{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.067 visninger | Oprettet:

grundindstilling af dieselpumpe IH 434 rækkepumpe {{forumTopicSubject}}

hej alle! jeg har gået længe og døjet med at få monteret en dieselpumpe på mit lille renoveringsprojekt, så den skyder diesel ind på det rigtige tidspunkt osv. jeg skal høre om jeg er helt ved siden af når jeg siger at fremgangsmåden er følgende " pumpen skal grundinstilles og så skal den monteres når stempel 1 står 45 grader før toppunkt ( kan ikke huske hvor mange grader den skal stå før, bare et skud i tågen ) men når så pumpen er blevet grundinstilt og motoren står som den skal, så skal pumpen monteres så den kan rokkes til begge sider i de aflange huller der er som man kan fin indstille den i. men er det ikke i grovetræk sådan det skal gøres? så skal den jo nok bare finindstilles til sidst indtil at man synes det går jævn og dejlig?
- problemet er så bare at jeg ikke ved hvordan man grundstiller pumpen, og inden jeg kan gøre det kan jeg ikke rigtigt komme videre.
- det kunne være super fedt hvis der var nogle erfarne folk som ville hjælpe mig lidt med at sætte mig mere ind i tingene. på forhånd tak!
- mange hilsner fra teis! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  grundindstilling af dieselpumpe IH 434 rækkepumpe
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #1   20. feb 2015 Hej Teis!
    Sådan en IH må jeg kunne hjælpe dig med, da jeg har skruet i dem lige siden 434eren var ny. Gradtallet kan jeg ikke huske men det er heller ikke vigtig.. for at tage pumpen først.På siden er der et lille dæksel monteret med 2 skruer det afmonteres under det er der på de fleste pumper en stor låsering, i den er der et mærke eller den ene ende er med et skarpt hjørne ud for det skal E mærkets streg passe det er så indsprøjtnings tidspunket til cyl.1 .og motorens timnings mærke finder du under den plade der sidder lige bag bundkaret på koblingshuset fast gjort med 2 små kvart tommes skruer. på kanten af koblingshuset er der en streg den skal du stille si mærket som er på svinghjulet udfor samtidig med at ventilerne på cyl 4 skifter mellem indsug og udstød. så er 1. nemlig i kompresions takt. Det var en længere historie, hvis ikke du forstår så vender du bare tilbage så finder vi ud af det.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #2   20. feb 2015 Hej jeg kommer lige til at se du skriver Række pumpe !!! det passer ikke rigtig på en IH 434. er du sikker på det ikke er en rotations pumpe?

  • #3   21. feb 2015 Jo rotations pumpe! Det er mig der kludrer rundt i det, jeg lige rodet i bil også så jeg blandede det lidt sammen! Men du er jo lige manden jeg ledte efter!!! Kæmpe hjælp!! Det skal prøves om det virker i løbet af næste uge! Det lyder ikke til at være alt for kompliceret, men når ovenstående så er gjort burde den jo bare starte ikke også? smiley og de havde vel bare samme pumpe på de der 434'ere så jeg kan ikke tage fejl af pumpen? Det er vel som du siger, en rotationspumpe? smiley det er ikke utænkeligt at jeg vender tilbage til dig! Du har reddet det hele, der var lige en som dig jeg ledte efter! Mange tak! Du for en Update på hvordan det går smiley

  • #4   21. feb 2015 Og du kender ikke tilfældigvis en/ et sted man kan få plade dele til sådan en, udover bagskærme? smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #5   22. feb 2015 Mig bekendt er alle modeller lige fra B 275-------til 384 monteret med CAV rotationspumpe. Og hvis den er luftet ordentlig ud og den står på mærkerne så starter den det er jeg sikker på. Og du skal ikke justere på pumpen medens motoren går for at "fin" indstille det kan gå galt og så passer indsp. tid ikke når den bliver belastet. Det er jo ikke bare i tomgang den skal gå godt..
    Med hensyn til plade dele så er der nok kun brugt markedet A P Jørgensen Ribe har hugget mange IH traktorer op det var der jeg ville høre hvis det var. Ellers må pladesmeden jo igang. Det er vel heller ikke hele motorhjælmen du mangler?


