{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.709 visninger | Oprettet:

Rep af gearkasse - hvor svært? {{forumTopicSubject}}

Hej Traktor dudes smiley
Jeg har en gammel Deutz 6806 som jeg bruger til havearbejde, snerydning og til at ordne vej, og køre bigbags med.
I går begyndte den at komme med nogle ubehagelig klonk lyde fra gerkasse/bagtøj et sted. Det er så meget at man kan mærke det i karossen, så jeg tænker at det er ret slemt smiley
Jeg har en del erfaring med motor/teknik. Så hænderne er skruet rigtigt på smiley Men har aldrig skilt en hel traktor ad, Den har førerhus på, hvordan får man sådan et af, kan to mand løfte det af? Og kan man komme ned i gearkassen uden at tage den af motoren? Og hvordan kommer man i det hele taget ned i gearkassen, skal den splittes ad i atomer?

Er der en der har prøvet det og kan give lidt info? Jeg søger ikke en komplet vejledning, vil bare høre om det er noget jeg skal prøve at lave, eller om jeg skal få den skudt af og købe en anden.

Hvad kan give sådan en klonk lyd?

Håber I vil hjælpe en Traktor Newbe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• indkøb 1.000 kr.
  • Reparation af hængsel på en skabslåge 1.320 kr.
  • Græsslåning af flere omgange 3.150 kr.
  • Hjælp til en dryppende vandhane 1.800 kr.
  • Jeg skal skifte fire tændrør på en Audi A4 2.0 TFSI, årgang 2010. 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rep af gearkasse - hvor svært?
  • #1   12. jan 2014 Det er en stor operation at skille den ad, førehuset kan ikke løftes af 2 mand, du skal bruge en kran eller truck.
    Ville foreslå at få den solgt og købe en anden, det kan hurtigt løbe op når man ikke ved hvad der er galt med den.

• #2   12. jan 2014 Man ka' da ik' bare skrotte en 6806'er! Og den er jo heller ikke mange basøre værd med klonk-klonk lyde... Og så er der risiko for at købe noget andet gammelt jern, der går i stykker efter 10 timers kørsel... Næææh nej... Reparer du skidtet, så ved du hvad du har! Og hvis det er en af de tidlige modeller er førerhust da heller det største af dem alle... Det kan vel klares med en Harald Nyborg træktalje i et spar og nogle stropper...

Men ud over det:
    - Siger den det hele tiden eller skal der en bestemt manøvre eller kørsel til for at det sker?
    - Sker det uanset om det er jævn vej eller kun i terræn?

Mvh.

• #3   13. jan 2014 Nej det var jo også min tanke og jeg har sq ikke lige 30K til en ny med frontlæsser smiley
    Jeg har allerede et 2tons løftespil, så må det sq kunne gøre det smiley

Jamen den har altid har en grim klonkelyd i 2. gear, så det har jeg aldrig brugt.
    Men i går lavede jeg vej i 8 timer, og der begyndte den så lige meget hvad gear man kører i. Den siger det hele tiden, sådan lidt KLONK klonk, og frekvensen er hastighedsbestemt.. Jeg har kun markvej og græs og køre på, og den siger det lige meget hvor. Jeg checkede olie på gearkassen i dag, og den var under minimum, nu har jeg hældt 4L på så den er imellem min og max, men det har desværre ikke hjulpet på lyden smiley Jeg har prøvet at kører ned af bakke og så tage koblingen og slukke motoren, så den triller.. og der er lyden der stadig smiley

Jeg overvejer at køre med det vinteren ud, fordi hvis der kommer sne kan jeg ikke undvære den.. (har 600m markvej der skal ryddes) smiley

• #4   13. jan 2014 Hmmm... Ja, den er ikke nem! Men hvis du skal gøre noget ved det, skal du nok have fat i en værkstedshåndbog til den for at finde ud af, hvordan gearkassen er opbygget. Ud over det, er der mange andre fora rundt omkring hvor du måske kan få en hel del mere feedback end herinde. Og det er ikke sagt i et forsøg på at fornærme nogen. Det kan også være, at gearkassen har en kendt svaghed, som nogen kan udtale sig om. Du kan eventuelt også prøve at tage fat i en mekaniker eller værksted bare for at høre om du kan trække lidt information ud af dem.

