{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.130 visninger | Oprettet:

Simpelt spørgsmål. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har brugt det meste af eftermiddagen på og søge rundt på nettet efter et svar på et meget simpelt spørgsmål, uden held.
Så jeg håber på at der måske er en herinde der kender svaret, eller kan pege mig i den rigtige retning.
Jeg arbejder til daglig på en rideskole, hvor vi for 1½ måned siden fik en ny traktor, som bliver brugt til mange forskellige arbejdsopgaver.
Jeg kan ikke fortælle ret meget andet om den, end at det er en Solis 50 hk med frontlæsser, uden nummerplader.
Mit ret simple (og muligvis dumme spørgsmål) gå ud på om jeg må køre traktoren ned på tanken, når den skal tankes.
Tanken ligger ca 1½ km væk, på offentlig vej.
Pt Køre jeg derned i min privatbil og fylder de 2 dunke vi har, Og det tager mig ca 3 ture for og fylde traktoren helt op.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Simpelt spørgsmål.
  • #1   9. okt 2021 Det vil jeg mene i godt må. Men sørg for at den er ansvarsforsikret.
    For at være sikker, så kan du jo henvende dig til Politiet.


  • #2   10. okt 2021
    Traktorer, der ikke skal registreres

    § 3 En traktor, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskab, skal ikke registreres i Køretøjsregisteret, hvis traktoren alene anvendes på vejene
    1) til egentransport til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør,
    2) som trækkraft for arbejdsredskab til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør for arbejdsredskaber,
    3) som trækkraft for påhængsvogn, der er tom eller medfører arbejdsredskab, som er knyttet til traktorens funktion, til og fra arbejdssted eller til og fra reparatør for påhængsvogne eller
    4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.
    Stk. 2. En traktor kan ud over kørsel som nævnt i stk. 1 uden registrering i Køretøjsregisteret anvendes på vejene, hvis traktoren på vejene alene anvendes til
    1) vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning eller
    2) renholdelse, snerydning el.lign.



  • #3   10. okt 2021 Der står en masse om det her, hvad du må, og ikke må.

    https://danskelove.dk/k%C3%B8ret%C3%B8jsregistreringsloven


  • #4   10. okt 2021 Don N

    Jeg havde godt været derinde og læse.
    Men det gjorde mig bare endnu mere forvirret, og intet svar.
    I hvert fald ikke et jeg kunne tyde som et klart ja eller nej.


  • #5   15. okt 2021 Er den forsikret ? (ansvar) Det skal den være ellers må den ikke vise sig på off.vej.
    Jeg kan umuligt forestlle mig der er et problem, hvis den er forsikret. Det svarer vel til at den må køre til reperatør. Den kan jo ikke køre uden brændstof.


  • #6   15. okt 2021 Ansvarsforsikring er et must, som flere skriver
    Ejendommen hvor den hører til er sandsynlig vis landbrugsforsikret, er Den det dækker den normalt en traktor, hør med forsikringen
    Er den dækket skulle det ikke være noget problem så længe traktoren ikke transporterer gods af nogen art ??


  • #7   16. okt 2021 I og med, at traktoren har frontlæsser, er den at betragte som et arbejdsredskab og kan derfor køre på offentlig vej uden registrering. Det samme er tilfældet når en uindrigistreret traktor er monteret med et redskab f.eks. en plov/harve/sneplov, i sådan et tilfælde er traktoren også et arbejdsredskab og må køres på offentlig vej uden registrering. Derfor kan du køre til tanken uden problemer!

  • Stig M
    Stig M Tilmeldt:
    nov 2011

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 23
    #8   18. okt 2021 Du skal altid have en ansvars forsikring på dit køretøj uanset plader el ej!!! Har du dette i orden er det helt klart lovligt at køre hen og tanke traktor på tank station !!!! Og som du har fået beskrevet af andre må du også flytte traktor på offentlig vej ifb. med arbejde fra gård til arbejdssted. Først hvis du går i gang med at lave transport opgaver så som køre hø fra mark til gård el din rideskole så skal du have plader på. Er det egne produkter som skal bruges i din drift af ride skolen kan du nøjes med landbrugs plader som ikke koster meget. Men flytter du også produkter for kolegaer el naboer så skal den have rigtige plader på !!!
    God tur på tanken det er blevet en dyr fornøjelse :-))))


  • #9   19. okt 2021 Der er allerede mange gode svar.
    1) OK at du kører hen og tanker + retur.
    2) Skal være ansvarsforsikret.
    3) Du skal have kørekort
    4) Traktoren må ikke bruges til transport af gods på færdselslovens område.
    5) Du må køre til og fra en mark el. arbejdssted el. reparatør med et redskab.
    6) Frontlæsseren er et redskab på traktoren. Køretøjet ER en traktor.. Den er ikke et motorredskab. Derfor skal den håndteres efter færdselslovens regler for traktorer.
    7) En rideskole er IKKE et landbrug, skovbrug el. gartneri. Derfor kan den ikke få status som en såkaldt godkendt traktor, med de særlige regler der gælder for disse.
    Vh Poul


  • #10   19. okt 2021 Tusind tak for alle jeres svar smiley

Kommentér på:
Simpelt spørgsmål.

Annonce