{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.108 visninger | Oprettet:

Valg af traktor til hobby- og let skovbrug {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag en Volvo BM 650, som jeg godt kunne tænke mig at skifte ud, gerne til en knap så gammel traktor med firehjulstræk og frontlæsser.

Vi bor på en landejendom med 14 ha. jord og 12 ha. skov. Traktoren kommer ikke til at køre i marken. Det er primært til hobby- og lettere skovbrug, hvor opgaverne kunne tænkes at være:

- Udtræk af træer med skovspil (har ikke købt et skovspil endnu).
- Udkørsel af træ på skovvogn med kran (har ikke købt en skovvogn endnu).
- Kløvning af brænde med hydraulisk brændekløver.
- Udkørsel af kløvet brænde på tipvogn.
- Flishugning med en lille flishugger.
- Græsslåning ved veje og kanter med brakpudser/slagleklipper.
- Vedligehold af vej med vejhøvl.
- Brug af frontlæsser til flytning af brændetårne, kævler, flis, grus, grene og alt hvad vi ellers flytter rundt på.

Umiddelbart tænker jeg, at traktoren skal være ret lille, så den let kommer rundt. Men det kan jo også blive for lille - og noget kraft skal det jo også have. Så hvor ligger balancen?

Jeg har søgt lidt og fundet følgende:

CASE IH JX80
https://www.dba.dk/case-jx80-4x4wd-timer-19/id-108456471/
Temmelig ny og med få timer. Kommer den til at mangle kræfter?

Valtra 900
http://www.limas.dk/brugte-maskiner/traktorer/#/ad_99a90690-9450-4fe4-a4d5-c73139a7a911
Lidt ældre med mere kraft, men også større.

Pris er selvfølgelig også en faktor. Hvis det er muligt, så vil jeg gerne holde mig under 200.000 kr.

Og så må det selvfølgelig gerne være noget, der starter hver gang... smiley

Har I kommentarer/info omkring ovenstående modeller? Eller forslag til andre modeller?

Med venlig hilsen

Hans


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af traktor til hobby- og let skovbrug
  • #1   30. maj 2019 Hej Hans. Har du tænkt på en MB trac. 800 - MB trac. 1000. som har gode muligheder med hydraulik og pto. udtag. Mvh. Hans Jørn Dahl.

  • #2   30. maj 2019 MB track ville jeg ikke vælge på grund af dårlig venderadius. En lille radius er ofte en fordel i skoven.
    De andre Hans linker til vil jeg mene er noget bedre. Men de er nok ikke mindre end Volvo-en.


Kommentér på:
Valg af traktor til hobby- og let skovbrug

Annonce