{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.114 visninger | Oprettet:

Topstykke {{forumTopicSubject}}

Dav traktor mennesker

Min gamle opslidte Ih 434 vil ikke starte længere og tror det er fordi stempel og foringer er færdige, da den har åndet en del og sommetider er der kommet gnister ud når den har fået noget og leve af, men nu når man skal skifte foringer er der så noget spical værktøj man skal bruge til og trække dem ud med, og skal man have planet topstykket elle er det ikke nødvendigt håber der nogle som ved noget om dette

Mvh ham uden sin traktor


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • reparation vaskemaskine 500 kr.
  • Reperation af vaskemaskine 1.136 kr.
  • græsslåmaskine 600 kr.
  • Reparation af tørretumbler 1.000 kr.
  • Stoppe timerfunktion i stikkontakt 500 kr.
  • Bygge et paxskab med to låger, hænge monteret lys og reol på væg 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Topstykke
  • #1   21. okt 2014 Du kan overveje et nyt topstykke som dette:

    http://www.agrilineproducts.com/Catalogue/ProductDetail/cylinder-head?productID=ca0915ae-ce3a-4c3a-913b-75213b512dd3&catalogueLevelItemID=b889d397-0757-4f02-aaa4-68d067a63ca0

    Det passer også til en 434'er. Jeg har ingen konkrete erfaringer med netop dette topstykke, men har købt et derovre til en Perkins A4.236 motor. Den har kørt omkring 60 traktormetertimer med det, siden motorrenovering og går tilsyneladende fint med det. Hvis du vil have det originale renoveret, må det efter min mening ikke koste en krone mere, end det du kan købe et nyt som ovenstående for.

    Angående specialværktøj, kan du tage et kig på mit album:

    http://www.traktorgalleri.dk/fotoalbum/guider/3245-vaerktoej___motorarbejde

    Udtrækkeren til foringerne i din motor behøver nok ikke at være helt så svær, da den kører med våde foringer. De skulle ikke være helt så genstridige at få ud og i som tørre foringer.

    Og så vil jeg anbefale dig, at anskaffe dig en værkstedsmanual til traktoren eller bare motoren, så du kan få en idé om hvad foreskrifterne er for en renovering af netop denne motor. Det er en IH BD-154 motor. Derefter... Brug din sunde fornuft! Nogle foreskrifter, er mere akademiske end praktiske; men den akademiske overvejelse for at gøre som de har skrevet, ligger i at forstå deres bevæggrund for at skrive som de har gjort. Og så skal du så finde en praktisk løsning til dette. Så får du den bedst mulige sandsynlighed for, at renoveringen bliver så god som mulig og så lidt spild af penge som muligt.

    Og husk at olie alle friktionsdele godt ind under installations- og samleprocessen, samt at fylde olie på motoren inden start! En erfaren mekaniker fortalte mig, at mange renoveringer er gået i vasken på den konto, fordi man bliver over-ivrig og mister tålmodigheden og overblikket hen mod slutningen!

    Held og lykke!

    Mvh.


  • #2   21. okt 2014 Hmmm... Jeg kan se, at jeg ikke har fået min cylindermåler / bore gauge med på billederne... Men sådan en fætter ser sådan her ud:

    (link fjernet)

    Ovenstående vil være fin til dit formål. Husk forresten også at inspicere krumtappen, nu du er igang...

    Mvh.


  • #5   21. okt 2014 Hej Volvo BM
    Tak for dit svar, men mit spørsmål er også om man behøver og planslibe topstykket eller skifte det som du siger, er dette nødvendigt, eller er det kun hvis man vil have det tiptop og den skal kunne yde max,
    Og det måler ur som du linker til hva skal jeg bruge det til, bare for og måle hullet i blokker og se om det passer med foringerne


  • #6   21. okt 2014 Det ville ihvertfald være at smide penge ud af vinduet at skifte det hvis eller det ikke er flækket eller lignende. Jeg ville personligt nok vælge at få topstykket planet, men om det er en nødvendighed skal jeg ikke kunne sige, egentlig burde det jo ikke være det hvis ikke traktoren har været kørt varm.