  • #6   22. feb 2015 Sådan ser pumpen ud bad det lille dæksel, jeg kan ikke lige se en låsering synes jeg smiley

    profilbillede
  • #7   22. feb 2015

    profilbillede
  • #8   22. feb 2015

    profilbillede
  • #9   22. feb 2015 Og her vil jeg mene at svinghjulet skal stå, det er det eneste mærke jeg kan finde på kanten af koblingshuset smiley

    profilbillede
  • #10   22. feb 2015 Men er det cylinder fire når man tæller fra snuden af den eller er det nummer 4 i tændingsrækkefølgen der skal vippe mellem indsugning og udsugnings, som den står her med svinghjulet's SI mærke ud for markeringen på koblingshuset, så vipper den mellem indsugning og udsugning på cylinder 4 når man tæller fra snuden af, altså det cylinder tættest på tanken. smiley håber du vil hjælpe smiley

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #11   22. feb 2015 Hej det er nr. 4 der skal vippe og det er den bagerste. og så står den forreste jo til tænding

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #12   22. feb 2015 Nå den af din er den model uden låsering. Så må du jo til selv at lave mærket. Det kan du også således: Du finder den studs hvor dysserør nr 1 skal monteres den sætter du lidt tryk på ( Maks 30- bar)med dieselolie hvis du har en dysseprøver brug den. i mangel af sådan har jeg brugt en stump slange på ½m og fyldt den med diesel og så holdt den opad monteret trykluft pistolen i den anden ende og på den måde få tryk på så drejer du flangen til tandhjulet med uret samme vej som motoren. når så E mærket er ca midt i indspektions hulletvil du kunne mærke at den lige som går på en knast og der sætter du så et mærke så det flugter med --E.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #13   22. feb 2015 Med hensyn til SI mærket er det helt ok. Som den står er den lige klar til pumpen..

  • #14   22. feb 2015 Så Jørgen, nu står det hele som du har forklaret, satte en halv meter slange med diesel olie i på studsen til cylinder 1 og satte tryk på og så kunne jeg mærke når jeg drejede med pumpen at den på et tidspunkt ligesom " gik i mod " et eller andet og det passede med at E'et var næsten midt i inspektionslugen, så der satte jeg mærket og monteret det så det passede med SI mærket, så nu står set hele følgende

  • #15   22. feb 2015 Pumpen er på plads

    profilbillede
  • #16   22. feb 2015

    profilbillede
  • #17   22. feb 2015 Og svinghjulet står som det skal. Så mangler jeg bare at få samlet det sidste og få den luftet ud. Kan/skal man lufte den ud i selve pumpen eller kommer det helt af sig selv når man bare lufter den ud ved dyserne? smiley og ved du hvor meget spillerum der skal være mellem indsugning og udstødningsventilerne og vippearmen? Jeg tror ham der har stillet ventiler ikke har gjort det helt som det skal gøres.. smiley

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #18   23. feb 2015 DET SER RIGTIGT UD !!!
    Du skal lufte godt ud ved de 2 skruer der sidder lige over det ovale skilt på pumpen, Når der så ikke kommer mere luft der så løsner du et par dyserør og så drejer med starteren til der kommer diesel ved dysen så skulle den starte.
    Ventilerne skal have 0,5 mm spillerum. eller hvis du skal have det på engelsk : 0,020 inch.


  • #19   24. feb 2015 Super! Tusind tak for den kæmpe store hjælp!!!!!!!!! Nu skal jeg lige have fundet to banjobolte til den, så er den klar til at prøve og få liv i, jeg krydser fingre! smiley

  • #20   19. mar 2015 Hej Jørgen! Jeg har samlet det hele sådan her, og jeg har mærket på et af gløderørene, hvor jeg bare havde tråden på gløderøret ( på cylinder 1 ) til at stikke ud fra blokken i stedet for at sidde skruet i blokken og de resterende 3 til at sidde i blokken som de skal. Tråden blev ikke rødglødene, den blev bare så varm at man lige kunne holde om den.
    - mine to spørgsmål er så om, det hele sidder som det skal ang. ledninger i serieforbindelsen, og om tråden på gløderørene ikke skal blive rødglødende?

    mvh. Teis smiley


    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #21   19. mar 2015 Din tegning ser helt rigtig ud, har du prøvet at måle spændingen på toppen af cyl 4`s gløderør ( der hvor ledningen er spændt på. Der skulle helst være 4,4 volt hvis alle bro forbindelserne er af kobber. Højere hvis der er en tyndere tråd mellem to af rørene
    Hvis du samler systemet uden at have gløderørene monteret så kan du jo se gløde bøjlen og den skal blive meget lyserød til gul glødende efter ca 10 sek. aktivering af gløde kontakten.


