{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.552 visninger | Oprettet:

Andreas S
Andreas S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

Hvordan vender man hø på den korrekte måde? {{forumTopicSubject}}

Ja som sagt: Jeg skal ud og vende hø i morgen, også ville jeg lige høre mig ad med, om der er noget specielt "mønster" man skal køre i, for at give den optimale stribe. På forhånd tak!

//Andreas//

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan vender man hø på den korrekte måde?
  • #1   23. jul 2012 Det kommer an på hvilken rive du kører med smiley

• #2   23. jul 2012 Og hvor bred den er... Bare husk, at fingrene må ikke gå i jorden. De skal kun lige rode rundt i toppen af stubbene. smiley

Men hvor bred/høj en rumpe vel han have? Jeg kørte med noget 3m værk her til wrap, og der blev der kørt en gang op, og en gang ned ad samme rumpe. For ellers ligger skårene for tæt, og presseren for lidt mere at lave pr. m den kører. smiley

Og jo, så lavede vi 3. rumper i forageren, og så ellers lavede resten på alle de lange træk.

• #3   23. jul 2012 jesper snakker du ikke om at rive det sammen?
    jeg tror han spørg hvordan man vender/spreder det:)

• #4   23. jul 2012 Nå for satan, ja jeg sidder og sover i timen... Det har du helt ret i, fik vidst læst det som at rive det sammen i farten. smiley
    Jamen når vi vender, så få kørt lidt på tværs (ikke meget) af hvad der ellers har været kørt. Derved kan man få vendt græsset/ revet bedre fat i klumperne, hvis det ligger i en bestemt retning (eks. slåretning), og opnå en evt. bedre tørring, end hvis du havde kørt parrelelt i slåretningen.

Men du må stadig ikke få jord i produktet, det slider også noget på fingerene... smiley

• #5   23. jul 2012 jeg gjord det sidste gang at først på dagen kørte jeg på sammen vej som det var slået og sener den anden vej:)

• #6   23. jul 2012 Det er også korrekt nok. Man kan gøre det på flere måder, men det kommer jo an på hvor vådt det er, og hvornår det er slået, og hvornår det sidst er vendt, hvis det har været vendt.

For du taber græs på det hver gang, og jeg vil da påstå du mister mindre græs hvis du kører direkte som det er slået og bare for rykket rundt i det.
    Men var det slået idag med de 23 grader, så skal det jo ikke vendes mange gange før det er klar til presseren. Så hvis man kan klare sig med at gøre det i kørselsretningen 1-2 gange, så vil jeg da anbefale det.
    Men har det ligget længe, og trukket rigeligt med fugt neden under, så er det mest effektive og få kørt lidt på tværs. smiley

• #7   23. jul 2012 er der også forskel på om du køre med crimper eller uden som vi gør:)

• #8   23. jul 2012 Når du kører med crimper på slåsættet, så bliver græsset banket op på en metalplade el. lign., så stråene for et knæk, og derved kan tørre hurtigere fordi vandet i strået har bedre adgang for at komme "væk".

Vendingen er den samme procedure, græsset tørre bare hurtigere. smiley Men det kommer ogs lidt an på hastighed, jeg ved at Fransgård laver en vender og samler i en, der kan kører 30 km/t. Og ved de hastigheder, for du smidt/vendt alt rundt om du så kører i rundkreds eller med slåretningen.
    Forstå mig ret, du skal ikke køre i rundtkreds. Men du kan sagtens få det vendt med slåretningen ca. alle gange med pænt resultat. smiley

• #9   23. jul 2012 men en crimper kan også ødelægge alt kløveren, jeg køre kun lidt under 10kmt med vores Farendløse compi rive

• #10   23. jul 2012 Jeg ville godt nok heller aldrig slå kløver med et crimpersæt! Kløveren er guldafgrøden for landmænd, og den er skrøbelig!.

DLM slår alle deres 100ha med hvidkløver med 2 sæt 2x 9 fods BCS fingerklippere med Dolly. Og skal det tørres, så bliver det løftet. Frøene er skrøbelige som bar pokker på kløver, så det ville da holde mig fra at slå det med noget der banker det sønder sammen! smiley

• #11   23. jul 2012 jeg mente ikke en kløver mark, men i de fleste græs blandinger er de kløver til køer, og blade bliver af nogle crimper banket af og går til spilde

• #12   23. jul 2012 Ja, det er også sandt nok. Men så kan man spørge sig selv, om det kløver der så er i blandingen, ikke bliver opvejet at at køerne hurtigt for noget at spise fordi det tørre hurtigere.
    Man kan ikke få guld og grønne skove med nogen løsninger, man kan finde løsninger der passer bedst til den enkelte landmand. smiley

• #13   23. jul 2012 når jer er med til at lave warp liger det 2-3 dag og er slået uden crimp og så er det ikke vådt warp

• #14   23. jul 2012 Der er mange ting der afgør om hvornår græs bliver tørt. Men crimperen tager ihvertfald 40-60% af tørretiden væk alt efter mængde og lign.. smiley

Og om det er køer eller heste der skal have det, så er tørstofprocenten anerledes. Heste skal have det mere tørt, hvor køer skal have det lidt mere vådt.