  • #7   21. okt 2014 Den har aldrig imens jeg har haft den vært varm nu er det også kun små ture jeg køre, men vil jo også selv mene at det ikke behøves men har ikke så meget viden inde for traktor området

  • #8   21. okt 2014 Hvis jeg kunne sidde ved min skærm og tastatur og diagnosticere topstykker jeg aldrig har set eller målt efter og ej heller har nogle måledata på, så tror jeg sku' jeg ville lave en forretning ud af det.

    Med andre ord: Find tolerancerne der er tilladt for dit topstykke og mål det efter! Det tæller både planaritet og slidtage af ventilstyr.

    Dernæst: Hvis det ligger uden for specifikationen, så find ud af hvad det koster at få det gjort op. Jeg vil næsten væde 10 stegte han-sild på, at det ikke kan betale sig at få det gjort op ved en specialist i forhold til hvad et nyt koster.

    Nu spørger du så til et måleur som jeg linker til. Mener du så cylindermåleren eller indikatoruret? Cylindermåleren er... En cylindermåler... Dvs. at du kan udmåle hvor slidte dine nuværende foringer er, i forhold til fabrikspecifikation og sammenholde dette med tolerancerne for slidtage på foringerne. Derudover, kan du kontrolmåle for ovalitet. Indikatoruret bruges til f.eks. at kontrolmåle ventilstyrene og isætningsdybden af de nye foringer, hvis de skal skiftes.

    Og alt det der snak om, hvad der ikke er sket med den mens du har haft den... Det' lige meget! Hvis den har gået en 5-6000 timer, kan den have været udsat for lidt af hvert.

    Tro kan man have henne i kirken, kontrolmål og sammenligning med data er hvad du skal bruge her, hvis du vil lave et ordentligt stykke arbejde. Det kommer til at koste nogle penge uanset hvad, men det kan blive endnu dyrere ikke at tænke sig om og gøre sit benarbejde godt nok.

    Lyt til Tonni Bonde: Sæt dig ind i det!

    Så kan du altid vælge om du vil lave arbejdet ordentligt eller træffe et bevidst valg om at ignorere visse dele af processen, og måske med succes spare dig fattig i den sidste ende.

    Mvh.


  • #9   21. okt 2014 Hvis det ikke er flækket eller fået nogen form for varme skade så er der vel ikke nogen ko på isen det må man kunde se når man adskiller motoren, og efter som den ånder meget kraftigt så jeg sikker på det er stempel og foringer som skal skiftes så det med og måle det er vist unødvendigt, spørg jo netop for at få mere viden HR. Toni Bonde

  • #10   21. okt 2014 Man planer altid et topstykke efter afmontering, især støbejerns..!! Uanset.... Støbejerns er værre end alu.. En alu top på en bil, ku jeg måske gå med til ja..
    9 ud af 10 af dem trækker drenge der springer toppakninger ind fra en kant af, vil jeg væden med, de bare skifter den...
    Kør ud til en cylinder service center, de kan umiddelbart, bare ved at se på toppen, om resten fejler noget.. De laver trods alt ikke andet... Og nu koster en tryk prøvning og en slibning ikke alverden, ikke noget man springer over ved sådan en overhaling.! Det er my vi snakker om her, har været med til at måle med retteskinne og meget meget tynde søgeblade, men ikke noget vi praktisere i den virkelige verden. .. og smør alle dele inden du samler! Du har alt ude af motoren, tørn motoren lidt ved montering af hver lejeoverfald, og hver plejlstang em simpel lille ting der gør, at hvis ikke den tørner når den er samlet, ved du hvor det er galt...
    For at få foringen ud, KAN du trække en streng med svejser, op og ned i foringen, da den så vil trække sig lidt, og gi sig, så går den lidt nemmere ud.... Gjorde jeg selv, da jeg ikke ku få en foring ud sidst..
    men find en manual, da der tirsdag er noget man lige glemmer i farten, eller moment osv.. Det har de helt sikkert der hvor du handler stumper..
    Endvidere er du helt sikker på at få de korrekte pakninger~ slibesæt~, hvis du får den slebet og trykket samme sted... Toppen altså...
    Håber det var en lille hjælp..