Men hvis det er den samme klonk-lyd som den længe har haft i 2. gear, så må det jo næsten være den samme fejl som har spredt sig til resten af gearene. Ellers er det en helt nye fejl. Uanset hvad, skal du jo næsten prøve at stille diagnosen på hvad der er galt og så tage stilling til hvad du vil gøre. Der findes også steder hvor man kan købe dele fra ophuggede traktorer, og hvis resten ellers ikke fejler noget, kan det jo også være en løsning, at finde en gearkasse eller bagende til en fornuftig pris og sætte på. En Deutz 6806'er er trods alt ikke nogen sjælden model som sådan, så det må kunne lade sig gøre. Og jeg tror også din 2-tons træktalje og et solidt spær kan klare at løfte førerhuset.

Ellers kan jeg desværre ikke bidrage med så meget. Håber det kan bruges til lidt.

Mvh.

• #5   13. jan 2014 Hvis du har hænderne skruet rigtig på som du siger, så ville jeg roligt gå igang med det..... Sådan en gammel traktor er ret simpel i gear og bagtøj, så det ik raketvidenskab.....

Men en god ide at få en håndbog som BM siger... Peter's traktorbøger har sikkert en....

• #6   13. jan 2014 Jeg tror sq bare jeg kaster mig ud i projektet, jeg har allerede købt en gearkasse rep manual på nettet for 10Euro, så på den front er jeg kampklar smiley

Ja jeg kunne også bare finde nyt gear/bagtøj, men så ved jeg jo ikke hvilken stand det er i smiley

Jeg har renoveret både biler og mc'er, også komplette motor reps, så teknikken er jeg ikke så bange for.. Er mere bange for om jeg kan magte at få den klodset op, tænker at sådan et bagtøj og gearkasse vejer en hulens masse..

Så er spørgsmålet om det mon kan vente til foråret.. Men det er jo ret gætteværk smiley

Mange tak for jeres svar, super lige at få noget input smiley

• #7   18. jan 2014 I al respekt - og misforstå mig ikke - men når du skriver:

"Den har førerhus på, hvordan får man sådan et af, kan to mand løfte det af? Og kan man komme ned i gearkassen uden at tage den af motoren? Og hvordan kommer man i det hele taget ned i gearkassen, skal den splittes ad i atomer?"

så er det måske ikke lige det projekt du skal gå i gang med.

Just saying smiley

• #8   19. jan 2014 Det var jo mere hvor tungt det var, jeg skal skam nok gennemskue hvordan det løsnes, det er jo det mindste problem smiley Og det med gearkassen var fordi hvis man Google billeder, så ser det ud til at nogle modeller har store klapper man kan skrue af, og så arbejde oppefra smiley

Jeg skal i gang, men venter lidt og ser hvor meget sne der kommer i næste uge smiley

• #9   3. mar 2014 Hvordan står det til med projektet?

Mvh.

• #10   3. mar 2014 Haha, det er god humor, jeg havde lidt batteri problemer den anden dag, og da jeg tod og kiggede på det, synes jeg at forhjulet så lidt underligt ud.. Så havde boltene raslet sig løse = at fælgen kunne kaste sig selv op/ned, og det var de knald man kunne mærke i hele karossen, og i venstre side! Polt hullerne er blevet lidt ovale, men der er kommet nye bolte på, og så forsvandt lyden helt magisk smiley :D Så jeg slap for den store rep denne gang smiley

• #11   3. mar 2014 LOL! Lækkert når fejlen er så simpel! Men det kan da være, at andre kan have glæde af erfaringen! smiley

Og godt, at du ikke lyttede til rådet om at skrotte den og anskaffe en ny! smiley

Mvh.

• #12   3. mar 2014 Haha ja, og utroligt at det kunne mærkes så meget og som fra bagtøjet!

Hehe Hun bliver først skrottet den dag, der er råd til en 4wd med en frontlæsser der har en 2m skovl smiley

• Brian K
    Brian K Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #13   14. aug 2017 Hvilken olie vil i hælde på gearkassen på sådan en gammel Deutz 6806.
    Jeg skal have svejst et stykke i min oliepind for at kunne måle det, og det tvivler jeg på er godt. :-S

Kommentér på:
Rep af gearkasse - hvor svært?

Annonce