{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.266 visninger | Oprettet:

Olie på super major {{forumTopicSubject}}

Halløjsa

Jeg har købt mig en super major og dertil har jeg lidt spørgsmål.

Alle væsker på den er rimelig lav, har allerede købt kølervæske og motor olie, kan se der er en olie Pind foran sædet der hedder transmissions olie, men hva skal man hælde på og hvor?

Hva for noget olie skal i hydraulik og hvor?

Og sidst, skal der olie i bag tøjet os? Og hvor skal det på?


Er rimelig grøn for det er min første traktor og har Google mig blå i hovedet og synes ikke jeg kommer nogen vejne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie på super major
  • Jørgen B
    Jørgen B Tilmeldt:
    dec 2014

    Følger: 6 Følgere: 21 Svar: 905
    #2   6. nov 2021 du kan finde en god manual på nettet
    fordson-super-major-owners-manual_compress.pdf


  • #3   7. nov 2021 Hos Birger kan du måske finde både reparationsbog og instruktionsbog.
    http://www.birgersbilligebilboeger.dk/traktorer-og-landbrugsmaskiner/


  • #4   11. nov 2021 Hej.
    Info generelt. Www.konedata har lidt data på fleste gamle traktorer. Ellers tilmeld dig Facebook gruppen. Os med de Blå traktorer. Der finder du mange med stor viden på området.


  • #5   12. nov 2021 Hej Kris.

    Der sidder en større møtrik på selve gearkassen. som du skal skrue af, der kan du hælde gearolie i og det skal helst være gearolie 80/90. Ligeså til hydraulikken, jeg mener der sidder en møtrik bagved sædet, hvor du kan hælde olie i. Det skal også være den tykke olie 80/90. Jeg har selv haft en Fordson Major Diesel m. ventilløfter stang, således motoren var nemmere at starte idet man koblede ventilerne fra, så det kun var stemplerne der kørte rundt indtil der var så meget fart på dem at man kan koblede ventilerne til igen. Derved kunne man starte Majoren under kolde forhold og ved lavt batteri niveau. I dag kører jeg BM Volvo Boxer T. 350 det er en traktor der er meget efterspurgt, kan jeg love dig. Mvh. Villy


    profilbillede
  • #6   13. nov 2021 mange tak for svaret villy, tror grunden til jeg ikke har ku se den møtrik bag sædet er fordi at der er efter monteret retur til hydraulikken på min men har skrevet alt ned du skrev så jeg kan huske det smiley

    jeg har været ved at kigge på min og tror ikke der er ventil løfter på hvilket er en skam for min er rigtig svær at få igang, kan faktisk kun få liv i den når den blir trukket igang af anden traktor.

    det er dælme også en rigtig flot boxer du har dig smiley

    mvh kris


  • #7   14. nov 2021 Har du prøvet at give den lidt dieselstart?

  • #8   14. nov 2021 Jep både lidt og meget og den reagere ikke på det

  • #9   14. nov 2021 Så er der noget galt et eller andet sted.
    Er ventilerne justeret korrekt? Er der ordentlig kompression? Virker dyserne som de skal og hvad med fordelerpumpen?


  • #10   14. nov 2021 Hej Kris.
    Selve ventilløfteren sidder foroven på topstykket tæt på køleren.

    Hvis du ikke har den monteret, har jeg et fif til dig. Sæt traktoren i frigear begge gearstænger, stå ved siden af på højre side, tryk koldstarts knappen ind på dieselpumpen. Derefter skal du tage luftskorsten af og holde hånden over selve indsugning, samtidigt du starter Majoren. Når motoren kommer op i omdrejninger, så tag hånden væk fra luftindtaget. Det skulle være næsten det samme som at bruge ventil løfteren. Jeg har prøvet det mange på de traktor jeg har kørt med. Mvh. Villy


    profilbillede
  • #11   17. nov 2021 matthias > jeg har ikke justeret på ventilerne men kan være de trænger. ved ikke med kompressionen og overvejer at skifte toppakningen bare for en sikkerhedsskyld. min tanke kan være der ikke kommer nok diesel til fordelerpumpen men kan være gal på den.

    for ikke at blande det hele sammen så har jeg lavet en anden tråd ang emnet:

    https://www.traktorgalleri.dk/forum/teknik/172302-major_starter_daarligt


  • #12   17. nov 2021 Dårlig kompression kan skyldes ventiler eller en slidt motor. Toppakningen kan også være defekt, men så vil der typisk boble med luft i køleren.

  • tommy A
    tommy A Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 4 Svar: 4
    #13   17. nov 2021 hvor bor du henne ad?


Kommentér på:
Olie på super major

Annonce