{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilslutning af arbejdslamper
  • #1   26. dec 2011 Du tager en dobbelt ledning, tager den "kolde" farve som stel, og den "varme" farve som +.
    Så trækker du den fra - & + polen på batteriet, op i førerhuset, montere en sikringsholder og smider en sikring i alt efter hvor meget der skal trækkes igennem, og hvor mange lamper der er på samme ledninger.
    Fører ledningerne derover hvor du vil have en kontakt. Og fra arbejdslygterne og så over i kontakten.
    Du skal så også være sikker på at ledningen har den rette mængde kober, eller tykkelse til det.

    Og lad være med at bruge det stive ledning, det knækker for et godt ord når de bliver varme og det ryster.
    Det skal være bøjeligt. smiley


  • #2   26. dec 2011 hm fed forklaring tak! smiley MEN "start"stedet hvor der ska trækkes strøm fra kan jeg ikke finde ud af.. du kan jo ikke bare sætte 1 ledning direkte på hver sin pol på batteriet? forstår den ikke rigtigt

  • #3   26. dec 2011 du fatter jo ikke en hat af hvad det er skrevet. STRØM er ikke noget man leger med.......

    GÅ TIL EN AUTORISERET, OG FÅ LAVET DIT STADS!


  • #4   26. dec 2011 Hold nu kæft hvor er du endtlig pisse irriterende Max.. ALLE steder hvor du har skrevet er du til at gå amok over.. Max SKRID ud af det her topic hvis du ikke kan snakke ordentligt..

  • #5   26. dec 2011 hvis der er en arbejdslampe så tag strømen fra den og vidre fører den til den næste lampe smiley


  • #6   26. dec 2011 ja kan man ik godt det? der sidder en enkelt bagpå og havde godt tænkt på det? smiley kan man ik bare lave en form for "kæde" forbindelse?

  • #7   26. dec 2011 tag det fra en eksisterene arbejdslampe.

  • #8   26. dec 2011 Du skal ikke Hører på hvad Jesper m siger, for det er ikke måden man laver det på, hvis det altså skal laves rigtigt

  • #9   26. dec 2011 man kan godt se at jer der skriver her inde er vant til at lave bondeløsninger!

  • #10   26. dec 2011 Kim s
    Lige mine ord, man kan godt hører folk ikke ved hvad de taler om


  • Brian F
    Brian F Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 13
    #11   26. dec 2011 Hvis det skal laves ordentligt og blive ved med at virke skal du trække strøm direkte fra batteriet og bruge et relæ så du ikke ødelægger din kontakt, sikring størrelse finder du ved at lægge watt fra pærene sammen og dividere med 12 volt + 10 % oversikring.
    Hvis det gøres på den måde og hvis du bruger en god tykkelse ledning min 2,5 kvadrat ledning hvis mere end 1 lampe kan du sagtens splitte ledningen ud til flere lamper.


  • #12   26. dec 2011 (link fjernet)

    det skulle da være til at forstå


  • #13   26. dec 2011 Jo tak allesammen.. har fuldstændig styr på ALT! bortset fra det med hvor man tager + fra? kan slet ikke se hvordan man tager strøm fra nede ved batteriet? kan godt være det lyde dumt..

  • #14   26. dec 2011 Ralle... Det var da sjovt, for min onkel er aut. elektrikker, og det er ham der har vist mig hvordan det skal laves, så man skulle da mene han ved hvad han laver.
    Ja, man kan da godt smide relæer på hvis man da vil det.
    Og nej, man tager ikke bare fra en eksisterende arbejdslygte.
    En ting er det det nuværede system bliver mere belastet, sikringer, kontakt og relæer. Og er det en nyere traktor, så kommer den op med fejlmeldinger af strømsystemet, fordi der bliver trukket flere A end systemet er bygget til originalt.
    Du har en + pol på batteriet, hvor alt andet strøm også for + fra.


  • #15   26. dec 2011 Du tager en ledning og kobler sammen med plus kabel fra batteriet. Det kan sku da ikke vare så svært. Og hvis det skal laves ordentligt skal der være et relæ imellem selvom andre kloge hoveder mener noget andet.

