{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.194 visninger | Oprettet:

Lars E
Lars E
Tilmeldt:
28. dec 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Ford Dexta {{forumTopicSubject}}

Hej. smiley
Jeg har lige fået anskaffet min en dexta smiley
Den SKAL have diesel start for at komme i gang. Hvad kan det skylles `? Forvarmer virker.
Når den så er i gang går den ujævn indtil den bliver varm hvor den går rigtigt godt i motoren.

Håber nogen kan hjælpe.
Godt nytår og tak på forhånd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ford Dexta
  • #1   29. dec 2015 Hej, det kan være mange ting. Ryger den imens den går dårligt og hvad farve er røgen ?
    Puster den ud af ånderøret når den er varm ? Eller tøffer den op af hullet hvis du hiver oliepinden op imens den kører ?

    -Så kan vi komme det lidt nærmere.. smiley

    mvh. Max


  • #2   29. dec 2015 Tror det er meget normalt på en blå traktor..

  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #3   29. dec 2015 Useriøs og åndsvag kommentar Jimmi!

    #1 Max.

    Den ryger overhovedet ikke når motoren er startet, den kan ryge lidt hvidt når den startes (køre på starter)
    Der kommer en let hvid røg ud af ånderøret men ikke noget slemt.
    Det med oliepinden kan jeg lige prøve senere i dag.


  • #4   29. dec 2015 sådan gør en dexta når den er oppe i årene. smiley vi har selv en der gør det samme, dog kan den sagtens startes uden diesel start, for en gang i mellem et sprøjt. og har set flere dexta der gør det samme, så det skal du ikke være bekymret for smiley

  • #5   29. dec 2015 Åndssvag...?
    Er det mig eller dig der har købt en traktor der skal startes på æter?
    Den er vel slidt op..


  • #6   29. dec 2015 Hvordan har du tjekket at forvarmeren virker ? Ja nogle traktorer er bare seje at få liv i, men det kan også betyde en del hvordan dyserne har det. Prøv evt. at få testet en af dem

  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   29. dec 2015 Kan se at forvarmren sluger en masse strøm.
    Hvordan tester jeg dyserne?
    Der kommer ikke noget op ved oliepinden.


  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 900
    #8   29. dec 2015 Det hjælper jo ikke at forvarmeren bruger en masse strøm hvis den ikke får åbnet for en lille smule diesel så der kan komme en stikflamme i manifolden.

  • #9   29. dec 2015 Ok så lyder det ikke som om motoren er slidt helt op smiley Dyserne kan testes på et dieselværksted eller traktorværksted. De vil se om de forstøver ordentligt og åbner ved det rette tryk. Det er ganske almindeligt at de slides over tid, og hvis det er mange år siden de har været serviceret kan der godt ligge noget startbesvær i dem

  • #10   29. dec 2015 Det er nok stempel ringene/olie ringene der sidder fast eller er slidt op

  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #11   30. dec 2015 Efter en lille køretur i dag brød motoren næsten helt sammen. Den kan starte endnu, men der er snart så meget overtryk at oliepinden hopper ud smiley Det forklare jo bare det bøvl jeg har haft med at få gang i den.

    Og dieselrøret til manifold ved forvarmeren var klippet over inde bag motoren.
    Så nu er der bestil dele for lidt over de 3k.

    Kan det passe at jeg ikke kan finde nye dyser, men kun dyse spidser ?

    Godt nytår alle sammen smiley


  • #12   30. dec 2015 Anuler den bestilling og køb en anden traktor, det bliver dyrt også mere end en dexta kan bære. smiley

  • #13   30. dec 2015 Tror sgu der skal lidt mere til end en gang dysespidser smiley
    Men du kan da fejlsøge lidt, og skille ad og tjekke?
    Det kan jo ikke blive værre end det er, at der skal en anden maskine til.
    Slibesæt til sådan en koster vel ikke mere end 5-700kr hvis du hiver toppen af...


  • #14   30. dec 2015 Lyder ikke til et slibbe sæt klarer alle problemer smiley

  • #15   30. dec 2015 Du kan da prøve at hælde lidt cola i den (not) smiley

  • #16   30. dec 2015 Nej, men hvis man hev toppen af, og der var en umiddelbar stor fejl, eller den skyder komprission over i en oliekanal eller hva ved jeg, så er det da ikke værre eller bedre end at det kan ordnes igen. Er der et hul i en stempel, eller lignende, så er man vejen vist. Der er ikke nogen grund til at tage sorgerne på forskud.. Det var ligesom der jeg ville hen Jacob... Der er jo ingen der siger man skal få stumperne hjem inden man kender fejlen.


  • #17   1. jan 2016 Er olien stadig sort og er kølervæsken blå/grøn ? Hvis den har blandet sagerne sammen og samtidig underkomprimerer så meget at oliepinden næsten svæver, så vent med at købe for mange andre ting. Som du selv konkluderer så skyldes startbesværet nok manglende kompression og manglende diesel i forvarmeren, og måske slet ikke dyser i første omgang.
    Inden du evt. køber en brugt motor til den, så sørg for at du kan høre den starte kold før du siger ja til den. ;o)


  • #18   1. jan 2016 Altså, som udgangspunkt er der jo noget galt med en motor det øjeblik man får lyst til at sprøjte æter i indsugningen, og hvis man så giver sig til at fodre den med det hver gang man skal starte den, går det jo kun en vej. Det er ærgerligt at der er folk som ikke forstår at bruge koldstartknappen på de gamle forder.
    Selvom den store underkompression skyldes at toppakningen er defekt, burde det ikke gå så hårdt ud over startevnen, da det som regel kun er galt ved en cylinder.
    Men man skal altid hive topstykket af inden man giver sig til at bestille stumper i sådan en situation. du kan jo ikke vide hvad der er galt før du har set efter. smiley


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #19   9. jan 2016 Så er motoren splittet ad. Det var stemplerne der var total færdige.
    Nu kommer der nye forringer,stempler + ringe, ventiler div. leje i krumtap og alle pakninger. Så håber på at den spinder som ny her om 14 dags tid når jeg får tid til at samle den igen smiley Mangler lige plejlleje sæt og så er det i gang med at samle.

    Hvad vil i endelig foreslå af olie ? Har noget Q8 T 760 10w-40 stående. Har også noget Castrol Classic 20W-50. Tror bare ikke det er nok i dunken smiley

    -Go weekend smiley


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #20   23. dec 2017 Kom din dexta til at køre som den skal har en der gør det samme mvh Lars

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Svar: 20
    #21   24. jan 2019 Fremfor dieselstart er det ofte mere effektivt og ikke skadeligt med en varmepistol på fuld skrue direkte ind i indsugningen - dvs. uden om olie- eller papirfilter.

Kommentér på:
Ford Dexta

Annonce