{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.560 visninger | Oprettet:

Afmontering af motor {{forumTopicSubject}}

Hej.
Så har jeg taget beslutningen om at, give motoren og traktor hele turen...omvendt har jeg næsten ikke noget valg:p

Jeg har en Fordson Power Major 1960 4 cyl. Diesel.
Jeg vil i første omgang gerne ha' haft skilt motoren, men umiddelbart ser det ud som om, man ikke kan nedtage bundkaret - uden at afmontere hele motoren, dermed ingen mulighed for at, løsne plejlstængerne..!! Er det virkelig korrekt eller snyder det mig? smiley

Nå, men hvis jeg skal afmontere motoren helt (hvilket jeg nok gør) kan man så løsne samtlige bolte ved svinghjul (tandkrans) og beslaget i fronten og derpå rykke motoren et par centimeter frem og løfte den op? Eller skal traktoren i sig selv, skilles i to dele? smiley

PS. Hvis nogen har nyttig info, fremgangsmåde, noget man skal være opmærksom på - modtager jeg det med stor glæde:-)
Ellers prøver jeg mig frem. Ville bare høre om der er noget specielt inde i svinghjuls huset som kan falde ud og blive adskilt i uendelig dele smiley

Ser frem til at høre fra jer :=)

Mvh.
Daniel O.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afmontering af motor
  • #1   1. feb 2018 Der er en aksel imellem gearkassen og koblingsnavene på svinghjulet. (Højgearsakslen) Du skal have motoren cirka 15 cm. fremad før dens stråler ikke længere er i indgreb. Så kan du løfte motoren lodret op eller lignende.
    Det letteste er dog at lægge paller under motoren så du kan trække den væk fra bagtøjet med en palleløfter vandret. Det er i hvert fald den letteste metode når den engang skal sammen igen for der skal det hele passe ret godt ;o) Spørg endelig


  • #2   1. feb 2018 Hej Max.

    Tak for det. Det var rart lige at vide. Men nu kan jeg ikke lige huske om der er 15 cm frem mod forkanten - har du gjort det på samme model? så burde det nok også kunne gøres her:)

    Det vil jeg lige se på i morgen så:)


  • #3   1. feb 2018 Det kan du ikke. Du bliver nødt til at dele den. Der er forskellige muligheder, men sidevangerne skal af enten foran omkring støbejernsklodsen/forakselophæng osv eller på koblingshuset.
    Normalt er boltene foran ikke til at løsne, imens dem på koblingshuset sikkert har været dækket af fedt og olie og derfor går nemmere ;o) Der sidder også noget hammel til forakslen neden under, og noget motorophæng/beslag på hver siden foran så du bliver nødt til at skille noget mere ad inden du kan få bunden åben... desværre


  • #4   1. feb 2018 Her er højgearsakslen så du kan se hvor meget indgreb den cirka har

    profilbillede
  • Henning J
    Henning J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 4 Følgere: 6 Svar: 233
    #5   3. feb 2018 Det nemmeste er at afmontere fronten sammen med sidevangerne. Trianglen på forakslen kan som regel tvinges ud af indgreb ned bundkarret, ellers skal de 2 bolte i forakslen afmonteres. Du kan ikke få motoren ud ellers

  • #6   19. feb 2018 Hej allesammen.
    Tak for alle de gode råd, det har kun været til gavn for mig. Ark ja, den måtte skilles totalt og det har været lidt af en kamp. Renovering af hus, dokning med 3 skibe og så denne hobby med traktoren... Og ja, så er laden hvor den står i aldeles ubehagelig kold og fundamentet er totalt smadret. Så det har ikke altid været sjovt og traktorens misligholdte stand, gør kun udfordringen større. smiley

    Men, men, men.. Det lykkedes mig at få motoren afmonteret! Win, Win. Men det tyder egentlig på at, man godt kan få bundkaret af uden at, afmontere motoren fra gearet? Ligegyldigt, har et motorstativ, det er da klart at foretrække motoren kommer derpå og man derved får en fantastisk arbejdshøjde og kontrol;)

    Har også fået taget millioner af billeder, har det med at glemme hvordan nogen af tingene sad;) og måske de kan bruges i sammenhæng til visning af Step by step opgaver? smiley

    Men der er dog lige noget jeg vil høre jer om. Koblingen har vist set bedre dage.

    1) De 3 udløserfingre er helt smadret? Og ligeledes er flangen på højgearet som du viser på dit billede. Skyldes det alm. Slid ellers forkert indstilling af kobling? Bolthovedet på udløserfingren er fuldstændig spist op?
    2) Kender i nogen steder hvor man kan skaffe bolte hertil traktoren? Er ikke lige kommet nærmere på det, men er det noget UNC el. UnF gevind? Jeg har jo intet af sådanne noget til og ligge. Hvor køber i evt. Fra? Eller har i modificeret samtlige gevind til "almindelige" gevind? smiley

    Sidst men ikke mindst, takker jeg for hjælpen og håber at kunne få flere råd endnu smiley

    PS. Prøver at sætte flere billeder op på engang, men er ikke sikker på om jeg kan

    Vh.
    Daniel


    profilbillede
  • #7   19. feb 2018

    profilbillede
  • #8   19. feb 2018

    profilbillede
  • Henning J
    Henning J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 4 Følgere: 6 Svar: 233
    #9   19. feb 2018 Agriline i England har stumper til små penge
    Der er meget olie i koblingshuset, så det bedste vil være ny kobling, styreleje i svinghjul, udrykkerleje, pakdåse ved bagerste hovedleje og til indgangsaksel i gearkasse


  • #10   19. feb 2018 Jeg ved ikke lige hvor langt du bor fra mig, men mangler du bolte har jeg kassevis af brugte du kan få af, og måske et koblingsnav og andre dele du kan købe hvis det er Mvh. Max Madsen ved SLagelse

  • #11   19. feb 2018 Hej igen.

    Henning J, tak for info. Kender faktisk godt Agriline, men har i mange opgaver brugt Olssons. Men ja, min tanke er den samme. Skift af kobling, pakninger, lejer osv. Men er akslen til gearet sådan til at, trække ud? Synes ikke mine bøger beskriver alle opgaver særlig godt, der er faktisk kun skrevet en meget kort side og gearet på bagtøjet - måske jeg skulle prøve at, skaffe mig den engelske værkstedbog?

    Max M, tak for buddet. Det havde været perfekt hvis jeg lige boede nogen km. kun tættere. Kunne godt have brugt alverdens blandede bolte, reservedele osv. Da det her vist kommer til at, gribe om sig. Som bekendt er metrisk mm gevind noget jeg har i næsten alle størrelser og længder, men Unc/unf gevind.... Tja, det ville være held hvis jeg fandt bare 2 bolte af den type smiley

    Nu må i ikke lige hænge mig op på det, men mener min kobling er den gammel type (11") Har så tænkt på om man burde sætte en anden på? kan det overhovedet lade sig gøre og er der overhovedet nogen pointe i det?:) Mener bare at, i har måske erfaret at en anden kobling ville være bedre eller lign. ?:)

    Forsat en god dag.

    mvh.
    Daniel


  • Henning J
    Henning J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 4 Følgere: 6 Svar: 233
    #12   19. feb 2018 Du skal afmotere udrykkerlejet, derefter kan du afmontere lejehalsen hvor pakdåsen sidder i
    Der er ingen grund til at sætte en større kobling i
    Du skal have Svinghjulet og bundkarret af for at skifte bagerste pakdåse


Kommentér på:
Afmontering af motor

Annonce