12.376 visninger
|
Oprettet:
hvordan skruer man pumpen :) {{forumTopicSubject}}
hej tg jeg vil til at skrue min John Deere 2040 lidt i pumpen men hvor sider skruen og hvor meget skal den skrues på forhånd tak
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Men du skal ind i pumpen gennem et lille dæksel som sidder på siden af pumpen. Hvilket er bedre og få en med forstand på til og gøre, da det er lidt besværligt og forklare.
Ydermere er den vidst uden turbo, så vidt jeg husker??
Så du vil nok få mere sort røg end hk ud af det..
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Traktorer: 1 Emner: 15 Svar: 49
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
2: Åben dækslet på siden af indsprøjtningspumpen (to 5 eller 6 mm bolte)
3: Tørn motoren manuelt, IKKE med starteren, så bolten til justerings blikket (den siden hvor man ikke kan justere) er midt i hullet.
4: Tørn motoren så den modsatte bolt står midt i hullet af pumpen.
5: Løsn bolten og juster blikket som begrænser pumpe elementernes max vandring.
Kan ikke huske hvilket vej du skal flytte blikket for at justere mængden op, men mener det er op mod topstykket.
6: Spænd bolten efter justering.
7: Tørn igen motoren og spænd den modsatte bolt.
8: Monter dækslet.
9: Fjernklemmen på slagen fra tanken.
10: Udluft pumpen.
11: Start traktoren og se om den kan ryge
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Traktorer: 1 Emner: 15 Svar: 49
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Når det så er sagt, så er det ikke noget du får ret meget ud af at gøre på en sugemotor, andet end øget brændstofforbrug, tilsodning og forøget slid på motoren. Prøv at sætte dig ind i, hvad forskellen er på en tvangsfodret (turbo/kompressor) og en sugemotor er og studér derefter konceptet i blandingsforhold. Derefter skulle det være klart, hvorfor du ikke får noget særligt ud af det, andet end noget der primært er skidt for dig og din traktor.
Mvh.
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Traktorer: 1 Emner: 15 Svar: 49
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Mvh.
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Hvordan er du lige pludselig blevet expert på området?
Lad dog knægten, hvis han gerne vil have lidt røg..
Tror det er de færreste NA motorer du kan skrue op, så de rent faktisk tager skade af det, det bliver forbrændingstrykket slet ikke højt nok til..
Der udover er en 2040 grundlæggende bare en 2140 uden turbo, så gear og motor skal skam nok holde..
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Med andre ord, er der langt større risiko for effekttab end effektgevinst. Og tillykke med nedsatte koldstartsegenskaber og forringet dynamisk kompression, samt større bidrag til forurening. Og spild af penge... Men røg skal han da nok få...
Så det var egentlig ikke for at være ekspert på området, men for at fortælle ham at der faktisk ikke rigtig er noget fedt ved det. Og det er heller ikke fordi jeg tror drivlinjen eller motoren ikke kan holde som sådan. Hvis der er flere ting du vilsnakke om, så skriv en PB.
Mvh.
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Det vil for det første kræve en ret stor mængde indsprøjtet diesel, før der er nok til det kondenserer og nedvasker noget som helst..
Hvilket de færreste standard indsprøjtningspumper er i stand til.
Hvis der endelig skulle være noget som skader motoren eller slider hårdere, er det en evt. gennemtrædning af oliefilmen i TDC, hvilket absolut vil kræve en meget kraftigere effekt forøgelse/forbrændingstryk.
Med hensyn til stempelringe som går fast, så det vidst noget der høre til i et par årtier tilbage, da smøreolie bare var smøreolie.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
For at forbrændingstrykket skal stige, skal der ske en merforbrænding og det kommer der ikke til når forholdet mellem luft og brændstof ikke er tilpas. Derved køler den større mængde brændstof mere end den varmer med risiko for fald i kompressionstryk. Kompressionstrykket er bl.a. med til at gøre at stempelringene slutter tæt.
En lækkende dyse kan såmænd sagtens være medvirkende til nedvaskning i sig selv. Nu er det selvfølgeligt ikke det samme som at øge mængden i indsprøjtningøjeblikket.
Som jeg har sagt før, så er det primært fordi jeg synes det er dumt at foretage ændringen da det ikke bidrager til noget som helst positivt.
Og hvornår er du blevet ekspert på området og kan du egentlig selv læse? - Bare for at holde din gode tone igang...
Skal naturligvis beklage, at jeg kom til at sige "udenfor pædagogisk rækkevidde".
Mvh.
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Nu bliver det jo belyst, hvorfor en diesel ikke kan tåle den mindste smule sorte røg, før den slidder sig selv i smadder??
Der bare en lille ting du glemmer i den "perfekte" verden, ALLE motorer om det otto eller diesel køre med et luft overskud på 2 til 3.
Og regner bestemt med du ved hvorfor?
Så jo der vil ske en mer forbrænding, nok ikke en fuldstænding forbrænding, men stadig forbrænding.
En fuldstændig forbrænding er jo noget nær umuligt og opnå i en forbrændingsmotor, hvilket de partikelfiltre på nye motorer vidst ret godt beviser.
Og ja forbrændingstrykket er ikke kun med til at stempelringene holder tæt, der er trykket der gør det.
En lækkende dyse er jo under ordnet om traktoren er standard eller ej.
sep 2011
Følger: 25 Følgere: 25 Emner: 3 Svar: 735
Så fortsæt endelig, hvis i da gider.
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 507
Desuden er det sjældent noget med ret meget kød på, der bliver spurgt om her inde
apr 2017
Følger: 1 Svar: 2
hvordan skruer man pumpen :)