grundindstilling af dieselpumpe IH 434 rækkepumpe {{forumTopicSubject}}
hej alle! jeg har gået længe og døjet med at få monteret en dieselpumpe på mit lille renoveringsprojekt, så den skyder diesel ind på det rigtige tidspunkt osv. jeg skal høre om jeg er helt ved siden af når jeg siger at fremgangsmåden er følgende " pumpen skal grundinstilles og så skal den monteres når stempel 1 står 45 grader før toppunkt ( kan ikke huske hvor mange grader den skal stå før, bare et skud i tågen ) men når så pumpen er blevet grundinstilt og motoren står som den skal, så skal pumpen monteres så den kan rokkes til begge sider i de aflange huller der er som man kan fin indstille den i. men er det ikke i grovetræk sådan det skal gøres? så skal den jo nok bare finindstilles til sidst indtil at man synes det går jævn og dejlig?
- problemet er så bare at jeg ikke ved hvordan man grundstiller pumpen, og inden jeg kan gøre det kan jeg ikke rigtigt komme videre.
- det kunne være super fedt hvis der var nogle erfarne folk som ville hjælpe mig lidt med at sætte mig mere ind i tingene. på forhånd tak!
- mange hilsner fra teis!
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Sådan en IH må jeg kunne hjælpe dig med, da jeg har skruet i dem lige siden 434eren var ny. Gradtallet kan jeg ikke huske men det er heller ikke vigtig.. for at tage pumpen først.På siden er der et lille dæksel monteret med 2 skruer det afmonteres under det er der på de fleste pumper en stor låsering, i den er der et mærke eller den ene ende er med et skarpt hjørne ud for det skal E mærkets streg passe det er så indsprøjtnings tidspunket til cyl.1 .og motorens timnings mærke finder du under den plade der sidder lige bag bundkaret på koblingshuset fast gjort med 2 små kvart tommes skruer. på kanten af koblingshuset er der en streg den skal du stille si mærket som er på svinghjulet udfor samtidig med at ventilerne på cyl 4 skifter mellem indsug og udstød. så er 1. nemlig i kompresions takt. Det var en længere historie, hvis ikke du forstår så vender du bare tilbage så finder vi ud af det.
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Med hensyn til plade dele så er der nok kun brugt markedet A P Jørgensen Ribe har hugget mange IH traktorer op det var der jeg ville høre hvis det var. Ellers må pladesmeden jo igang. Det er vel heller ikke hele motorhjælmen du mangler?
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Du skal lufte godt ud ved de 2 skruer der sidder lige over det ovale skilt på pumpen, Når der så ikke kommer mere luft der så løsner du et par dyserør og så drejer med starteren til der kommer diesel ved dysen så skulle den starte.
Ventilerne skal have 0,5 mm spillerum. eller hvis du skal have det på engelsk : 0,020 inch.
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
- mine to spørgsmål er så om, det hele sidder som det skal ang. ledninger i serieforbindelsen, og om tråden på gløderørene ikke skal blive rødglødende?
mvh. Teis
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Hvis du samler systemet uden at have gløderørene monteret så kan du jo se gløde bøjlen og den skal blive meget lyserød til gul glødende efter ca 10 sek. aktivering af gløde kontakten.
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Det med forkamrene Tjaaa det er nu meget almindeligt og jo hvis de er flækket helt op er det jo ikke godt men lidt revner forneden har vi nu aldrig taget så tungt.
Og så nævner du noget om fin indstilling af pumpen?? Der skulle ikke være noget at komme efter hvis du har stillet den på mærkerne så står den som den skal. Du kan måske godt få en blødere tomgang ved at dreje lidt på den men så er den forsen under høje omdr. og større belastning der er jo ingen forstiller på den
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Der kan være sket det at der er kommet regn ned i gennem udstødningen og hvis de små huller i manifolden så er stoppet så løber det ind i den cylinder hvor udstødningen er åben. og da vand jo ikke kan komprimeres så er der jo noget andet der må give sig.
Hvis der ikke er noget at se på de andre så er det bare at finde en ny plejlstang den gang de var nye gjorde vi meget ud af at de skulle veje ligmeget at så den nye og den gamle for balancens skyld så sleb vi lidt af den nye da den som regel var for tung jeg tror nu ikke det havde den store betydning vi gør det i alle til fælde ikke mere.
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Men lige en ting Hvor lang tid har du kendt den traktor? For med den plejlstang er det jo ikke usansynligt at der kan være gået en foring, de havde jo en vis ry for at ville tæres Og ja det skulle jeg jo nok have advaret dig men det er jo det når man ikke lige står med det kan man jo ikke se alle spor.
Hvis du lader den stå med stoppet motor noget tid er der så vand i bundkaret. Det kan du se ved at løsne bundproppen og så skrue den NÆSTEN helt ud når der mangler 1-2 gevind plejer der at komme vanddråber hvis det er tilfældet så er det helt sikkert en foring og så er de nok tæret mere eller mindre alle sammen. ØV ØV
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Men du kunne jo sætte tryk ind af gløderørshullet når begge ventiler er lukkede (løsen eventuelt vippetøjet) så kan du jo se i køleren om der er læk.
Er der ikke noget med at du har et gammelt gløderør du kan bore en studs i til trykluft slangen.
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
foringerne er nemme at tage op de sidder bare i en oring forneden og så ligger de jo an på en krave i toppen af blokken. Jeg har tit bare skubbet dem op med en hård trædorn nedefra efter at stemplet er taget op forståes. i mine unge dage havde vi en aftrækker der passede i underkanten på foringen men da det efterhånden er en sjælden opgave så er værktøjet pakket på fjernlager og så er det hurtigere lige med træ eller plast dornen.
Om du kan finde simms til foringerne ved jeg ikke ellers må du jo igang med saksen men enting der er sikker der må ike være skævheder eller urenheder på kraven i blokken eller på foringen så knækker kraven når du spænder topstykket det har jeg seet tit, så der skal du være omhyggelig.
Om du skal skifte foringerne ?? du kan nemt se om der er tærehuller i dem de plejer at være i en stribe nederst i vand kammer delen af foringen sådan lige over oringen og opad, og er der tæringer så ville jeg skifte dem
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Nej men hvis du vil undgå at få skidt i oliekanalerne så drej krumtap slaget ned der vor du tager foringen. dengang de traktorer var" moderne" kunne en god svend skifte stempler og foringer på en dag på en traktor. Bare af med top og bund op med stemplerne og foringerne og så en grundig rengøreng og så i med de nye
Du skal lige huske at fastholde de ny monterede foringer med en midler tidig bolt og en skive medens du sætter stempler i, ellers kan de finde på at hoppe op når du drejer med motoren
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
Der er ingen særlig indkørings procedure, man sejslæber ikke og kører med varieret omdr. Men husk at varme motoren op til drift temp og medens den er varm efterspænder du toppen og stiller ventiler.
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
feb 2015
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 39
dec 2014
Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 921
grundindstilling af dieselpumpe IH 434 rækkepumpe