• Andreas S
    Andreas S Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
    #15   23. jul 2012 Tak for svar! Men ved altså ikke hvad jeg kommer ud til... Dvs.: Hvilken traktor, vender, mark osv... Har bare fået afvide hvor den står smiley

• #16   23. jul 2012 ved godt det lyder mærkeligt men der er nogle heste folk der vil have det lige så vådt som til køer

• #17   24. jul 2012 Det skulle ikke undre mig, man ved aldrig helt med de hestefolk... De vil hellere have kvantitet end kvalitet.

Men hestenes vom har ikke særligt godt af alt for vådt foder lige når det er græs, de er ikke drøvtyggere som en ko er, så da det ikke skal tilbage i systemet har hestene ikke brug for det.
    Mener det altid har heddet sig, at der skal være 30% tørstof/70% vand i kvægfoder, og nogen af 50-60% i hestefoder og resten vand (i græs). smiley

• #18   24. jul 2012 nogle hest folk er syge i hovedet smiley

• #19   24. jul 2012 det er sku alle hestefolk

• #20   26. jul 2012 Frederik J. Prøv at tage dig sammen, side og skrive at alle hestefolk er syge i hovedet. Har du virkelig ikke andet at bruge din tid på? Men så kan jeg vel også skrive at alle der køre Fiat 450 er skudt i hovedet?

• #21   27. jul 2012 jeg vil give fredrik lidt ret fordi mange hest folk er meget mærklige

• #22   27. jul 2012 Generalt kan hestefolk godt være lidt tomme på øverste etage hvad angår wrap m.m., jo billigere jo bedre, tror de. Men at slå en hånd over dem alle og kalde dem alle åndsvage, det syntes jeg ikke er på sin plads.

For der er ihvertfald mere end en håndfuld i den verden der virkelig går op i hvad de fodre de 4. benede med... smiley

• #23   27. jul 2012 Hestefolk er nogle gange lidt specielle ja. Nogle køber det dyreste foder og andre de billigste som der kan købes for penge.

Mht. hø, så har vores naboer lige fået lavet noget til deres heste. De mente ikke at de måtte blive for tørt pga for meget støv, så de lavede det lige fugtigt nok. Det resulterer nu bare i at det er muggent, så ikke alle er lige skarpe.

Selv har vi fået lavet hø i dag til kalvene. Det har lagt i 5 dage og er slået med en slagleklipper. Vi har vendt det 1-2 gange om dagen, og så samlet og presset det i dag.

Vi bruger følgende vender: http://www.agcotrader.com/da_DK/morso_combi-320/mid_2905458.html

Den er god til at sprede og lufte. Den bruges også til at samle det i skår. Den er ikke bred, men vi laver heller ikke så meget hø, så det er ikke et problem. Det er i hvert fald billigere end at få maskinstationen til det.

I dag blev det til 201 baller i Morten Korch størrelse - som er dobbelt så meget som forventet - med en god høj vægt. smiley

Men for at svære på spørgsmålet, så er det ikke raketvidenskab. Vi kører bare rund om stykket da det er ret smalt. Vi kører mod uret da høet ellers vil flyve ud i siden af marken med vores vender. I forageren tager vi 2 træk

• #24   28. jul 2012 når vi laver hø ligger det i 5-7 dag og bliver vendt være dag og bliver slået med en taarup 205, og hvis vi er lidt i tvivl om det er 100% giver vi det fodersalt spredt med hånde, da det både fjerner fugt og dyrene dør ikke af lidt salt ud over miniral blanding, det bliver presset i småballer så løse som muligt ud på jorden hvor så samler dem, men hvis det var en lavtyrks presser ville man kunne presse op i vogn

• #25   29. jul 2012 Ham deltidslandmanden jeg hjælper hos ham presser vi med en højtrykspresser og det presser vi da op i en ballevogn så det er noget plader det du skrive kvæg baronen

• #26   29. jul 2012 vi syntes de ikke bliver løse nok ellers og for hård

• #27   29. jul 2012 Okay det er vores ikk vi presser og kører dem direkte hjem i laden smiley

• #28   29. jul 2012 Det er vel lidt en religionssag. smiley

Her hjemme presses de også med en højtrykspresser direkte op i vogn. Vi mener bestemt ikke de skal være løse. Vi ser igen fordel i det. Tværtimod.
    Hø mister og pusten med tiden og bliver selv lidt løse i det, så vi presser dem med en god vægt og godt stramme. Dog skal vi lige kunne løfte dem smiley

• #29   29. jul 2012 vi er bange for det brænder sammen hvis det bliver for hårdt

• #30   29. jul 2012 Når ja det af vores bliver presset så løst det kan li som jeres men det bliver ikk presset så meget sammen i den slidske vi har til ballevognen smiley

• #31   29. jul 2012 Hvis det brænder sammen/kommer hvid mug, så er det vel ikke tørt nok, og så kan det måske afhjælpes en smule ved at presse det løst. Men det er selvfølgelig ikke en optimal situation.

• #32   29. jul 2012 vi er også bange for at side fast med vores halm vogn, men det kunne godt være med en anden slisk det ville være noget andet smiley

• #33   29. jul 2012 Vi kører med en He-va ballevogn som der er indbygget slidske i smiley

• #34   29. jul 2012 vores det er noget hjemme byg

• #35   29. jul 2012 Okay smiley du kan se den i mit fotoalbum fre ham Deltids landmanden smiley

Kommentér på:
Hvordan vender man hø på den korrekte måde?

Annonce