  • #22   7. apr 2015

    profilbillede
  • #23   7. apr 2015 Hej igen Jørgen. Jeg fik liv i den ved at slæbe den igang og den kunne godt slæbe sig selv og kørte i måske 10 minutter, men den hakkede helt vildt fra et af cylindrene og gik ikke alt for godt. Ved godt at pumpen skal fin indstilles så det hele bliver dejligt, men jeg to alligevel og rykket toppen af den for at kigge om der var noget galt og så vil jeg måske gerne skifte stempelringene i den smiley så så jeg at alle forkammer indsatserne var flækket og at stempel 3 ikke ville nå helt i top uanset hvordan man kørte motoren rundt. Og det kan jeg nu ikke forstå når de andre køre helt op og planer med toppen af blokken. Og så følges 2 og 3 vel heller ikke, som jeg tænker de skal. Så jeg havde tænkt mig at rykke stempel 3 ud og så tjekke krumtaps lejer osv efter fejl. Men ville lige høre din mening inden jeg gjorde noget smiley kan nemlig først komme til at skrue i den fra i morgen eftermiddag smiley

  • #24   7. apr 2015 Her er et billede af stempel 2 og 3 hvor stempel stempel 3 aldrig kommer længere op end der hvor den er nu smiley

    profilbillede
  • #26   7. apr 2015

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #27   7. apr 2015 Hej igen Ja det ser ikke rigtig ud det der. Stemplerne skal komme helt op ligesom 3eren Jeg kan ikke huske hvormeget de skal over blokken men de skal en smule over så det kun er knap toppakningens tykkelse i frigang til topstykket Jeg kan lige prøve om jeg kan få tid at finde målene en af dagene det bliver nok ikke imorgen. Men du kan roligt afmontere bunden og så hive stemplet der op og kik så lige de andre efter også Jeg tror der er lavet noget fusk med et fejl stempel eller plejlstang.
    Det med forkamrene Tjaaa det er nu meget almindeligt og jo hvis de er flækket helt op er det jo ikke godt men lidt revner forneden har vi nu aldrig taget så tungt.
    Og så nævner du noget om fin indstilling af pumpen?? Der skulle ikke være noget at komme efter hvis du har stillet den på mærkerne så står den som den skal. Du kan måske godt få en blødere tomgang ved at dreje lidt på den men så er den forsen under høje omdr. og større belastning der er jo ingen forstiller på den


  • #28   7. apr 2015 Okay super! Mange tak, jeg kigger på det i morgen, det bliver godt! smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #29   7. apr 2015 Husk lige at ligge mærke til hvordan stemplerne vender også plejlstængerne. Sådan en IH der er konstrueret med en smule forsat krydspind i stemplerne og hvis du forsigtig skraber soden af stempeltoppen skulle du meget gerne finde en pil den skal vende fremad på alle 4 stempler Det med de forsatte krydspinde blev indført i B 414

  • #30   8. apr 2015 Tak for tippet! Jeg har hevet 3'ern op og kan se at plejlstangen er bøjet. Skal jeg bare sætte en ny på eller er der en grund til at den har lavet det nummer som jeg skal følge op på inden? smiley

    profilbillede
  • #31   8. apr 2015 Det er værre end på billedet smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #32   8. apr 2015 Av min arm. Er krumtap sølet blank og uden rivninger?
    Der kan være sket det at der er kommet regn ned i gennem udstødningen og hvis de små huller i manifolden så er stoppet så løber det ind i den cylinder hvor udstødningen er åben. og da vand jo ikke kan komprimeres så er der jo noget andet der må give sig.
    Hvis der ikke er noget at se på de andre så er det bare at finde en ny plejlstang den gang de var nye gjorde vi meget ud af at de skulle veje ligmeget at så den nye og den gamle for balancens skyld så sleb vi lidt af den nye da den som regel var for tung jeg tror nu ikke det havde den store betydning vi gør det i alle til fælde ikke mere.


