{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IH ånder meget
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #1   6. mar 2015 Nu er en del jo et vidt begreb men det er da ikke utænkeligt at der er gået en stempelring eller 2.

  • #2   7. mar 2015 er det noget der betyder noget

  • #3   7. mar 2015 Lyder til en motor renovering.

  • #4   7. mar 2015 Mål kompressionen på skidtet, sammenlign med specifikationen. Husk at lægge mærke til jævnheden af kompressionen, dvs. om de allesammen er "lige dårlige" eller om f.eks. en enkelt cylinder er særligt dårlig.

    På en Perkins 4.236 motor er kravet til jævnhed i kompression 12%, så vidt jeg husker... Efter renovering min Volvo BM 2250'er (som kører med Perkins 4.236) ligger jævnheden godt og vel indenfor 1%...

    Inden renovering var den ringeste versus bedste med en forskel på cirka 40%(!!!) og den bedste var cirka 15% under nyspecifikation.

    - Behøver jeg sige, at den åndede og åd olie i vildskab??? Du kan se billeder fra renovering her... Her var bl.a. et stempel smadret og en anden cylinder havde en knækket kompressionsring.

    Men hvad der er galt i dit tilfælde... Det er umuligt at sige mere om, udfra din beskrivelse. Svarene til den slags problemer er ikke entydige eller nødvendigvis simple.

    Det kan også være slidte ventilstyr... Du skriver jo på din profil, at der kommer olie ud på blokken...

    Mvh.


  • #5   7. mar 2015 ... Og link til billeder kom så her...:

    http://www.traktorgalleri.dk/fotoalbum/diverse-traktor/3200-volvo_bm_2250___motorrenovering

    Mvh.


  • #6   7. mar 2015 Tak for svar

  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #7   7. mar 2015 Jeg var jo med da de var nye og da havde vi meget balade med det under komprecion ånden ud af røret der var mange der spøgte med at udstødningsrøret var sat forkert på. Så det er tilladt med en del ånde men hvis den kommer stødvis så er der noget galt. men sådan en IH kan man skifte stempel og foring uden at bore og alt det der. Det er nemlig våde forringer så det er ikke så farligt.
    Dengang vi var skrappe til det tog det en god dag for sådan en motor rep.


  • #8   8. mar 2015 Jørgen B.:

    Jeg har da heller ikke boret noget på min Perkins 4.236'er for at skifte foringer på den. Jeg trak de gamle ud, kontrolmålte hullerne og sammenlignede med kravet i specifikation. Da alt var godt, blev hullerne omhyggeligt rengjort og smurt i en blanding af cirka 50% frisk motorolie og 50% petroleum. De nye foringer blev krympet med tøris og droppet direkte i uden brug af værktøj. Det skal siges, at de nye foringer selvfølgelig var service-foringer eller færdige foringer. Ellers skulle der bores og hones, det er korrekt.

    Men det er rigtigt, at dem med våde foringer kan have deres fordele. De kan så have problemet med tæring der hvor o-ringen skal standse vand fra at komme ned i sumpen og generelt skal man da være omhyggelig med at få o-ringen på plads.

    Nå, men jeg hyggesnakker vidst også bare... smiley Du ved det jo alt sammen alligevel! smiley Men derfor kan lidt snak jo være godt nok alligevel... smiley

    Mvh.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #9   8. mar 2015 Jo Jo da det er heller ikke fordi jeg har noget imod tørre forringer men for de knabt så godt udstyrede værksteder er det nemmere med de våde sådan i store træk.
    Og det med tæringer og oringe der bliver utætte kender jeg jo som IH måske bedre end nogen


  • #10   8. mar 2015 Hehe...! Jeg regnede såmænd heller ikke med at du havde noget imod tørre foringer! Men ja, der er noget af et arbejde med at trække dem ud. Tricket med tørisen hjælper dog en hel del, når man skal have dem i og nu om stunder kan man jo bestille en kasse tøris over nettet! Så er det kun timingen man skal have på plads, altså man skal være klar til at sætte foringer i, når tørisen kommer. Dog har man et par dage at løbe på, hvis man køber nok tøris og sørger for at stille det i skyggen og køligt.

    Jeg afleverede en tegning på et udtrækkerværktøj til foringerne ved den lokale smed og snakkede lidt med ham om hvordan og hvorledes. Så fik lærlingen den opgave og jeg fik en udmærket udtrækker til en billig penge. smiley

    Så er der selvfølgelig også den med at måle hullerne. Det kræver et specialværktøj, men det kan også bestilles til rimelige penge over nettet. Mener jeg gav omkring 3-400 kroner for min bore-gauge. Købte også et olietryksmålesæt og et kompressiontestsæt over nettet, det løb op i godt 500 kroner samlet set. Det er selvfølgelig bare husmandsudgaver af den slags værktøj og ikke noget der kan holde til at blive brugt dag ud og dag ind i mange år. Men til hobby-brug er det fint!

    Så man kan komme langt idag, for små penge. Man skal jo altid holde sin regning op imod kvaliteten af det arbejde man kan lave og så holde sig for øje, hvad det ville have kostet at få lavet på værksted. Selv med rundhåndet værktøjskøb til mit projekt for at kunne kvalitetssikre arbejdet nogenlunde fornuftigt, var prisen for det samlede projekt (incl. værktøj og materialer) omkring 20-25% af den pris vi fik fra et værksted.

    Min pointe er bare, at med det værktøj man kan få til rimelige penge og hvis man er villig til at sætte sig lidt ind i sagerne, kan man lave et rigtig fint stykke arbejde på egen hånd på de kære gamle traktorer. Og så ved man hvor man står bagefter, i stedet for at købe en anden gammel traktor man ikke kender noget til.

    smiley

    Mvh.


Kommentér på:
IH ånder meget

Annonce