Rep af gearkasse - hvor svært? {{forumTopicSubject}}
Hej Traktor dudes
Jeg har en gammel Deutz 6806 som jeg bruger til havearbejde, snerydning og til at ordne vej, og køre bigbags med.
I går begyndte den at komme med nogle ubehagelig klonk lyde fra gerkasse/bagtøj et sted. Det er så meget at man kan mærke det i karossen, så jeg tænker at det er ret slemt
Jeg har en del erfaring med motor/teknik. Så hænderne er skruet rigtigt på Men har aldrig skilt en hel traktor ad, Den har førerhus på, hvordan får man sådan et af, kan to mand løfte det af? Og kan man komme ned i gearkassen uden at tage den af motoren? Og hvordan kommer man i det hele taget ned i gearkassen, skal den splittes ad i atomer?
Er der en der har prøvet det og kan give lidt info? Jeg søger ikke en komplet vejledning, vil bare høre om det er noget jeg skal prøve at lave, eller om jeg skal få den skudt af og købe en anden.
Hvad kan give sådan en klonk lyd?
Håber I vil hjælpe en Traktor Newbe
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 4 Traktorer: 4 Svar: 80
Ville foreslå at få den solgt og købe en anden, det kan hurtigt løbe op når man ikke ved hvad der er galt med den.
mar 2012
Følger: 10 Følgere: 28 Traktorer: 1 Svar: 484
Men ud over det:
- Siger den det hele tiden eller skal der en bestemt manøvre eller kørsel til for at det sker?
- Sker det uanset om det er jævn vej eller kun i terræn?
Mvh.
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 18
Jeg har allerede et 2tons løftespil, så må det sq kunne gøre det
Jamen den har altid har en grim klonkelyd i 2. gear, så det har jeg aldrig brugt.
Men i går lavede jeg vej i 8 timer, og der begyndte den så lige meget hvad gear man kører i. Den siger det hele tiden, sådan lidt KLONK klonk, og frekvensen er hastighedsbestemt.. Jeg har kun markvej og græs og køre på, og den siger det lige meget hvor. Jeg checkede olie på gearkassen i dag, og den var under minimum, nu har jeg hældt 4L på så den er imellem min og max, men det har desværre ikke hjulpet på lyden
Jeg overvejer at køre med det vinteren ud, fordi hvis der kommer sne kan jeg ikke undvære den.. (har 600m markvej der skal ryddes)
mar 2012
Men hvis det er den samme klonk-lyd som den længe har haft i 2. gear, så må det jo næsten være den samme fejl som har spredt sig til resten af gearene. Ellers er det en helt nye fejl. Uanset hvad, skal du jo næsten prøve at stille diagnosen på hvad der er galt og så tage stilling til hvad du vil gøre. Der findes også steder hvor man kan købe dele fra ophuggede traktorer, og hvis resten ellers ikke fejler noget, kan det jo også være en løsning, at finde en gearkasse eller bagende til en fornuftig pris og sætte på. En Deutz 6806'er er trods alt ikke nogen sjælden model som sådan, så det må kunne lade sig gøre. Og jeg tror også din 2-tons træktalje og et solidt spær kan klare at løfte førerhuset.
Ellers kan jeg desværre ikke bidrage med så meget. Håber det kan bruges til lidt.
Mvh.
sep 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 559
Men en god ide at få en håndbog som BM siger... Peter's traktorbøger har sikkert en....
jan 2014
Ja jeg kunne også bare finde nyt gear/bagtøj, men så ved jeg jo ikke hvilken stand det er i
Jeg har renoveret både biler og mc'er, også komplette motor reps, så teknikken er jeg ikke så bange for.. Er mere bange for om jeg kan magte at få den klodset op, tænker at sådan et bagtøj og gearkasse vejer en hulens masse..
Så er spørgsmålet om det mon kan vente til foråret.. Men det er jo ret gætteværk
Mange tak for jeres svar, super lige at få noget input
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 7 Traktorer: 1 Emner: 5 Svar: 9
"Den har førerhus på, hvordan får man sådan et af, kan to mand løfte det af? Og kan man komme ned i gearkassen uden at tage den af motoren? Og hvordan kommer man i det hele taget ned i gearkassen, skal den splittes ad i atomer?"
så er det måske ikke lige det projekt du skal gå i gang med.
Just saying
jan 2014
Jeg skal i gang, men venter lidt og ser hvor meget sne der kommer i næste uge
mar 2012
Mvh.
jan 2014
mar 2012
Og godt, at du ikke lyttede til rådet om at skrotte den og anskaffe en ny!
Mvh.
jan 2014
Hehe Hun bliver først skrottet den dag, der er råd til en 4wd med en frontlæsser der har en 2m skovl
aug 2017
Følger: 1 Svar: 1
Jeg skal have svejst et stykke i min oliepind for at kunne måle det, og det tvivler jeg på er godt. :-S
Rep af gearkasse - hvor svært?