  • #33   8. apr 2015 har du evt. et tip til at få forkammer indsatserne ud af topstykket? smiley den nye plejlstang er bestilt

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #34   8. apr 2015 ja når du afmonterer dysse og gløderør skal hele forkammer sættet kunne bankes 0p med en passende dorn.læg lige mærke til pladsringen af diverse skiver og bøsninger

  • #35   8. apr 2015 Super, tak smiley

  • #36   16. maj 2015 Hej igen igen Jørgen smiley jeg har fået liv i den gamle og den starter Uden hjælp. Når den så har stået i tomgang med lidt gas på i et par minutter så går den ud. Hvis jeg så udlufter pumpen i den øverste skrue og lufter den ud, så starter den igen rigtig fin så jeg ved ikke om det er en utæthed et eller andet stred eller om pumpen ikke virker optimalt smiley mvh Teis. Håber du kender til problemet smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #37   16. maj 2015 Ja se der kan jo være flere muligheder hvis det kun er en eller to gange den har gjort det er det sikkert luftrester i brændstoffiltret.Hvis det er noget den bliver ved med suger den luft ind ved en banjo eller gummiringen i filtret måske snoet det kan ske for den bedste. fødepumpen kan også være defekt så suger den luft ind i filtret via overløbsrøret

  • #38   17. maj 2015 Jeg prøver at skifte kobberskiver og tjekker op på filterets O ring smiley fødepumpen er helt ny så der skulle helst ikke være noget, men jeg kom til at se igår var der en utæthed ved en af banjoboltene ved fødepumpen. Lige en anden ting. Da jeg fik liv i den gik der ikke længe for den begyndte at skyde vand ud af overlæbsrøret ved køleren og den spyttede meget ud og vandet begynder at koge inden for kort tid. Det ryger også ud af låget til køleren men tænker at det er fordi det koger sådan. smiley mvh Teis.

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #39   17. maj 2015 Det med vandet: Jeg håber det er fordi der har stået en luftlomme i topstykket Hvis det er det så går det jo over af sig selv. Ellers er det jo en ommer.Har du haft foringerne oppe? eller kan de være gået løse da du tog stemplerne ud?

  • #40   17. maj 2015 Jeg har ikke rørt ved foringerne og kan ikke forstå hvis de skulle have været gået løse. Men hvad kan det være der gør at den ikke køler er det fordi der er en utæthed ved toppakning/topstykke, boltene skal spændes med 11kg ikke ?og jeg har manualen over hvordan de skal spændes og de er spændt efter den og toppakningen er ny. Og sådan en luftlomme hvor hurtigt går den væk? Når man lytter ned i køleren kan man rigtig høre hvordan det " sitre/bobler " fortsat god dag smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #41   17. maj 2015 Luften skulle gerne være ude af toppen når termostaten har været åben.
    Men lige en ting Hvor lang tid har du kendt den traktor? For med den plejlstang er det jo ikke usansynligt at der kan være gået en foring, de havde jo en vis ry for at ville tæres Og ja det skulle jeg jo nok have advaret dig men det er jo det når man ikke lige står med det kan man jo ikke se alle spor.
    Hvis du lader den stå med stoppet motor noget tid er der så vand i bundkaret. Det kan du se ved at løsne bundproppen og så skrue den NÆSTEN helt ud når der mangler 1-2 gevind plejer der at komme vanddråber hvis det er tilfældet så er det helt sikkert en foring og så er de nok tæret mere eller mindre alle sammen. ØV ØV


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #42   17. maj 2015 Jeg kom lige til at se ennu en gang på det billede med tommestokken der er der et sort mærke i kanten af foringen lige under din hånd hvad er det?

