

    Diesel bliver ikke sådan for gammel - men det kan være en god ide at tømme tanken og få nyt filter på og nyt brændstof på systemet.

    Hvis ellers motoren kan tørnes, burde, der ikke være nogen grund til at afmontere topstykket for at kigge i cylindrene og bagefter smide penge efter en ny toppakning - men hæld gerne først lidt diesel ned til stemplerne ved at afmontere dyserne - hvorigennem du evt. også vha. et inspektionskammera kan se hvordan der ser ud.

    Når du er klar til at starte den op - så bør du ikke bruge dieselstart - derimod vil jeg anbefale dig at bruge en varmepistol på fuld skrald direkte ind i indsugningsmanifolden - dvs. udenom olie- eller papirfilter. Det kan lade sig gøre gennem olie, men tager længere tid, inden olien er varmet nok op til ikke at stjæle varmen og det vil evt. ryge lidt. Et papirfilter kan du risikere at brænde af - og ved opstart i ellers rene omgivelser er det ligegyldigt om der er filter på eller ej,


  • #3   4. mar 2020 Jeg har en Porsche Junior. (Een Cylinder). Hvis den kan tørnes uden problemer, ville jeg afmontere luftfilteret, hvorved man kan se ventilerne, og tage en varmepistol eller hårtører og blæse varmluft ind i indsugningen. Lige under indsprøjtningspumpen/pumperne er der en sekskantet tap som en 14 mm fastnøgle passer på. Drej tappen frem og tilbage og lyt til dysen og bemærk om den "Knirker" Hvis ikke er der enten luft i dyserøret, eller stemplet i dysen er i top, så prøv at dreje motoren en halv omgang, hvorved at pumpestemplet går i bund og drej igen frem og tilbage på sekskanten. Dette er koldstart anordningen, optil 15 "pumpeslag" anbefales i indstruktionsbogen. Dette gøres når gashåndtaget står til fuld gas. Hvis ikke dette giver mening kan du ringe til mig på 21 30 13 83. VH Jens Andersen

  • #4   4. mar 2020 Som svar 3, Kan motoren rotere? Nyt brændstof, skift alle filtre (olie/brændstof) skift olie på motor! Dyser ud og W40 ind og roter motor med starter! Dyser i igen og start!

    MVH HK


  • #5   7. mar 2020 Tak for alle kommentarer smiley Lige en opfølgning af projektet: Traktoren stod inde i en lade, rimeligt beskyttet for vind og vejr. Jeg tjekkede smøreolien visuelt,via oliepinden, det så fint ud. Det samme for dieseltanken, fint ingen rust eller vand. Det var ikke muligt at få liv i noget at det elektriske, efter montage af nyt batteri. Motoren blev tørnet med håndsvinget og der var fin kompression. Efter utallige førsøg af opstart via håndsving, måtte jeg prøve noget andet. Luftfilter afmonteret og en stor klud klar, hvis den skulle stikke af. Jeg tørnede nu motoren, ved at give starteren strøm direkte, med stop aktiveret, for at opbygge olietryk. Herefter blev gashåndtaget sat til start, lidt et skøn, og med hjælp af lidt æter bedøvelse, sprang det gamle bæst igang. Det var en fed oplevelse og jeg kan stadig fiske sorte bussemænd ud af næsen. Igen tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Opstart af gammel Porsche traktor

Annonce