{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.488 visninger | Oprettet:

Ford 5000 {{forumTopicSubject}}

Hej. Er der nogen, der kan fortælle, hvordan man ser dorskel på 5000 X og Y motor. Og nej. Jeg taler ikke om frontgitter eller "kølerhjelm". Men motor. Jeg har set motorer med både xxx forstærkning og uden på motorblok. Findes disse på begge motorer? Eller kun på den ene model? Kun et velvidende og brugbart svar tak.
På forhånd tak. Mvh. En gammel Ford traktor fanatiker.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ford 5000
  • #1   12. maj 2016 I bund og grund har x'erne på motoren ikke noget at gøre med om det er en x eller y, men alligevel har det, fordi y'erne er lidt støre på effekt, og samtidig med at y'erne kom på market så blev de lift ophængte redskaber også tungere, og når det kun er motoren der holder sammen på foraksel og gearkasse/bagtøj så der kommer jo et pres på motoren når, traktoren får et tungt redskab i røven og frontvægt i snuden, og det gav så nogle vibrationer i motoren som fik dem til at tære, så til at starte med prøvede man at støbe nogle motor blokke i Tyskland, fordi at man ikke troede at at englænder var præcise nok, men det gav de samme problemer, og først ved 10 serien fandt man problemet, og det var så de tunge redskaber samt at dieselen blev indsprøjtet lige før stemplet var i top, og det gav en hård motor gang, så de 5000'ere du har set med x motor har ikke noget at gøre med om det er en x'er eller y'er, for du kan også finde en 10 serie som f.eks. 5610 med q Cap og ikke x blok.
    Håber svaret kan bruges.


  • Henning J
    Henning J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 4 Følgere: 6 Svar: 233
    #2   13. maj 2016 Ribberne på motorblok findes ikke på 5000 X modellen (3,8 L slagvolumen), ribberne kom engang sidst i 70'erne. Alle 5000 X motorer har udskiftelig oliefilter. Det havde de første y motorer også,( kom i 1968) men gik så over til smid væk filter. Der er større boring i Y motoren, men det kan ikke ses udefra(4,2 L slagvolumen)

  • #3   13. maj 2016 Dan. Tak for svaret. Det fik om ikke andet smilet frem på mine læber. Rystelser og tæring. Du tror ikke, at det har noget med våde foringer på y at gøre, at den har større risiko for tæring.....
    Henning J. Tak for svaret. Jeg har faktisk set flere gamle X med xxxxxpå blok. Måske Y motor eftermonteret? Nej. Jeg spurgte, da jeg ikke har lyst til at adskille motor for at måle cylinderdiameter.
    Jeg har også en gammel MF 65. Jeg var i tvivl om det var en MK i eller MK 2. (Lidt samme situation som Ford 5000 X/Y) efter lang tids forespørgsel. Tydelig kendetegn er en "kile" i bunden mellem koblingshus og motor på MK I. Jeg kan forestille mig, at der er et lille tydeligt kendetegn på Ford 5000 X/Y også.


  • #4   13. maj 2016 Er det ikke noget med at x modellen har rotorpumpe og y modellen rækkepumpe. Det er ihvertfald til se se forskel på ??

  • #5   13. maj 2016 Tak, det var da så lidt, og det med tæring og rystelser kan også hænge sammen på den måde at noget med at rystelserne fik vand molekylerne til at banke mod foringerne, som så fik sat tæring igang.

  • #6   13. maj 2016 Dan. Hvad kommer rystelser af? Belastning på krogen? Frontvægte. Jeg tror disse teorier tærer for meget på fantasien. En 3,8L X ryster vist det samme som en 4,2 Y. Jeg er stadig af den oberbevisning, at våde foringer tærer meget hurtigere end tørre foringer. Men det har egentligt intet med mit spørgsmål at gøre.

  • Henning J
    Henning J Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 4 Følgere: 6 Svar: 233
    #7   13. maj 2016 All X modeller er med rækkepumpe, y modeller kom med rækkepumpe eller CAV fordelerpumpe. En X model med ribber er eftermonteret. Jeg var i lære hos Ford fra 1970 til1974. Vi skiftede massevis af motorer på X modeller, enten revne stempler eller tæring. Tæringen skyldes at forbrændingstrykket satte foringerne i svingning. Det bevirkede at vandet slog hul i cylindervæggen. Derfor hjalp ribberne ikke på tæringsproblemet. Det blev først løst med Powerstarmotoren med en støtte midt på cylindervæggen. Y motoren tærede mere fordi boringen blev øget med 4 mm til 111 mm, derfor mindre gods. Alle motorerne var uden foringer, de var boret direkte i blokken. Derfor ikke våde foringer. Det var der i alle de gamle Fordson major. De tærede også, men det var i bunden ved gummitætningen.

Kommentér på:
Ford 5000

Annonce