  • #43   17. maj 2015 Jeg tror der er noget olie der afspejler sig i lyset, jeg tror ikke der er et hul ned i foringen så ville jeg have set det. Jeg har aldrig tænkt over at der skulle være et hul eller en fordybning smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #44   17. maj 2015 Ja men Teis det ville jeg da også tro du ville se med det samme hvis der var et hul Jeg har dog heller aldrig set at de kunne lave hul der men fik bare lige øje på det i billedet. Men det ærgrer mig lidt at du ikke fik trykprøvet cylindrene inden du skildte den helt ad

  • #45   17. maj 2015 hvordan trykprøver man sådan en og kan jeg ikke bare gøre det nu? Der må da være et sted der står hvor meget tryk den skal lave og hvis det så er helt galt med det jeg har målt må jeg jo prøve at skifte foringer og stempelringe og så se om det ikke bliver bedre. smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #46   17. maj 2015 Når jeg trykprøver en motorblok / cylinder har jeg toppen afmonteret også har jeg en rund stål klods med en gummi plade til at lægge over cylinderen der er så en luftslange nippel i også og spænder den fast med 2 topbolte så fylder man vand i blokken op til lige under kanten. drejer stempleti den cyl. man vil prøve i bundstilling . så sætter man bare sin trykluft slange til. Hvis der så er hul i cylinder vægen så bobler det lystigt i vandkamret.
    Men du kunne jo sætte tryk ind af gløderørshullet når begge ventiler er lukkede (løsen eventuelt vippetøjet) så kan du jo se i køleren om der er læk.
    Er der ikke noget med at du har et gammelt gløderør du kan bore en studs i til trykluft slangen.


  • #47   18. maj 2015 Jo jeg har et gammelt gløderør jeg kan bore i og så bare en slange på med en lynkobling til luftslangen som du siger, det tror jeg at jeg prøver smiley

  • #48   18. aug 2015 hej Jørgen. håber stadig du er med, ved ud hvordan jeg får foringerne ud af blokken? nu har den sprunget en toppakning på 3. cylinder 2-3 gange og kan se at foringen er under niveau med blokken og så sidder den løst, skal jeg skifte alle foringer synes du eller skal jeg få fundet de der mellemlægs skiver som der skal ligge under flangen på foringen øverst ved blokken. tryk prøver foringerne først og skifter nogle hvis det er nødvendigt ( tror det ikke ). så vil egentlig bare høre om der skal skiftes foringer eller om jeg skal have fat i nogle skiver til under flangen? smiley mange hilsner Teis!

  • #49   18. aug 2015 jeg kan mærke at foringen giver sig op og ned når jeg kører op og ned med stemplet hvis jeg lige holder en finger på flangen af foringen. smiley

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #50   18. aug 2015 Hej igen det er da træls. Men hvis foringerne ligger under blokken så er der en god forklaring.
    foringerne er nemme at tage op de sidder bare i en oring forneden og så ligger de jo an på en krave i toppen af blokken. Jeg har tit bare skubbet dem op med en hård trædorn nedefra efter at stemplet er taget op forståes. i mine unge dage havde vi en aftrækker der passede i underkanten på foringen men da det efterhånden er en sjælden opgave så er værktøjet pakket på fjernlager og så er det hurtigere lige med træ eller plast dornen.
    Om du kan finde simms til foringerne ved jeg ikke ellers må du jo igang med saksen men enting der er sikker der må ike være skævheder eller urenheder på kraven i blokken eller på foringen så knækker kraven når du spænder topstykket det har jeg seet tit, så der skal du være omhyggelig.
    Om du skal skifte foringerne ?? du kan nemt se om der er tærehuller i dem de plejer at være i en stribe nederst i vand kammer delen af foringen sådan lige over oringen og opad, og er der tæringer så ville jeg skifte dem


  • #51   27. aug 2015 Skal krumtappen ud for at kunne tage foringerne ud?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #52   28. aug 2015 Hej Teis
    Nej men hvis du vil undgå at få skidt i oliekanalerne så drej krumtap slaget ned der vor du tager foringen. dengang de traktorer var" moderne" kunne en god svend skifte stempler og foringer på en dag på en traktor. Bare af med top og bund op med stemplerne og foringerne og så en grundig rengøreng og så i med de nye
    Du skal lige huske at fastholde de ny monterede foringer med en midler tidig bolt og en skive medens du sætter stempler i, ellers kan de finde på at hoppe op når du drejer med motoren


  • #53   28. aug 2015 Tusind tak. Jeg har fået afmonteret foringerne og venter på at der kommer et rep kit med nye stempler og ringe, plejelejer, foringer osv. Kender du en god måde at gøre kølerummene rene på og få gamle olie rester og skidt ud af bunden?

