{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.591 visninger | Oprettet:

Grønthøster med olietræk {{forumTopicSubject}}

Hej.
Hvor meget effekt skal der til at drive en grønthøster fx en taarup på 150 cm.
Jeg køre med en fjernstyret maskine som kan levere 60 liter olie i minuttet ved 200 bar. Motoren har ca 40 hk.
Ville det være muligt at drive en grønthøster med en oliemotor på 12 ccm (så drejer oliemotoren 540 omdr/min ved 60 liter i minuttet)
Jeg er godt klar over at det ikke bliver nogen racerbil med den på. Men tænker en fremdrift på ca 4 km i timen afhængig af afgrøde højden.
Lige nu køre jeg med en slagleklipper på 130 cm og der kan den gå ca 8 km/t i 30 cm højt græs.


Kommentarer på:  Grønthøster med olietræk
  • basse
    basse Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 12 Følgere: 2 Svar: 73
    #1   29. jan 2017 hvis du har en maskine på 130 cm. hvad i al vide verden er så fornuften i ekstra 20 cm med halv fart. smiley min lommeregner siger. tab der vil noget.

  • #2   30. jan 2017 jeg kører med en 150 cm på min IH og den har nok og se til ved højt græs hvis man skal kører ca 10 kmt

  • #3   30. jan 2017 står i min bog til den at den kræver min ca 50 hk.

  • #4   30. jan 2017 Pointen med at vi hellere vil have en lavere hastighed og større arbejdsbredde er at vi selv skal lave en vogn til at spænde efter maskinen. Så kan vi lave den 20 cm bredere hvilket er meget vigtigt da vi køre på skråninger op til 50 grader både på den sidespring led og op og ned. Så vi skal have så lavt tyngde punkt så muligt. Så 20 cm i bredden betyder alt.
    Og vi går ved siden af maskinen når vi køre og styre med en fjernbetjening, og når man køre i den slags terræn som vi gør er det ikke så fedt at skulle løbe efter maskinen i 8 timer om dagen. Så er det bedre at få farten ned og større bredde så areal/time er det samme


  • #5   30. jan 2017 ok tænker bare umiddelbart at du har for lidt kraft. men det ved jeg ikke

  • #6   30. jan 2017 Tænker bar at det er jo ikke det at den skal smide med græsset der tager effekt. I bund og grund er det jo "bare" en brakpudser der er åbnet op i toppen så den smider det op i luften i stedet for ned i jorden. Og jeg kan jo nemt trække vores slagleklipper

  • #7   30. jan 2017 ja det er selvfølgelig rigtig. kender en som kørte med en 45 hk for en 145 cm. det gik også ok bortset fra i høje skræpper.

  • #8   30. jan 2017 Det er også noget strid noget at slå. Men vores er jo 100% hydraulik drevet på fremdriften så vi tager jo bare farten af hvis det er nødvendigt

  • #9   30. jan 2017 ja men du mister vel også noget kraft fordi du kører over hydraulik ?

  • #10   30. jan 2017 umiddelbart tror jeg ikke du vil få problemer med effekten, du trækker jo en klipper i næsten samme størrelse nu, og hvis du ikke har problemer med varm olie nu tror jeg heller ikke du får det. og det virker også som om du har lavet lektierne og fundet de dele du skal bruge, der er ikke andet for at lave maskinen prøve at køre med den og se hvor den skal forbedres

  • #11   30. jan 2017 Olie temperaturen er ikke noget problem. Når vi køre grenknuser er den Max belastet næsten hele tiden. Så det vil sige 200 bar på næsten hele tiden og tit tager vi overtryks ventilen og der har vi ikke noget problem.
    Det jeg kan være lidt betænkelig ved, er om selve valsen med slagle på grønthøsteren er for tung i forhold til dem vi køre med. Det kræver jo lidt mere effekt at holde fx 50 kg mere i omdr


  • #12   31. jan 2017 jonas jeg kan lige kigge i min instruktions bog i forhold til vægt forskel og det hvis det er?

  • #13   31. jan 2017 Jeg tror der noget fejl i dine beregninger, eller den mængde olie du tror du har, eller motorens størrelse.

    Du tror ikke din motor er en 120 ccm? Ellers kommer den til og løbe 5000 o/min!


  • #14   2. feb 2017 .

    profilbillede
  • #15   2. feb 2017 .

    profilbillede
Kommentér på:
Grønthøster med olietræk

Annonce