  • #11   21. okt 2014 Tirsdag = tit/ofte... smiley

  • #12   22. okt 2014 Alt hvad jeg siger er at det er en gammel traktor, uden nogen stor værdi, så det kan sku nok ikke rigtig betale sig at lave renovering for 15000. Manden nævner selv at han kun bruger den til små ture osv. Så han har nok ikke behov for at traktoren kan køre yderligere 10000 timer, men selvfølgelig bestemmer han jo helt selv smiley

  • #13   22. okt 2014 Bastian: (håber, du rent faktisk gider læse mit svar igennem, selv om det er lidt langt)

    Det er jeg som sådan heller ikke 100% uenig med dig i. Men en traktor der ikke kan køre har heller ikke ret meget værdi og prisen det koster, at gøre noget man har og til dels kender den øvrige stand af tip-top i orden, er sjældent noget man kan købe noget i tilsvarende stand for. Man kan jo vælge at skrotte traktoren og sælge hvad man kan som stumper, og så ligge de penge man ville ofre på renovering til og så gå på brugtmarkedet, og se hvad man får for de penge. Oftest, vil man ende med at stå med noget, der potentielt har lignende problem som det man stod med i forvejen, og så er man lige vidt, da du med andre ord vidste hvad du havde og vidste hvad du havde renoveret på den og hvordan du har gjort det.

    Derudover, mener jeg bare at det er både spild af tid og penge at lave motorarbejde på "klamp". Han kan jo lige så godt gøre sig arbejde ordentligt når han nu alligevel skal have toppen af og hive stempler, plejlstænger og foringer ud. Hvis der f.eks. er slup i krydspindsbøsningen og plejllejet på grund af slidtage af både bøsning, leje og krumtap, så hjælper det jo ikke noget at give motoren kræfterne tilbage, det bliver sliddet på i forvejen slidte komponenter jo ikke mindre af. Og så kan man efter ganske kort tid, stå og ærge sig over at i værste fald at motoren havarer helt, da den "forkerte" komponent man ikke havde skiftet gav efter og et ben gik igennem blokken eller hvad der nu måtte ske. Det er da først der, at det hele bliver spildt, både tid, penge + traktoren er færdig. Dele til en 434'er koster ikke ret meget, så det er faktisk billigt nok at gøre det ordentligt. Og værktøjet er heller ikke dyrt, hvis man er villig til at bruge lidt tid på at skaffe det.

    Det er det jeg mener med at spare sig fattig: Man prøver at spare steder hvor man ikke skulle have sparet, med den effekt at det bliver endnu dyrere i samlet tab i sidste ende. Hvis man derimod sparer, fordi man VED at ens komponenter stadig er inden for specifikationerne, så er man fint kørende. Viden får man fra data, som man måler sig til. Men det lyder jo ikke til, at knægten har tænkt sig at gøre andet end at tage et ekstra bap på smøgen, en slurk kaffe og kigge på sagerne på 3 meters afstand og konstatere at det ser sku fint ud - ikke noget brændt her!

    Men igen: folk må gøre som de vil - jeg prøver bare at rådgive udfra, at det ihvertfald ikke er mig der har bildt dem ind, at noget de har tænkt sig at gøre bare går godt, uanset hvordan man gør det. Herefter må man så selv vælge, men i det mindste kan man så træffe et dumt valg på et oplyst grundlag. Så ved man også hvad en potentiel konsekvens kan være og man har KUN sig selv at give skylden bagefter og ikke en der gav et dårligt råd på et eller andet internetforum.

    Mvh.


  • #14   22. okt 2014 Har vist aldrig sagtner IKKE ville måle og stå på 3m afstand men det også sagen ligemeget jeg har bare spurt om folks mening om et sølle topstykket, søger jo bare noget viden inde for det da jeg ikke har prøver og renovere en traktor motor før men efter som traktoren den ånder så meget som den gør så kan stempel eller foringer kun være slidt op

  • #15   22. okt 2014 den har nok knækket ringene og ringlandet, det gjorde min fatters ihvertfald da den begyndte at ånde meget. den startede dog fint

Kommentér på:
Topstykke

Annonce