  • #16   26. dec 2011 okay ja var det så svært for jer andre at fortælle mig... så en sidste ting. hva hedder sådan et relæ? andet end relæ..

  • #17   27. dec 2011 jesper m
    så ved din onkel da ikke særlig meget, for den måde du vil lave det er da ikke særlig smart
    1. montere en sikring inde i førerhuset, så hvis det er der går hul på ledning melle batteriet og førerhuset, så kan det ske ledningen bliver så varm at traktoren brænder ( man motere altid sikringen max 20 cm fra batteriet)
    2 man tager aldrig en stel på batteriet, den tager man så tæt på lampen som mulig, så stel ledningen bliver så kort som mulig
    3 man montere da altid et relæ når man montere noget ekstra lys


    Christian R
    det hedder et arbejdes relæ det du skal bruge


  • #18   27. dec 2011 Ralle.

    1. Har du set hvor alle dine sikringer i traktoren sidder? De sidder højest sandsynligt inde i kabinen, eks. bag bagsædet under ruden.
    2. Hvis du ser, som der i mange andre traktore er, så samler man jo ledningerne et sted som også fortalt oven over.
    Så er der på moderne maskinerne ikke ret meget metal rundt om hvor lygterne evt, skal sidde (skærme m.m.), så kan man enten smide ledningen ind under bolten og derved få stel der, eller man kan tage et stelledning fra batteriet op til heke sikringsboksen.
    Så er der også mindre chance for at tingene irre til.
    3. Ja, hvis det skal laves efter bogen, så smider man et relæ på også. Men jeg har dog erfaringer med at det andet holder lige så godt, hvis man ikke har nogle relæer.

    Så lad nu være med at virke som om du er en "verdensmand i skysovs", hvis andre kan have andre erfaringer end dig. smiley


  • #19   27. dec 2011 Relæer giver mere lysudbytte, og aflaster kontakten, der jo kun er til styrestrøm.
    10% strømtab giver 30% lystab. (eller mere...)


  • #20   27. dec 2011 Det skal laves som i det diagram Kim S har fundet frem, det er den bedste måde og lave det på, så traktorens originale ledningsnet ikke er indblandet.. Det er altid bedst hvis det er muligt at lave ALT ekstra lys på et seperat net.

    Klaus K.


  • #21   27. dec 2011 hej Christian R jeg vilgodt komme og hjælpe dig med det hvis det er kan se du os er fra vestsjælland. du kan sende en pb hvis det er..
    mvh Martin


  • #22   27. dec 2011 Jeg takker mange gange M J men indtil videre er jeg igang selv og hvis det så ikke går vil jeg meget gerne skrive til dig!

    mvh. Christian


  • #23   27. dec 2011 det er bare iorden du skriver bare

  • #24   28. dec 2011 så har jeg li et spørgmsål som jeg håber nogen kan svare på..
    på min Volvo var der arbejdslamper på da jeg købte den.. dem pillede jeg af og malede hytten.. der er jo så trukket ledninger, så jeg montere bar nye smiley skal ha monteret 3-kammer diodebaglygter, men blinklys behøver jeg dog ikke.. altså bar alm. kørerlys.. kan man, som med arbejdslamper, tage en stump ledning, fører den fra negativ (-) fra baglygten, ud til noget stelværk og skrue den fast der.. og s¨å en ledning fra kørerlys, ned til + ved batteriet.. der har været baglygter på engang kan jeg se, det gamle ledningsnet er dog gået i stykker, men der er stadig så man kan samle ledningen oppe ved kontakt samt batteri smiley


  • #25   28. dec 2011 ja

  • #26   28. dec 2011 og det noget du har forstand på og er sikker på?

  • #27   28. dec 2011 ja det har jeg, og er jeg

  • #28   29. dec 2011 okay, men det skal så li siges at det altså ikk virkede på Volvoen..

  • #29   29. dec 2011 jo hvis du tænder for knappen til arbejds lyset.

    men send en pb til mig, så kan vi lige gennemgå hvad det er du snakker om, og så kan jeg give dig det helt rigtige svar


  • #30   29. dec 2011 har fundet ud a det nu.. ellers tak for svar.

Kommentér på:
Tilslutning af arbejdslamper

Annonce