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #54   28. aug 2015 Tape omkring plejl sølerne på krumtappen og så højtryks renseren

  • #55   13. okt 2015 Hej Jørgen. Har sat nye foringer, stempler, stempelringe og plejellejer i. Sat ny toppakning i og monteret top stykke som er blevet planet. Når jeg en gang om et stykke tid er klar på at skulle have den i gang, ved du så hvordan den skal køres ind og er der nogle ting jeg skal være opmærksom på? Mvh Teis smiley

  • #56   13. okt 2015

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #57   13. okt 2015 Hej !! Har du ikke glemt de to gummiringe i toppakningens venstre side især den forreste er vigtig.
    Der er ingen særlig indkørings procedure, man sejslæber ikke og kører med varieret omdr. Men husk at varme motoren op til drift temp og medens den er varm efterspænder du toppen og stiller ventiler.


  • #58   21. okt 2015 Hej Jørgen. Jeg bliver snart filtret ind i alle ledningerne og der er ikke rigtig noget der er sat ordenligt sammen og så ligner det hele bare en stor jungle. Så jeg tænkte på om man ikke bare kunne Loose starteren, generatoren og gløderørene og så sætte de resterende instrumenter til hen ad vejen og trække ledninger til lys osv til sidst? Ang. Gløderørene kører de så ikke igennem en modstand eller for den bare direkte (plus) igennem termostat sikringen med 12 volt? Og kan generatoren godt bare sende plus og minus ud direkte på batteriet eller skal der et laderelæ i mellem først? Det samme med starteren kan den bare få plus og minus med 12 volt og så bare men har en kontakt til at forbinde forbindelserne når den skal starte?

  • #59   21. okt 2015 På billedet sidder der en firkanten box lige til højre for indsugningen, (på den plade som sidder lige foran tanken) og lige under den sidder der en anden som er mere rund i formen, den sidder lige under boxen og der går en masse ledninger i dem begge og jeg tænker at det er laderelæ og startrelæ. Men skal de være der? Tænker ang. At Loose det hele... Og hvis det er de to relæer kan du så forklare mig hvad de gør? Mvh Teis! ??

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #60   21. okt 2015 Hej den øverste 4kantede box er laderelæet og den runde lige under er starterens hjælperelæ. hvad gløde systemet angår så har du jo en tegning tidligere og der mangler du bare glødekontrolen i instrument brættet det er jo også en modstand. så det med at luse sammen er nok ikke det bedste men hvis du ingen ledninger har på dynamoen så sker der ikke noget med den og jo stateren den skal bare have noget 12 v strøm resten af traktoren kan fint køre uden strøm

  • #61   10. nov 2015 Hej Jørgen. I dag havde jeg gang i motoren efter de nye foringer stempler osv var kommet i. Det lød til at køre fint det hele, lige indtil at den skød alt ind maden ud af gløderøret på cylinder 4, det gav et vældigt spetakkel... Den blev ved med at køre og blev ved med at skyde ud af gløderøret. Den skød stokken ud så der var hul i gløderøret og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor den gjorde det eller hvad der gik galt. Det var først da jeg rykkede stop knappen at den gik ud.. Nogle forslag? Mvh Teis

  • #62   10. nov 2015 Her er er billede af hvad den gjorde ved gløderøret

    profilbillede
  • #63   10. nov 2015 Og et billede at stokken der skulle have siddet i gløderøret. De andre gløderør er der ikke sket noget med smiley

    profilbillede
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #64   10. nov 2015 Det har jeg dog aldrig oplevet men det er helt afgjort en fejl i gløderøret. Og ja jeg kan godt regne ud at det har støjet ret kraftigt

Kommentér på:
grundindstilling af dieselpumpe IH 434 rækkepumpe

Annonce